Når enkelte ting som kanskje litt for lett kan ha en tendens til svikte/gå i stykker koster såpass mye at man må vurdere å vrake bilen, så blir elbileierskapet litt vel mye finansiell risikosport for en del av oss, kanskje... .
I hvert fall om man vurderer kjøp av brukt elbil, som man kane lese eksempler på i Broomartikkelen.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Foreløpig ja. På sikt, når man får reell masseproduksjon blir det neppe noe større problem. Foreløpig finnes ingen masseproduksjon av de elbilspesifikke delene. Tesla lager f.eks kraftelektronikken selv. De andre produsentene kjøper mye fra relativt få leverandører (f.eks LG) som foreløpig kan sette priser selv. At en ladeenhet som nevnt i artikkelen koster 90.000 har lite med at det koster så mye å lage den, men at det ikke finnes konkurranse.
Masseproduksjon gir to ting: økt pålitelighet og priser som nærmer seg marginalkostnad. Vi er fortsatt noen år unna det, så det er nok mange som vil oppleve en eller annen uforholdsmessig kostnad når noe skjer utenfor garantitid. Å reparere en Model X utenfor garanti vil nok fort ligge i samme prisleie som å reparere en S-klasse. Avansert teknologi bygget i lavt volum = kostbart.
En batteripakke vil nok være en av tingene som vil være ganske kostbar i lang tid framover. Foreløpig mangler et godt marked for å prise restverdien av en batteripakke som ikke lenger kan sitte i bilen. Dersom man må betale 200.000 for en ny pakke og ikke får noe for den gamle er det et dårlig regnestykke, men om den gamle kan brukes til noe annet og har en restverdi på f.eks 80.000 så blir det noe annet. På den andre siden er det ikke noe som tyder på at det er nødvendig å bytte batteripakker særlig ofte. Nissan sier vel at de bytter under 5 pakker i året globalt. Tesla hadde noen bytter på de tidlige bilene (2013-2014-modeller), men sjelden man hører om bytter nå.
Jeg vet ikke hva en Tesla-pakke koster nå. I artikkelen står det 300.000, men det er trolig en stund siden (hørte det tallet tilbake i 2014 iallfall) Tesla har visstnok en kostnad på pakkenivå på ~135 dollar/kwh. Så en pakke til en Model 3 (75kwh) har en produksjonskostnad på under 100.000kr. Blir selvsagt en del mer med frakt og moms og andre påslag, men ingen grunn til at den skal fortsette å koste en kvart million til evig tid.
Vet nå ikke jeg, hvis artikkelen utelukkende er basert på han typens anekdotiske bevis kan man ikke akkurat trekke noen slutning om noe som helst. Men det burde være mulig å finne noe statistikk på dette.
Uansett så er det nok et vist misforhold med reparasjon av eldre og særlig billige el-biler og verdi. Det er nok flere ting som spiller inn her. For det første så synker el-biler raskere i verdi enn vanlige biler (ettersom den teknologiske utviklingen går mye raskere), for det annet er det nok som pekle skriver, at deler er dyrere og dårligere pga mangel på masseproduksjon. For det tredje vil alltid forholdsvis ny teknologi ha noen utfordringer i starten. Etter hvert som teknologien blir mer utbredt, blir den billigere, mer pålitelig og bedre. Dette kan man også se på nyere elbiler, de har mye færre problemer enn eldre modeller, som bare er noen få år gamle.
Bredside mot Tesla fra denne kjente og en smulte masete bilYouTuberen:
Lagt ut i går og allerede fått godt over 2000 kommentarer !
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Ikke inkludert strøm.
Inkludert det som er blitt gjort med bilen. Noe som nærsagt er ingenting..
Jeg blir ganske imponert over hvor lite den lille bilen trenger av vedlikehold..
Han kjører ca. En mil mindre enn meg til/fra jobb. Og han gruser mine utgifter når det kommer til pendling. Enda jeg kjører MC året rundt.
Han har en slenge EL-bil, og en finere EL-bil til familiebil. Slengebilen går for lut og kaldt vann, noe som ikke virker å være noe problem i det heletatt.
Spørs litt hvordan en ser på det... jeg har hatt "0" i utgifter så langt på 1,5 år/13500km..utenom bensin og ikke minst spyleveske...årsavgift/forsikring kommer dog inn under eiekostnader.
Ooops!!
Det der høres skikkelig skummelt ut!
Drøyt to bremseløse Teslatonn i hekken høres ikke spesielt forlokkende ut...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Bra de endelig tar tak i det. Dette har vært rapportert siden 2014, og det har kommet og blitt byttet flere generasjoner av bremser.
Opplevd det selv, ikke morsomt for å si det mildt. Har huset på toppen av en bakke, og har ikke mulighet til å teste bremsene særlig før jeg trenger de. Heldigvis alltid fått bremsene til å ta før jeg når svingen i bunnen.