MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Ducati jobber med elektrisk motorsykkel. I dag kom Motorrad I posten, der står en kort notis om at Claudio Domenica li under et foredrag for studenter slapp nyheten. Ingen opplysninger ble gitt ut over dette.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Iflg www.magacin.dk ser den ut som dette:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
De der ser ut som hentet fra en Terminator film....
Kler ikke meg....
8-)
Kler ikke meg....
8-)
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39867
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Denne ser mer normal ut. Eller...?
Mer info om denne amerikanske elMC'en her:
http://lightningmotorcycle.com/
Mer info om denne amerikanske elMC'en her:
http://lightningmotorcycle.com/
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Ser bra ut den :)AJ skrev: 14 feb 2019, 23:21 Denne ser mer normal ut. Eller...?
Lightning Strike.PNG
Mer info om denne amerikanske elMC'en her:
http://lightningmotorcycle.com/
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Ikke det værste jeg har sett, men 16 mil rekkevidde blir litt tamt. Jeg mener rundt 50-60 mil må være et minimum, slik at man faktisk kan gjennomføre en dagstur. Så sant man ikke kan lade den opp veldig kjapt. Med kjapt så mener jeg under 30 minutter.Stian87 skrev: 15 feb 2019, 07:48Ser bra ut den :)AJ skrev: 14 feb 2019, 23:21 Denne ser mer normal ut. Eller...?
Lightning Strike.PNG
Mer info om denne amerikanske elMC'en her:
http://lightningmotorcycle.com/
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Enig i at 16 mil er litt tamt. Men 50-60 er for mye ¨å forvente av en motorsykkel når det knapt er el-biler med denne rekkevidden. 25 mil holder fint, med opplading på ca. 30 minBjerknez skrev: 15 feb 2019, 07:57Ikke det værste jeg har sett, men 16 mil rekkevidde blir litt tamt. Jeg mener rundt 50-60 mil må være et minimum, slik at man faktisk kan gjennomføre en dagstur. Så sant man ikke kan lade den opp veldig kjapt. Med kjapt så mener jeg under 30 minutter.Stian87 skrev: 15 feb 2019, 07:48Ser bra ut den :)AJ skrev: 14 feb 2019, 23:21 Denne ser mer normal ut. Eller...?
Lightning Strike.PNG
Mer info om denne ameriaksnke elMC'en her:
http://lightningmotorcycle.com/

LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Jeg sier ikke at jeg forventer at dette skal skje med det første, men at dette er et krav før JEG i det hele tatt vurderer en hårføner på to hjul :)
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39867
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Rekkevidden på denne amerikanske Lightning MC'en er vel strengt tatt mer enn 16 mil... 150 miles står det på spec'en og da snakket vi vel om sånn ca. 24 mil.
Litt bedre, men fortsatt ikke nok for de som legger ut på langtur.
Men til bykjøring og i nærområdet vil det være nok for mange.
Halvtimes ladetid er heller ikke så verst.
Litt bedre, men fortsatt ikke nok for de som legger ut på langtur.
Men til bykjøring og i nærområdet vil det være nok for mange.
Halvtimes ladetid er heller ikke så verst.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Hårføner er en dårlig analogi, ettersom disse har ledning.Bjerknez skrev: 15 feb 2019, 09:50 Jeg sier ikke at jeg forventer at dette skal skje med det første, men at dette er et krav før JEG i det hele tatt vurderer en hårføner på to hjul :)
For øvrig synes jeg vi kan slutte med slike navn på el-drevende kjøretøy. Det er usaklig og ikke særlig morsomt. Kan eventuelt begynne å kalle bensindrevende kjøretøy for gressklippere :)
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Det står "100 mi" noe jeg annser som "miles" som igjen betyr 16 mil.?AJ skrev: 15 feb 2019, 10:00 Rekkevidden på denne amerikanske Lightning MC'en er vel strengt tatt mer enn 16 mil... 150 miles står det på spec'en og da snakket vi vel om sånn ca. 24 mil.
Litt bedre, men fortsatt ikke nok for de som legger ut på langtur.
Men til bykjøring og i nærområdet vil det være nok for mange.
Halvtimes ladetid er heller ikke så verst.
Stian:
Jeg tenker jeg er en såpass stor gutt nå at jeg kan kalle en elektrisk motorsykkel for nesten hva jeg vil. Litt selvironi må man da kunne ha kanskje? Jeg kjører selv runt i en hårføner, dildo på fire hjul etc. Jeg synes det er litt artig med slike klengenavn. Vi er fornøyd med bilen vi, men både jeg og madammen har det litt gøy med å kalle den diverse ting.
At andre ikke synes det er like morsomt er jo greit. Ikke alle som har helt min humor

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39867
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
I praksis kan det hende 16 mil er mest reelt.Bjerknez skrev: 15 feb 2019, 11:27
Det står "100 mi" noe jeg annser som "miles" som igjen betyr 16 mil.?
Men produsenten selv oppgir altså mer enn 150 miles på det meste ut fra de måleparameterne som brukes og som ofte kanskje ikke er helt i samsvar med virkeligheten... Det opplyses heller ingenting om høyeste hastighet for å oppnå den oppgitte rekkevidden.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Slettes ikke verst, det lynnedslaget. Ifølge produsentens hjemmeside skal den komme i 3 ulike motorstørrelser: 12, 16 og 20 KWH.
Og i den prisklassen, sammenlignet med avgiftssystemet i nabolandet Sverige, burde lynet være som skapt for salg her i Norge. Da jeg selv holder på med A førerkortet, har eg nå begynt å se etter motorsykler. Suzuki gsx-s750 ser både billig og flott ut.....heilt til eg la merke til prisforskjellen mellom Norge og Sverige. Naboene får kjøpt denne for 60.000 kroner mindre, i sammenligning koster Zero sine nesten 100.000 mer også.
Politikerne her i landet vårt er flinke må eg si, det frister jo nesten med et lyn eller en zero sr/f heller.
Og i den prisklassen, sammenlignet med avgiftssystemet i nabolandet Sverige, burde lynet være som skapt for salg her i Norge. Da jeg selv holder på med A førerkortet, har eg nå begynt å se etter motorsykler. Suzuki gsx-s750 ser både billig og flott ut.....heilt til eg la merke til prisforskjellen mellom Norge og Sverige. Naboene får kjøpt denne for 60.000 kroner mindre, i sammenligning koster Zero sine nesten 100.000 mer også.
Politikerne her i landet vårt er flinke må eg si, det frister jo nesten med et lyn eller en zero sr/f heller.
Sist redigert av MCnoob den 09 mar 2019, 12:58, redigert 1 gang totalt.
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Grusom!Jompa skrev: 12 feb 2019, 20:50 Iflg www.magacin.dk ser den ut som dette:
smugkig-saadan-kommer-ducatis-nye-el-mc-til-at-se-ud-img-1000_9782_0_1548061613.jpg
smugkig-saadan-kommer-ducatis-nye-el-mc-til-at-se-ud-img-9782_3_1548061613.jpg

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Hvor mange "smygkjører" mc'n sin? I praksis kan man vel halvere oppgitt range..altså her 8 mil. Totalt uinteressant.AJ skrev: 15 feb 2019, 11:38I praksis kan det hende 16 mil er mest reelt.Bjerknez skrev: 15 feb 2019, 11:27
Det står "100 mi" noe jeg annser som "miles" som igjen betyr 16 mil.?
Men produsenten selv oppgir altså mer enn 150 miles på det meste ut fra de måleparameterne som brukes og som ofte kanskje ikke er helt i samsvar med virkeligheten... Det opplyses heller ingenting om høyeste hastighet for å oppnå den oppgitte rekkevidden.
Lightning range.PNG
Lightning range2.PNG
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Hurtiglading? Eller 6 timer lading annen hver time?
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Hmm lightning sier på hjemmesiden sin 35 min DC hurtiglading. Usikker på batteri størrelsen dette gjelder for.
Zero sin nyeste støtter vel både 3, 6, 9 og 12 kW level 2 lading, hvis jeg husker rett.
4.5 timer på 3 kW, 2.5 timer på 6, og enda mindre med hurtiglading. Ifølge hjemmesiden.
Edit: Hurtiglading betyr altså med chargetank, som er på 6 kW alene.
Standard edition er på 3 kW, premium på 6.
Zero sin nyeste støtter vel både 3, 6, 9 og 12 kW level 2 lading, hvis jeg husker rett.
4.5 timer på 3 kW, 2.5 timer på 6, og enda mindre med hurtiglading. Ifølge hjemmesiden.
Edit: Hurtiglading betyr altså med chargetank, som er på 6 kW alene.
Standard edition er på 3 kW, premium på 6.
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
https://www.facebook.com/MotoGP/videos/253057208968178/
Jeg tror, når disse folka her får jobbet litt mer med denne teknologien så vil det etter hvert komme bedre løsninger og bedre el-sykler.
Blir spennende å se hvordan de gjør det i denne klassen.
Disse syklene får en maxhastighet på 260 km/t, 145 hk.
Men de har 200 Nm dreiemoment fra 0 km/t!
Dagens BMW S1000R(tilfeldig eksempel), har til sammenligning 114 Nm dreiemoment ved 9250 omdreininger.
Så forøvrig MotoGP fra Qatar på søndag, og der kom de opp i 350 km/t på langstrekket
Så når elsyklene får høyere topphastighet vil det jo ta helt av 

Jeg tror, når disse folka her får jobbet litt mer med denne teknologien så vil det etter hvert komme bedre løsninger og bedre el-sykler.
Blir spennende å se hvordan de gjør det i denne klassen.
Disse syklene får en maxhastighet på 260 km/t, 145 hk.
Men de har 200 Nm dreiemoment fra 0 km/t!
Dagens BMW S1000R(tilfeldig eksempel), har til sammenligning 114 Nm dreiemoment ved 9250 omdreininger.
Så forøvrig MotoGP fra Qatar på søndag, og der kom de opp i 350 km/t på langstrekket



- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Om det høye momentet kommer til sin rett kommer vel litt an på banen. En bane med lange rettstrekker hvor toppfarten blir nådd blir det vel litt "tamt", men på bane med mange svinger hvor aksellerasjon ut av svinger er kluet så kommer den nok mer til sin rett. Vertfall sånn jeg ser det.
-
- Innlegg: 333
- Registrert: 01 mai 2017, 19:48
- Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
- Bosted: Fredrikstad
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Da satser jeg på at de kommer med bra antispinn software, eller så tror jeg vi kommer til å se mange som går på rævaxyvind skrev: 13 mar 2019, 12:30 https://www.facebook.com/MotoGP/videos/253057208968178/
Jeg tror, når disse folka her får jobbet litt mer med denne teknologien så vil det etter hvert komme bedre løsninger og bedre el-sykler.
Blir spennende å se hvordan de gjør det i denne klassen.
Disse syklene får en maxhastighet på 260 km/t, 145 hk.
Men de har 200 Nm dreiemoment fra 0 km/t!
Dagens BMW S1000R(tilfeldig eksempel), har til sammenligning 114 Nm dreiemoment ved 9250 omdreininger.
Så forøvrig MotoGP fra Qatar på søndag, og der kom de opp i 350 km/t på langstrekketSå når elsyklene får høyere topphastighet vil det jo ta helt av
![]()

De første Zero syklene har ikke antispinn i det hele tatt, og uten lyd og mye moment er det flere som har gått i bakken med de.
- Fsva
- Innlegg: 782
- Registrert: 09 okt 2014, 17:29
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
- Bosted: Eidsvoll/Fredrikstad
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Når vi snakker om Zero. Har dere sett den nye Zero SR/F? Sykkelen ble lansert for noen uker siden og jeg synes den ser skikkelig bra ut.
MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Det synes jeg også. Synes dette er ganske spennende jeg, uten å mene noe annet enn det.Fsva skrev:Når vi snakker om Zero. Har dere sett den nye Zero SR/F? Sykkelen ble lansert for noen uker siden og jeg synes den ser skikkelig bra ut.
Etter å ha gått over til elbil har jeg blitt veeeldig glad i den feelingen elbilen har. Men å kjøre motorsykkel er annerledes. Da liker jeg vibrasjonene, turtallet, lyden, lukta osv.. men ser ikke på det som klin umulig å ha en el-mc en gang. Det må bare bli veldig enkelt og raskt å lade de først.
Zero SR/F


- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Enig med deg Øyvind. Ser ingen grunn til ikke å vurdere det om noen år.
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- Bjerknez
- Innlegg: 24656
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Den der så faktisk litt bra ut ja 

Re: MCsidens store tråd om el-MC / elektriske motorsykler
Enige der. Nevnte det te noen kollegaer på jobben, og ble nesten hudfletta. Honda fans hele gjengen. Pffft.
Hvis den bare hadde vært en smule billigere, hadde eg kjøpt den likevel.
Edit:
Da er faktisk Lightning Strike ute med sin nye motorsykkel også. Denne siden her har en liten artikkel om disse, og batteriforskjellene:
https://electrek.co/2019/03/28/lightnin ... le-launch/
Hvis den bare hadde vært en smule billigere, hadde eg kjøpt den likevel.
Edit:
Da er faktisk Lightning Strike ute med sin nye motorsykkel også. Denne siden her har en liten artikkel om disse, og batteriforskjellene:
https://electrek.co/2019/03/28/lightnin ... le-launch/
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.