Det er det motsatte av hva jeg har lært. Du du lenker til i §14 underbygger ikke det du skriver heller. Det er ikke nødvendigvis grunnlag for å tolke en lov anittetisk (motsatt). Det vil i slike tilfeller kunne innebære at du er pliktig til å gi tegn uansett, fordi du ikke nødvendigvis har full oversikt over alle trafikanter.AJ skrev: 19 feb 2019, 13:32Man er ikke pliktig til å bruke blinklys (gi tegn) når det ikke er annen trafikk i nærheten. Dvs. når det ikke er vegfarende i umiddelbar nærhet som har behov for å bli veiledet/ varslet om endring av kjøretøyets plassering:Bjerknez skrev: 19 feb 2019, 12:59 Jeg blinker også inn i rundkjøringene, men jeg tillater meg å drite i det hvis det åpenbart ikke er noe trafikk. Som feks. klokken 06:00 på morgenen på vei til jobb når det nesten ikke er en bil på veien.
§ 14.Signal og tegn
1. Unødig eller hensynsløs bruk av lyd- eller lyssignal er forbudt.
2. Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn (Trafikkreglene).
Så kan man spørre seg om manglende tegngivning har betydning når det ikke er andre til stede, da det ikke er noen til å ta deg på fersken heller. Men det betyr ikke at det er lov.
Edit: så i etterkant at jeg svarte på en gammel post