Kan varmt anbefale Pål som holder på med Grustur i Øst.
En kjernekar som også er opptatt av å dele kunnskap og erfaringer, fra mange års gruskjøring både på Finnskogen og områdene rundt.
Skal man begynne med gruskjøring, er det veldig nyttig å kjøre med andre som er mer erfarne/flinkere, lærekurven blir mye brattere da.
Og han Pål (kalles også Palma) arrangerer også et større treff innpå skauen i slutten av august, der har jeg vært tre ganger med fantastiske folk, herlig kjøring og veldig sosialt. Definitivt et av årets høydepunkt på MCfronten.
Det finnes også veldig gode gruskurs hos Touratech i Lidkjøping. Litt dyrere, men veldig grundig og veldig gøy.
Rundt Hallingdal er det mengder av muligheter for gruskjøring, men til å begynne med ville jeg kjørt litt av de trafikkerte grusveiene.
Skal man utfordre seg selv vil jeg varmt anbefale å kjøre sammen med noen.
Fra Nesbyen er det masse å velge i, vegen gjennom Vassfaret til Ådalen, eller nærmere Gol og vegen fra Herad til Bagn i Valdres, bare for å nevne to.
Lengre unna har du vegen mellom Hemsedal og Ål (Grus fra skisenteret i Hemsedal til Leveld oppenfor Ål)
Her (fra Leveld) er det mulig å kjøre vestover mot Hol på grus.
Ellers har jo det meste av Golsfjellet vest for Rv51 grusdekke, og Panoramavegen er en veldig fin runde.
Det er mulig å kjøre fra Geilo til Gol på vestsida av elva, og vippe seg over fjellet til Nesbyen på grusdekke.
Jeg vil ikke akkurat anbefale å starte gruskjørekarrieren på dette vegstykke, da det kan være ganske krevende.
Noen av rutevalgene er såpass krevende at jeg ikke kjører dem aleine, men det finnes som regel lettere alternativ.
Oppe på fjellet mot Nesbyen var det det en bom, sist jeg var der. Litt kreativitet måtte til for å komme forbi.
Så må jeg bare avslutte med å si at gode gruskjøreopplevelser starter med skikkelige dekk. Selv kjører jeg TCK 80 og Karoo 3.
De slites litt fortere, men grepet på grus er i en annen divisjon enn mer asfaltorienterte adventuredekk, samtidig som man kan slipe fothvilere i svingene på asfalten, om man skulle ha slike behov
På høsten arrangeres et treff oppi Hallingdal som heter Fjellkjør, jeg har ikke fått dette med meg pga offshorejobb, men det ser ut som det skal gå i år.