Trodde skikken med å kaste søpla på hav døde ut med mine oldeforeldre....
Nå aner ikke jeg hvor lenge dine oldeforeldre levde og når de døde, men da jeg jobbet som mekaniker i en gruvebedrift på 80 og 90-tallet var det vanlig at søpla ble stablet på dekk om bord i lasteskipene, både de "norske" og utenlandske.KåreDump skrev: 19 feb 2019, 11:38Trodde skikken med å kaste søpla på hav døde ut med mine oldeforeldre....
Og det er vel strengt tatt en god del mer tungmetaller i gruveslam enn det er i reinskit.![]()
Joda, er forsåvidt enig med deg der, men har vi ikke kommet lenger enn å "pælme skiten på hav"?Jompa skrev: 19 feb 2019, 17:36 Ellers er jeg helt enig med han som skrev innlegget, vi kan ikke bare la u-landene få ulempene med vår livsstil.
Også helt enig med FRP her. Globalt er dette vi sparer miljøet i Norge et musepiss på de 7 hav.ZZR-Erling skrev: 28 feb 2019, 08:02 Her er jeg enig med Frp, vedr Dieselhysteri.
https://www.laagendalsposten.no/nyheter ... 57-1097110
Tja..... det er alltid to sider av en sak tydeligvis.KawaKjetil skrev: 28 feb 2019, 10:03Også helt enig med FRP her. Globalt er dette vi sparer miljøet i Norge et musepiss på de 7 hav.ZZR-Erling skrev: 28 feb 2019, 08:02 Her er jeg enig med Frp, vedr Dieselhysteri.
https://www.laagendalsposten.no/nyheter ... 57-1097110
Var på et DNV-GL seminar her om dagen ang nye fremdriftsløsninger for skip. Hvis jeg ikke husket helt feil sa de at 70% av all produsert olje i verden ble forbrent på kjøl.
Viktig å tenke miljø både lokalt og globalt. Men den lokale prisen vi betaler er latterlig høy, og gir miljøgevinst på linje med musepiss..
Skrevet i luften 30000 fot over Nordsjøen i en av de framkomstmidlene som kommer i rekken etter skip ang forurensing![]()
Da er testkjøringsavtalen med Hyundaiimportøren i ferd med å gå i boks.Stian87 skrev: 11 feb 2019, 08:18
Blir spennende å høre om hva du synes om hydrogenbilenDu legger det ut på bloggen din regner jeg med?
Hvor langt hjemmefra deg er den nærmeste hydrogenfyllestasjonen ?AJ skrev: 04 mar 2019, 16:14Da er testkjøringsavtalen med Hyundaiimportøren i ferd med å gå i boks.Stian87 skrev: 11 feb 2019, 08:18
Blir spennende å høre om hva du synes om hydrogenbilenDu legger det ut på bloggen din regner jeg med?
Jeg er tilbudt å prøve bilen, nye Hyundai Nexo hydrogen - en hel uke til ende fra 29. mars.
Dette blir artig!
Og ja, testkjøringssaken blir lagt ut her i forumet :) .
Altfor langt unna til at hydrogenbil er noen god løsning pr. idag. Nærmeste stasjon er 5 mil unna...Rune75 skrev: 04 mar 2019, 16:27Hvor langt hjemmefra deg er den nærmeste hydrogenfyllestasjonen ?AJ skrev: 04 mar 2019, 16:14Da er testkjøringsavtalen med Hyundaiimportøren i ferd med å gå i boks.Stian87 skrev: 11 feb 2019, 08:18
Jeg er tilbudt å prøve bilen, nye Hyundai Nexo hydrogen - en hel uke til ende fra 29. mars.
Dette blir artig!
Ja 5 mil blir jo for langt. Må jo enten bo eller jobbe i nærheten av en fyllestasjon.AJ skrev: 04 mar 2019, 16:34Altfor langt unna til at hydrogenbil er noen god løsning pr. idag. Nærmeste stasjon er 5 mil unna...Rune75 skrev: 04 mar 2019, 16:27Hvor langt hjemmefra deg er den nærmeste hydrogenfyllestasjonen ?AJ skrev: 04 mar 2019, 16:14Da er testkjøringsavtalen med Hyundaiimportøren i ferd med å gå i boks.Stian87 skrev: 11 feb 2019, 08:18
Dette blir artig!
Men! jeg håper sterkt på at hydrogen får vind i seilene igjen og blir et (bedre?) alternativ til elbiler med ladeledningerom ikke algtfor mange år.
Det meste står og faller naturligvis på utbyggingen av hydrogenstasjoner og at drivstoffprisen blir konkurransedyktig.
Ja, det er nettopp disse tingene jeg gjerne vil se mer av i nyhetsbildet i tida framover.Rune75 skrev: 04 mar 2019, 17:01 Når det gjelder selve konseptet hydrogenbil så er jeg litt skeptisk til energiregnskapet. Først bruke strøm for å lage hydrogen og så lage strøm av hydrogenen igjen. Hydrogenen må jo også fraktes rundt til alle fyllestasjonene. En rein elbil kutter jo ut dette mellomleddet fulstendig.