Stian87 skrev: 06 mar 2019, 12:40
AJ skrev: 05 mar 2019, 14:32
@
Stian87
Enig eller uenig er ikke viktig for meg når det gjelder dette.
Det viktige for meg er at jeg selv er åpen for å konvertere til nullutslippsbil som jeg har tro på passer meg best når tiden er inne.
Og det er altså fortsatt slik at jeg håper og tror på hydrogenbiler i årene som kommer

.
Greit nok det. Personlig ser jeg det som lite sannsynlig at det blir satset på to så forskjellige teknologier fremover. Jeg synes også derfor det er noe snodig å heie på en teknologi som i hvert fall tilsynelatende ikke prioriteres.
Poenget mitt med forrige innlegg er ikke å kritisere deg, men heller argumentere mot en del tradisjonelle synspunkter om el-bil som jeg mener har lite for seg.
Uansett håper jeg du konverterer til nullutslippsbil på sikt, det være seg hydrogen eller EL :)
(Beklager har ikke tid eller ork til å se/høre på youtubefolk

)
Sakkel
Jeg sammenlikner det primært med Hydrogen ja. Jeg er klar over at man må ha ladestasjoner for å ivareta muligheten til å lade på lengre turer eller for de som ikke har vegglader. Forskjellen på en ladestasjon og en bensinstasjon er at ladestasjonen tar mindre plass og kan plasseres andre steder. I tillegg til at man slipper å ha en bombe under bakken. Poenget mitt, hva gjelder fleksibilitet er at muligheten til å lade hjemme gir en vesentlig større fleksibilitet enn å måtte kjøre et sted å lade. At ikke alle har den muligheten i dag er for så vidt greit nok.
Div
At man i dag har mindre utbygd ladenettverk, eller at det er kronglete å lade, at man ikke kan lade hjemme eller kjøre 100 mil i et strekk uten å lade er
ikke gyldige argumenter. For det første, skal du kjøpe deg en bil, må du sørge for at du kan kjøre den, at du har anledning til å parkere den i nærheten av der du bor og at du eventuelt har mulighet til å lade den. Velg en bil som passer ditt behov. Dumme valg er ikke et godt argument for at EL-bil generelt er et dårlig alternativ. Hvem i alle dager kjører primært 40-100 mil med bilen sin? Jeg hadde aldri kjørt så langt uten minst å ta et par pauser. For ikke snakke om at det neppe er primært det du bruker bilen til. Så igjen. At EL-bil ikke passer akkurat ditt syke kjøremønster der du skal kunne kjøre til månen og tilbake samtidig som du drar et vogntog er
ikke et relevant argument mot EL-biler generelt.
Ja dette er overdrivelser, men det er akkuratt så tullete en del av argumentene mot EL-bil er.
Beklager om jeg fremstår litt spiss
Å kalle elbiler for nullutslippsbiler kan benyttes som et grep for å forsøke å argumentere for at slike er spesielt miljøvennlige, men betegnelsen er i bunn og grunn sterkt misvisende.
De kreves ofte(st) fossilt brennstoff både for produksjon av bilen, samt den elektriske energien som skal drive den, noe som
også nevnes i artikkelen (
https://spectrum.ieee.org/energy/renewa ... -any-speed );
"“Whether we are talking about a conventional gasoline-powered automobile, an electric vehicle, or a hybrid, most of the damages are actually coming from stages other than just the driving of the vehicle,
... Part of the impact arises from manufacturing. Because battery packs are heavy (the battery accounts for more than a third of the weight of the Tesla Roadster, for example), manufacturers work to lighten the rest of the vehicle. As a result, electric car components contain many lightweight materials that are energy intensive to produce and process—carbon composites and aluminum in particular. Electric motors and batteries add to the energy of electric-car manufacture.”
Undersøkelsen det refereres til var betalt av den amerikanske kongressen, og konkluderte med at elbiler var mer miljøskadelige enn bensindrevne biler. Det er riktignok noen år siden, og kjøretøyende har blitt videreutviklet siden da. Jeg er på ingen måte overbevist om at elbil er mer miljøvennlig enn tradisjonelle biler, i det store og hele.
Det het feks at: " the vehicles’ lifetime health and environmental damages (excluding long-term climatic effects) are actually greater than those of gasoline-powered cars. Indeed, the study found that an electric car is likely worse than a car fueled exclusively by gasoline derived from Canadian tar sands!"
En norsk undersøkelse ble det også henvist til, i artikkelen nevnt over; " A Norwegian study published last October in the Journal of Industrial Ecology compared life-cycle impacts of electric vehicles. The researchers considered acid rain, airborne particulates, water pollution, smog, and toxicity to humans, as well as depletion of fossil fuel and mineral resources. According to coauthor Anders Stromman, “electric vehicles consistently perform worse or on par with modern internal combustion engine vehicles, despite virtually zero direct emissions during operation.”
Det mest miljøvennlige er kanskje å "bruke opp" de kjøretøyene man har, og eventuelt skifte til elbil hvis man tenker kjøpe ny bil.
Her til lands er det mer tilgang til energi basert på vannkraft enn mange andre steder, så det er antakelig her elbiler gjør minst skade på miljøet.