Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel
- kvase
- Innlegg: 1064
- Registrert: 29 des 2015, 02:35
- Motorsykkelen din: KTM 1090 ADV-R/Yamaha WR450F
- Sted: Arendal
- Kontakt:
Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel
Joda lette skal det ikke være men misunner ikke de der oppi Finnmark
Haugen Trafikkskole
Havnegata 10
9800 Vadsø
Med et pennestrøk... Mandag 4. mars hadde vi (trafikkskolene i området) en fagdag/samarbeidsmøte med Statens Vegvesen. Der fikk vi vite at i år blir det ikke mc-prøver i Vadsø i år. For et par år siden la de ned førerprøvene i Kirkenes som da måtte kjøre til vadsø som er 175km unna for å ta førerprøver til mc. Kjøregården som er brukt i alle år er "plutselig" ikke godkjent mer. Nærmeste førerprøvested fra i år ligger ca. 450km unna, ca 6 timers kjøring med bil. Dette får vi vite 1-2mndfør sessongen starter. For å sette det litt i perspektiv er det avstanden Oslo-Bergen eller Hamar-Kristiansand. Hvordan holdning er det statens vegvesen har ovenfor publikum/brukerne. Vil de ikke at folk i distriktene skal kunne ta førerkort? Hva blir det neste, at vi må til Østlandet for å ta bilførerkortet
Haugen Trafikkskole
Havnegata 10
9800 Vadsø
Med et pennestrøk... Mandag 4. mars hadde vi (trafikkskolene i området) en fagdag/samarbeidsmøte med Statens Vegvesen. Der fikk vi vite at i år blir det ikke mc-prøver i Vadsø i år. For et par år siden la de ned førerprøvene i Kirkenes som da måtte kjøre til vadsø som er 175km unna for å ta førerprøver til mc. Kjøregården som er brukt i alle år er "plutselig" ikke godkjent mer. Nærmeste førerprøvested fra i år ligger ca. 450km unna, ca 6 timers kjøring med bil. Dette får vi vite 1-2mndfør sessongen starter. For å sette det litt i perspektiv er det avstanden Oslo-Bergen eller Hamar-Kristiansand. Hvordan holdning er det statens vegvesen har ovenfor publikum/brukerne. Vil de ikke at folk i distriktene skal kunne ta førerkort? Hva blir det neste, at vi må til Østlandet for å ta bilførerkortet
Vespa Piago 75cc Panter 50 cc Honda FT 500 cc XT660 Z Tennere KTM 1050 ADV-- i stallen nå KTM 1090 ADV-R
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
i tillegg en Suzuki DRZ 400
https://www.myrouteapp.com/travelblog/routes/1002610#
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6978
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel
Denne MC-selgeren ser jo lyst på forslaget og håper det går gjennom. Om dette kan gjøre at flere velger pendling med 125 MC eller scooter kan jo bidra til større salg.
Men som privatperson og motorsyklist er jeg ikke like begeistret. Jeg vet at selv om man har kjørt bil i årevis er det mange ting man ikke kan noe om når det gjelder MC i trafikken. Selv er jeg veldig glad for opplæringen jeg fikk i 2012 da jeg tok A-lappen, og vet at den har reddet noen situasjoner for meg disse årene.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Men som privatperson og motorsyklist er jeg ikke like begeistret. Jeg vet at selv om man har kjørt bil i årevis er det mange ting man ikke kan noe om når det gjelder MC i trafikken. Selv er jeg veldig glad for opplæringen jeg fikk i 2012 da jeg tok A-lappen, og vet at den har reddet noen situasjoner for meg disse årene.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel
Ja, opplæring er viktig. Overgangskurset vil sikkert bli bra.
Det er nok store forskjeller i opplæring, selv i siviliserte land.
I UK så kan en 16 åring som har fullført mopedopplæring ( compulsory basic training) oppgradere uten videre til 125cc når de fyller 17år! Da med begrensninger om ikke å kjøre på motorvei, kjører med L-plater på sykkelen, og ikke med passasjer.
https://begin-motorcycling.co.uk/uk-motorcycle-laws/
(Fun fact: I Wales har de ikke "L" plater på syklene, men "D".)
UK er neppe et eksempel til etterfølgelse for Norge i denne sammenhang, men det viser at andre metoder også fungerer og at det ikke nødvendigvis er livsfarlig å endre og forenkle. :)
Hellas, Spania, Italia og Frankrike ( Litt annen trafikkultur og klima rundt Middelhavet..) er eksempler på land hvor en får 125cc med på kjøpet når en tar førerkort for bil, ifølge denne artikkelen.
https://www.side3.no/motor/her-gjor-sid ... ov-4368508
Det er nok store forskjeller i opplæring, selv i siviliserte land.
I UK så kan en 16 åring som har fullført mopedopplæring ( compulsory basic training) oppgradere uten videre til 125cc når de fyller 17år! Da med begrensninger om ikke å kjøre på motorvei, kjører med L-plater på sykkelen, og ikke med passasjer.
https://begin-motorcycling.co.uk/uk-motorcycle-laws/
(Fun fact: I Wales har de ikke "L" plater på syklene, men "D".)
UK er neppe et eksempel til etterfølgelse for Norge i denne sammenhang, men det viser at andre metoder også fungerer og at det ikke nødvendigvis er livsfarlig å endre og forenkle. :)
Hellas, Spania, Italia og Frankrike ( Litt annen trafikkultur og klima rundt Middelhavet..) er eksempler på land hvor en får 125cc med på kjøpet når en tar førerkort for bil, ifølge denne artikkelen.
https://www.side3.no/motor/her-gjor-sid ... ov-4368508
Sist redigert av Longines den 08 mar 2019, 13:25, redigert 2 ganger totalt.
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel
Jeg er veldig glad for den opplæringen jeg fikk da jeg tok lappen. Billappen var i boks på 80-tallet, men MC-lappen kom først for to år siden. Da var det bare et alternativ; full A. Det er ikke noe å klage på det, spesielt ettersom alternativet, moped, ble så saktegående at det i seg selv er å anse som en fare.
I løpet av kjøreopplæringen merket jeg at jeg ble flinkere til å håndtere mopeden. Begge er jo et motorisert kjøretøy.
Det er klart at som bilist så har du mye basisferdigheter om det å være i trafikken. Mye av dette trenger du derfor ikke å måtte ta på nytt. Dersom flere kan flyttes over fra bil til MC/moped vil belastningen på veinettet gå ned. (Det at en gjennomsnittlig MC/moped-fører oppfører seg mer sivilisert og følger trafikkreglene mer enn tråsyklistene, vil dette også fremstå som en trafikal gevinst).
Dette vil legge mer ansvar på kjøreskolene, men det tror jeg er et ansvar de vil takle. Det blir spennende å se hvordan dette går.
Her vil det bli mange gode kandidater til MC-miljøet i tiden som kommer.
8-)
I løpet av kjøreopplæringen merket jeg at jeg ble flinkere til å håndtere mopeden. Begge er jo et motorisert kjøretøy.
Det er klart at som bilist så har du mye basisferdigheter om det å være i trafikken. Mye av dette trenger du derfor ikke å måtte ta på nytt. Dersom flere kan flyttes over fra bil til MC/moped vil belastningen på veinettet gå ned. (Det at en gjennomsnittlig MC/moped-fører oppfører seg mer sivilisert og følger trafikkreglene mer enn tråsyklistene, vil dette også fremstå som en trafikal gevinst).
Dette vil legge mer ansvar på kjøreskolene, men det tror jeg er et ansvar de vil takle. Det blir spennende å se hvordan dette går.
Her vil det bli mange gode kandidater til MC-miljøet i tiden som kommer.
8-)
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
- Bjerknez
- Innlegg: 23239
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel
Jeg betaler 4.912,- i året for min BMW S1000R full kasko i Gjensidige.
Full bonus og alle førere over 35 år samt egen garasje.
Sjekket nettopp prisen på Triumph SPeed Triple RS (igjen) og den skal dem jaggu meg ha 11.215,- i året for. Forstå det den som kan...
Full bonus og alle førere over 35 år samt egen garasje.
Sjekket nettopp prisen på Triumph SPeed Triple RS (igjen) og den skal dem jaggu meg ha 11.215,- i året for. Forstå det den som kan...
- FredrikE24
- Innlegg: 4748
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel
Synes det er fint at det kan bli enklere for alle å kjøre på to hjul. Min mor kjørte da jeg var yngre lett-motorsykkel. Det gjorde min bestefar også(han hadde i etterkrigstiden byttet ut tråsykkelen med hageslange som dekk med en En DKW og senere en Zundapp før man etterhvert fikk lov til å kjøpe bil på slutten av 50-tallet). Begge kjørte Honda VT125 Shadow og fikk mye glede av de.
I Oslo er det altfor mange biler i pendlertrafikken, at det hadde vært positivt hvis la oss si 1/3 hadde kjørt tohjuling. En firetakt lett motorsykkel har en toppfart på rundt 100 og drar ikke akkurat bra, men gjør jobben.
Det å kjøre motorsykkel er jo ikke så vanskelig..
Fyker jo forbi regjeringsbiler daglig, og en eller annen statsråd må da ha observert at det er effektivt i tett trafikk. Det er stillegående, lite og smidig. Letter på trafikken og bruker ikke mye bensin, et bra miljøtiltak.
Jeg bodde i Oslo da jeg var 16 og moped var mitt fremkomstmiddel, og det var simpelthen genialt.. trafikken går uansett ikke mye over 50.. min gikk jo over hundre med stor gasser og svær sylinder, men jeg kjørte ikke fortere enn 50 før jeg kom meg ut på landeveien.
I Oslo er det altfor mange biler i pendlertrafikken, at det hadde vært positivt hvis la oss si 1/3 hadde kjørt tohjuling. En firetakt lett motorsykkel har en toppfart på rundt 100 og drar ikke akkurat bra, men gjør jobben.
Det å kjøre motorsykkel er jo ikke så vanskelig..
Fyker jo forbi regjeringsbiler daglig, og en eller annen statsråd må da ha observert at det er effektivt i tett trafikk. Det er stillegående, lite og smidig. Letter på trafikken og bruker ikke mye bensin, et bra miljøtiltak.
Jeg bodde i Oslo da jeg var 16 og moped var mitt fremkomstmiddel, og det var simpelthen genialt.. trafikken går uansett ikke mye over 50.. min gikk jo over hundre med stor gasser og svær sylinder, men jeg kjørte ikke fortere enn 50 før jeg kom meg ut på landeveien.
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel
Det er bare egen observasjon at mopeder og MC 'er er høflige trafikanter. De som tråkker selv gir f i alt som heter regler.
8
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel
Det er staten/regjeringen (overmakta) som igjen er smurt av lobbyister fra det internasjonale mc-syndikatet (BMW motorcycles) som presser forsikringsselskapene til å skru opp forsikringspremien på alle andre merker enn BMW. Mest sannsynlig ihvertfall. Når det er oppklart og ute av verden, har du posta i feil tråd ?
- Bjerknez
- Innlegg: 23239
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel
Haha.. jøss...
Ja denne havnet i feil tråd gitt.
Uansett... en god grunn til å kjøpe BMW
Ja denne havnet i feil tråd gitt.
Uansett... en god grunn til å kjøpe BMW
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel
Påstanden din stemmer ikke. Du plasserer deg selv midt i hylekoret av de (heldigvis færre og færre) som strør om seg med feilaktige og nedsettende kommentarer om oss som tråkker oss rundt. Nevnte du "død fisk"?
Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel
Da har Statens Vegvesen vurdert høringsinnspillene og levert sin innstilling til Samferdselsdepartementet.
Anbefalingen er at det kan bli en forenkling i A1-lappen, med færre obligatoriske deler og ikke trinnvurdering, men at en fremdeles bør ha teoretisk og praktisk prøve (oppkjøring).
Anbefalingen er at det kan bli en forenkling i A1-lappen, med færre obligatoriske deler og ikke trinnvurdering, men at en fremdeles bør ha teoretisk og praktisk prøve (oppkjøring).
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel
Det er bare å håpe at dette gir flere glade MC-førere og tilsig til MC-miljøet.Longines skrev: ↑10 apr 2019, 18:32 Da har Statens Vegvesen vurdert høringsinnspillene og levert sin innstilling til Samferdselsdepartementet.
Anbefalingen er at det kan bli en forenkling i A1-lappen, med færre obligatoriske deler og ikke trinnvurdering, men at en fremdeles bør ha teoretisk og praktisk prøve (oppkjøring).
Det viktigste er at dette ikke gir noen økning i skadde som følge av MC-kjøring. Jeg frykter at dette lett vil gi vann på mølla for "miljø-prefiksets tilhengere".
Det vil nok være mange som kan få stor glede av en A1-sykkel. Denne gir en større aksjonsradius enn en moped. Med en nødvendig opplæring vil de kunne bli flinkere førere av A1 enn de ville blitt på moped, som de bare kan hoppe rett på.
Spennende!
8-)
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel
Skulle ønske det kunne vært lovlig å kjøre uplombert moped hvis man for eksempel hadde bilsertifikat istedenfor.
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Sted: Sandefjord
Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel
Tror ikke en fyldig herremann, får store gleden av en uplombert moped. Må nok følge trafikken opp til 100 ihvertfall.FreewheelBurning skrev: ↑12 apr 2019, 16:33 Skulle ønske det kunne vært lovlig å kjøre uplombert moped hvis man for eksempel hadde bilsertifikat istedenfor.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650