Min reise mot lappen
Min reise mot lappen
Jeg ble medlem i går, og ble raskt oppfordret til å opprette min egen blogg. Så da får jeg gjøre det!
Hei!
Mitt navn er Stig. Er 25 år gammel, og kommer fra et sted nord på Jæren. Har siden 2013 (Prøvde å telle meg tilbake. Tror det var riktig årstall) hatt interesse for MC. Det ble bare titting på bilder og video den gang. Noen år senere har jeg endelig fått meg jobb og god inntekt, så nå syntes jeg det var på tide å skaffe meg en sykkel.
Planen var egentlig å starte i fjor, men var litt for seint ute (Fikk ikke jobb før i mai). Derfor begynner jeg så tidlig som mulig i år for å (forhåpentligvis) sikre meg lappen til juni.
Verken sykkel eller kjøreklær/utstyr er kjøpt inn enda. Men første kjøretime er bestilt! Mandag 11. mars kl 14:00 skal jeg sette meg på en sykkel for aller første gang. Skal bli spennende!
Tenkte å ta turen innom en motorsykkelforhandler i morgen for å kjøpe meg hjelm og kjøreklær. Har dere forresten noen anbefalinger på utstyr? Tenkte i alle fall å kjøpe meg hjelmen Shoei GT-Air, hvis de har den inne.
Har ikke heeelt bestemt meg for hvilken sykkel jeg skal gå for enda, men jeg sikler veldig etter Kawasaki Vulcan S. Har hørt at dette er en bra begynnersykkel. Forhåpentligvis får jeg prøvesitte den i morgen. Om jeg ikke går for akkurat denne sykkelen, så er det i alle fall en cruiser/chopper jeg vil ha.
Må si at jeg gleder meg veldig! Har en del sommerfugler i magen også, men de forsvinner vel etterhvert Her kan dere i alle fall følge min reise mot sertifikatet klasse A.
Hei!
Mitt navn er Stig. Er 25 år gammel, og kommer fra et sted nord på Jæren. Har siden 2013 (Prøvde å telle meg tilbake. Tror det var riktig årstall) hatt interesse for MC. Det ble bare titting på bilder og video den gang. Noen år senere har jeg endelig fått meg jobb og god inntekt, så nå syntes jeg det var på tide å skaffe meg en sykkel.
Planen var egentlig å starte i fjor, men var litt for seint ute (Fikk ikke jobb før i mai). Derfor begynner jeg så tidlig som mulig i år for å (forhåpentligvis) sikre meg lappen til juni.
Verken sykkel eller kjøreklær/utstyr er kjøpt inn enda. Men første kjøretime er bestilt! Mandag 11. mars kl 14:00 skal jeg sette meg på en sykkel for aller første gang. Skal bli spennende!
Tenkte å ta turen innom en motorsykkelforhandler i morgen for å kjøpe meg hjelm og kjøreklær. Har dere forresten noen anbefalinger på utstyr? Tenkte i alle fall å kjøpe meg hjelmen Shoei GT-Air, hvis de har den inne.
Har ikke heeelt bestemt meg for hvilken sykkel jeg skal gå for enda, men jeg sikler veldig etter Kawasaki Vulcan S. Har hørt at dette er en bra begynnersykkel. Forhåpentligvis får jeg prøvesitte den i morgen. Om jeg ikke går for akkurat denne sykkelen, så er det i alle fall en cruiser/chopper jeg vil ha.
Må si at jeg gleder meg veldig! Har en del sommerfugler i magen også, men de forsvinner vel etterhvert Her kan dere i alle fall følge min reise mot sertifikatet klasse A.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6972
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Veien mot lappen
Bra start
Det er en spennende epoke dette. En enormt bratt læringskurve har du også foran deg. Du bor også i et paradis av inspirerende veier som jeg selv hadde gleden av å oppleve sist sommer. Jeg skal tilbake dit! Velkommen å snoke i bloggen min, det ligger en del stoff om turen der. https://mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t ... &start=705
Selv tok jeg lappen i 2012, drømmen min var også en cruiser eller noe sånt da jeg begynte å se etter første sykkel. Når lappen nærmet seg var det Yamaha Virago 1100 som var drømmen. Men så fant jeg dette forumet, og ting endret seg fort. Jeg endte opp med en Yamaha TDM900 et par uker før oppkjøring 15 August, kanskje mest etter råd fra forumbrukere her inne. Dette angret jeg aldri på. For meg var det perfekt sykkel de første årene. Det tok to år før jeg prøvekjørte Virago, og oppdaget fort at dette ikke var sykkel for meg og mitt bruk. Særlig spenstige vestlandsveier med morsomme svinger og dype nedlegg har cruiser syklene sine klare begrensninger. Du legger den ikke langt ned før ramma skraper i asfalten. Sittestillingen likte jeg heller ikke.
Men for all del, dette må du avgjøre selv. Statistisk sett tror jeg nok du kommer til å bytte litt sykler den første tida, så legg ikke for mye penger i den første sykkelen. Ikke før du har funnet DIN type sykkel, og det er slett ikke sikkert det blir en Vulkan selv om du tror det nå.
Uansett, det skal bli morsomt å følge deg framover Lykke til!
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Det er en spennende epoke dette. En enormt bratt læringskurve har du også foran deg. Du bor også i et paradis av inspirerende veier som jeg selv hadde gleden av å oppleve sist sommer. Jeg skal tilbake dit! Velkommen å snoke i bloggen min, det ligger en del stoff om turen der. https://mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t ... &start=705
Selv tok jeg lappen i 2012, drømmen min var også en cruiser eller noe sånt da jeg begynte å se etter første sykkel. Når lappen nærmet seg var det Yamaha Virago 1100 som var drømmen. Men så fant jeg dette forumet, og ting endret seg fort. Jeg endte opp med en Yamaha TDM900 et par uker før oppkjøring 15 August, kanskje mest etter råd fra forumbrukere her inne. Dette angret jeg aldri på. For meg var det perfekt sykkel de første årene. Det tok to år før jeg prøvekjørte Virago, og oppdaget fort at dette ikke var sykkel for meg og mitt bruk. Særlig spenstige vestlandsveier med morsomme svinger og dype nedlegg har cruiser syklene sine klare begrensninger. Du legger den ikke langt ned før ramma skraper i asfalten. Sittestillingen likte jeg heller ikke.
Men for all del, dette må du avgjøre selv. Statistisk sett tror jeg nok du kommer til å bytte litt sykler den første tida, så legg ikke for mye penger i den første sykkelen. Ikke før du har funnet DIN type sykkel, og det er slett ikke sikkert det blir en Vulkan selv om du tror det nå.
Uansett, det skal bli morsomt å følge deg framover Lykke til!
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Re: Min reise mot lappen
Spennende!
Dette blir en morsom vår
Når det gjelder utstyr så støtter jeg deg i valg av hjelm. Hva gjelder utstyr kommer du til å få mange anbefalinger.
Jeg kan bare dele min erfaring. Jeg kjøpte en brukt skinndress på Finn som jeg brukte min første sesong.
Året etter handla jeg en rimelig tekstildress fra Macna på xlmoto. Den bruker jeg fortsatt. Det er ikke alltid det er så galt å kjøpe billig utstyr.
Jeg kjøpte dog et par relativt dyre hansker fra Halvarssons. Hjelm og hansker sparer jeg ikke på fordi det er så viktig for komforten.
Støvler og ryggskinne kjøpte jeg også brukt min første sesong, og først på sesong nr 4 skal jeg erstatte disse.
Masse lykke til!
Les gjerne hvordan det var for meg:
https://mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=11227
Dette blir en morsom vår
Når det gjelder utstyr så støtter jeg deg i valg av hjelm. Hva gjelder utstyr kommer du til å få mange anbefalinger.
Jeg kan bare dele min erfaring. Jeg kjøpte en brukt skinndress på Finn som jeg brukte min første sesong.
Året etter handla jeg en rimelig tekstildress fra Macna på xlmoto. Den bruker jeg fortsatt. Det er ikke alltid det er så galt å kjøpe billig utstyr.
Jeg kjøpte dog et par relativt dyre hansker fra Halvarssons. Hjelm og hansker sparer jeg ikke på fordi det er så viktig for komforten.
Støvler og ryggskinne kjøpte jeg også brukt min første sesong, og først på sesong nr 4 skal jeg erstatte disse.
Masse lykke til!
Les gjerne hvordan det var for meg:
https://mcsiden.no/viewtopic.php?f=13&t=11227
Re: Min reise mot lappen
Lykke til med oppstart i mårra! Vil bare legge til at det er viktig å prøve hjelmen, forskjellige merker har forskjellig passform. For min del sitter shoei og Arai hjelmer mye bedre på hodet enn Schubert.
Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
-
- Innlegg: 338
- Registrert: 11 nov 2016, 19:53
- Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
- Sted: Sarpsborg
Re: Min reise mot lappen
Hadde det likt som deg da jeg endelig fikk tatt lappen i 2016. Min første sykkel var en gul vfr 800. Kjempefin sykkel,men fikk trøbbel med ryggen på lengre turer så da ble denne byttet inn i en Versys 1000. Den var kjempegod å kjøre både langt og kort. Etter en kortslutning i hodet ble denne byttet inn i en Tracer 900. Kjempebrøler fra min side( ikke misforstå, Tracer er en kjempesykkel men komforten på versysen var mye bedre) så den hadde jeg i 6 mnd før jeg nå endelig har funnet meg til rette på africa’n
Hva det gjelder klær så har jeg to tekstildresser( en Gore tex og en uten) og en skinndress.
Min første hjelm var en Gta air. Kjempegod hjelm som satt godt på mitt hode.
Lykke til med den videre ferden mot førerkort klasse A🏍🏍🏍
Hva det gjelder klær så har jeg to tekstildresser( en Gore tex og en uten) og en skinndress.
Min første hjelm var en Gta air. Kjempegod hjelm som satt godt på mitt hode.
Lykke til med den videre ferden mot førerkort klasse A🏍🏍🏍
Re: Min reise mot lappen
Du kommer til å få mye glede ut av lappen uansett hva slags sykkel du velger! Hvis det er cruiser du vil ha så løp og kjøp for all del. Uansett fornuft og pris så er det viktigste at sykkelen gir deg et smil hver gang du ser den og kjører den etter min mening. Når det kommer til utstyr så finner du mye bra brukt. Kjøpte alt brukt i fjor og sparte ekstremt mye på det. Det eneste jeg ville kjøpt nytt er hjelm, men det ser det ut til at du allerede har tenkt til. Ta teoriprøven så tidlig som mulig hvis du ikke allerede har gjort det. Lykke til med kjøreopplæringen :)
-
- Innlegg: 296
- Registrert: 18 jul 2017, 11:06
- Motorsykkelen din: Triumph Speed 400 (2024)
- Sted: Oslo
Re: Min reise mot lappen
Jeg har den hjelmen! En fantastisk hjelm med veldig lite egenstøy. Jeg kjøpte en Sena 10U bluetooth fjernkontroll med høyttalere som integreres i hjelmen, det funker veldig bra. Det er mulig at det har kommet en nyere versjon av hjelmen. Men uansett har den vært verdt hver krone.
Kjører selv Yamaha MT-07 som min første sykkel (tok lappen for 2 år siden), har vært superfornøyd. Bytter nå til en Yamaha Tracer 900 2018-modell for å få noe mer bagasjeplass og komfort på lange turer.
Re: Veien mot lappen
Hei! Kjekt å høre andres innspill og synspunkter også. Det med svinging på cruiser er noe jeg ikke har tenkt tanken før. Jeg er en person som liker å ta ting litt rolig. Jeg har ikke behov for å kjøre alt for raskt i svinger, så om jeg må bremse ned litt så gjør ikke det meg noe :-) Skal selvfølgelig vurdere andre sykler også. Er et ganske vanskelig valg dette her.kjellv skrev: ↑08 mar 2019, 23:14 Når lappen nærmet seg var det Yamaha Virago 1100 som var drømmen. Men så fant jeg dette forumet, og ting endret seg fort. Jeg endte opp med en Yamaha TDM900 et par uker før oppkjøring 15 August, kanskje mest etter råd fra forumbrukere her inne. Dette angret jeg aldri på. For meg var det perfekt sykkel de første årene. Det tok to år før jeg prøvekjørte Virago, og oppdaget fort at dette ikke var sykkel for meg og mitt bruk. Særlig spenstige vestlandsveier med morsomme svinger og dype nedlegg har cruiser syklene sine klare begrensninger. Du legger den ikke langt ned før ramma skraper i asfalten. Sittestillingen likte jeg heller ikke.
Jeg fikk i alle fall sett Vulcan S i dag med egne øyne. Fikk til og med prøve å sitte på den! Likte veldig godt sittestillingen, men nå har jeg jo ikke prøvd veldig mange sykler i mitt liv.
Satser på det! Fikk kjøpt meg fult utstyr i dag hos MC-Utstyr i Stavanger. Har fått noen forslag om hva jeg burde kjøpe, men når jeg kom inn døren ga jeg alt ansvar til selgeren. De hadde pakketilbud på jakke, bukse, hansker og sko til 5.490,-
Det eneste jeg hadde bestemt meg for var hjelm, altså Shoei GT-Air. Dessverre hadde de ikke riktig størrelse inne på lager, og ikke ville de få det inn heller før etter mandag kl. 14. Da ble det en LS2 FF327 Challenger Fusion Sort Matt i stedet. Har ikke helt fått oversikt over hva jeg har kjøpt meg enda, men totalt kom det i alle fall på 8 957 kr.
Takk for tipset! Har kjøpt meg tilgang til teoritentamen.no nå, og driver og tester meg selv nå.
Re: Veien mot lappen
Brukte teoritentamen selv. Følg programmet de skisserer på siden (les teorien og ta så og så mange tester). Da er du virkelig 100% forberedt og bør bestå uten problem. Tror forberedelsene tok meg ca. 2 uker med midt på treet innsats.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 6972
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Sted: Molde
- Kontakt:
Re: Min reise mot lappen
Jeg ser at dette ikke er nevnt her, men kanskje du vet det allerede:
Det som for mange kandidater blir den største bremsen for når lappen kommer i lomma er å få oppkjøringstime tidlig nok. Mange av landets Trafikkstasjoner har ikke sensor for MC og tilbyr ikke oppkjøring i klassene A, A1 og A2. Teoritentamen får du på alle, men må kanskje lengre unna for å få oppkjøring. Dette har du kanskje fått orientering om fra kjørelæreren din.
Det er noen få ting som må være på plass før du bestiller oppkjøringstime. Du må ha gjennomgått teoretisk MC-kurs, og du må ha bestått teoriprøven.
De aller fleste kjøreskoler setter disse to ting som et krav for å få den første veiledningstime (kjøretime) også. Det er da en rekke kurs/delmål underveis i opplæringen som kjørelærer melder inn til SVV etter hvert som du har gjennomgått dem. Alle disse må være meldt inn til SVV før oppkjøringstimen, ellers får du ikke kjøre opp.
Stress hardt på for å få bestilt oppkjøringstime så tidlig som mulig, men i samråd med kjørelæreren din. Mange kommer for seint i gang på våren og får ikke oppkjøringstime før ut på høsten. Stryker du på første forsøk må du vente en hel måned på neste oppkjøringsmulighet dersom det er ledig time..
Det som for mange kandidater blir den største bremsen for når lappen kommer i lomma er å få oppkjøringstime tidlig nok. Mange av landets Trafikkstasjoner har ikke sensor for MC og tilbyr ikke oppkjøring i klassene A, A1 og A2. Teoritentamen får du på alle, men må kanskje lengre unna for å få oppkjøring. Dette har du kanskje fått orientering om fra kjørelæreren din.
Det er noen få ting som må være på plass før du bestiller oppkjøringstime. Du må ha gjennomgått teoretisk MC-kurs, og du må ha bestått teoriprøven.
De aller fleste kjøreskoler setter disse to ting som et krav for å få den første veiledningstime (kjøretime) også. Det er da en rekke kurs/delmål underveis i opplæringen som kjørelærer melder inn til SVV etter hvert som du har gjennomgått dem. Alle disse må være meldt inn til SVV før oppkjøringstimen, ellers får du ikke kjøre opp.
Stress hardt på for å få bestilt oppkjøringstime så tidlig som mulig, men i samråd med kjørelæreren din. Mange kommer for seint i gang på våren og får ikke oppkjøringstime før ut på høsten. Stryker du på første forsøk må du vente en hel måned på neste oppkjøringsmulighet dersom det er ledig time..
- FredrikE24
- Innlegg: 4734
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Sted: Nordre Follo
Re: Min reise mot lappen
Bestilte selv time selv, på et realistisk tidspunkt(midten av juli) og kjørelærer la opp løpet perfekt.
For å kunne bestille må obligatorisk mc-kurs være meldt inn, samt teori bestått.
For å kunne bestille må obligatorisk mc-kurs være meldt inn, samt teori bestått.
Re: Min reise mot lappen
Jeg bestilte også time selv. Kan være lurt å bestemme tidspunkt i samråd med kjørelærer riktignok. Han vet jo best hvor mange timer i uka han rekker med deg fremover osv.FredrikE24 skrev: ↑10 mar 2019, 11:46 Bestilte selv time selv, på et realistisk tidspunkt(midten av juli) og kjørelærer la opp løpet perfekt.
For å kunne bestille må obligatorisk mc-kurs være meldt inn, samt teori bestått.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
Re: Min reise mot lappen
Første kjøretime!
Da har jeg vært igjennom min første kjøretime. Hadde kjøretimen i går, men er litt treg av meg til å skrive her på forumet.
Jeg møtte opp hos kjøreskolen i god tid før selve kjøretimen. Vi kjørte deretter til et egnet område å øvelseskjøre på. Jeg satt bakpå mens kjørelærer kjørte oss bort dit vi skulle.
Fikk begynne på en parkeringsplass, og trente på grunnleggende med gass, bremser, clutch og giring. Etter å ha holdt på med det en stund bar det ut på veien. Heldigvis var dette på veier med lite trafikk. Jeg er vant med å kjøre bil med automatgir, så det å gire var litt uvant. Kvelte motoren et par ganger mens jeg var på veien. Klarte også å starte i andre gir (Ubevisst). Om dette er noe å skryte over, vet jeg ikke
Her fikk jeg i alle fall prøvd meg på bakkestart, giring opp til tredje gir og svinge i krappe svinger. Det var ikke mange plussgrader ute, men sola skinte og det var nydelig vær (I motsetning til i dag hvor det både har regner og sluddet en god del). Må si meg heldig med været.
Jeg knakk koden til slutt med clutching og giring, selv om det gikk i rykk og napp. Men det var utrolig kjekt å få kjøre motorsykkel, selv om jeg fokuserte mye på alt det andre (Giring, gass, osv), så fikk ikke hele opplevelsen av hvordan det var å kjøre motorsykkel. Satser på fint vær igjen til torsdag, da jeg har min andre kjøretime.
Fikk spørsmål om jeg hadde lyst å kjøre tilbake til skolen, men ba kjørelærer om å ta den turen. Føler meg ikke helt komfortabel enda med å kjøre ut på trafikkert vei, med både lyskryss og masse trafikk. Var tross alt midt i rushtiden!
Jeg fikk ikke mulighet til å studere motorsykkelen veldig nøye, men det var i alle fall en Kawasaki. Mistenker at det er en Versys 650.
Da har jeg vært igjennom min første kjøretime. Hadde kjøretimen i går, men er litt treg av meg til å skrive her på forumet.
Jeg møtte opp hos kjøreskolen i god tid før selve kjøretimen. Vi kjørte deretter til et egnet område å øvelseskjøre på. Jeg satt bakpå mens kjørelærer kjørte oss bort dit vi skulle.
Fikk begynne på en parkeringsplass, og trente på grunnleggende med gass, bremser, clutch og giring. Etter å ha holdt på med det en stund bar det ut på veien. Heldigvis var dette på veier med lite trafikk. Jeg er vant med å kjøre bil med automatgir, så det å gire var litt uvant. Kvelte motoren et par ganger mens jeg var på veien. Klarte også å starte i andre gir (Ubevisst). Om dette er noe å skryte over, vet jeg ikke
Her fikk jeg i alle fall prøvd meg på bakkestart, giring opp til tredje gir og svinge i krappe svinger. Det var ikke mange plussgrader ute, men sola skinte og det var nydelig vær (I motsetning til i dag hvor det både har regner og sluddet en god del). Må si meg heldig med været.
Jeg knakk koden til slutt med clutching og giring, selv om det gikk i rykk og napp. Men det var utrolig kjekt å få kjøre motorsykkel, selv om jeg fokuserte mye på alt det andre (Giring, gass, osv), så fikk ikke hele opplevelsen av hvordan det var å kjøre motorsykkel. Satser på fint vær igjen til torsdag, da jeg har min andre kjøretime.
Fikk spørsmål om jeg hadde lyst å kjøre tilbake til skolen, men ba kjørelærer om å ta den turen. Føler meg ikke helt komfortabel enda med å kjøre ut på trafikkert vei, med både lyskryss og masse trafikk. Var tross alt midt i rushtiden!
Jeg fikk ikke mulighet til å studere motorsykkelen veldig nøye, men det var i alle fall en Kawasaki. Mistenker at det er en Versys 650.
Re: Min reise mot lappen
Takk for gode forslag! Skal høre med kjørelærer neste gang angående oppkjøring. Holder på og tester meg selv på teoritentamen.no. Ligger i gjennomsnitt på rundt 9 feil på hver prøve, så fortsetter nok med dette til jeg er nede på maks 5 feil i gjennomsnitt.
-
- Innlegg: 296
- Registrert: 18 jul 2017, 11:06
- Motorsykkelen din: Triumph Speed 400 (2024)
- Sted: Oslo
Re: Min reise mot lappen
Du bør ha minst 10 ganger på rad med null feil. Da sitter det. Tror du kan ha maks 6 feil på 40 spørsmål på den ekte prøven (mulig jeg husker feil).