pingvin skrev: 13 mar 2019, 18:24
Personlig kjører jeg aldri med intercom. Hvis hver mann passer på mannen bak, skal det gå bra (famous last words). Holder at man ved hvert kryss sjekker speilet og evt venter på mannen bak. Mannen foran deg forsvinner kanskje men han skal da stå ved neste kryss. Skader ikke at også bakerste mann har GPS og er sweeper om systemet feiler
Funker knall det du beskriver, vel og merke om alle er relativt oppegående sjåfører.
Dette er en velprøvd metode for kolonnekjøring som forsvaret har brukt i "alle år", både ute og hjemme
Man bør ha en erfaren fører (den mest erfarne?) først i rekka, og en omtrent like erfaren sjåfør sist i kolonnen, og de to bør ha en eller annen slags måte å kunne kontakte hverandre om noe skulle oppstå (gjerne telefon).
Den første i kolonna bør ha grei oversikt over hvor langt den med minst tank kan kjøre mellom tankinger, hvor langt og fort den minst erfarne kalrer å holde følge, osv osv...
Den bakerste bør gjerne fungere som en slags sweeper, som du sier, i alle fall om man er mange. Det blir ofte mer krøll om halve kolonnen skal stoppe når en midt i kolonnen får problemer, enn om bakerste mann fanger de opp.
Det blir fort litt pes om man har en eller flere "svimer" i følget som på død og liv ikke vil holde jevn hastighet/avstand til forankjørende... det krever litt disiplin for å få det til å gå knirkefritt, så denne formen for "flokkjøring" er neppe for alle.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.