Stian87 skrev: 26 mar 2019, 13:55
Nå er det så langt to filmer her da (kommer sikkert flere). Jeg antar at du sikter til Netflixfilmen Bjerknez og ikke Erik Poppe sin film? Sistnevnte skildrer kun opplevelsene på øya. Den var, for meg i hvertfall, ekstremt sterkt. Netflixfilmen ble litt bob bob for min del.
For øvrig må du huske på at begge filmene er spillefilmer, ikke dokumentarer, det er svært begrenset hva de faktisk kan få plass til.
Å insinuere at norske stat forsøker å feie kritikken rundt beredskap under teppet synes jeg er helt på tryne.
Er en stund siden jeg så filmen så husker ikke hvem av dem på stående fot... men det kan jeg sikkert finne ut...
Det jeg reagerte mest på var at dem viste omtrent minutt for minutt fra skytingen på øya. Det at gjerningspersonen ble tatt så man ikke noe som helst til. Han ringte jo inn og meldte seg selv og forklarte hva han hadde gjort. Det var ikke noe som heslt skildring av problematikken rundt det politiet gjorde. Mangel på helikoptere, båt etc.
Mange liv kunne vert reddet (tror jeg) hvis dem ikke hadde hatt problemer rundt dette. Dette har dem jo også tatt selvkritikk for også, noe som er bra. Men det betyr ikke at dette burde vert med i filmen for å gi en forståelse av hvorfor det tok så lang tid før hjelpen kom.
I steden så fulgte dem nærmest livet til en som var bosatt på Svalbard(?) og skildringene av hans liv etter hendelsen. Greit nok det... men da burde dem i mine øyne også tatt med problematikken rundt utrykningen.