~ Bilde av årets første tur tråden ~
~ Bilde av årets første tur tråden ~
Nice!! Hvilke speil har du forrrsten? Link? :)xyvind skrev:Yeah!!!
Har sååå lyst til å kjøre!
***den følelsen når det er 16++ grader og knallsol men er blitt syk***

Re: ~ Bilde av årets første tur tråden ~
Hm, nei, disse speilene har jeg hatt liggende i boden i et par sesonger. Det var et helt random kjøp på eBay. Du finner disse speilene der hvis du søker på "motorcycle mirrors" eller "bar end mirrors motorcycle" etc.. Tenkte å prøve de på sykkelen nå, bare for å teste. De er små, men funker greit. Ser ikke så veldig heftig ut, synes jeg daNeXtGeN skrev: 27 mar 2019, 18:23Nice!! Hvilke speil har du forrrsten? Link? :)xyvind skrev:Yeah!!!
Har sååå lyst til å kjøre!
***den følelsen når det er 16++ grader og knallsol men er blitt syk***![]()

Men det var utrolig fint å få kjørt en tur nå

Hvor legger man egentlig ut "Bilde av bilde av årets første tur"? Jeg finner ikke en slik tråd på forumet

- niko
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Har ikke noe bilde, for jeg starta TDM'n nå i halvmørket og tok en liten tur for å sjekke lufttrykk i nydekka - og sjekke om sykkelen starta.
Slo inn på første slaget. Lot den gå seg passe varm, rusla pent ut av garasjen, syntes ikke jeg kjentes spesielt rusten - og holdt på å velte i første kryss. Fikk skikkelig sladd på bakhjulet på en fotgjengerovergang. Hadde heldigvis veldig liten fart og klarte å holde meg på beina. Det har vært tørt og fint i Oslo lenge, men er hvitstripene ekstra sleipe på våren? Eller er det helt nye dekk som har skylda? De hadde gått 150 meter da det skjedde.
Slo inn på første slaget. Lot den gå seg passe varm, rusla pent ut av garasjen, syntes ikke jeg kjentes spesielt rusten - og holdt på å velte i første kryss. Fikk skikkelig sladd på bakhjulet på en fotgjengerovergang. Hadde heldigvis veldig liten fart og klarte å holde meg på beina. Det har vært tørt og fint i Oslo lenge, men er hvitstripene ekstra sleipe på våren? Eller er det helt nye dekk som har skylda? De hadde gått 150 meter da det skjedde.
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Kombinasjonen nye dekk og vårtemperaturen, som er litt 'bedragersk' er nok mest trolig årsaken.niko skrev: 27 mar 2019, 19:28 syntes ikke jeg kjentes spesielt rusten - og holdt på å velte i første kryss. Fikk skikkelig sladd på bakhjulet på en fotgjengerovergang. Hadde heldigvis veldig liten fart og klarte å holde meg på beina. Det har vært tørt og fint i Oslo lenge, men er hvitstripene ekstra sleipe på våren? Eller er det helt nye dekk som har skylda? De hadde gått 150 meter da det skjedde.
Nye dekk med beskyttelsesbelegg og dekk som fortsatt var kalde...
Dermed økt risiko for å miste veigrepet.
Om tørre hvitstriper er spesielt skumle nå om våren tror jeg ikke. Verre selvfølgelig om slike "påmalte" hvitstriper er våte av regn eller grøss og gru! av diesel!

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- niko
Akkurat. Godt å få vite. Hvor langt bør jeg kjøre før belegget er borte og jeg kan stole skikkelig på dekka tror du? Har et motorveistrekk på et par mil på vei til jobb. Kan det duge?AJ skrev: 27 mar 2019, 19:34Kombinasjonen nye dekk og vårtemperaturen, som er litt 'bedragersk' er nok mest trolig årsaken.niko skrev: 27 mar 2019, 19:28 syntes ikke jeg kjentes spesielt rusten - og holdt på å velte i første kryss. Fikk skikkelig sladd på bakhjulet på en fotgjengerovergang. Hadde heldigvis veldig liten fart og klarte å holde meg på beina. Det har vært tørt og fint i Oslo lenge, men er hvitstripene ekstra sleipe på våren? Eller er det helt nye dekk som har skylda? De hadde gått 150 meter da det skjedde.
Nye dekk med beskyttelsesbelegg og dekk som fortsatt var kalde...
Dermed økt risiko for å miste veigrepet.
Om tørre hvitstriper er spesielt skumle nå om våren tror jeg ikke. Verre selvfølgelig om slike "påmalte" hvitstriper er våte av regn eller grøss og gru! av diesel!
- AJ
- Administrator
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Kontakt:
Det anbefales å kjøre et par hundre km før med forsiktig gradvis nedlegg i svinger ved normal sommertemp.niko skrev: 27 mar 2019, 19:36 Akkurat. Godt å få vite. Hvor langt bør jeg kjøre før belegget er borte og jeg kan stole skikkelig på dekka tror du? Har et motorveistrekk på et par mil på vei til jobb. Kan det duge?
Nå på våren hvor asfalten fortsatt er kald tenker jeg man med fordel kan ta det forsiktig litt lenger.
Alternativet, om man er litt utålmodig, er å slipe dekkflatene med fint slipepapir, uten at jeg anbefaler denne metoden.
Bedre å kjøre dekket driftsvarmt og la dekkets kontakt mot veidekket gjøre jobben.

De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- niko
Takk!AJ skrev: 27 mar 2019, 19:40Det anbefales å kjøre et par hundre km før med forsiktig gradvis nedlegg i svinger ved normal sommertemp.niko skrev: 27 mar 2019, 19:36 Akkurat. Godt å få vite. Hvor langt bør jeg kjøre før belegget er borte og jeg kan stole skikkelig på dekka tror du? Har et motorveistrekk på et par mil på vei til jobb. Kan det duge?
Nå på våren hvor asfalten fortsatt er kald tenker jeg man med fordel kan ta det forsiktig litt lenger.
Alternativet, om man er litt utålmodig, er å slipe dekkflatene med fint slipepapir, uten at jeg anbefaler denne metoden.
Bedre å kjøre dekket driftsvarmt og la dekkets kontakt mot veidekket gjøre jobben.
- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Et par røsk med gassen og noen hissige nedbremsinger og belegget er så godt som borte. Jeg synes asfalten er prima om dagen. Mine Continental TKC80 med mengder av pigg sitter som bare det. Problemer blir det når jeg kjører i garasjen på jobb. Epoxy-belegget er som å kjøre på våt is.. Er piggene som gjør det..
-
OnlineBjerknez
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Kontakt:
Jeg har hørt at varmen i dekket alene er nok til at dette belegget fordamper. Man trenger altså ikke å drive med gradvis nedlegg etc. Det er det jeg har hørt og stoler ikke heeelt på det...
- AJ
- Administrator
- Kontakt:
En Youtubeklassiker - og en påminnelse...
:

- FredrikE24
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Jeg kan ikke si at jeg kjører inn nye dekk. Kjører egentlig helt normalt og aldri opplevd problemer. Dette gjelder sportstouringdekk
- AJ
- Administrator
- Kontakt:
Denne tråden har vel strengt tatt havnet et godt stykke inn på et sidespor, men temaet dekkslipp er viktig nok nå i oppstarten av sesongen så det er greit å bli påminnet om at dekkveigrepet kan være dårligere enn hva vi er vant med ellers i sesongen.FredrikE24 skrev: 27 mar 2019, 20:26 Jeg kan ikke si at jeg kjører inn nye dekk. Kjører egentlig helt normalt og aldri opplevd problemer. Dette gjelder sportstouringdekk
Selv kjører jeg veldig forsiktig etter dekkebytte unasett om det skjer om våren, sommeren eller høsten. Spesielt de første kilometerne fra forhandler hvor jeg pleier å bytte dekk siden det er noen rundkjøringer her som er litt skumle.
Ville vært for dumt å ta sjansen med en kjapp rondellforsering med nye dekk og ende opp i asfalten...

-
- Motorsykkelen din: under opplæring
Jeg er ganske ny i MC verden ( fikk lappen i fjor men har ikke kjørt etter det), men anbefaler deg sterkt å følge han https://www.youtube.com/channel/UC0FFFn ... HUsuBjM0jAniko skrev: 27 mar 2019, 19:28 Har ikke noe bilde, for jeg starta TDM'n nå i halvmørket og tok en liten tur for å sjekke lufttrykk i nydekka - og sjekke om sykkelen starta.
Utrolig lærerike videoer, flink og veldig smart fyr som kan kjøre!

Så kan du se følgende video "How to break in new tires" https://www.youtube.com/watch?v=219yH_u-F6A