Anbefaling av kjøreskole i Oslo
Anbefaling av kjøreskole i Oslo
Hei alle sammen.
Jeg lurer på hvilke kjøreskoler folk anbefaler i Oslo? Jeg er villig til å betale litt mer for en god kjøreskole kontra å velge den billigste (men det gjør ingenting om en skole er både god og billig).
Jeg lurer på hvilke kjøreskoler folk anbefaler i Oslo? Jeg er villig til å betale litt mer for en god kjøreskole kontra å velge den billigste (men det gjør ingenting om en skole er både god og billig).
- Supradog
- Innlegg: 100
- Registrert: 28 jan 2014, 09:10
- Motorsykkelen din: 16 VFR800, 94 Honda NX250. 88 Tenere. 88 kawa GT550
Re: Anbefaling av kjøreskole i Oslo
Kommer litt an på hva som er praktisk for deg med hvor man bor og logistikk med å komme seg dit. Jeg tok lappen via http://www.tempotrafikkskole.no/ . Synes de hadde bra lærere og praktisk med kjøregård på valle Hovin å komme seg til via offentlig transport. Ikke langt fra oppkjøring hos vegvesenet heller.
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Anbefaling av kjøreskole i Oslo
Jeg fikk veldig god opplæring av en gammal stabeis på Kolbotn trafikkskole. Han slipper deg ikke ut i trafikken før du er klar. Tore heter han.
Re: Anbefaling av kjøreskole i Oslo
Jeg har fått med meg at tempotrafikkskole har egen kjøregård på valle hovin, og har stusset over om den taktikken er så god? Er den kjøregården på valle hovin dere øvde dere på, eller fikk dere trening på risløkka sin også? Personlig tenker jeg at det kanskje er smartest og øve på det aktuelle stedet hvor oppkjøringen tar sted. Selvom øvelsene dere hadde på valle hovin var nokså like, så får man kanskje noe igjen for å trene på det området hvor oppkjøringen befinner seg slik at man blir vandt med stedet, de små detaljene som blikk osv.Supradog skrev: 30 mar 2019, 17:52 Kommer litt an på hva som er praktisk for deg med hvor man bor og logistikk med å komme seg dit. Jeg tok lappen via http://www.tempotrafikkskole.no/ . Synes de hadde bra lærere og praktisk med kjøregård på valle Hovin å komme seg til via offentlig transport. Ikke langt fra oppkjøring hos vegvesenet heller.
Jeg tok lappen hos lærer'n på lindeberg. Der var det oppmøte på risløkka. Kjøretimene startet alltid med kjøretøyskontroll deretter litt trening i kjøregården før vi tok treningen ut på veien. Jeg synes oppmøte på risløkka fungerende veldig bra for mitt tilfelle da man fikk brukt mye tid på kjøregården, noe som jeg slet mest med. Lærern hadde også en relativt billig pakke for oblig. Jeg kan egentlig ikke anbefale deg Lærern nå siden kjørelærern jeg hadde har pensjonert seg, og jeg kjenner ikke de nye som har tatt over.
2015 BMW S1000R
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390
- Supradog
- Innlegg: 100
- Registrert: 28 jan 2014, 09:10
- Motorsykkelen din: 16 VFR800, 94 Honda NX250. 88 Tenere. 88 kawa GT550
Re: Anbefaling av kjøreskole i Oslo
All kjøregårds terping og opptrening av generell håndterbarhet av MC var på Valle Hovin. De hadde alle elementer i praktiske testen man kjører på Risløkka satt opp. Siste timen i kjøregård mener jeg var kun igjennom alle elementer av praktisk test og så terping på svake elementer, gjerne krypkjøring boksen. Var det lang tid fra fullført opplæring til faktisk oppkjøring så kunne man ta en oppfriskning time i gården først. Det var jo lang ventetid på Risløkka før i allefall. Mener at på Risløkka så kunne jeg teste med alle elementer før selve testen, og så ut på vei biten. Dette er nå 5 år siden så ting kan ha forandret seg selvsagt.
-
- Innlegg: 70
- Registrert: 31 mai 2018, 09:24
- Motorsykkelen din: under opplæring
Re: Anbefaling av kjøreskole i Oslo
Kan anbefale Driving trafikkskole på Kolbotn og trafikklærer Adeel!
Re: Anbefaling av kjøreskole i Oslo
Jeg så ikke dette som noe problem i det hele tatt. Risløkka er ofte ganske full av folk og det er mye bedre plass på Valle Hovin så du slipper å kjøre i kø. I tillegg er jo øvelsene like, altså målene er de samme, men det er litt bedre plass til å ta fart før unnamanøveren etc. Jeg kjørte også innom Risløkka for å prøve banen der med kjørelæreren.zarni skrev: 30 mar 2019, 19:49 Jeg har fått med meg at tempotrafikkskole har egen kjøregård på valle hovin, og har stusset over om den taktikken er så god? Er den kjøregården på valle hovin dere øvde dere på, eller fikk dere trening på risløkka sin også? Personlig tenker jeg at det kanskje er smartest og øve på det aktuelle stedet hvor oppkjøringen tar sted. Selvom øvelsene dere hadde på valle hovin var nokså like, så får man kanskje noe igjen for å trene på det området hvor oppkjøringen befinner seg slik at man blir vandt med stedet, de små detaljene som blikk osv.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Anbefaling av kjøreskole i Oslo
Jeg hadde Svein Svendsen. Det er Svein Svendsen og Tempo som deler på å bruke Valle Hovin som kjøregård i sommerhalvåret. (Det er jo dårlig med is der nå). Det fungerer veldig fint. Kjøringen i kjøregården er terping, terping og terping. Men kjøregården er rigget med alle øvelsene tilgjengelig. Dermed er det bare å gå over til ny øvelse når du får lyst til å kaldkvele sykkelen fordi en øvelse ikke går som planlagt.
Kjøregården på Risløkka er (selvfølgelig) Trafikkstasjonen sin. Denne er derfor forbeholdt oppkjøringer. Men kjøreskolene får lov til å bruke denne dersom det ikke er oppkjøringer. Disse har (selvfølgelig) prioritet. Derfor la vi turen ofte innom der. Min kjørelærer var nøye på at jeg også skulle få trent meg der.
Jeg hadde en kjørelærer som het Jan. Han var flink og kom med gode råd og veiledninger. Dyktig. Han hadde også en god humor og humør. Kanskje derfor vi kom så godt overens?
Etter at jeg fikk lappen (mai 2017) har jeg kjørt innom Valle Hovin av og til for å hilse på dem. Det er hyggelig å se at det er full aktivitet der.
Jeg var godt fornøyd med Svein Svendsen og Jan. Det er ingen problemer med å anbefale dem.
Det som er viktig for deg nå, @Faller, er at du:
1) Får avtalt med en trafikkskole som kan ta deg raskt. Det er 1 april i morgen og Svein Svendsen begynner med kjøretimer 1 april... Det betyr at det allerede er mange elever der....
2) Får tatt teori-eksamen. Når denne er i boks kan du booke time til oppkjøring. Kjørelærer vil da se på dine ferdigheter og legge en slagplan for at du skal få en vellykket oppkjøring.
NB!
En billig trafikkskole er ikke så nøye. Det er greit å ikke betale for mye, men dersom du stryker på oppkjøring så får du FIRE UKER med karantene. Dette skal da være tid du skal bruke på å kjøre mer med kjørelærer og trene på det nødvendige. Det vil, i tillegg til eventuelle nye kjøretimer, bli ny kostnad for oppkjøring, ny leie av sykkel for oppkjøring etc. Og det kjipeste; I Norge er sesongen seks måneder. En måned i fratrekk! Det betyr også litt!
Hvor mye er gleden verd?
Jeg tok heller noen (hyggelige) kjøretimer ekstra med en trivelig kjørelærer og besto første gangen.
Lykke til. Det blir spennende å høre hvordan det går!
8-)
Kjøregården på Risløkka er (selvfølgelig) Trafikkstasjonen sin. Denne er derfor forbeholdt oppkjøringer. Men kjøreskolene får lov til å bruke denne dersom det ikke er oppkjøringer. Disse har (selvfølgelig) prioritet. Derfor la vi turen ofte innom der. Min kjørelærer var nøye på at jeg også skulle få trent meg der.
Jeg hadde en kjørelærer som het Jan. Han var flink og kom med gode råd og veiledninger. Dyktig. Han hadde også en god humor og humør. Kanskje derfor vi kom så godt overens?
Etter at jeg fikk lappen (mai 2017) har jeg kjørt innom Valle Hovin av og til for å hilse på dem. Det er hyggelig å se at det er full aktivitet der.
Jeg var godt fornøyd med Svein Svendsen og Jan. Det er ingen problemer med å anbefale dem.
Det som er viktig for deg nå, @Faller, er at du:
1) Får avtalt med en trafikkskole som kan ta deg raskt. Det er 1 april i morgen og Svein Svendsen begynner med kjøretimer 1 april... Det betyr at det allerede er mange elever der....
2) Får tatt teori-eksamen. Når denne er i boks kan du booke time til oppkjøring. Kjørelærer vil da se på dine ferdigheter og legge en slagplan for at du skal få en vellykket oppkjøring.
NB!
En billig trafikkskole er ikke så nøye. Det er greit å ikke betale for mye, men dersom du stryker på oppkjøring så får du FIRE UKER med karantene. Dette skal da være tid du skal bruke på å kjøre mer med kjørelærer og trene på det nødvendige. Det vil, i tillegg til eventuelle nye kjøretimer, bli ny kostnad for oppkjøring, ny leie av sykkel for oppkjøring etc. Og det kjipeste; I Norge er sesongen seks måneder. En måned i fratrekk! Det betyr også litt!
Hvor mye er gleden verd?
Jeg tok heller noen (hyggelige) kjøretimer ekstra med en trivelig kjørelærer og besto første gangen.
Lykke til. Det blir spennende å høre hvordan det går!
8-)
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Re: Anbefaling av kjøreskole i Oslo
Jeg er 100% enig i dette. Jeg gikk for en billig kjøreskole. Pris var ikke eneste grunnen riktignok, beliggenhet hadde også litt å si. Poenget er at jeg angret ganske fort. Strøk på første oppkjøring og dette var såpass sent i sesongen at ny oppkjøring ikke lot seg gjøre. Ble dermed forsinket til våren, da jeg bestemte meg for å bytte til Svein Svendsen og var kjempefornøyd med det.Grendel skrev: 31 mar 2019, 19:35 NB!
En billig trafikkskole er ikke så nøye. Det er greit å ikke betale for mye, men dersom du stryker på oppkjøring så får du FIRE UKER med karantene. Dette skal da være tid du skal bruke på å kjøre mer med kjørelærer og trene på det nødvendige. Det vil, i tillegg til eventuelle nye kjøretimer, bli ny kostnad for oppkjøring, ny leie av sykkel for oppkjøring etc. Og det kjipeste; I Norge er sesongen seks måneder. En måned i fratrekk! Det betyr også litt!
Nå er det lett å skylde på den første kjørelæreren og si at det var hans feil at jeg strøk. Det er nok å forenkle ting noe. Men han var nok en del av kabalen. Han hadde litt feil fokus, var litt useriøs, kom ofte for sent til timer osv. Rett og slett litt uprofesjonell. Dette kan man sikkert oppleve på en dyrere skole også, om man har uflaks.
Mitt poeng blir vel at du ikke skal være redd for å bytte kjøreskole om det ikke klaffer med instruktøren.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
Re: Anbefaling av kjøreskole i Oslo
Som Grendel påpeker her anbefaler jeg TS og melde seg inn ASAP. Veldig mange elever som starter tidlig på vår parten, og da blir det de som meldte seg inn først som får prioriteringa. Når jeg tok lappen, meldte jeg meg inn mars/april men fikk ikke første time før, over en måned seinere siden de allerede hadde fått inn så mange elever.
2015 BMW S1000R
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390
Re: Anbefaling av kjøreskole i Oslo
Hei alle sammen,
Tusen takk for god respons i tråden. Jeg prøver meg hos Tempo Trafikkskole. Har hørt at de er flinke, så da begynner jeg
Håper på at dette går fint, så lenge jeg er fokusert. Teorien har jeg så vidt begynt å se på (sett gjennom NMCUs Kontroll-film). Har også boken som jeg skal begynne å lese i fra i morgen.
Tusen takk for god respons i tråden. Jeg prøver meg hos Tempo Trafikkskole. Har hørt at de er flinke, så da begynner jeg

Håper på at dette går fint, så lenge jeg er fokusert. Teorien har jeg så vidt begynt å se på (sett gjennom NMCUs Kontroll-film). Har også boken som jeg skal begynne å lese i fra i morgen.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Anbefaling av kjøreskole i Oslo
Lykke til og hold oss gjerne oppdatert :) .Faller skrev: 01 apr 2019, 20:40 Hei alle sammen,
Tusen takk for god respons i tråden. Jeg prøver meg hos Tempo Trafikkskole. Har hørt at de er flinke, så da begynner jeg![]()
Håper på at dette går fint, så lenge jeg er fokusert. Teorien har jeg så vidt begynt å se på (sett gjennom NMCUs Kontroll-film). Har også boken som jeg skal begynne å lese i fra i morgen.
Flere kommende motorsyklistet kan ganske sikkert lære av dine erfaringer.
Start gjerne en blogg her...

https://mcsiden.no/viewforum.php?f=13
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Anbefaling av kjøreskole i Oslo
Takk for link AJ. Jeg lager en blogg straks.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Anbefaling av kjøreskole i Oslo

_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Grendel
- Innlegg: 489
- Registrert: 20 apr 2016, 20:54
- Motorsykkelen din: '98 Yamaha XJ600 / '14 Yamaha Bolt
Re: Anbefaling av kjøreskole i Oslo
NMCU-filmen er veldig god!Faller skrev: 01 apr 2019, 20:40 Hei alle sammen,
Tusen takk for god respons i tråden. Jeg prøver meg hos Tempo Trafikkskole. Har hørt at de er flinke, så da begynner jeg :twothumbs:
Håper på at dette går fint, så lenge jeg er fokusert. Teorien har jeg så vidt begynt å se på (sett gjennom NMCUs Kontroll-film). Har også boken som jeg skal begynne å lese i fra i morgen.
Jeg vil også anbefale https://teoritentamen.no/.
Her får du masse gode spørsmål som du kan drille deg på før prøven. Det var vel kr. 120 jeg betalte til dem for å få litt bedre "svar på spørsmål jeg fikk feil på". Det er ikke nødvendig, men det er "en dråpe i havet for totale MC-lappen kostnaden", samt at det er et lite bidrag som "takk for hjelpen". For det hjelper å gå gjennom disse spørsmålene.
Når du har fått "Bestått" på ti (10) prøver etter hverandre, da er du klar for å gå opp.
Ja; det er mange "dumme spørsmål" også, men det hører med.
Lykke til!
8-)
...bare en død fisk følger strømmen....
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)
Nåværende: 1998 Yamaha XJ600 (2017-), 2014 Yamaha XVS95R Bolt (2021-)
Tidligere sykler: , 1984 Suzuki ZR50S (2015-17)
NMCU https://nmcu.org/ (Ivaretar rettighetene til MC-kjørere)
Yamaha Custom Club http://ycc.no/ (Klubben for alle Yamaha-kjørere)