Oljebytte gsx 750 81 modell
Oljebytte gsx 750 81 modell
Hei. Jeg er en fersk mc-kjører som ønsker en oppskrift på oljebytte på gsx 750 81 modell. Tenkte jeg skulle gjøre dette selv. Må ha det inn med teskje... Håper på hjelp!
Greg
Greg
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Oljebytte gsx 750 81 modell
Velkommen til oss her på MCsiden.no, Gregor82
På eldre sykler som dette er vel antakelig den største utfordringen å bytte filter. Jeg vet ikke hvordan dette er plassert på din sykkel, men antakelig befinner det seg bak et deksel festet med flere skruer og kanskje også pakning/simring som må byttes samtidig.
Eller, i beste fall, er filteret skjult bak et lett tilgjengelig rundt deksel med toppskrue.
Avtappingspluggen(e) bør være enkle på komme til i bunnpanna på motoren.

På eldre sykler som dette er vel antakelig den største utfordringen å bytte filter. Jeg vet ikke hvordan dette er plassert på din sykkel, men antakelig befinner det seg bak et deksel festet med flere skruer og kanskje også pakning/simring som må byttes samtidig.
Eller, i beste fall, er filteret skjult bak et lett tilgjengelig rundt deksel med toppskrue.
Avtappingspluggen(e) bør være enkle på komme til i bunnpanna på motoren.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Oljebytte gsx 750 81 modell
Ja, filteret befinner seg under et deksel som sitter sentralt, langt nede, midt på motoren. Vanligvis mellom eksosrør for sylinder 2 og sylinder 3, når det ikke er et spesielt anlegg som avviker fra normalen.AJ skrev: 09 apr 2019, 17:26 Velkommen til oss her på MCsiden.no, Gregor82![]()
På eldre sykler som dette er vel antakelig den største utfordringen å bytte filter. Jeg vet ikke hvordan dette er plassert på din sykkel, men antakelig befinner det seg bak et deksel festet med flere skruer og kanskje også pakning/simring som må byttes samtidig.
Eller, i beste fall, er filteret skjult bak et lett tilgjengelig rundt deksel med toppskrue.
Avtappingspluggen(e) bør være enkle på komme til i bunnpanna på motoren.
Kjør motoren litt varm først, så renner gammel olje lettere ut. Det hjelper og å skru av "lokket" over påfyllingshullet, da det bidrar til mindre tendens til vakuum som reduserer hastigheten på dreneringen.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Oljebytte gsx 750 81 modell
Nicet ditt tyder veldig på at du kjenner modellen meget godtgsx750_80 skrev: 09 apr 2019, 18:08Ja, filteret befinner seg under et deksel som sitter sentralt, langt nede, midt på motoren. Vanligvis mellom eksosrør for sylinder 2 og sylinder 3, når det ikke er et spesielt anlegg som avviker fra normalen.AJ skrev: 09 apr 2019, 17:26 Velkommen til oss her på MCsiden.no, Gregor82![]()
På eldre sykler som dette er vel antakelig den største utfordringen å bytte filter. Jeg vet ikke hvordan dette er plassert på din sykkel, men antakelig befinner det seg bak et deksel festet med flere skruer og kanskje også pakning/simring som må byttes samtidig.
Eller, i beste fall, er filteret skjult bak et lett tilgjengelig rundt deksel med toppskrue.
Avtappingspluggen(e) bør være enkle på komme til i bunnpanna på motoren.
Kjør motoren litt varm først, så renner gammel olje lettere ut. Det hjelper og å skru av "lokket" over påfyllingshullet, da det bidrar til mindre tendens til vakuum som reduserer hastigheten på dreneringen.

Jeg antar du også kan gi trådstarter ennå mer utfyllende opplysninger, ettersom han ikke har gjort det før. Oljemengde, hvordan han peiler/finner riktig oljenivå, om det er spesielle knep og fremgangsmåter osv.
Vi får vel anta at han har sørget for å skaffe seg riktig filter og olje allerede, og ikke ender opp med havari i clutch eller motor.
Re: Oljebytte gsx 750 81 modell
Takk for tips! Bare kom med flere tips og triks. Og kanskje info om sykkelen. Alt taes imot med stor takk!!
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Oljebytte gsx 750 81 modell
IKKE bruk makt når du skrur til bunnpluggen selv om den har stort hode.-husk ny pakning på denne da dette er engangspakning.
Alle MC oljer på markedet i dag er bedre enn de beste oljene som eksisterte da den var ny.
Vil anbefale mineralsk MC-olje av type 10W-40.
Syntetiske oljer tåler mer temperatur men har stor fare for at du får oljeforbruk og lekkasje hvis den ikke har hatt en full overhaling-clutchen vil også ha lettere for å slure på mange av de syntetiske typene.
Hvis du ikke finner ren MC-mineralolje kan du til nød bruke MC-DELsyntetisk 10w-40.men med større fare for prob.
Disse motorene liker å ha oljenivået rundt max hele tiden.
Ikke la motoren stå på tomgang for oppvarming men begynn kjøringen raskt,dog ikke høyt turtall før motor er god og varm i oljen.
Press ikke motoren på for lave turtall-husk dette er ikke en dieselmotor.
Husker når disse kom på markedet så ble det solgt i bøtter og spann.. hvis gutta ikke husket regnr. Måtte de teste nøkkelen for å finne sin sykkel...
sto ofte 6-7 like sykler på "kubikken"..
750 var en bedre motor enn de første 1100-de fikk ofte problemer med veivakslingen,minns det var på cyl nr 3..
Alle MC oljer på markedet i dag er bedre enn de beste oljene som eksisterte da den var ny.
Vil anbefale mineralsk MC-olje av type 10W-40.
Syntetiske oljer tåler mer temperatur men har stor fare for at du får oljeforbruk og lekkasje hvis den ikke har hatt en full overhaling-clutchen vil også ha lettere for å slure på mange av de syntetiske typene.
Hvis du ikke finner ren MC-mineralolje kan du til nød bruke MC-DELsyntetisk 10w-40.men med større fare for prob.
Disse motorene liker å ha oljenivået rundt max hele tiden.
Ikke la motoren stå på tomgang for oppvarming men begynn kjøringen raskt,dog ikke høyt turtall før motor er god og varm i oljen.
Press ikke motoren på for lave turtall-husk dette er ikke en dieselmotor.

Husker når disse kom på markedet så ble det solgt i bøtter og spann.. hvis gutta ikke husket regnr. Måtte de teste nøkkelen for å finne sin sykkel...

750 var en bedre motor enn de første 1100-de fikk ofte problemer med veivakslingen,minns det var på cyl nr 3..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Oljebytte gsx 750 81 modell
Begynner oljelampa å blafre på tomgang, må du ned med bunnpanna, legg sykkelen på siden, og rengjøre sila firan pick up røret. Har hatt en slik. Sjekk svingarmslager ofte. De tørker ut og gir slakk og wobbel. Nålelager.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Oljebytte gsx 750 81 modell
Tja, har et femsifret antall km på GSX'en, ja..kjellv skrev: 09 apr 2019, 18:30Nicet ditt tyder veldig på at du kjenner modellen meget godtgsx750_80 skrev: 09 apr 2019, 18:08Ja, filteret befinner seg under et deksel som sitter sentralt, langt nede, midt på motoren. Vanligvis mellom eksosrør for sylinder 2 og sylinder 3, når det ikke er et spesielt anlegg som avviker fra normalen.AJ skrev: 09 apr 2019, 17:26 Velkommen til oss her på MCsiden.no, Gregor82![]()
På eldre sykler som dette er vel antakelig den største utfordringen å bytte filter. Jeg vet ikke hvordan dette er plassert på din sykkel, men antakelig befinner det seg bak et deksel festet med flere skruer og kanskje også pakning/simring som må byttes samtidig.
Eller, i beste fall, er filteret skjult bak et lett tilgjengelig rundt deksel med toppskrue.
Avtappingspluggen(e) bør være enkle på komme til i bunnpanna på motoren.
Kjør motoren litt varm først, så renner gammel olje lettere ut. Det hjelper og å skru av "lokket" over påfyllingshullet, da det bidrar til mindre tendens til vakuum som reduserer hastigheten på dreneringen.![]()
Jeg antar du også kan gi trådstarter ennå mer utfyllende opplysninger, ettersom han ikke har gjort det før. Oljemengde, hvordan han peiler/finner riktig oljenivå, om det er spesielle knep og fremgangsmåter osv.
Vi får vel anta at han har sørget for å skaffe seg riktig filter og olje allerede, og ikke ender opp med havari i clutch eller motor.

Det oppnås raskere og lettere med varm olje (, og motor).
Jeg opplevde at clutch begynte å slippe ved gasspådrag, samme dag som jeg hadde skiftet til semisyntetisk eller fullsyntetisk olje
fra Biltema, på en liknende sykkel. Dvs 4-sylindret, luftkjølt, eldre japsesykkel (Honda CB 1100 F) Det KAN ha vært tilfeldig, men jeg er ikke overbevist om akkurat det.. Derfor ville jeg vært nøye med å undersøke vilken olje disse motorene bør ha.
Forslag til prosedyre:
* Kjør motor varm
* Fjern "påfyllingsdeksel"
* Løsne skrue under motor, der olje kan renne ut, men ikke så mye at olje tyter ut.
* Sett et kar under sykkelen, som samler opp oljen som vil strømme ut.
* Skru bunnplugg helt ut, og forsøk å ikke brenne fingre i varm olje.
(Om skrue og pakning havner i oljen, kan de plukkes opp senere.)
* Vent til oljen har rent ut.
* Fjern deksel over oljefilter.
* Erstatt filter og pakning med nye komponenter. Gni litt olje rundt periferien av gummipakningen, på begge sider, for at denne skal tette optimalt.
* Monter nytt filter og pakning, og skru på deksel.
* Sett i bunnplugg og pakning under motor.
* Fyll på ny olje, men pass på å få rett nivå. For lite gir suboptimal kjøling. For mye kan skape uheldig overtrykk i motor.
* Sett på påfyllingsdeksel, når oljen er på plass.
...
Sjekk at det ikke ligger igjen metalspon eller metallrester i karet. Det kan tyde på uheldig slitasje i motoren, og kan dermed være gunstig å være klar over, selv om det kan redusere sinnets munterhet og redusere gleden ved kjøretøyet.
Jeg plages selv av framskreden "kjøretøyhypokondri", og har et nervesystem som er fintunet for å høre ulyder i motorer. Plagsomt.
Håper jeg ikke har glemt noe viktig. Lykke til.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
Re: Oljebytte gsx 750 81 modell
Fantastisk bra info fra dere !! Her er det fagfolk!
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Oljebytte gsx 750 81 modell
Bruk engangshansker, særlig ved avtapping. Ikke skru av påfyllingslokk før bunnplugg er fjernet.gsx750_80 skrev: 09 apr 2019, 23:29Tja, har et femsifret antall km på GSX'en, ja..kjellv skrev: 09 apr 2019, 18:30Nicet ditt tyder veldig på at du kjenner modellen meget godtgsx750_80 skrev: 09 apr 2019, 18:08Ja, filteret befinner seg under et deksel som sitter sentralt, langt nede, midt på motoren. Vanligvis mellom eksosrør for sylinder 2 og sylinder 3, når det ikke er et spesielt anlegg som avviker fra normalen.AJ skrev: 09 apr 2019, 17:26 Velkommen til oss her på MCsiden.no, Gregor82![]()
På eldre sykler som dette er vel antakelig den største utfordringen å bytte filter. Jeg vet ikke hvordan dette er plassert på din sykkel, men antakelig befinner det seg bak et deksel festet med flere skruer og kanskje også pakning/simring som må byttes samtidig.
Eller, i beste fall, er filteret skjult bak et lett tilgjengelig rundt deksel med toppskrue.
Avtappingspluggen(e) bør være enkle på komme til i bunnpanna på motoren.
Kjør motoren litt varm først, så renner gammel olje lettere ut. Det hjelper og å skru av "lokket" over påfyllingshullet, da det bidrar til mindre tendens til vakuum som reduserer hastigheten på dreneringen.![]()
Jeg antar du også kan gi trådstarter ennå mer utfyllende opplysninger, ettersom han ikke har gjort det før. Oljemengde, hvordan han peiler/finner riktig oljenivå, om det er spesielle knep og fremgangsmåter osv.
Vi får vel anta at han har sørget for å skaffe seg riktig filter og olje allerede, og ikke ender opp med havari i clutch eller motor.Mener at mengden olje er 3.5 til 4 liter. Det er et inspeksjonsglass på siden av motoren, der man kan se oljenivået. Man slipper måle nivå med målepinne ("dipstick"). Oljen bør få tid til å renne så langt ned i motoren som mulig.
Det oppnås raskere og lettere med varm olje (, og motor).
Jeg opplevde at clutch begynte å slippe ved gasspådrag, samme dag som jeg hadde skiftet til semisyntetisk eller fullsyntetisk olje
fra Biltema, på en liknende sykkel. Dvs 4-sylindret, luftkjølt, eldre japsesykkel (Honda CB 1100 F) Det KAN ha vært tilfeldig, men jeg er ikke overbevist om akkurat det.. Derfor ville jeg vært nøye med å undersøke vilken olje disse motorene bør ha.
Forslag til prosedyre:
* Kjør motor varm
* Fjern "påfyllingsdeksel"
* Løsne skrue under motor, der olje kan renne ut, men ikke så mye at olje tyter ut.
* Sett et kar under sykkelen, som samler opp oljen som vil strømme ut.
* Skru bunnplugg helt ut, og forsøk å ikke brenne fingre i varm olje.
(Om skrue og pakning havner i oljen, kan de plukkes opp senere.)
* Vent til oljen har rent ut.
* Fjern deksel over oljefilter.
* Erstatt filter og pakning med nye komponenter. Gni litt olje rundt periferien av gummipakningen, på begge sider, for at denne skal tette optimalt.
* Monter nytt filter og pakning, og skru på deksel.
* Sett i bunnplugg og pakning under motor.
* Fyll på ny olje, men pass på å få rett nivå. For lite gir suboptimal kjøling. For mye kan skape uheldig overtrykk i motor.
* Sett på påfyllingsdeksel, når oljen er på plass.
...
Sjekk at det ikke ligger igjen metalspon eller metallrester i karet. Det kan tyde på uheldig slitasje i motoren, og kan dermed være gunstig å være klar over, selv om det kan redusere sinnets munterhet og redusere gleden ved kjøretøyet.
Jeg plages selv av framskreden "kjøretøyhypokondri", og har et nervesystem som er fintunet for å høre ulyder i motorer. Plagsomt.
Håper jeg ikke har glemt noe viktig. Lykke til.
"Impregner" gjerne filter med motorolje før det monteres.
Kjør gjerne opp oljetrykk uten å starte motor, før første oppstart.
Etter påfylling og oppstart må oljenivå sjekkes og det må trolig toppes opp til max.
Re: Oljebytte gsx 750 81 modell
Hvordan gjør man det?cannon skrev: 10 apr 2019, 07:29 Kjør gjerne opp oljetrykk uten å starte motor, før første oppstart.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Oljebytte gsx 750 81 modell
Noen sykler: støttebryter eller killsvitch. Fjerne coil- eller plugghetter/kabel funker fint.
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Oljebytte gsx 750 81 modell
Du foreslår å fjerne bunnplugg før påfyllingslokk er fjermet. Antakelig lurt. Da reduseres hastigheten muligens når oljen starter å renne ut,cannon skrev: 10 apr 2019, 07:29Bruk engangshansker, særlig ved avtapping. Ikke skru av påfyllingslokk før bunnplugg er fjernet.gsx750_80 skrev: 09 apr 2019, 23:29Tja, har et femsifret antall km på GSX'en, ja..kjellv skrev: 09 apr 2019, 18:30Nicet ditt tyder veldig på at du kjenner modellen meget godtgsx750_80 skrev: 09 apr 2019, 18:08Ja, filteret befinner seg under et deksel som sitter sentralt, langt nede, midt på motoren. Vanligvis mellom eksosrør for sylinder 2 og sylinder 3, når det ikke er et spesielt anlegg som avviker fra normalen.AJ skrev: 09 apr 2019, 17:26 Velkommen til oss her på MCsiden.no, Gregor82![]()
På eldre sykler som dette er vel antakelig den største utfordringen å bytte filter. Jeg vet ikke hvordan dette er plassert på din sykkel, men antakelig befinner det seg bak et deksel festet med flere skruer og kanskje også pakning/simring som må byttes samtidig.
Eller, i beste fall, er filteret skjult bak et lett tilgjengelig rundt deksel med toppskrue.
Avtappingspluggen(e) bør være enkle på komme til i bunnpanna på motoren.
Kjør motoren litt varm først, så renner gammel olje lettere ut. Det hjelper og å skru av "lokket" over påfyllingshullet, da det bidrar til mindre tendens til vakuum som reduserer hastigheten på dreneringen.![]()
Jeg antar du også kan gi trådstarter ennå mer utfyllende opplysninger, ettersom han ikke har gjort det før. Oljemengde, hvordan han peiler/finner riktig oljenivå, om det er spesielle knep og fremgangsmåter osv.
Vi får vel anta at han har sørget for å skaffe seg riktig filter og olje allerede, og ikke ender opp med havari i clutch eller motor.Mener at mengden olje er 3.5 til 4 liter. Det er et inspeksjonsglass på siden av motoren, der man kan se oljenivået. Man slipper måle nivå med målepinne ("dipstick"). Oljen bør få tid til å renne så langt ned i motoren som mulig.
Det oppnås raskere og lettere med varm olje (, og motor).
Jeg opplevde at clutch begynte å slippe ved gasspådrag, samme dag som jeg hadde skiftet til semisyntetisk eller fullsyntetisk olje
fra Biltema, på en liknende sykkel. Dvs 4-sylindret, luftkjølt, eldre japsesykkel (Honda CB 1100 F) Det KAN ha vært tilfeldig, men jeg er ikke overbevist om akkurat det.. Derfor ville jeg vært nøye med å undersøke vilken olje disse motorene bør ha.
Forslag til prosedyre:
* Kjør motor varm
* Fjern "påfyllingsdeksel"
* Løsne skrue under motor, der olje kan renne ut, men ikke så mye at olje tyter ut.
* Sett et kar under sykkelen, som samler opp oljen som vil strømme ut.
* Skru bunnplugg helt ut, og forsøk å ikke brenne fingre i varm olje.
(Om skrue og pakning havner i oljen, kan de plukkes opp senere.)
* Vent til oljen har rent ut.
* Fjern deksel over oljefilter.
* Erstatt filter og pakning med nye komponenter. Gni litt olje rundt periferien av gummipakningen, på begge sider, for at denne skal tette optimalt.
* Monter nytt filter og pakning, og skru på deksel.
* Sett i bunnplugg og pakning under motor.
* Fyll på ny olje, men pass på å få rett nivå. For lite gir suboptimal kjøling. For mye kan skape uheldig overtrykk i motor.
* Sett på påfyllingsdeksel, når oljen er på plass.
...
Sjekk at det ikke ligger igjen metalspon eller metallrester i karet. Det kan tyde på uheldig slitasje i motoren, og kan dermed være gunstig å være klar over, selv om det kan redusere sinnets munterhet og redusere gleden ved kjøretøyet.
Jeg plages selv av framskreden "kjøretøyhypokondri", og har et nervesystem som er fintunet for å høre ulyder i motorer. Plagsomt.
Håper jeg ikke har glemt noe viktig. Lykke til.
"Impregner" gjerne filter med motorolje før det monteres.
Kjør gjerne opp oljetrykk uten å starte motor, før første oppstart.
Etter påfylling og oppstart må oljenivå sjekkes og det må trolig toppes opp til max.
med mindre sannsynlighet for uønsket søl. Er det derfor?
Da foreslås heller:
* Kjør motor varm
* Løsne skrue under motor, der olje kan renne ut, men ikke så mye at olje tyter ut. Bruk evt hansker for å unngå olje på fingrer og
hender.
* Sett et kar under sykkelen, som samler opp oljen som vil strømme ut.
* Skru bunnplugg helt ut, og forsøk å ikke brenne fingre i varm olje.
(Om skrue og pakning havner i oljen, kan de plukkes opp senere.)
* Fjern "påfyllingsdeksel"
* Vent til oljen har rent ut.
* Fjern deksel over oljefilter.
* Erstatt filter og pakning med nye komponenter. Gni litt olje rundt periferien av gummipakningen, på begge sider, for at denne skal tette optimalt.
* Monter nytt filter og pakning, og skru på deksel.
* Sett i bunnplugg og pakning under motor.
* Fyll på ny olje, men pass på å få rett nivå. For lite gir suboptimal kjøling. For mye kan skape uheldig overtrykk i motor.
* Sett på påfyllingsdeksel, når oljen er på plass.
mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
- gsx750_80
- Innlegg: 2212
- Registrert: 24 apr 2010, 19:34
- Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
- Bosted: Trøndelag
- Kontakt:
Re: Oljebytte gsx 750 81 modell
PS: Jeg har kappet av en 0.5 liter plastikk mineralvannflaske 5-10 cm fra åpningen, for å lage en trakt for bruk ved oljepåfylling. Passer fint i påfyllingshullet for disse syklene.gsx750_80 skrev: 10 apr 2019, 08:38Du foreslår å fjerne bunnplugg før påfyllingslokk er fjermet. Antakelig lurt. Da reduseres hastigheten muligens når oljen starter å renne ut,cannon skrev: 10 apr 2019, 07:29Bruk engangshansker, særlig ved avtapping. Ikke skru av påfyllingslokk før bunnplugg er fjernet.gsx750_80 skrev: 09 apr 2019, 23:29Tja, har et femsifret antall km på GSX'en, ja..kjellv skrev: 09 apr 2019, 18:30Nicet ditt tyder veldig på at du kjenner modellen meget godtgsx750_80 skrev: 09 apr 2019, 18:08Ja, filteret befinner seg under et deksel som sitter sentralt, langt nede, midt på motoren. Vanligvis mellom eksosrør for sylinder 2 og sylinder 3, når det ikke er et spesielt anlegg som avviker fra normalen.AJ skrev: 09 apr 2019, 17:26 Velkommen til oss her på MCsiden.no, Gregor82![]()
På eldre sykler som dette er vel antakelig den største utfordringen å bytte filter. Jeg vet ikke hvordan dette er plassert på din sykkel, men antakelig befinner det seg bak et deksel festet med flere skruer og kanskje også pakning/simring som må byttes samtidig.
Eller, i beste fall, er filteret skjult bak et lett tilgjengelig rundt deksel med toppskrue.
Avtappingspluggen(e) bør være enkle på komme til i bunnpanna på motoren.
Kjør motoren litt varm først, så renner gammel olje lettere ut. Det hjelper og å skru av "lokket" over påfyllingshullet, da det bidrar til mindre tendens til vakuum som reduserer hastigheten på dreneringen.![]()
Jeg antar du også kan gi trådstarter ennå mer utfyllende opplysninger, ettersom han ikke har gjort det før. Oljemengde, hvordan han peiler/finner riktig oljenivå, om det er spesielle knep og fremgangsmåter osv.
Vi får vel anta at han har sørget for å skaffe seg riktig filter og olje allerede, og ikke ender opp med havari i clutch eller motor.Mener at mengden olje er 3.5 til 4 liter. Det er et inspeksjonsglass på siden av motoren, der man kan se oljenivået. Man slipper måle nivå med målepinne ("dipstick"). Oljen bør få tid til å renne så langt ned i motoren som mulig.
Det oppnås raskere og lettere med varm olje (, og motor).
Jeg opplevde at clutch begynte å slippe ved gasspådrag, samme dag som jeg hadde skiftet til semisyntetisk eller fullsyntetisk olje
fra Biltema, på en liknende sykkel. Dvs 4-sylindret, luftkjølt, eldre japsesykkel (Honda CB 1100 F) Det KAN ha vært tilfeldig, men jeg er ikke overbevist om akkurat det.. Derfor ville jeg vært nøye med å undersøke vilken olje disse motorene bør ha.
Forslag til prosedyre:
* Kjør motor varm
* Fjern "påfyllingsdeksel"
* Løsne skrue under motor, der olje kan renne ut, men ikke så mye at olje tyter ut.
* Sett et kar under sykkelen, som samler opp oljen som vil strømme ut.
* Skru bunnplugg helt ut, og forsøk å ikke brenne fingre i varm olje.
(Om skrue og pakning havner i oljen, kan de plukkes opp senere.)
* Vent til oljen har rent ut.
* Fjern deksel over oljefilter.
* Erstatt filter og pakning med nye komponenter. Gni litt olje rundt periferien av gummipakningen, på begge sider, for at denne skal tette optimalt.
* Monter nytt filter og pakning, og skru på deksel.
* Sett i bunnplugg og pakning under motor.
* Fyll på ny olje, men pass på å få rett nivå. For lite gir suboptimal kjøling. For mye kan skape uheldig overtrykk i motor.
* Sett på påfyllingsdeksel, når oljen er på plass.
...
Sjekk at det ikke ligger igjen metalspon eller metallrester i karet. Det kan tyde på uheldig slitasje i motoren, og kan dermed være gunstig å være klar over, selv om det kan redusere sinnets munterhet og redusere gleden ved kjøretøyet.
Jeg plages selv av framskreden "kjøretøyhypokondri", og har et nervesystem som er fintunet for å høre ulyder i motorer. Plagsomt.
Håper jeg ikke har glemt noe viktig. Lykke til.
"Impregner" gjerne filter med motorolje før det monteres.
Kjør gjerne opp oljetrykk uten å starte motor, før første oppstart.
Etter påfylling og oppstart må oljenivå sjekkes og det må trolig toppes opp til max.
med mindre sannsynlighet for uønsket søl. Er det derfor?
Da foreslås heller:
* Kjør motor varm
* Løsne skrue under motor, der olje kan renne ut, men ikke så mye at olje tyter ut. Bruk evt hansker for å unngå olje på fingrer og
hender.
* Sett et kar under sykkelen, som samler opp oljen som vil strømme ut.
* Skru bunnplugg helt ut, og forsøk å ikke brenne fingre i varm olje.
(Om skrue og pakning havner i oljen, kan de plukkes opp senere.)
* Fjern "påfyllingsdeksel"
* Vent til oljen har rent ut.
* Fjern deksel over oljefilter.
* Erstatt filter og pakning med nye komponenter. Gni litt olje rundt periferien av gummipakningen, på begge sider, for at denne skal tette optimalt.
* Monter nytt filter og pakning, og skru på deksel.
* Sett i bunnplugg og pakning under motor.
* Fyll på ny olje, men pass på å få rett nivå. For lite gir suboptimal kjøling. For mye kan skape uheldig overtrykk i motor.
* Sett på påfyllingsdeksel, når oljen er på plass.
Før jeg kapper mineralvannflasken, har jeg vanligvis fjernet det flytende innholdet. Dette for å unngå søl og sløsing av kalorier.

mvh
-gsx750_80
-gsx750_80
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Oljebytte gsx 750 81 modell
Husk å bytte pakningen på bunnpluggen.
Hvis du ikke er veldig dreven så bruk momentnøkkel på denne pluggen.
Klassiker er at det skrues til for å være sikker-eller at den gamle pakningen lekker og man prøver å stramme mer.
Lite oljenivå gir også dårlig kjøling på stator-så ikke kjør med lavt nivå...
Hvis du ikke er veldig dreven så bruk momentnøkkel på denne pluggen.
Klassiker er at det skrues til for å være sikker-eller at den gamle pakningen lekker og man prøver å stramme mer.

Lite oljenivå gir også dårlig kjøling på stator-så ikke kjør med lavt nivå...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后