Vindstøy
Vindstøy
Ser det er en del som bruker ørepropper el. l. for å dempe vindstøy. Syntes selv at dette er en uting da det demper alle lyder.
Hvilke hjelmer har dere erfaring med som gir et godt "støyresultat" og ikke koster allværden. Ønsker å høre hva som skjer rundt meg....
Hvilke hjelmer har dere erfaring med som gir et godt "støyresultat" og ikke koster allværden. Ønsker å høre hva som skjer rundt meg....
- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
Håy..
Jeg bruker en Uvex hjelm, og synes den støyer i høy fart men ikke plagsomt, Har ikke noe erfaring på andre hjelmer, da Uvex'n har vært min eneste.
Jeg kjøpte meg et halstrekk og satte på hjelmen i nerkant, og det var med på og ta bort en del støy.

Den heter Comfort Cruiser og du finner den på MC-siden her. Jeg er i alle fall fornøyd. Den tetter om halsen både for vind og regn. Når det er varmt, bretter jeg den opp i nedkant av hjelmen. Den fjerner 3 til 4 desibel støy
Jeg bruker en Uvex hjelm, og synes den støyer i høy fart men ikke plagsomt, Har ikke noe erfaring på andre hjelmer, da Uvex'n har vært min eneste.
Jeg kjøpte meg et halstrekk og satte på hjelmen i nerkant, og det var med på og ta bort en del støy.

Den heter Comfort Cruiser og du finner den på MC-siden her. Jeg er i alle fall fornøyd. Den tetter om halsen både for vind og regn. Når det er varmt, bretter jeg den opp i nedkant av hjelmen. Den fjerner 3 til 4 desibel støy
-
- Innlegg: 379
- Registrert: 14 jun 2004, 23:17
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Kristiansand
Den heter Comfort Cruiser "WINDLOCK" og er egentlig ikke den som tar bort mest støy, det er faktisk Comfort Cruiser "COLLAR" som tar bort mest støy. Bruker du disse to sammen, så skal effekten være meget merkbar. Dessuten så er "WINDLOCK" -delen vind/vanntett, så det er en ekstra gode du får med på kjøpet. Anbefales.rogg skrev:Håy..
Jeg bruker en Uvex hjelm, og synes den støyer i høy fart men ikke plagsomt, Har ikke noe erfaring på andre hjelmer, da Uvex'n har vært min eneste.
Jeg kjøpte meg et halstrekk og satte på hjelmen i nerkant, og det var med på og ta bort en del støy.
Den heter Comfort Cruiser og du finner den på MC-siden her. Jeg er i alle fall fornøyd. Den tetter om halsen både for vind og regn. Når det er varmt, bretter jeg den opp i nedkant av hjelmen. Den fjerner 3 til 4 desibel støy
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60
- Thor Arne
- Innlegg: 228
- Registrert: 20 jun 2004, 18:38
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Kristiansand
Hmm, dette ble litt feil, det jeg mente var: etter man blir vant til å kjøre med propper, føler man at man hører det vesentlige av lyder, men stenger ute vindstøy.Thor Arne skrev:jeg bruker propper, og syntes det fungerer greit. Det er litt uvant til å begynne med, men har man brukt det en stund, er det omtrent som å kjøre uten.
- kyrregutt
- Innlegg: 73
- Registrert: 21 jun 2004, 12:48
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Oslo
- Kontakt:
Jeg må kjøre med propper. Etter ti minutter i motorveihastighet har jeg ørersus hvis jeg ikke bruker det.
Jeg har propper som demper på en slik måte at vindsus blir en lav og dyp rumling, mens lyder fra trafikken rundt meg kommer gjennom. Det er utrolig behagelig.
Jeg har forsøkt flere typer hjelmer, og jeg synes det bråker like mye i alle sammen.
Vi er alt for dårlige til å beskytte hørselen vår. På konsert blir opplevelsen BEDRE med ørepropper. Det spilles alt for høyt, ørene våre er ikke konstruert på en slik måte at vi da får noe glede av musikken. Demper vi de høyeste tonene får vi et bedre bilde av lyden. Prøv, så skal du se
Jeg våger å påstå at det samme gjelder på motorsykkel. Når jeg kjører uten ørepropper hører jeg BARE sus. Det er øredøvende å kjøre i høye hastigheter selv på min SV med halvkåpe. Med ørepropper kan jeg skille mellom tinnitus og sirener.
Jeg har propper som demper på en slik måte at vindsus blir en lav og dyp rumling, mens lyder fra trafikken rundt meg kommer gjennom. Det er utrolig behagelig.
Jeg har forsøkt flere typer hjelmer, og jeg synes det bråker like mye i alle sammen.
Vi er alt for dårlige til å beskytte hørselen vår. På konsert blir opplevelsen BEDRE med ørepropper. Det spilles alt for høyt, ørene våre er ikke konstruert på en slik måte at vi da får noe glede av musikken. Demper vi de høyeste tonene får vi et bedre bilde av lyden. Prøv, så skal du se

Jeg våger å påstå at det samme gjelder på motorsykkel. Når jeg kjører uten ørepropper hører jeg BARE sus. Det er øredøvende å kjøre i høye hastigheter selv på min SV med halvkåpe. Med ørepropper kan jeg skille mellom tinnitus og sirener.
Mvh Kyrre
www.kyrre.net
www.kyrre.net
-
- Innlegg: 379
- Registrert: 14 jun 2004, 23:17
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Kristiansand
Godt skrevet. Jeg opplever det på akkurat samme måtenkyrregutt skrev:Jeg må kjøre med propper. Etter ti minutter i motorveihastighet har jeg ørersus hvis jeg ikke bruker det.
Jeg har propper som demper på en slik måte at vindsus blir en lav og dyp rumling, mens lyder fra trafikken rundt meg kommer gjennom. Det er utrolig behagelig.
Jeg våger å påstå at det samme gjelder på motorsykkel. Når jeg kjører uten ørepropper hører jeg BARE sus. Det er øredøvende å kjøre i høye hastigheter selv på min SV med halvkåpe. Med ørepropper kan jeg skille mellom tinnitus og sirener.
Men vi er jo alle forskjellige, og hvis man ikke liker propper, så er det greit å ha noen andre alternativer å ty til.
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60
- rogg
- Innlegg: 3341
- Registrert: 16 jun 2004, 22:17
- Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
- Bosted: Berger
- Kontakt:
håy..rerell skrev:Jag också. I väldigt låga hastigheter, som i stadstrafik, låter det bättre utan proppar, men så fort det börjar röra på sig så låter det betydligt bättre MED proppar, tycker jag.Ronny skrev: Godt skrevet. Jeg opplever det på akkurat samme måten
Får prøve dette i helgen......Har aldri kjørt med noe i ørene.
-
- Innlegg: 379
- Registrert: 14 jun 2004, 23:17
- Motorsykkelen din: Din MC her
- Bosted: Kristiansand
Jeg vil anbefale deg å prøve noen forskjellige typer. Det viktigste er at de virkelig passer til dine øreganger. Det å rulle dem sammen og stikke dem inn før de utvider seg, er en egen teknikk som du lærer fort. Hvis de ikke sitter skikkelig i øregangene, er det et håpløst prosjekt.bm skrev:Får vel prøve de "gule" jeg også, eller er det bestemte typer som anbefales:
Det finnes noen ganske dyre "super-propper", men jeg har ikke prøvd dem. De som har prøvd dem skryter veldig, sier at de er bedre i forhold til vanlige engangs øre propper. Noen som har erfaringer?!?
mvh:
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60
Ronny Aas, mob: 40 40 50 60
-
- Innlegg: 44
- Registrert: 18 sep 2005, 15:20
- Motorsykkelen din: Ducati Multistrada
- Bosted: A.Agder
Min erfaring er at bak de fleste vindskjermer får du en turbulens som resulterer i en slags "slamring" i hjelmen. Stikker du hjelmen et stykke over vindskjermen, får du kun vindsus. Siste alternativ er desidert best med tanke på støy.
Jeg bruker "Aero E.A.R. Classic" ørepropper. De er kjøpt inn for bruk i verksted på vdg. skole. Jeg har prøvd "Max", men de var ikke lett å tilpasse. Førstnevnte er jeg meget fornøyd med. De demper meget godt.
Jeg bruker "Aero E.A.R. Classic" ørepropper. De er kjøpt inn for bruk i verksted på vdg. skole. Jeg har prøvd "Max", men de var ikke lett å tilpasse. Førstnevnte er jeg meget fornøyd med. De demper meget godt.
Tempo Taifun / BSA 650 / BMW R75/5 - R90/6 / Honda 750F2 / Yamaha XS1100 / Yamaha SR500 / Suzuki GR650 /
Moto Guzzi V65 / Yamaha SRX6 / BMW R80ST / Suzuki VX800 / Ducati Multistrada 1000DS / Aprilia Caponord EVT1000
Moto Guzzi V65 / Yamaha SRX6 / BMW R80ST / Suzuki VX800 / Ducati Multistrada 1000DS / Aprilia Caponord EVT1000