Det er fler forhold som gjør at "gapestokken" kommer tilbake. For det første er det enklere og ikke minst raskere å publisere. Vi hadde jo som kjent ikke sosiale medier før en tid etter at internettet så dagens lys. For det andre så henlegger politiet saker over en lav sko. Selv med kjent gjerningsmann gjør de det. Om det skyldes at de ikke har baller eller ikke har midler til å forfølge saker skal ikke jeg begi meg ut på å spekulere i.Stian87 skrev: 09 apr 2019, 08:46 Er det gapestokksamfunnet man ønsker tilbake til? Det kan synes som noen mener det, og i denne sammenheng stiller det seg ikke særlig annerledes med et bilde av en person eller nummerskilt... Personlig mener jeg man skal la politiet og påtalemyndighetene straffeforfølge straffbare forhold.
Så kan vi lure på hvorfor d'herrer sperret veien for nettopp denne motorsyklisten. Jeg har sett den omtalte videoen mange ganger. Måten motorsyklisten ordlegger seg på og viktigere; måten han sier det på forteller meg at vi har ikke med en aggresjonsklump å gjøre. Jeg har selv erfart at et høyt turtall kan lett tolkes som høy hastighet. Å konkludere hastigheten på videoen lar seg gjøre men vi skal være oppmerksom på at den visuelle opplevelsen formidlet gjennom en vidvinkel gjør at hastigheten lett oppfattes som vesentlig høyere enn hva den er i realiteten.
Så kan vi videre spekulere på om det bare var begeret som rant over for de som bodde her. Det kan være slik at de var dritlei av å ha veien her som øvingsbane for motorsyklister (dvs at de oppfatter høyt turtall som høy hastighet). Lydbildet kan også være provoserende for mange. Eller er det bare det at de har et så sterkt eierskap til veien "sin" at de ikke ønsker at andre skal ferdes der. En bør ikke være rakettforsker akkurat for å se at det å befinne seg midt i veibanen kan forårsake en uhell, eller enda værre en ulykke. Måten de gjør det på er ikke akkurat smart. Hvis de ønsker hastighetsbildet på veien "sin" endret så bør de ta kontakt med veimyndighetene eller politiet. På den annen side skal det sies at det var ille tidlig i sesongen til å skulle bli irritert. Kanskje var det lagret irritasjon fra 2018 (da er'em jaggu langsinna) som fløt opp til overflaten.
...........Nok om det......bare oppfordre folk til å ferdes forsiktig og husk at selv om du tror du har kontroll, så har du ikke det. Vi som kjørende har ikke kontroll over at det plutselig løper et barn ut i veien.