gsx750_80 skrev: 09 apr 2019, 23:29
kjellv skrev: 09 apr 2019, 18:30
gsx750_80 skrev: 09 apr 2019, 18:08
AJ skrev: 09 apr 2019, 17:26
Velkommen til oss her på MCsiden.no,
Gregor82
På eldre sykler som dette er vel antakelig den største utfordringen å bytte filter. Jeg vet ikke hvordan dette er plassert på din sykkel, men antakelig befinner det seg bak et deksel festet med flere skruer og kanskje også pakning/simring som må byttes samtidig.
Eller, i beste fall, er filteret skjult bak et lett tilgjengelig rundt deksel med toppskrue.
Avtappingspluggen(e) bør være enkle på komme til i bunnpanna på motoren.
Ja, filteret befinner seg under et deksel som sitter sentralt, langt nede, midt på motoren. Vanligvis mellom eksosrør for sylinder 2 og sylinder 3, når det ikke er et spesielt anlegg som avviker fra normalen.
Kjør motoren litt varm først, så renner gammel olje lettere ut. Det hjelper og å skru av "lokket" over påfyllingshullet, da det bidrar til mindre tendens til vakuum som reduserer hastigheten på dreneringen.
Nicet ditt tyder veldig på at du kjenner modellen meget godt
Jeg antar du også kan gi trådstarter ennå mer utfyllende opplysninger, ettersom han ikke har gjort det før. Oljemengde, hvordan han peiler/finner riktig oljenivå, om det er spesielle knep og fremgangsmåter osv.
Vi får vel anta at han har sørget for å skaffe seg riktig filter og olje allerede, og ikke ender opp med havari i clutch eller motor.
Tja, har et femsifret antall km på GSX'en, ja..

Mener at mengden olje er 3.5 til 4 liter. Det er et inspeksjonsglass på siden av motoren, der man kan se oljenivået. Man slipper måle nivå med målepinne ("dipstick"). Oljen bør få tid til å renne så langt ned i motoren som mulig.
Det oppnås raskere og lettere med varm olje (, og motor).
Jeg opplevde at clutch begynte å slippe ved gasspådrag, samme dag som jeg hadde skiftet til semisyntetisk eller fullsyntetisk olje
fra Biltema, på en liknende sykkel. Dvs 4-sylindret, luftkjølt, eldre japsesykkel (Honda CB 1100 F) Det KAN ha vært tilfeldig, men jeg er ikke overbevist om akkurat det.. Derfor ville jeg vært nøye med å undersøke vilken olje disse motorene bør ha.
Forslag til prosedyre:
* Kjør motor varm
* Fjern "påfyllingsdeksel"
* Løsne skrue under motor, der olje kan renne ut, men ikke så mye at olje tyter ut.
* Sett et kar under sykkelen, som samler opp oljen som vil strømme ut.
* Skru bunnplugg helt ut, og forsøk å ikke brenne fingre i varm olje.
(Om skrue og pakning havner i oljen, kan de plukkes opp senere.)
* Vent til oljen har rent ut.
* Fjern deksel over oljefilter.
* Erstatt filter og pakning med nye komponenter. Gni litt olje rundt periferien av gummipakningen, på begge sider, for at denne skal tette optimalt.
* Monter nytt filter og pakning, og skru på deksel.
* Sett i bunnplugg og pakning under motor.
* Fyll på ny olje, men pass på å få rett nivå. For lite gir suboptimal kjøling. For mye kan skape uheldig overtrykk i motor.
* Sett på påfyllingsdeksel, når oljen er på plass.
...
Sjekk at det ikke ligger igjen metalspon eller metallrester i karet. Det kan tyde på uheldig slitasje i motoren, og kan dermed være gunstig å være klar over, selv om det kan redusere sinnets munterhet og redusere gleden ved kjøretøyet.
Jeg plages selv av framskreden "kjøretøyhypokondri", og har et nervesystem som er fintunet for å høre ulyder i motorer. Plagsomt.
Håper jeg ikke har glemt noe viktig. Lykke til.