simpson skrev: 14 apr 2019, 10:04
FredrikE24 skrev: 19 mar 2019, 22:51
Skrur på alt selv(ta gjerne en titt i bloggen). Bruker molybdenfettet til Biltema på ting som går under sterkt press og skal ha et vedvarende smørelag. Ellers benytter jeg biltemas universalfett til alt annet. Hver minste skrue får et dypp i fettboksen. Har en fettboks hvor litt møkk aksepteres, og en som skal være helt ren forbeholdt steder hvor lagre etc. Er i nærheten. Fett holder vann unna, og ting løsner lett igjen. Kobberfett er jeg litt i mot, da kobber og aluminium er en dårlig deal rent kjemisk..
Etter hva jeg har lest er Mos2 fettet til Biltema ganske likt «Honda-moly». Funker for meg.
Momentnøkkel er også helt avgjørende. Da BMW for min del typisk kan spesifisere at noe skal dras til med 140nm, løsnes og dras til med 25nm. Sånt tar man ikke på frihånd..
Men moment er alltid oppgitt for tørre gjenger med mindre moment er oppgitt med spesifike smøremidler.
Så det å smøre gjenger med fett er helt på trynet hvis du bruker moment på bolter da det kan øke momentet med opp til 40%, selv Locktite vil øke momentet selv om de selv sier dette ikke er tilfellet.
Dette er blant annet en av grunnene til at jeg aldri kjøper sykkel av folk som gjør alt selv, fordi de ofte ikke er mekanikere og mangler den grunnleggende mekaniske kunnskapen.
Kun servicehistorikk på verksted er godt nok.
At du ikke kjøper sykkel av folk som gjør alt selv syntes jeg er helt greit, jeg kjøper selv ikke sykler som har hatt mange eiere. Men du skriver at "kun servicehistorikk på verksted er godt nok.
Forskrift om kjøretøyverksteder stiller følgende krav til et mc verksted: kort fortalt, en teknisk leder med fagbrev som bilmekaniker, lastebilmekaniker eller mc mekaniker + 3 års relevant praksis. Alle andre som skrur har følgende minimums krav: nødvendig kompetanse
Hva er det? Ingen krav til fagbrev ihvertfall.
Min forrige sykkel kjøpte jeg ny og hadde den på merkeverksted for service i de 2 årene jeg hadde den. Første gangen fylte de 42 psi i dekkene, hvorfor?,
](./images/smilies/grrr.gif)
det står ihverfall ikke i instruksjonsboka. Andre gangen sa jeg fra på forhånd, ikke rør lufttrykket!

Hva skjedde, 42 psi i dekkene
](./images/smilies/grrr.gif)
På denne servicen var det inspeksjon/justeringen av ventilklaring, spurte kundemottaker om det var noen ventiler som trengte justering hvor han svarte : eeehhh ja en. Er ikke helt sikker på om dette ble gjort, ble ihverfall ikke fakturert for shims
Så når et verktsted ikke klare å fylle riktig lufttrykk på et par dekk en gang, hvor mye galt kan de ikke gjøre på andre områder