Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Gir fortsatt ingen mening. Foretrekker norsk bokmål og nynorsk.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Kjører mye K100 om dagen. Det er såpass digg at jeg går rundt og tenker at det å selge K1200RSen neppe blir noe problem(som ikke var noen plan overhodet, men man tror jo ting er godt nok på K100en..). Grei tanke det, men nå etter en kort runde med K1200en så blir jeg svært så sikker på at det er K100en som ryker
Det drar godt, og det drar så innmari smooth.. aksellererte under en forbikjøring i 80-sone istad i 6.gir. Ble litt forfjamset over hvor fort man nådde 120.. Da har man tross alt 2300rpm når man går litt på gassen..
Så liker jeg litt designuttrykket. Ikke alle som liker det, men jeg synes det «oser» litt power av maskinen. :)
Runder 98 000km i morgen tenker jeg.
Satser på å runde hundre i midten av Juni. Har litt km. Å fordele mellom to sykler om dagen.

Det drar godt, og det drar så innmari smooth.. aksellererte under en forbikjøring i 80-sone istad i 6.gir. Ble litt forfjamset over hvor fort man nådde 120.. Da har man tross alt 2300rpm når man går litt på gassen..
Så liker jeg litt designuttrykket. Ikke alle som liker det, men jeg synes det «oser» litt power av maskinen. :)
Runder 98 000km i morgen tenker jeg.
Satser på å runde hundre i midten av Juni. Har litt km. Å fordele mellom to sykler om dagen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Ville nok aldri bytta bort en K1200 for en K100 nei.... Det måtte i så fall bli for å frigjøre maaasssse penger. Men det er jo ikke veldig realistisk....
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Poenget var at det er slik en del av det du skriver ser ut for megFredrikE24 skrev: 05 apr 2019, 17:27 Gir fortsatt ingen mening. Foretrekker norsk bokmål og nynorsk.

LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Jeg holder med deg der...Stian87 skrev: 08 apr 2019, 08:15Poenget var at det er slik en del av det du skriver ser ut for megFredrikE24 skrev: 05 apr 2019, 17:27 Gir fortsatt ingen mening. Foretrekker norsk bokmål og nynorsk.![]()

Men sannheten er at jeg finner tråden ganske interresant allikevel. Faktisk

Jeg forstår meg ikke noe på dokumentarer rundt atmosfæren og verdensrommet heller, men allikevel sitter jeg å ser på det... Er dte ikke rart?

-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Når det gjelder motorer og teknikk er saken grei...
Men når jeg prøver å få tak i dette med bøying av tid/rom og slikt da er det litt mer
men det er jo interessant allikevel... 
Men når jeg prøver å få tak i dette med bøying av tid/rom og slikt da er det litt mer






当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Såpass! For jeg skjønte ingenting av det der!Bjerknez skrev: 08 apr 2019, 08:19Jeg holder med deg der...Stian87 skrev: 08 apr 2019, 08:15Poenget var at det er slik en del av det du skriver ser ut for megFredrikE24 skrev: 05 apr 2019, 17:27 Gir fortsatt ingen mening. Foretrekker norsk bokmål og nynorsk.![]()
![]()
Men sannheten er at jeg finner tråden ganske interresant allikevel. Faktisk![]()
Jeg forstår meg ikke noe på dokumentarer rundt atmosfæren og verdensrommet heller, men allikevel sitter jeg å ser på det... Er dte ikke rart?![]()

Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Hei Fredrik! Ett lite spm.
Hvordan går jeg fram for å justere gasswire best mulig? Føler jeg har ett dødpunkt som er plagsomt når jeg kjører i lav hastighet/tar løs. Kan det justeres vekk?
Ble ikke mye klokere på manualen ang. Dette.
Hvordan går jeg fram for å justere gasswire best mulig? Føler jeg har ett dødpunkt som er plagsomt når jeg kjører i lav hastighet/tar løs. Kan det justeres vekk?
Ble ikke mye klokere på manualen ang. Dette.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Godt spørsmål! Jeg kan ikke si jeg la noe som helst i justering av gasswire. Jeg monterte på spjeldrekka og klipset det grønne merket inn på klipset på viftekanalen. Strammingen ble slakket helt og satt fast til rulla. Så ble strammingen strammet til jeg hadde 1-1,5mm dødgang på rulla(trekk strømpa ut av strammingen). Holdt gassrulla på maks og forsøkte og trekke i gasswire-strømpa rett ut fra spjeldrekka. Dersom jeg kunne trekke noen millimeter(gi mer gass) ble dette justert inn, men jeg mener å huske at jeg ikke fikk noen problemer der.
Jeg føler selv at jeg har fått en mye mer responsiv sykkel etter skifte av wire. Er nok bare fordi wire glir lettere i strømpa. Nå får jeg forhjulsløft urovekkende ofte..
Jeg føler selv at jeg har fått en mye mer responsiv sykkel etter skifte av wire. Er nok bare fordi wire glir lettere i strømpa. Nå får jeg forhjulsløft urovekkende ofte..
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Takk for tilbakemelding. Prøvde meg fram og tilbake til jeg ble fornøyd. Måler neste gang jeg er av med kåpa.
Vil også påstå at sykkelen føles frisk, ny wire og nye filter. Særlig bensinfilter som jeg ikke aner når er byttet sist. Fylte på 98 okt sist gang jeg tanket. Synes den går fint nå.
Vil også påstå at sykkelen føles frisk, ny wire og nye filter. Særlig bensinfilter som jeg ikke aner når er byttet sist. Fylte på 98 okt sist gang jeg tanket. Synes den går fint nå.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
De trives helt klart best på 98oktan. Jeg får hvertfall tenningsbank på litt lavt turtall og mye gass. På 98 er dette helt vekk og den trekker bedre. Har ikke lest boka på K1200, men på K1300 skal man fylle 98 for beste resultater. Er jo et helt sykt kompresjonsforhold på K1300 motoren..
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Når det gjelder måling av dødgangen, så gjøres vel dette iht. Manualen ved strammeren på rulla og ikke på spjeldrekka. Det eneste jeg finner interessant ved å dra i strømpe ved spjeldrekka er å se om man får åpnet spjeldene ytterligere til tross for at man holder full gass på håndtaket.Esveen skrev: 17 apr 2019, 20:20 Takk for tilbakemelding. Prøvde meg fram og tilbake til jeg ble fornøyd. Måler neste gang jeg er av med kåpa.
Vil også påstå at sykkelen føles frisk, ny wire og nye filter. Særlig bensinfilter som jeg ikke aner når er byttet sist. Fylte på 98 okt sist gang jeg tanket. Synes den går fint nå.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Jeg har ligget i febertåke fra Mandag til Torsdag, med halsbetennelse og slike fæle ting. Fredag følte jeg meg såpass pigg at jeg tok en dag fri for å gjøre litt forefallende ting i litt rolig tempo..
Siste punkt på dagsplanen var å kjøre et gammelt startbatteri til bilen til den lokale "gjenbruksstasjonen" i kommunen. Så jeg stroppet fast batteriet til bagasjebrettet på K100en og kjørte meg en liten tur. Drar inn på stasjonen, radioen på øret, sola skinner
og alt er flott. Tar meg en tur til EL-returen for å se om jeg fant noe gøy... Ikke denne gangen heller.. Kjører deretter hjemover. Veien derfra og hjem begynner med mange flotte svinger og bratte(!) bakker. Det er alltid gøy og bare mate på i den forstand det utrykket kan brukes på K100en.. Gøy var det hvertfall, det går mellom 1-2-3, masse turtall, full gass, full brems og motorbrems, full gass igjen osv. Kommer meg på toppen og det flater helt ut og jeg cruiser avsted. Brått hører jeg bare et helsikes smell fra drivlinja på biken
Etterfulgt av "kadonk, kadonk, kadonk, kadonk, kadonk" og litt lett lugging. Stopper inn til siden og konstaterer at kardangen er all good. Det var jo fint. Prøver å trille litt og innser at sykkelen triller, inntil jeg slipper clutchen og begynner å "spenne opp" at et eller annet går i lås.. Tenker derfor at dette er drivaksel-havari
For når jeg også komprimerte bakdempern når det "kadonket" og låste seg, så låste det seg litt opp og ting hørtes stillere ut.
For å ikke gjøre skade på svingarmen og andre viktige deler inni der, så var det best å bare trille. Heldigvis var det ikke så langt hjem, og noen nedoverbakker var det også. I følge Google Maps var det 2,8km. Så da var det bare å kle av seg, og begynne dytte
Siste punkt på dagsplanen var å kjøre et gammelt startbatteri til bilen til den lokale "gjenbruksstasjonen" i kommunen. Så jeg stroppet fast batteriet til bagasjebrettet på K100en og kjørte meg en liten tur. Drar inn på stasjonen, radioen på øret, sola skinner



For å ikke gjøre skade på svingarmen og andre viktige deler inni der, så var det best å bare trille. Heldigvis var det ikke så langt hjem, og noen nedoverbakker var det også. I følge Google Maps var det 2,8km. Så da var det bare å kle av seg, og begynne dytte

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Jeg har begynte å se meg rundt etter alternativer.
Universalleddene på disse drivakslene er det ikke mulig å skifte ut kryssene på for en som meg med biltema-verktøy. Så jeg må finne en erstatning.
Første mulighet er å kjøpe en speller ny en. Jeg må si det frister, men å gi nesten halvparten av hva sykkelen i utgangspunktet kostet meg er litt i overkant.. Det kommer på mellom 7500-8000kr avhengig av om jeg får forhandlet litt på prisen eller ikke.
Andre mulighet, og kanskje den riktige tingen å gjøre er å se seg om etter en pent brukt en.
Jeg har funnet en brukt en i england til en svært hyggelig pris, og den ser særdeles flott ut. Skal visst ikke være noe lugging i kryssene på den heller.. Så jeg skal se hva jeg klarer å få til av en deal der. Når den ankommer så blir det å få skrudd av svingarmen og tatt en kikk på spetakkelet. Gleder meg litt til å løsne på belgen mellom svingarmen og kardangen og se hvor mange nåler fra nålelagerene i krysset som ligger baki der..
Dette er visst ikke så uvanlig... Her er et bilde plukkte fra internett, men her er det det bakre universalleddet som har konket

Og her ser man en skisse av opplegget. Er nok leddet lengst unna kardangen/nærmest girkassa som har gått hos meg..
Universalleddene på disse drivakslene er det ikke mulig å skifte ut kryssene på for en som meg med biltema-verktøy. Så jeg må finne en erstatning.
Første mulighet er å kjøpe en speller ny en. Jeg må si det frister, men å gi nesten halvparten av hva sykkelen i utgangspunktet kostet meg er litt i overkant.. Det kommer på mellom 7500-8000kr avhengig av om jeg får forhandlet litt på prisen eller ikke.
Andre mulighet, og kanskje den riktige tingen å gjøre er å se seg om etter en pent brukt en.
Jeg har funnet en brukt en i england til en svært hyggelig pris, og den ser særdeles flott ut. Skal visst ikke være noe lugging i kryssene på den heller.. Så jeg skal se hva jeg klarer å få til av en deal der. Når den ankommer så blir det å få skrudd av svingarmen og tatt en kikk på spetakkelet. Gleder meg litt til å løsne på belgen mellom svingarmen og kardangen og se hvor mange nåler fra nålelagerene i krysset som ligger baki der..

Dette er visst ikke så uvanlig... Her er et bilde plukkte fra internett, men her er det det bakre universalleddet som har konket


Og her ser man en skisse av opplegget. Er nok leddet lengst unna kardangen/nærmest girkassa som har gått hos meg..
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Stian87
- Innlegg: 2038
- Registrert: 14 mai 2016, 23:18
- Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
- Bosted: Ski
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Litt av en trilletur fredrik
godt du var ferdig med de fleste oppoverbakkene da. 


LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)
https://locatoweb.com/user/ztian
Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)