A2 reg på eldre sykler?
A2 reg på eldre sykler?
Snart på tide å skaffe seg mellomtung, på Finn har jeg lagt merke til at eldre RR sykler er registrert som A2 selv om de tidligere har hatt langt høyere KW/KG til å kunne registreres som dette. Hvordan funker dette? Og er det lov å kjøre de med A2 førerkort som 18 åring?
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: A2 reg på eldre sykler?
Så lenge de ikke yter mer enn 34hk så ....-JA!......du kan kjøre disse som er registrert etter gamle regler..
men hvis de er uplomberte så er straffa den samme som at du kjører en A registrert -i tillegg får du :
prikkbelastning :https://www.regjeringen.no/no/tema/tran ... /id467534/
8. kjøring med motorsykkel (herunder moped) hvor det er foretatt endring som øker den maksimale hastighet eller ytelse som motorsykkelen er registrert for, vegtrafikkloven § 23 jf. § 13 kr 5 500,-
16. Trimming
Er innehaver av mopedførerbevis eller førerkort ilagt straff for gjentatte ganger å ha kjørt motorsykkel (herunder moped) hvor det er foretatt endringer som øker den maksimale hastighet eller ytelse i strid med vegtrafikkloven § 13 femte ledd, bør tap av føreretten fastsettes til minst 3 måneder.
0 Endret ved forskrift 19 juni 2015 nr. 673 (i kraft 1 okt 2015).
dette er snadder som kommer i tillegg til annen "morro" hvis du skulle komme i en ulykke med fulleffekter...
JA- de vet hvordan de skal sjekke effekt hvis de vil også...
sånn bortsett fra dette er det kjipt å bli frakjørt av en 250ccm kawa. når du kjører 600rrrr..
men hvis de er uplomberte så er straffa den samme som at du kjører en A registrert -i tillegg får du :
prikkbelastning :https://www.regjeringen.no/no/tema/tran ... /id467534/
8. kjøring med motorsykkel (herunder moped) hvor det er foretatt endring som øker den maksimale hastighet eller ytelse som motorsykkelen er registrert for, vegtrafikkloven § 23 jf. § 13 kr 5 500,-
16. Trimming
Er innehaver av mopedførerbevis eller førerkort ilagt straff for gjentatte ganger å ha kjørt motorsykkel (herunder moped) hvor det er foretatt endringer som øker den maksimale hastighet eller ytelse i strid med vegtrafikkloven § 13 femte ledd, bør tap av føreretten fastsettes til minst 3 måneder.
0 Endret ved forskrift 19 juni 2015 nr. 673 (i kraft 1 okt 2015).
dette er snadder som kommer i tillegg til annen "morro" hvis du skulle komme i en ulykke med fulleffekter...
JA- de vet hvordan de skal sjekke effekt hvis de vil også...
sånn bortsett fra dette er det kjipt å bli frakjørt av en 250ccm kawa. når du kjører 600rrrr..

当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- LarsE
- Innlegg: 375
- Registrert: 27 mar 2017, 21:59
- Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS
Re: A2 reg på eldre sykler?
Fantastisk svar fra mekkeren! Men tillater meg å svare på denne lille biten her:
Før A2-klassen (og de reglene for hva man kunne kjøre med mellomtung-lappen) kom i 2013 så var der ingen begrensninger på hvor mye man kunne justere ned en sykkel, så lenge man kunne få det godkjent hos TÜV/annet kontrollorgan. Så i teorien kunne man ta en Hayabusa og justere den ned til 34hk og kjøre på med mellomtung-lappen... Etter 2013 kom den en regel som sa at man ikke kunne nedjustere sykkelen til mindre enn halvparten av original effekt, men den gjelder bare når det kommer til selve nedjusteringen, og har ingen effekt på sykler som allerede er nedjustert, de er registrert med 34hk og basta bom. Så de kan du helt fint kjøre med A2-sertifikat. :)Syver skrev: 17 apr 2019, 11:56 Snart på tide å skaffe seg mellomtung, på Finn har jeg lagt merke til at eldre RR sykler er registrert som A2 selv om de tidligere har hatt langt høyere KW/KG til å kunne registreres som dette. Hvordan funker dette?
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: A2 reg på eldre sykler?
glemte forresten en liten "bonus" de har lagt inn også...
så er en "uheldig" og de kjører full pakke:
§ 24 a.Sperrefrist for retten til å føre førerkortpliktig motorvogn på grunn av straffbart forhold m.m.
Den som har kjørt motorvogn uten å ha førerett for den aktuelle førerkortklassen, kan ikke få slik førerett første gang før det er gått 6 måneder siden den ulovlige kjøringen fant sted. Er han yngre enn den lovlige minstealderen for slik førerett, løper sperrefristen til det er gått 6 måneder fra den dagen han oppnår minstealderen. Er det voldt større skade ved kjøringen, skal sperrefristen etter første og andre punktum være ett år. Tilsvarende gjelder også for den som ulovlig endrer maksimal hastighet eller ytelse i motorvogn i strid med § 13 femte ledd.
det var enklere på 80tallet gitt... da slapp vi så mye styr med "øvrigheta"..
så er en "uheldig" og de kjører full pakke:
§ 24 a.Sperrefrist for retten til å føre førerkortpliktig motorvogn på grunn av straffbart forhold m.m.
Den som har kjørt motorvogn uten å ha førerett for den aktuelle førerkortklassen, kan ikke få slik førerett første gang før det er gått 6 måneder siden den ulovlige kjøringen fant sted. Er han yngre enn den lovlige minstealderen for slik førerett, løper sperrefristen til det er gått 6 måneder fra den dagen han oppnår minstealderen. Er det voldt større skade ved kjøringen, skal sperrefristen etter første og andre punktum være ett år. Tilsvarende gjelder også for den som ulovlig endrer maksimal hastighet eller ytelse i motorvogn i strid med § 13 femte ledd.
det var enklere på 80tallet gitt... da slapp vi så mye styr med "øvrigheta"..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: A2 reg på eldre sykler?
Tusen takk for fantastiske svar, har ingen planer om å fjerne noe plombering før jeg tar førerkort til A.
-
- Innlegg: 3
- Registrert: 30 apr 2019, 23:33
- Motorsykkelen din: Honda Shadows 600 1999 mod.
- Bosted: Bergen
Re: A2 reg på eldre sykler?
Mener at grensen for å kjøre a2 er 47 hk, stemmer ikke det ?
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: A2 reg på eldre sykler?
Maks 48hk. Men sykkelen som plomberes ned kan ikke ha maks effekt på mer enn det dobbelte før plombering, altså 96hk.
Det er også en vektbegrensning, 0,2 kg pr hk, altså hvis sykkelen veier f.eks. 160 kg er det maks 34 hk.
Kjøp heller en nyere R-sykkel i 300 klassen, du kjører fra disse kraftig plomberte tungsyklene med den.
Det er også en vektbegrensning, 0,2 kg pr hk, altså hvis sykkelen veier f.eks. 160 kg er det maks 34 hk.
Kjøp heller en nyere R-sykkel i 300 klassen, du kjører fra disse kraftig plomberte tungsyklene med den.
-
- Innlegg: 3
- Registrert: 30 apr 2019, 23:33
- Motorsykkelen din: Honda Shadows 600 1999 mod.
- Bosted: Bergen
Re: A2 reg på eldre sykler?
Takker for svar, men må sitte rett opp og nær grunnet kneet.
derfor kan eg bare kjøre sykler som har pedalene forran.
derfor kan eg bare kjøre sykler som har pedalene forran.
Re: A2 reg på eldre sykler?
Hei, flytt innlegget om det ikke passer seg her :) Men synes det ligger litt i samme tråd om eldre sykler nedregistrer. Dersom en eldre sykkel (2012)er nedplombert til mellomtung 34hk, hva skal til for å få den opp til Klasse A (106hk) ? Noen som vet om noen kalkulatorer på nett som viser hva dette vil koste i avgifter?
- LarsE
- Innlegg: 375
- Registrert: 27 mar 2017, 21:59
- Motorsykkelen din: 2011 KTM 690 DUKE-R / 2004 BMW F650GS
Re: A2 reg på eldre sykler?
Avgiftkalkulatoren finner du her.Salcin skrev: 03 jun 2019, 14:23 Hei, flytt innlegget om det ikke passer seg her :) Men synes det ligger litt i samme tråd om eldre sykler nedregistrer. Dersom en eldre sykkel (2012)er nedplombert til mellomtung 34hk, hva skal til for å få den opp til Klasse A (106hk) ? Noen som vet om noen kalkulatorer på nett som viser hva dette vil koste i avgifter?
Men hva som kreves for å få den ombygd er umulig å si uten å vite mer om sykkelen og hvordan den er plombert. På noen er det bare å fjerne ei metallplate eller legge inn ny programvare i hjernen, mens du på andre må bytte hele hjerne og muligens også andre sentrale komponenter som tenningslås. Har den ikke vært registrert som tung motorsykkel før så må du i tillegg skaffe CoC (Certificate of Conformity) papirer for å bevise ny effekt og utslipp, osv. Disse må være utstedt spesielt til din sykkel, med modell nummer og rammenummer. Det er mulig du må gjøre dette selv om den har vært fulleffekt før, men ikke siter meg på det. Hvis den har vært fulleffekt burde du heller ikke måtte betale ny engangsavgift (bare kontrollgebyr)