Hvilken el-bil skal man velge?
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Må legge til at bilen har varmepumpe, så den blir veldig fort varm - vi snakker brødrister-fart på varmepumpa. Du slipper å skrape is om vintern, hvis du har et par minutter før du må kjøre.
Også kjører jeg alltid "som normalt" med denne bilen. Bilen er kjapp, ingen sinke! Bruker varme, air-condition, stereoanlegg osv akkurat som jeg ønsker. Har tilogmed kjøling i forsetene.
Også kjører jeg alltid "som normalt" med denne bilen. Bilen er kjapp, ingen sinke! Bruker varme, air-condition, stereoanlegg osv akkurat som jeg ønsker. Har tilogmed kjøling i forsetene.
- Tore L
- Innlegg: 1078
- Registrert: 08 jul 2014, 12:25
- Motorsykkelen din: 22 Moto Guzzi V7 Special -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
- Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Jeg valgte Kona pga rekkevidde - VG testet denne i optimale forhold og fikk ut litt over 50 mil på 64,5 kwh batteripakke, og da trenger ikke jeg bensinbil lenger :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 24 BSA Golden Star - TW 7916
-
- Innlegg: 299
- Registrert: 18 jul 2017, 11:06
- Motorsykkelen din: Triumph Speed 400 (2024)
- Bosted: Oslo
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Vurderer også en sånn, men det er for lang leveringstid.
Satt og så på en Polestar i stad - kan reserveres for 10000 og levering mai 2020. Men ukjent pris enda (ca 500K?).
Hvilken el-bil skal man velge?
Kona er fin på mange måter den, men jeg vil påstå den er for liten for familier med barn. Det store batteriet tar også vesentlig lenger tid å lade opp, og Kona sliter, om vinteren, litt med noe de kaller #coldgate. Dvs at bilen ikke greier å varme batteriet nok opp til at den kan lade med optimal hastighet i løpet av en norsk vinter, som betyr at det tar enda lenger tid å lade pga lav ladehastighet.
Man synes vel ofte at ens egen bil er den beste
men jeg synes nå de har funnet en ganske gylden middelvei med Ioniq. Den lader alltid på maks hastighet, har det laveste forbruket osv osv..
Man synes vel ofte at ens egen bil er den beste

-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Hallo!!!
Man skal ikke velge elbil. Man skal kjøpe fosil-mc med mye støy og røyk!!!! Dette er viktig, for plutselig en dag er det ikke lengre mulig.....
Fosil-mc skal ha mye hk, nye nm, høy maksfart og den skal bråke. Den skal også se bra ut.
EL-BIL, liksom......wtf????
Man skal ikke velge elbil. Man skal kjøpe fosil-mc med mye støy og røyk!!!! Dette er viktig, for plutselig en dag er det ikke lengre mulig.....
Fosil-mc skal ha mye hk, nye nm, høy maksfart og den skal bråke. Den skal også se bra ut.
EL-BIL, liksom......wtf????
Sist redigert av cannon den 01 mar 2019, 09:05, redigert 1 gang totalt.
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Kjører en Hyundai ioniq selv, veldig fin og behagelig bil, etter en kald natt på jobb er som regel jeg rasker ut av parkeringsplassen uten skraping enn kollega med fossilbil.
Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Bosted: Bartebyen
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
cannon skrev: 01 mar 2019, 09:01 Hallo!!!
Man skal ikke velge elbil. Man skal kjøpe fosil-mc med mye støy og røyk!!!! Dette er viktig, for plutselig en dag er det ikke lengre mulig.....
Fosil-mc skal ha mye hk, nye nm, høy maksfart og den skal bråke. Den skal også se bra ut.
EL-BIL, liksom......wtf????



Kjørte Trheim-Oslo forgårs med "tungt" lastet 190hk 4x4 - 0,44 pr mil ( 6 timer ) slett ikke ille....
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Nå må dere ikke spore helt av her da 
Det er ikke alle som forstår seg på denne nymotens teknologien, men nå var det heller ikke det Stian lurte på!
Dagens elbiler er helt fantastiske. Driftssikre, billige å eie og drifte. Det er noen ting man må sette seg inn i, men så fort man får det inn i skallen er det easy peasy

Det er ikke alle som forstår seg på denne nymotens teknologien, men nå var det heller ikke det Stian lurte på!
Dagens elbiler er helt fantastiske. Driftssikre, billige å eie og drifte. Det er noen ting man må sette seg inn i, men så fort man får det inn i skallen er det easy peasy

Re: Hvilken el-bil skal man velge?
At motorinteresserte menn på 40+ sliter med konseptet elektrisk bil er vel ingen bombe akkurat, hehe!
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Bosted: Bartebyen
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Du tenker vi har tungt for det...xyvind skrev: 01 mar 2019, 10:02 Nå må dere ikke spore helt av her da
Det er ikke alle som forstår seg på denne nymotens teknologien, men nå var det heller ikke det Stian lurte på!
Dagens elbiler er helt fantastiske. Driftssikre, billige å eie og drifte. Det er noen ting man må sette seg inn i, men så fort man får det inn i skallen er det easy peasy![]()


Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Nei jeg ville aldri sagt noe sånt om noenWikingTnT skrev:Du tenker vi har tungt for det...xyvind skrev: 01 mar 2019, 10:02 Nå må dere ikke spore helt av her da
Det er ikke alle som forstår seg på denne nymotens teknologien, men nå var det heller ikke det Stian lurte på!
Dagens elbiler er helt fantastiske. Driftssikre, billige å eie og drifte. Det er noen ting man må sette seg inn i, men så fort man får det inn i skallen er det easy peasy![]()
, har kjørt Jag I-pace 400hk, Tesla S og X , Bmw I3 men klarte ikke å avdekke noen revolusjonære spissfindigheter , annet enn et bra skyv og hjulstøy

Det er forskjell på å ha prøvekjørt de dyre elbilene du lister opp der, og å ha levd med en av de billigste elbilene på markedet i et par år. Jeg prøver bare å komme med mine erfaringer og tips til trådstarter. Morsomt at noen fortsatt er skeptiske, men må de skrive det i alle diskusjoner som omhandler elbil?
Fikk min top spec Ioniq for et par år siden for 280 K fra norsk Hyundaiforhandler. Sier bare at det er veeeldig mye bil for pengene og en bil jeg vil anbefale å sjekke ut.
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Jeg kjørte fra Brekstad(Ørlandet) og hjem til Oppegård ifjor høst. Jeg holdt en snittfart på 112km/t på turen fra jeg satt meg i bilsetet til jeg sto på gårdsplassen hjemme. Da inkludert en ferjetur.. Jeg forlot mao. Aldri bilsetet.
Reisetiden var totalt 4 timer og 50 minutter.
Klarer jeg det med El-bil en dag, så kan jeg godt ha El-bil.
Jeg liker også turene nedover Europa hvor man i Tyskland kan stå på gassen, og komme seg til den Østerriske-grensen på et blunk. Jeg så vel en EL-bil på hele min Europatur sist. Den var norsk, og dette var i Slovenia.
Det å stoppe gjør jeg minst mulig. Tar en munnfull vann om jeg er tørst, spiser noen tørre kjeks innimellom. Så kan jeg kjøre hele dagen, og bare stoppe for å fylle. Jeg kan ikke se at en EL-bil vil funke like bra til det på en stund. Mulig hydrogen vil være et bedre alternativ.
Reisetiden var totalt 4 timer og 50 minutter.
Klarer jeg det med El-bil en dag, så kan jeg godt ha El-bil.
Jeg liker også turene nedover Europa hvor man i Tyskland kan stå på gassen, og komme seg til den Østerriske-grensen på et blunk. Jeg så vel en EL-bil på hele min Europatur sist. Den var norsk, og dette var i Slovenia.
Det å stoppe gjør jeg minst mulig. Tar en munnfull vann om jeg er tørst, spiser noen tørre kjeks innimellom. Så kan jeg kjøre hele dagen, og bare stoppe for å fylle. Jeg kan ikke se at en EL-bil vil funke like bra til det på en stund. Mulig hydrogen vil være et bedre alternativ.
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Til det bruket er det nok helt feil å velge el-bil ja.FredrikE24 skrev: 01 mar 2019, 11:20 Jeg kjørte fra Brekstad(Ørlandet) og hjem til Oppegård ifjor høst. Jeg holdt en snittfart på 112km/t på turen fra jeg satt meg i bilsetet til jeg sto på gårdsplassen hjemme. Da inkludert en ferjetur.. Jeg forlot mao. Aldri bilsetet.
Reisetiden var totalt 4 timer og 50 minutter.
Klarer jeg det med El-bil en dag, så kan jeg godt ha El-bil.
Jeg liker også turene nedover Europa hvor man i Tyskland kan stå på gassen, og komme seg til den Østerriske-grensen på et blunk. Jeg så vel en EL-bil på hele min Europatur sist. Den var norsk, og dette var i Slovenia.
Det å stoppe gjør jeg minst mulig. Tar en munnfull vann om jeg er tørst, spiser noen tørre kjeks innimellom. Så kan jeg kjøre hele dagen, og bare stoppe for å fylle. Jeg kan ikke se at en EL-bil vil funke like bra til det på en stund. Mulig hydrogen vil være et bedre alternativ.

-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Er ikke det helt feil uansett? Fullstendig katastrofe??? (I lys av at dette er et MC-forum.....Bjerknez skrev: 01 mar 2019, 13:21Til det bruket er det nok helt feil å velge el-bil ja.FredrikE24 skrev: 01 mar 2019, 11:20 Jeg kjørte fra Brekstad(Ørlandet) og hjem til Oppegård ifjor høst. Jeg holdt en snittfart på 112km/t på turen fra jeg satt meg i bilsetet til jeg sto på gårdsplassen hjemme. Da inkludert en ferjetur.. Jeg forlot mao. Aldri bilsetet.
Reisetiden var totalt 4 timer og 50 minutter.
Klarer jeg det med El-bil en dag, så kan jeg godt ha El-bil.
Jeg liker også turene nedover Europa hvor man i Tyskland kan stå på gassen, og komme seg til den Østerriske-grensen på et blunk. Jeg så vel en EL-bil på hele min Europatur sist. Den var norsk, og dette var i Slovenia.
Det å stoppe gjør jeg minst mulig. Tar en munnfull vann om jeg er tørst, spiser noen tørre kjeks innimellom. Så kan jeg kjøre hele dagen, og bare stoppe for å fylle. Jeg kan ikke se at en EL-bil vil funke like bra til det på en stund. Mulig hydrogen vil være et bedre alternativ.![]()

- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Haha, jo du har et poeng.cannon skrev: 01 mar 2019, 14:11Er ikke det helt feil uansett? Fullstendig katastrofe??? (I lys av at dette er et MC-forum.....Bjerknez skrev: 01 mar 2019, 13:21Til det bruket er det nok helt feil å velge el-bil ja.FredrikE24 skrev: 01 mar 2019, 11:20 Jeg kjørte fra Brekstad(Ørlandet) og hjem til Oppegård ifjor høst. Jeg holdt en snittfart på 112km/t på turen fra jeg satt meg i bilsetet til jeg sto på gårdsplassen hjemme. Da inkludert en ferjetur.. Jeg forlot mao. Aldri bilsetet.
Reisetiden var totalt 4 timer og 50 minutter.
Klarer jeg det med El-bil en dag, så kan jeg godt ha El-bil.
Jeg liker også turene nedover Europa hvor man i Tyskland kan stå på gassen, og komme seg til den Østerriske-grensen på et blunk. Jeg så vel en EL-bil på hele min Europatur sist. Den var norsk, og dette var i Slovenia.
Det å stoppe gjør jeg minst mulig. Tar en munnfull vann om jeg er tørst, spiser noen tørre kjeks innimellom. Så kan jeg kjøre hele dagen, og bare stoppe for å fylle. Jeg kan ikke se at en EL-bil vil funke like bra til det på en stund. Mulig hydrogen vil være et bedre alternativ.![]()
![]()

EL-bil er et fremkomstmiddel eller et pendlerverktøy. Jeg hadde aldri tatt med el-bilen på tur over fjellet. Foreløpig er dette en risikosport og jeg akter ikke å bruke halve turen på og planlegge ruten i forhold til hvor man finner ladestasjoner.
Skulle jeg dratt på bilferie hadde jeg nok heller valgt en kjøremaskin som jeg ikke har råd til. Audi Q7 står høyt på lista.

- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39829
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
cannon skrev: 01 mar 2019, 14:11 Er ikke det helt feil uansett? Fullstendig katastrofe??? (I lys av at dette er et MC-forum.....![]()

God rekkevidde er viktig for mange motorsyklister.
Meg selv inkludert.
Må si jeg noen ganger savner tankkapasiteten på Moto Guzzi'en (32 l) og den forrige KTM'en (30 l).
Men en tankkapasitet på 23 l som den nye KTM'en er likevel innafor.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Jeg synes min tank på 17 liter er akkurat passe jeg da. Da kommer jeg ca. 25 mil avgårde før jeg må fylle. 10-15 mil mellom stoppene er uansett ønskelig med tanke på rassen så jeg lider ingen nød med en tank på den størrelsen jeg har.
Men selvsagt får man mer komfort når alt blir større. Større sal gir bedre sittekomfort (generelt sett), mere lagringsplass gjør at man kan ta med seg halve huset, flere lys gir bedre sikt på kvelden, større tank gjør at man kjøre lenger, større vindu (vindskjerm) gjør at man kan sitte i ly mot været, større pegs, gjør det mer behagelig for beina etc. etc.
Jeg ser hvorfor noen ønsker en slik komfort. men personlig føler jeg at jeg er mer på tur når jeg kjenner det litt på kroppen og ikke har med halve klesskapet og lyser opp hele Trollheimen :)
Men selvsagt får man mer komfort når alt blir større. Større sal gir bedre sittekomfort (generelt sett), mere lagringsplass gjør at man kan ta med seg halve huset, flere lys gir bedre sikt på kvelden, større tank gjør at man kjøre lenger, større vindu (vindskjerm) gjør at man kan sitte i ly mot været, større pegs, gjør det mer behagelig for beina etc. etc.
Jeg ser hvorfor noen ønsker en slik komfort. men personlig føler jeg at jeg er mer på tur når jeg kjenner det litt på kroppen og ikke har med halve klesskapet og lyser opp hele Trollheimen :)
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Plutselig var det fra en MC til en bil... og fra bil til bobil...Bjerknez skrev: 01 mar 2019, 14:33
Men selvsagt får man mer komfort når alt blir større. Større sal gir bedre sittekomfort (generelt sett), mere lagringsplass gjør at man kan ta med seg halve huset, flere lys gir bedre sikt på kvelden, større tank gjør at man kjøre lenger, større vindu (vindskjerm) gjør at man kan sitte i ly mot været, større pegs, gjør det mer behagelig for beina etc. etc.


当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Å vipps så har man med seg mc på bobiltur
Å hvis bobilen skulle bli litt liten, kan man jo kanskje slenge motorsykkelen på en henger bak bobilen.

Å hvis bobilen skulle bli litt liten, kan man jo kanskje slenge motorsykkelen på en henger bak bobilen.
- freddy123
- Innlegg: 1054
- Registrert: 02 jul 2014, 22:26
- Motorsykkelen din: Harley sportster 883 A2 regga
- Bosted: akershus
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Skulle jeg kjøpt ny elbil idag hadde jeg vurdert tesla model 3 sterkt, for 430k kr får man en bil med god rekkevidde 540km og 4wd.
Dette er i mine øyne det beste som er å få idag mht til pris.
Legger man på 21k så får man autopilot også.
Største ulempen med model 3 er vel at den for mange barnefamilier kan bli litt liten og at tesla sliter litt med å holde unna alt trykket.
Spennende å følge med elbil markedet det kommer stadig noe nytt.
Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Dette er i mine øyne det beste som er å få idag mht til pris.
Legger man på 21k så får man autopilot også.
Største ulempen med model 3 er vel at den for mange barnefamilier kan bli litt liten og at tesla sliter litt med å holde unna alt trykket.
Spennende å følge med elbil markedet det kommer stadig noe nytt.
Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
- Bjerknez
- Innlegg: 24622
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Jeg synes jeg ser Tesla over alt nå. For meg har den mistet status preget. Sikkert en god bil, for all del, men skulle jeg valgt i dag ville jeg nok sett nærmere på Audi e-tron. Der får man også 400 HK’er og quattro. Men det blir uansett ikke en slik dyr bil på meg. Jeg har regelrett ikke brukt for bil i det hele tatt i det daglige. Da blir det litt overkill å brenne av en halv mill på noe som taper seg 100k så fort man forlater lokalet.
-
- Innlegg: 333
- Registrert: 01 mai 2017, 19:48
- Motorsykkelen din: 2017 Triumph Street Triple RS
- Bosted: Fredrikstad
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Blir ikke overasket om det samme skjer med e-tron om Audi faktisk vil selge til alle som vil kjøpe.Bjerknez skrev: 03 mar 2019, 00:10 Jeg synes jeg ser Tesla over alt nå. For meg har den mistet status preget. Sikkert en god bil, for all del, men skulle jeg valgt i dag ville jeg nok sett nærmere på Audi e-tron. Der får man også 400 HK’er og quattro. Men det blir uansett ikke en slik dyr bil på meg. Jeg har regelrett ikke brukt for bil i det hele tatt i det daglige. Da blir det litt overkill å brenne av en halv mill på noe som taper seg 100k så fort man forlater lokalet.
Kommer dog ikke langt med halv mill på e-tron, starter på ~650k, men som den tysker den er så spekket jeg den opp som om jeg ville kjøpt den. Da ender det på 900k istedet. Da frister en Model X P100DL i stedet..... om jeg skulle kjøpt
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
https://e24.no/energi/elbil/tysk-studie ... e/24606261
Kanskje politikere og miljøfreaker snart våkner og innser fakta i steden for å straffe vanlige bilister?
La heller El biler betale dobbelte avgifter, dobbel bompengesats osv av hensyn til miljøet, som er en vanlig uttalelse for å straffe dieselbiler.
Kanskje politikere og miljøfreaker snart våkner og innser fakta i steden for å straffe vanlige bilister?
La heller El biler betale dobbelte avgifter, dobbel bompengesats osv av hensyn til miljøet, som er en vanlig uttalelse for å straffe dieselbiler.
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Det er jo her i Norge vi ønsker ren luft og det får vi med elbiler. Spiller ingen rolle åssen lufta er i andre land.simpson skrev: 19 apr 2019, 15:25 https://e24.no/energi/elbil/tysk-studie ... e/24606261
Kanskje politikere og miljøfreaker snart våkner og innser fakta i steden for å straffe vanlige bilister?
La heller El biler betale dobbelte avgifter, dobbel bompengesats osv av hensyn til miljøet, som er en vanlig uttalelse for å straffe dieselbiler.
Re: Hvilken el-bil skal man velge?
Det er akkurat det mange tenker......
Men nå skal jeg ta på "miljøhatten", (som jeg ikke har), ikke klag på stormer, mye nedbør o.l. som vi får, ikke klag på tap av isbreer, sydpolen som får vannet til å stige, ja hele debatten om global oppvarming.
Synes forresten det hjelper på samvittigheten med kjøp av såkalte klimakvoter, for da kan jeg fly med bedre samvittighet, selv om flyet bruker akkurat like mye drivstoff, men siden jeg har betalt mer for billetten har jeg bidratt med mitt i disse miljøtider.
Men nå skal jeg ta på "miljøhatten", (som jeg ikke har), ikke klag på stormer, mye nedbør o.l. som vi får, ikke klag på tap av isbreer, sydpolen som får vannet til å stige, ja hele debatten om global oppvarming.
Synes forresten det hjelper på samvittigheten med kjøp av såkalte klimakvoter, for da kan jeg fly med bedre samvittighet, selv om flyet bruker akkurat like mye drivstoff, men siden jeg har betalt mer for billetten har jeg bidratt med mitt i disse miljøtider.