pekle skrev: 21 apr 2019, 21:27
Liker ikke tankveske (kjøpte bruktsykkel med absolutt alt utstyr, deriblant en liten og en større tankveske, men føler de er i veien),
Heller tankveske enn toppboks når man skal ha med seg småting eller når man skal handle lite som melk, brød og en flaske vin .
Tankveske med tanklokkfeste funker veldig bra, også når man skal fylle bensin.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Bruker 250en til pendling, og det holder med toppboks, og dessuten er det lettere å komme seg fram med en smal sykkel enn en bred, når man sniker seg mellom biler..
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
pekle skrev: 21 apr 2019, 21:27
Liker ikke tankveske (kjøpte bruktsykkel med absolutt alt utstyr, deriblant en liten og en større tankveske, men føler de er i veien),
Heller tankveske enn toppboks når man skal ha med seg småting eller når man skal handle lite som melk, brød og en flaske vin .
Tankveske med tanklokkfeste funker veldig bra, også når man skal fylle bensin.
Jojo, men det blir litt som å foretrekke KTM over Ducati (aka personlig preferanse). Hadde nok funka greit på denne sykkelen der jeg stort sett sitter ganske oppreist, men tankveske var ikke så bra ved stående/aktiv kjøring som jeg drev mer med på GSen. Er vel heller ikke så bra med tankveske på mer fremoverlente sykler?
@pekle:
Jeg har nok vært ganske heldig med tankveskeoppleggene mine på syklene jeg har hatt siden 2006. På mange måter samme type sykler hvor tankveska ikke har vært i veien.
På alle syklene har jeg hatt festering montert på tanklokket, men opplevde på en av syklene at veska rett som det var løsnet fra ringen. Også under kjøring. Og det var ingen hyggelig opplevelse selv om jeg greide å ta tak i veska og holde den på plass til jeg fikk stoppet og fikset problemet.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Jeg er ikke fan av tankveske egentlig. Har brukt det en del, men finner liksom ikke mye nytte i den når sidevesker og toppkoffert stort sett sitter på. Jeg kjører med full pakke hele tiden og det er ikke noe problem å kjøre mellom bilene i køen på vei til og fra jobb. Er en vanesak.
Nei, så lenge man har både sidevesker og toppkoffert så blir jo en tankveske ganske overflødig. Det er ikke alle tankvesker som er så bra tillpasset diverse sykler heller, selv om jeg er veldig fornøyd med den orginale BMW tankvesken til min S1000R. Den ser liksom ikke ut som en flosshatt på tanken.
Derimot har jeg den oppfatningen at jo mer plass man har, jo mer plass bruker man. Hadde jeg hatt en sykkel med mer plass, så hadde jeg tatt med meg mer. Til slutt så gjør man seg litt avhengig av all plassen og føler seg naken og voldtatt når man fjerner toppboksen.
Noen tar dne så langt at dem kjøper henger til motorsykkelen for å få med seg alt dem skal. Jeg har ingen problemer med at enkelte velger en slik løsning, men for min del så liker jeg å ha det litt enkelt og spartansk på tur. Det er for min del halve gleden og faktisk merke at man ikke har alle komfort elementer med seg.
En Kriega veske og en tankveske er alt jeg trenger til mine turer. I tankvesken har jeg fotoapparat, mobiltelefon, batteribank, snusboksen, noe å drikke, en mikrofiberklut, lommeboka etc. Altså ting jeg ofte bruker og får tilgang til mens jeg sitter på sykkelen. Alt det andre ligger i Kriega vesken bak på sykkelen.
Når jeg er fremme, så er det 3-4 klikk og da er tankveske og Kriegaveske avmontert og man kan kjøre på tur uten unødvendig balast på sykkelen. Selv om det skal sies at jeg nok stort sett bruker tankvesken okke som. Heller den enn sidevesker og toppboks vertfall.
Jeg synes tankveske ble en liten åpenbaring. Særlig ved kjøring til/fra jobb og småturer. Man kan hive nøkkler og telefon ned i den, kjøre innom butikken å kjøpe noe småtteri.
Får plass til en 4-5 halvlitere når veska er på det minste (kan utvides med ett mellomstykke). Kan også lett klipses av og man tar med seg verdisakene. Fulgte også med reimer så man kan bære den som en ryggsekk. Kjører kun med vesker på turer der det er behov.
Når jeg satt på en kompis (med bil) til Lillestrøm på MC messen nå sist, så var det stamping av kø gjennom tunellen før Lillestrøm. I mellom bilene kom det motorsykler av alle slag som snirklet seg frem. Jeg kan med ganske stor sikkerhet si at noen av de som kjørte mellom bilene ikke ante hvor nærme de sideveskene var enkelte biler. Vi satt og kommenterte det flere ganger.
Man har null oversikt over hvor nærme de sideveskene er andre biler. Noe videoen over gir en god påminnelse om. Som oftest går det jo bra, spesielt på landeveien, men i bytrafikk og lanesplitting ser jeg slike sidevesker av en viss størrelse som direkte farlig. Jeg ville vertfall ikke kjørt med dem året rundt. Spesielt når man egentlig ikke har behov for dem heller. Blir litt som å huke hengeren på bilen og kjøre med denne i tillfelle man skulle trenge ekstra plass.
FJRen er pen også med sidebokser på, kjører ofte med disse på sykkelen hvis jeg har behov for dem. Ikke ellers. Tankveska er førstevalget, kjører nesten aldri uten den. Toppboks kun på langtur eller hvis jeg har passasjer
FredrikE24 skrev: 21 apr 2019, 23:11
Jeg er ikke fan av tankveske egentlig. Har brukt det en del, men finner liksom ikke mye nytte i den når sidevesker og toppkoffert stort sett sitter på. Jeg kjører med full pakke hele tiden og det er ikke noe problem å kjøre mellom bilene i køen på vei til og fra jobb. Er en vanesak.
Er en av dem som ofte kjører med tankveske og det har i grunn lite å gjøre med behovet for plass, har rikelig med det i toppboks og vesker. Det det heller går ut på er typen plass, det som ligger i toppveska er veldig lett og kjapt tilgjengelig ved stopp, så blir forbeholdt ting som drikkeflaske, kameraer, niste, osv. Bruker også veska mi til å lade mob/kamera/intercom, både inni og utenpå (har kabel som går ut til styret for å lade tlf i stativ)
Må si meg enig i det at noen vesker kan være litt i veien, spesielt om du kjører liggesykkel eller står på en adv, men til "vanlig" kjøring funker de helt fint. Kommer jo og an på hvor stor veske du har da.
kjellv skrev: 22 apr 2019, 11:03
FJRen er pen også med sidebokser på, kjører ofte med disse på sykkelen hvis jeg har behov for dem. Ikke ellers. Tankveska er førstevalget, kjører nesten aldri uten den. Toppboks kun på langtur eller hvis jeg har passasjer
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
FJR'en ser jo nesten bedre ut med sideveskene på
I motsetning til diverse adventure sykler hvor aerodynamikk ikke akkurat er det som blir prioritert.
Jeg kjører rundt med toppboksen på 24/7. Greit å slenge jakke og hjelm i ved stopp, og hva andre mener om at det ser bra ut heller ikke bryr meg midt i r... Jeg kjører E6 til og fra jobb så det er mye lanesplitting og bruker derfor kun sidevesker når jeg har behov for å ha de på.
Lufttrykket i dekkene justeres sjeldent, kun ved full opp pakking OG passasjer