FredrikE24 skrev: 21 apr 2019, 23:22
Bjerknez skrev: 11 apr 2019, 08:20
Siden Goretex ikke er 100% vanntett over tid, så ville jeg ikke brukt skyhøye summer på kjøredress hvis det og holde vann ute er av høyeste prioritet. Da er det regndress til en 1000-lapp som gjelder.
Derimot har vel dyre dressen kanskje bedre sikkerhetsmekanismer innebygget. Dyrere materialer som kanskje holder lenger etc. Det vet jeg derimot ikke noe om og jeg har heller ikke lest meg opp på dette. Men dte er vel nærliggende å tro at dette er/bør være helt eller delvis sant.
Alt med måte naturligvis, men regndress er håpløst i det daglige. Det jeg trenger er en dress med god lufting og en som er vanntett og som tåler daglig bruk i mange år.
Hadde jeg kjørt en gang i uka på fine dager, da hadde ting stilt seg svært annerledes.
Skal du ha i pose og sekk så tror jeg ikke du kommer utenom Klim. Ikke spesielt varm da jeg mener å huske den ikke var spesielt godt foret, men den holdt vind og vann ute. Mulig GoreTex'en i Klim dressen er mer "avansert" og klarer den jobben bedre. Jeg ble vertfall ikke våt.
Bortsett fra Klim dressen og TCX støvlene mine så har jeg til dags dato ikke hatt noe som helst merket GoreTex som har holdt vannet ute 100%.
Jeg kjøpte Ata Fury dress på Sharkspeed for noen uker siden til den totale sum av 2.700 kroner. Jeg kan komme med noen foreløpige konklusjoner om denne:
Den er definitivt 100% vindtett. Det står at den er 100% vanntett, og selv om jeg har mine tvil så aner jeg en viss sannhet i det. Grunnen er nok at dressen er laget på en enklere måte. Jeg merker at jeg blir klammere (kun i beina) når jeg kjører i varmt vær med denne enn med Klim dressen jeg hadde. Uavhengig om jeg har innerforet i eller ikke. Den virker altså "tettere".
I mitt hode har dem tatt den "billige" løsningen og heller bare laget den tettere, i steden for å bruke mer avansert GoreTex som puster. Å lage noe som er vanntett er jo ikke vanskelig. men skal det samtidig puste, så blir det fort mer innviklet tror jeg.
Hvis denne Ata Fury dressen holder meg tørr etter en ettermiddag med kjøring i regn så er jeg langt over middels fornøyd, spesielt med tanke på hva jeg betalte for den. En latterlig lav sum.
Derimot er den bedre enn Klim Lattitude dressen jeg hadde på noen få punkter. Den er definitivt varmere, den kommer med avtagbart innerfor, nakkekrage og avtagbare bukseseler.
Når det kommer til byggekvalitet så vil jo tiden vise hvor bra den er, men til den prisen så forventer jeg ikke 10 års levetid. Holder den sammen i 2-3 år så er jeg veldig happy.
Jeg føler rett og slett jeg fikk mer for pengene ved å kjøpe Ata Fury dressen kontra Klim dressen.
Så kan man jo helt sikkert dra frem "sikkerhet"-kortet. Klim har utvilsomt brukt dyrere materialer. (uten at jeg vet det), men jeg føler vertfall at knebeskyttere, skulder og albuebeskytterne er noe av det samme med tanke på utseende, uten at jeg har sjekket hva dem er laget av. Ryggskinnen virket dog mer påkostet i Klim dressen jeg hadde.
Ata Fury dressen koster som nevnt 2.700 kroner og det er det jeg betaler for et sett med dekk til sykkelen. Ryker denne dressen etter en sesong eller to så blir jeg ikke imponert, men da føler jeg den har gjort jobben til prisen og da kan jeg bare kjøpe meg en ny.
Noen ganger er det enkle ofte det beste. Tror jeg.
Når til hansker så kan jeg nesten med sikkerhet si at dyrt ikke betyr best. Jeg tror GoreTex i hansker mest er en gimmick ut fra egne opplevelser. Jeg har kun hatt svindyre hansker av kjente merker i skinn og med GoreTex. Når har jeg bestillt mitt femte par hansker på fem år. De fire første parene har for lengst gått i oppløsning, bokstavelig talt. Nå skal jeg for siste gang prøve Rukka Imatra hansker til den nette sum av 2.500 kroner. Hvis dem også ikke holder det dem lover etter en sesong så er jeg ganske sikker på at to Salomon Slalomhansker fra XXL til 399,- gjør samme nytten (hvis man ser bort fra sikkerheten).
Jeg har ingenting i mot å betale i dyre dommer så lenge det funker og produktet tilfredstiller kravene jeg har og som det lover. Kunsten i mine øyne er å finne god kvalitet blandt rimeligere løsninger. Oftest bommer man, men innimellom kan man faktisk finne noe som holder mål. Men ikke på Biltema da...