Hei,
Siden det var så mange gode forslag sist prøver jeg på å lage en tråd til.
Forbremsen min er helt elendig. Den begynner å ta langt ute, og jeg kan skyve den helt inn til styret med litt lett makt. MCen stopper som et tankskip, ikke spesielt trygt.
Det jeg har prøvd er:
Demontere, rengjøre, smøre og bytte alle pakninger på begge kalippere, nye klosser
Lufte på 'gamlemåten', dvs slange, flaske, presse, åpne, lukke, slippe - det kom luft ut i begynnelsen, så så det greit ut til slutt.
Strips på hendelen over natten - det kom en surklelyd når jeg slapp den ut i morges, men bremsen var like dårlig framdeles.
Så det jeg tenker er at enten er master sylinderen dårlig, luft ett eller annet sted, eller begge deler. Er det noen som har noen gode tips til hvordan få all luft ut av systemet på en Honda CBX750F 85? Den har like bremser som mange andre sykler fra den tiden.
Forbrems har nesten null effekt
- Skogstrollet
- Innlegg: 742
- Registrert: 03 okt 2016, 13:29
- Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
- Bosted: Oslo
Re: Forbrems har nesten null effekt
Lufte bremser kan jeg ikke noe om, dessverre... men lurer litt på hva for bremseslanger du har på sykkelen? Har blitt fortalt at det ikke er helt uvanlig at gamle slanger utvider seg av trykket når man bremser, og dar gir dårligere effekt. Er visstnok grunn til at mange bytter til stålomspunne bremseslanger. Sikker mange her inne som kan gi langt bedre svar en meg nå da... :)
"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"
Vart du än går skogen hittar dig"
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Forbrems har nesten null effekt
Det kan være du har luft lenger opp som du ikke klarer å få ut. Mitt råd er å drenere væskebeholder, deretter forsøke å trykke ny væske opp fra luftenippel på kalipper og opp i reservoaret.
At slanger blir slappere med åra er det ingen tvil om, blir det ille nok blåser slangen seg opp enkelte steder som en ballong. Det som hendte meg var at det gikk hull og det spruta rundt..
At slanger blir slappere med åra er det ingen tvil om, blir det ille nok blåser slangen seg opp enkelte steder som en ballong. Det som hendte meg var at det gikk hull og det spruta rundt..
Sist redigert av FredrikE24 den 24 apr 2019, 09:38, redigert 1 gang totalt.
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Forbrems har nesten null effekt
Ett eller annet sted må det da vertfall være en lekkasje vil jeg tro?
Hvis du faktisk har nok bremseveske så er det jo rart at du ikke ser noen lekasje noe sted når bremsehendelen trykkes inn.
Men som forrige taler så er heller ikke jeg noen ekspert på området. mekkern er nok kanskje den som bør ta seg av svaret her tror jeg :)
Hvis du faktisk har nok bremseveske så er det jo rart at du ikke ser noen lekasje noe sted når bremsehendelen trykkes inn.
Men som forrige taler så er heller ikke jeg noen ekspert på området. mekkern er nok kanskje den som bør ta seg av svaret her tror jeg :)
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Forbrems har nesten null effekt
Har du luft på linja, så blir hendelen «slapp». Komprimerer bare lufta istedefor å trykke på kaliperstempler.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Forbrems har nesten null effekt
2 Ting med bremsehendel-Luft i systemet-ofte ligger det en blære i banjokoblong ved mastersylinder-Denne må også luftes.
En annen ting er gamle slanger som "fjærer" og gir svampete bremsefølelse-stålomspunnende gir skikkelig fast følelse.
Men at bremseeffekten ikke er enorm kan nok også tilskrives at datidens bremser er i en annen kategori enn dagens-selv om at de skal være mer enn bra nok til å blokkere hjulet eller at den reiser seg i rompa, forutsatt at al5t er i orden....spesielt hvis du benytter sintrede bremseklosser.
En annen ting er gamle slanger som "fjærer" og gir svampete bremsefølelse-stålomspunnende gir skikkelig fast følelse.
Men at bremseeffekten ikke er enorm kan nok også tilskrives at datidens bremser er i en annen kategori enn dagens-selv om at de skal være mer enn bra nok til å blokkere hjulet eller at den reiser seg i rompa, forutsatt at al5t er i orden....spesielt hvis du benytter sintrede bremseklosser.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Forbrems har nesten null effekt
Se om Gummipakningen (diaphragm) er hel og riktig satt på sånn at den tetter rundt hele lokket på bremsevæske beholderen og luft igjen. Hjelper ikke det så er det kanskje på tide å skaffe et rep kit og ville byttet bremse slangene for de blir porøse og trekker fuktighet og luft lettere med årene.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Re: Forbrems har nesten null effekt
Jeg har nå gjort alt som alle har anbefalt!
Jeg har bakluftet begge kalipperne, luftet ved banjobolten oppe, byttet mestersylinderen, lyttet etter luft-lyder og nøye inspisert alle banjobolter for synlige lekkasjer mens hendelen har vært trykket ned. Har forresten byttet begge lufteskruer og brukt gjengeteip, nå sitter de som støpt.
Jeg har sjekket at kalipperne ikke lekker olje ved stempelet, de er helt tørre.
Ved nøye inspeksjon ser jeg at ved lufting så kommer det mange ørsmå bobler i oljen, og det slutter aldri. Det skjer på begge kalippere. Går an å se det om man lufter med trynet oppi den klare slangen og et godt arbeidslys på. Vet ikke om det er normalt..
Jeg tenker at neste steg må være nye banjobolter, skiver og bremseliner foran. Kalipperne er jo av svært enkel konstruksjon og kan kun lekke ved banjobolten inn, lufteskruen og ved stemplene. Sykkelen har en 'fordelerblokk' for bremselinene som er vanskelig å inspisere skikkelig.
Siden alle steder er helt tørre på begge sider tror jeg ikke helt på lekkasjeteorien - men jeg skal prøve å stripse over natten og inspisere de stedene på nytt.
Sånn som det er nå vil jeg si at for- og bakbrems har 50/50 effekt, det burde vel heller vært 80/20.
Jeg har bakluftet begge kalipperne, luftet ved banjobolten oppe, byttet mestersylinderen, lyttet etter luft-lyder og nøye inspisert alle banjobolter for synlige lekkasjer mens hendelen har vært trykket ned. Har forresten byttet begge lufteskruer og brukt gjengeteip, nå sitter de som støpt.
Jeg har sjekket at kalipperne ikke lekker olje ved stempelet, de er helt tørre.
Ved nøye inspeksjon ser jeg at ved lufting så kommer det mange ørsmå bobler i oljen, og det slutter aldri. Det skjer på begge kalippere. Går an å se det om man lufter med trynet oppi den klare slangen og et godt arbeidslys på. Vet ikke om det er normalt..
Jeg tenker at neste steg må være nye banjobolter, skiver og bremseliner foran. Kalipperne er jo av svært enkel konstruksjon og kan kun lekke ved banjobolten inn, lufteskruen og ved stemplene. Sykkelen har en 'fordelerblokk' for bremselinene som er vanskelig å inspisere skikkelig.
Siden alle steder er helt tørre på begge sider tror jeg ikke helt på lekkasjeteorien - men jeg skal prøve å stripse over natten og inspisere de stedene på nytt.
Sånn som det er nå vil jeg si at for- og bakbrems har 50/50 effekt, det burde vel heller vært 80/20.
Re: Forbrems har nesten null effekt
Hei. Lufter du på midtstøtta eller på sidestøtta? Etter jeg bytta styre på min k100 med annen vinkel, ble det umulig å lufte. Flytta luft fram og tilbake forbi sylinderen. Da jeg satte sykkelen på sidestøtta og la over styre mot venstre, slik at reservoaret kom på det høyeste punktet løsnet dette med en gang. Kan være verdt å prøve?
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: Forbrems har nesten null effekt
Ta den motsatte veien og sprøyt inn væske fra kalipperne og opp til pumpa. Med denne måten er det lettere å ta med deg all lufta ut. Kjøp sprøyte fra apoteket, en som passer til lufteslangen.
- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Forbrems har nesten null effekt
Hvis det ikke lekker væske ut noen plass kan du glemme alt om lekkasjer. Det kommer ikke luft inn i et hydraulisk system hvis det ikke også kommer væske ut.
Det kan være så enkelt som at stemplet i mastercylinderet ikke returnerer langt nok tilbake.
Da blir det bakerste (til venstre på tegninga) hullet blokkert og luftboblene er for store til å komme ut gjennom kompensasjonsporten,
eller det lille hullet til høyre.
Det kan også være rusk i det minste hullet.
Dette er ei prinsippskisse, så ditt mastrercyl. ser ikke helt likt ut. Det har nok ikke Checkvalve som vises helt til høyre på bildet.
Uansett, alle gamle japsesykler har bremsesystem som fungerer på samme måte.
Det kan være så enkelt som at stemplet i mastercylinderet ikke returnerer langt nok tilbake.
Da blir det bakerste (til venstre på tegninga) hullet blokkert og luftboblene er for store til å komme ut gjennom kompensasjonsporten,
eller det lille hullet til høyre.
Det kan også være rusk i det minste hullet.
Dette er ei prinsippskisse, så ditt mastrercyl. ser ikke helt likt ut. Det har nok ikke Checkvalve som vises helt til høyre på bildet.
Uansett, alle gamle japsesykler har bremsesystem som fungerer på samme måte.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Forbrems har nesten null effekt
Bytt til stålomspunnede bremseslanger. Over 30 år gamle gummislanger burde vært forbudt pga fleksing, de virker som en aqtuator. Regner med du har vasket bremseskivene godt med bremserens eller aceton. Nye bremseklosser bruker noen mil før de er bra, jeg tar alltid å drar de over litt smergelpapir før montering, for å rubbe opp overflata.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.