xyvind skrev: 25 apr 2019, 09:18
At gixxern har 5Nm mer moment når den peaker i toppen av registeret vil jo ikke si at den drar bedre over hele linja.. jeg følte hvertfall at S1000R drar mye bedre i bånn og kommer seg oppover i turtallsregisteret mye raskere. Men det var som sagt en kort kjøretur, og gixxern føltes som en mye eldre sykkel. Jeg skulle valgt lavere gir for å få kjenne på kreftene, men det var svingete, mye telehiv og støvete asfalt, kombinert med uvant sykkel og lite feeling med underlaget. Så det var ikke spesielt inspirerende til akselerasjoner og kraftig nedlegg
Alle skjønner at du ikke har noe til overs for RR-sykler eller skjønner poenget med dem på veien
point taken!
Du har nok rett i det. Sykkelen du kjørte ser ut til å ha maks moment rundt 11.500rpm. S1000R peaker på rundt 10.800rpm. Ikke voldsom forskjell men dog.
Men jeg må arrestere deg litt. Jeg har ikke noe i mot RR sykler generelt. Jeg synes mange av dem er tøffe og jeg skjønner veldig godt hvorfor den yngre garde ønsker å eie en slik. Helt klart spennende sykler med førsteklasses kjøreegenskaper, på bane.
Jeg prøver bare hele tiden og finne argumenter for hvorfor enkelte godt voksne mennesker velger å vurdere kjøp av en slik sykkel når økonomien i tillegg ikke strekker helt til og det medfører å bytte inn en langt nyere sykkel og samtidig svinhøy forsikringspremie etc. bare for å "fullføre en drøm" man hadde som liten.
Jeg hadde forstått det hvis du ville kjøre mye på bane og starte i den retningen, men på dem grunnlagene du har gitt så langt så klarer jeg ikke annet enn å la vær og kommentere.
Jeg synes bare det er litt artig og kanskje også litt lærerikt og høre folks argumenter rundt valgene dem tar. Du er selvfølgelig i din fulle rett til å be meg ta en bolle og klappe igjen brødsaksa for så og klinke til å kjøpe en slik, men jeg synes -i følge dine egne utsagn- at dårlig økonomi og en "barnedrøm" er en utrolig dårlig kombinasjon av argumenter for å velge en slik.
Jeg er selv godt over 40 år gammel og selv om jeg fint kunne tatt meg råd til både en Triumph Rocket II eller en BMW S1000RR, så klarer jeg rett og slett ikke og forsvare et slikt kjøp såpass at jeg går til et slikt skritt. Ikke kjører jeg så voldsomt mye sykkel som jeg gjorde de første tre årene og så vidt jeg vet kjører ikke du noe særlig mer enn meg.
Men skulle du allikevel velge å kjøpe en slik sykkel, så vil jeg gjerne se den, og jeg skal til og med spandere en kaffe eller to på deg ved neste korsvei som en gratulasjon. Jeg liker utseende og imaget disse syklene gir, men vertfall JEG føler meg litt for gammel til å flashe imaget mer enn jeg allerede gjør
Uansett, så blir det spennende å se hva du til slutt ender opp med. Du kjenner meg vel uansett såpass at du vet jeg sier dette med glimt i øyet og ikke for å provosere deg på noe som helst måte. Hvis du tror det, så er det på høy tid at vi treffes snart for en kaffekopp