Nå ble jeg skikkelig vonbråten

Egon på Byporten. Det må vel være midt i blinken for Mr B.
100g, 160g, 250g og 300g virker å være mer en størrelsesbetegnelse. Sånn som small, medium, large og xtra large. For 25 år siden stakk 160 grammer'n godt på utsiden av brødet. Sånn er det ikke nå lenger og jeg tviler på at hamburgerbrødet har blitt større, heller tvert imot.gsx750_80 skrev: 25 apr 2019, 18:33 Hvis man kjøper en såkalt 100 g, eller 150 g burger på en bensinstasjon feks - er det da å forvente at selve burgeren man får (minus brød og "ekstrautstyr") veier omtrent 100 g, eller 150 g, for å ta de nevnte tallene?
Er det ok om den veier vesentlig mindre? Hva er rimelig? Noen som har formening? Viktig og vanskelig spørmål.![]()
Egentlig litt interresant.... når man ikke ha annet å bedrive tiden med...gsx750_80 skrev: 25 apr 2019, 18:33 Hvis man kjøper en såkalt 100 g, eller 150 g burger på en bensinstasjon feks - er det da å forvente at selve burgeren man får (minus brød og "ekstrautstyr") veier omtrent 100 g, eller 150 g, for å ta de nevnte tallene?
Er det ok om den veier vesentlig mindre? Hva er rimelig? Noen som har formening? Viktig og vanskelig spørmål.![]()
Har du faktisk veid burgerne eller bare antar du at de veier mindre?Rune75 skrev: 25 apr 2019, 18:53100g, 160g, 250g og 300g virker å være mer en størrelsesbetegnelse. Sånn som small, medium, large og xtra large. For 25 år siden stakk 160 grammer'n godt på utsiden av brødet. Sånn er det ikke nå lenger og jeg tviler på at hamburgerbrødet har blitt større, heller tvert imot.gsx750_80 skrev: 25 apr 2019, 18:33 Hvis man kjøper en såkalt 100 g, eller 150 g burger på en bensinstasjon feks - er det da å forvente at selve burgeren man får (minus brød og "ekstrautstyr") veier omtrent 100 g, eller 150 g, for å ta de nevnte tallene?
Rune75 skrev: 25 apr 2019, 18:53100g, 160g, 250g og 300g virker å være mer en størrelsesbetegnelse. Sånn som small, medium, large og xtra large. For 25 år siden stakk 160 grammer'n godt på utsiden av brødet. Sånn er det ikke nå lenger og jeg tviler på at hamburgerbrødet har blitt større, heller tvert imot.gsx750_80 skrev: 25 apr 2019, 18:33 Hvis man kjøper en såkalt 100 g, eller 150 g burger på en bensinstasjon feks - er det da å forvente at selve burgeren man får (minus brød og "ekstrautstyr") veier omtrent 100 g, eller 150 g, for å ta de nevnte tallene?
Edit: Fant et gammelt bilde fra konfirmasjonen min. Good times.
![]()
Som Bjerknez var inne på, så har jeg ikke noe bedre å ta meg til. Planeten går til helvete, og jeg veier burgere. Er ikke det pur ondskap, så vet ikke jeg..Sakkle skrev: 25 apr 2019, 19:07Har du faktisk veid burgerne eller bare antar du at de veier mindre?Rune75 skrev: 25 apr 2019, 18:53100g, 160g, 250g og 300g virker å være mer en størrelsesbetegnelse. Sånn som small, medium, large og xtra large. For 25 år siden stakk 160 grammer'n godt på utsiden av brødet. Sånn er det ikke nå lenger og jeg tviler på at hamburgerbrødet har blitt større, heller tvert imot.gsx750_80 skrev: 25 apr 2019, 18:33 Hvis man kjøper en såkalt 100 g, eller 150 g burger på en bensinstasjon feks - er det da å forvente at selve burgeren man får (minus brød og "ekstrautstyr") veier omtrent 100 g, eller 150 g, for å ta de nevnte tallene?
Den skal da veie ca. det som er oppgitt. Om ikke er det falsk markedsføring og det er vel ikke strengt tatt lov. Om burgerne blir veid før eller etter steking osv. vet jeg ikke (antar før eller frossen). Man kan vel anta en viss feilmargin, men etter min mening bør en 100g hamburger veie et sted mellom 90 og 110 gram.
Gjør de ikke det (i gjennomsnitt) antar jeg forbrukerrådet har noe å si om saken.
Ja, det er vel i snaueste laget. Men hva veide den før steking tro? Det er vel en del vann som fordamper under steking?gsx750_80 skrev: 25 apr 2019, 19:25 Som Bjerknez var inne på, så har jeg ikke noe bedre å ta meg til. Planeten går til helvete, og jeg veier burgere. Er ikke det pur ondskap, så vet ikke jeg..
Joda, jeg veide en såkalt 100 gram burger, med en god del av osten jeg betalte 8 NOK ekstra for, pluss noe ketchup. Dette veide 79 gram. Minus ost og ketchup ville tallet for selve burgeren blitt enda mindre.
Bildene blir av en eller annen grunn ikke med når jeg quoter men alle rettene ser nydelig digg ut. Har faktisk vært inne å kikket på bildene flere gangerStian87 skrev: 08 apr 2019, 08:39 Hadde en liten kulinarisk opplevelse i helgen. Jeg og fruen hadde satt bort barna til besteforeldre i helgen, så det innebar en tur til Bon Lio på fredagen. Noe som absolutt kan anbefalesJeg ble litt inspirert, så da ble det en fireretters meny på søndagen.
MacDonalds fikk tyn for å ha gjennomsnittlig 8 prosent lavere vekt enn oppgitt, for sine burgere.xyvind skrev: 25 apr 2019, 19:16 Får komme med mine grunnløse betraktninger og meninger, uten å ha sjekket noen fakta, i denne viktige diskusjonen, jeg også. Og jeg vil tro det er vekt før frysing og steking, og at de tillater en feilmargin på maks 2%. Dette med vekt og salg er ganske strengt, er det ikke?
Problemet er at du misforstår vekta. Jeg er nesten bombesikker på at det er vekt FØR steking som gjelder.gsx750_80 skrev: 25 apr 2019, 19:39 Mitt tilfelle var altså 21 prosent (minst). Ikke akseptabelt, synes jeg.