Sykkel til lav jente
Re: Sykkel til lav jente
@kjellv hva betyr godkjent senkesett?
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Sykkel til lav jente
Dette er deler man kan få kjøpt med TÜV serifikat til hver enkelt modell som senker sykkelen f.eks 4 cm bak ved hjelp av å bytte to stag i demperlenken. I tillegg slipper man sykkelen tilsvarende ned på fordemperfestene. Når dette er riktig montert og godkjent av et godkjent MC verksted, kan senkingen anføres i vognkortet hos SVV.
Ett eksempel er dette som Rovik selger:
https://www.rovikmc.no/web/senkesett-40mm-mt07/
Re: Sykkel til lav jente
Så vi i Norge må bruke TUV godkjente deler for å ha en lovlig sykkel? (Demper, styre osv.)
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Sykkel til lav jente
Det har jeg ikke sagt, med disse TUV godkjente senkesettene er også godkjente i hele EU, også i Norge,Juicebox skrev: 28 apr 2019, 20:04 Så vi i Norge må bruke TUV godkjente deler for å ha en lovlig sykkel? (Demper, styre osv.)
Re: Sykkel til lav jente
Ingen beviste det bedre enn 164cm høye Gaston Rahier (i midten under) som på en enorm BMW Rally sykkel vant Dakar rally i 1985kjellv skrev: 28 apr 2019, 18:37 Ellers, at sykler er litt for høy handler mest om teknikk. Det er utrolig hvor greit vi lærer oss dette.

Men handler om trygghet og finnes heldigvis løsninger



Sist redigert av pingvin den 28 apr 2019, 23:20, redigert 1 gang totalt.
2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Skogstrollet
- Innlegg: 742
- Registrert: 03 okt 2016, 13:29
- Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
- Bosted: Oslo
Re: Sykkel til lav jente
Altså, dere menn må revurdere hva 'lav salhøyde' betyr i denne sammenhangen - for lave jenter er det en grusom prosess å finne en sykkel man føler seg komfortabel med - spesielt som nybegynner - da alt av sykler i stort sett er produsert med menn i tankene, og menn som designere, testførere osv.
Greit at mye handler om teknikk, men som fersk på sykkel vil man ikke føle man må finne fortau-kanten for å kunne stoppe vid et lyskryss! (Og de fleste menn sitter ikke med tærne 20cm over bakken på en gjennomsnittlig motorsykkel...)
Nå har jeg men mine (nesten) 170cm ikke like store problemer som mange andre, men har en venninne i liknende situasjon som trådstarter, og det er nesten tragikomisk å se henne prøve sykler som de fleste ser på som lave.
Til trådstarter kan jeg bare anbefale å finne en sykkel som i utgangspunktet har en relativt lav salhøyde, f.eks. MT-07 (den kan jeg garantere mye moro med
). Senkesett og/eller støvler med tykkere såler (har selv Daytona, og kan anbefale dem sterkt), så skal du se at det går bra! Spesielt MT-07 har lav vekt, og er utrolig letthåndterlig. Har XSR700 (samme motor, annen styling), og synes det er en utrolig morsom sykkel!
Og nei, jeg prøver ikke å late som noen manshater her
men det er ikke akkurat lett som dame i motorsykkelverden - selv om ting sakte blir bedre.
Greit at mye handler om teknikk, men som fersk på sykkel vil man ikke føle man må finne fortau-kanten for å kunne stoppe vid et lyskryss! (Og de fleste menn sitter ikke med tærne 20cm over bakken på en gjennomsnittlig motorsykkel...)
Nå har jeg men mine (nesten) 170cm ikke like store problemer som mange andre, men har en venninne i liknende situasjon som trådstarter, og det er nesten tragikomisk å se henne prøve sykler som de fleste ser på som lave.
Til trådstarter kan jeg bare anbefale å finne en sykkel som i utgangspunktet har en relativt lav salhøyde, f.eks. MT-07 (den kan jeg garantere mye moro med

Og nei, jeg prøver ikke å late som noen manshater her

"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"
Vart du än går skogen hittar dig"
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39729
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sykkel til lav jente
Veldig bra innlegg, Skogstrollet
!
Det er akkurat dette vi trenger på et forum som dette, en sterk og klar kvinnestemme på en utfordring som de aller fleste av oss menn antakelig ikke fullt ut forstår.
MC jentene blant oss kjenner kanskje også mer på dette med vekta på sykkelen og dermed også stort behov for ekstra godt ankerfeste/føttene godt plantet mot bakken ved stans?

Det er akkurat dette vi trenger på et forum som dette, en sterk og klar kvinnestemme på en utfordring som de aller fleste av oss menn antakelig ikke fullt ut forstår.
MC jentene blant oss kjenner kanskje også mer på dette med vekta på sykkelen og dermed også stort behov for ekstra godt ankerfeste/føttene godt plantet mot bakken ved stans?
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Sykkel til lav jente
Er6n 2010 setehøyde 75.4cm er vel en av de laveste i klassen tror jeg. En annen ting som er greit å se på foruten høyden er hvor bred salen er.
https://bikez.com/motorcycles/kawasaki_er-6n_2010.php
https://bikez.com/motorcycles/kawasaki_er-6n_2010.php
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Re: Sykkel til lav jente
Nei, du har ikke det, men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det skal være godkjent og itillegg stå i vognkortet om det ikke spiller noe rolle?
TS: ducati monster (feks 696) er morsomme sykler med lav setehøyde. Itillegg er det hydraulisk clutch på dem, dvs lettere clutch som jeg mener bidrar til bedre kontroll.
Sist redigert av Juicebox den 28 apr 2019, 23:16, redigert 1 gang totalt.
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Sykkel til lav jente
Nei, jeg har aldri tenkt på deg som noen mannshater, heller ikke nå.Skogstrollet skrev:Altså, dere menn må revurdere hva 'lav salhøyde' betyr i denne sammenhangen - for lave jenter er det en grusom prosess å finne en sykkel man føler seg komfortabel med - spesielt som nybegynner - da alt av sykler i stort sett er produsert med menn i tankene, og menn som designere, testførere osv.
Greit at mye handler om teknikk, men som fersk på sykkel vil man ikke føle man må finne fortau-kanten for å kunne stoppe vid et lyskryss! (Og de fleste menn sitter ikke med tærne 20cm over bakken på en gjennomsnittlig motorsykkel...)
Nå har jeg men mine (nesten) 170cm ikke like store problemer som mange andre, men har en venninne i liknende situasjon som trådstarter, og det er nesten tragikomisk å se henne prøve sykler som de fleste ser på som lave.
Til trådstarter kan jeg bare anbefale å finne en sykkel som i utgangspunktet har en relativt lav salhøyde, f.eks. MT-07 (den kan jeg garantere mye moro med). Senkesett og/eller støvler med tykkere såler (har selv Daytona, og kan anbefale dem sterkt), så skal du se at det går bra! Spesielt MT-07 har lav vekt, og er utrolig letthåndterlig. Har XSR700 (samme motor, annen styling), og synes det er en utrolig morsom sykkel!
Og nei, jeg prøver ikke å late som noen manshater hermen det er ikke akkurat lett som dame i motorsykkelverden - selv om ting sakte blir bedre.
Du har helt rett i det du skriver. De aller fleste motorsykler er tegnet og konstruert av menn, for menn. Menn er de aller største kundegruppene, derfor.
Jeg jobber selv hos en Yamahaforhandler, og har hatt flere tilfeller hvor jeg ikke har klart å finne liten nok motorsykkel til kvinner som er betydelig under gjennomsnittshøyde. Ennå verre føler denne selgeren seg når jeg må gi opp å finne kjøreklær til kvinner som i tillegg til å være veldig korte, også er veldig tykke. Slike klær finnes knapt.. Det er en vond følelse for meg, men garantert ennå mye verre for henne!
Men jeg solgte en gang en MT-125 (som er blant de høyeste 125cc på markedet) til ei jente på 158. Denne senket vi 6 cm og ble perfekt for henne. Noen uker solgte jeg en lik sykkel til ei jente på 160, denne ble ikke senket. Den første av disse ble aldri noen motorsyklist, sykkelen ble solgt før den var gått 3000 km. Den andre kjørte nesten 15000 km på sin som ikke var senket, og hun hadde aldri problemer med dette.
Jeg tror derfor mye av dette sitter i hodet på den som skal kjøre sykkelen. Overbeviser hun seg selv om at sykkelen er for stor, kan det være vanskelig for henne å trives på den. Men er hun full av selvtillit og bestemt på at dette går veldig bra, så gjør det oftest det
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
- kjellv
- Moderator
- Innlegg: 7056
- Registrert: 14 aug 2012, 23:16
- Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
- Bosted: Molde
- Kontakt:
Re: Sykkel til lav jente
Dette er avvik fra typegodkjenningen, en ombygging. Gjøres ikke dette riktig og forsvarlig kan det medføre at demping og fjæring ikke fungerer som det skal.Juicebox skrev:Nei, du har ikke det, men jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor det skal være godkjent og itillegg stå i vognkortet om det ikke spiller noe rolle?
Man kan godt modifisere sykkelen selv for å senke den. Det er flere måter å gjøre det på. Kappe av en bit av bakfjæra for eksempel. Resultatet av det er en lavere sykkel med kortere fjær og en støtdemper som ikke beveger seg i hele sin lengde. Det er ikke en godkjent ombygging.
Disse godkjente braketter endrer geometrien i lenkeleddet og er godkjent ombygging.
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk
Re: Sykkel til lav jente
Ups, ser innlegget mitt kunne oppfattes feil, editerte littSkogstrollet skrev: 28 apr 2019, 22:16 Altså, dere menn må revurdere hva 'lav salhøyde' betyr i denne sammenhangen - for lave jenter er det en grusom prosess å finne en sykkel man føler seg komfortabel med - spesielt som nybegynner - da alt av sykler i stort sett er produsert med menn i tankene, og menn som designere, testførere osv.

2019 Triumph Scrambler 1200
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2017 KTM 450 EXC-F Six days
- Skogstrollet
- Innlegg: 742
- Registrert: 03 okt 2016, 13:29
- Motorsykkelen din: Honda CRF250L, Yamaha XSR700
- Bosted: Oslo
Re: Sykkel til lav jente
AJ skrev: 28 apr 2019, 22:24 Veldig bra innlegg, Skogstrollet!
Det er akkurat dette vi trenger på et forum som dette, en sterk og klar kvinnestemme på en utfordring som de aller fleste av oss menn antakelig ikke fullt ut forstår.
MC jentene blant oss kjenner kanskje også mer på dette med vekta på sykkelen og dermed også stort behov for ekstra godt ankerfeste/føttene godt plantet mot bakken ved stans?

Ja, vekt har en god del og så også, selvfølgelig, samt tyngdepunkt. En kombo som er særdeles viktig hvis man har utfordringer med å nå bakken.
Honda'n min har f.eks. høyere sal og høyere tyngdepunkt enn Yamaha'n, men den lave vekten gjøre at jeg følte meg komfortable nok når jeg satte meg på den (før jeg fått lappen en gang

Se der jaKawagutten skrev: 28 apr 2019, 22:33 Er6n 2010 setehøyde 75.4cm er vel en av de laveste i klassen tror jeg. En annen ting som er greit å se på foruten høyden er hvor bred salen er.
https://bikez.com/motorcycles/kawasaki_er-6n_2010.php

Og ja, man må tenke på hvor bred/smal salen er også. Smal sal gjør det lettere å nå ned, sev om tallene sier at den er litt høye (og omvendt også da, selvfølgelig :) ).
Den er grei, var ikke rettet mot noen spesifikk, mer sånn generelt :)pingvin skrev: 28 apr 2019, 23:25 Ups, ser innlegget mitt kunne oppfattes feil, editerte littHar selv senket 2 sykler, egentlig ikke fordi utrygg men de var så høye at med mine 178cm så ramlet jeg rett og slett hvis måtte stoppe der ujevn grunn i terrenget (store offroadere). Ikke mer dramatisk å senke enn å stille sete frem i bilen (bare litt mer jobb).
Bra detkjellv skrev: 28 apr 2019, 23:05 Nei, jeg har aldri tenkt på deg som noen mannshater, heller ikke nå.
Du har helt rett i det du skriver. De aller fleste motorsykler er tegnet og konstruert av menn, for menn. Menn er de aller største kundegruppene, derfor.
Jeg jobber selv hos en Yamahaforhandler, og har hatt flere tilfeller hvor jeg ikke har klart å finne liten nok motorsykkel til kvinner som er betydelig under gjennomsnittshøyde. Ennå verre føler denne selgeren seg når jeg må gi opp å finne kjøreklær til kvinner som i tillegg til å være veldig korte, også er veldig tykke. Slike klær finnes knapt.. Det er en vond følelse for meg, men garantert ennå mye verre for henne!
Men jeg solgte en gang en MT-125 (som er blant de høyeste 125cc på markedet) til ei jente på 158. Denne senket vi 6 cm og ble perfekt for henne. Noen uker solgte jeg en lik sykkel til ei jente på 160, denne ble ikke senket. Den første av disse ble aldri noen motorsyklist, sykkelen ble solgt før den var gått 3000 km. Den andre kjørte nesten 15000 km på sin som ikke var senket, og hun hadde aldri problemer med dette.
Jeg tror derfor mye av dette sitter i hodet på den som skal kjøre sykkelen. Overbeviser hun seg selv om at sykkelen er for stor, kan det være vanskelig for henne å trives på den. Men er hun full av selvtillit og bestemt på at dette går veldig bra, så gjør det oftest det
Sent fra min TA-1053 via Tapatalk

Ja, menn er tradisjonelt den største kundegruppen - men tror nok vi hadde sett flere kvinner kjøre MC hvis de følt at motorsykler også er en ting for dem. Blir litt en "catch 22": hvis man kun har menn i tanke fordi de er den største kundegruppen, hvordan får man da inkludert flere kvinner og få dem til å føle seg ønsket?
Det kommer seg helt klart på utstyrsnivå, selv om det fortsatt er en god vei å gå, men når det gjelder selve motorsyklene så er det fortsatt litt lengre igjen. Det som mange produsenter ikke helt virker ha klart for seg, er at kvinner ikke bare er en "mindre versjoner" av menn, vi har faktisk en helt forskjellig kroppsfasong, med andre proportsjoner og alt hva det innebærer (dette gjelder ikke bare for MC og MC-utstyr, men er et gjennomgående tema når det gjelder sikkerhetsutstyr og ergonomi i sammfunnet som helhet).
Og, uansett hvilket kjønn det gjelder, så kan to personer som er like høye ha vidt forskjellige beinlengde - enda en ting å tenke på

Selvtillit gjør utrolig mye, det merker jeg selv nå etter et par år i salen, men man må få sjansen å bygge opp den selvtilliten hvis den ikke finnes der fra før, og det gjør man nok sjelden på en sykkel man ikke følers seg komfortabel nok med.
Det ble litt langt dette... men det er et tema jeg føler sterkt for

"Finns ingen plats att gömma sig
Vart du än går skogen hittar dig"
Vart du än går skogen hittar dig"
- Bjerknez
- Innlegg: 24577
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sykkel til lav jente
Jeg er enig med kjellv her. Jeg synes det er stor fokus på det at man skal rekke ned og kunne stå i bakken med beina mens man sitter på sykkelen. Personlig har jeg ikke engang hatt en tanke rundt dette overhodet når jeg handlet sykkel som fersk motorsyklist for 5 år siden. Det KAN selvsagt være at jeg ikke tenkte på det fordi jeg viste jeg hadde en "normal" høyde, men jeg er ganske sikker på at jeg ikke hadde brydd meg særlig om sykkelen jeg kjørte varl litt for høy. Men å rekke ned med tærne er jo selvsagt en fordel.
Det som derimot er mer viktig for min del er at man sitter godt når man kjører. At knevinkel etc. føles riktig etc.
Hovedproblemet med å ikke rekke skikkelig ned med beina er hvis man parkerer sykkelen i nedoverbakke og må "rygge" tilbake for å komme seg videre. Det kan bli litt vanskeligere, men da handler det kun om å planlegge litt i de tillfellene man skal parkere sykkelen og aldri parkere med nesa mot en vegg i nedoverbakke uten å sørge for å ha plass nok forran sykkelen til å kjøre fremover.
Den feilen gjorde jeg en gang selv med cruiseren jeg hadde. På en rasteplass på Tyinnfjellet kjørte jeg sykkelen inn på betongdekket og kjørte helt inntil en jernkant i nedoverbakke og parkerte sykkelen.
Når jeg skulle kjøre igang igjen så fant jeg fort ut hvor lite smart det var. Jeg rakk ned med begge beina, men klarte ikke å rikke den 300kg. tunge cruiseren bakover. Forover kunne jeg heller ikke kjøre.
Jeg sto faktisk bom fast og jeg er en voksen kar med muskler nok til å i utgangspunktet klare dette.
En bilist parkerte plutselig ved siden av meg og åpnet vinduet. Han fortalte at han var motorsyklist selv og så at jeg hadde et problem. Han hjalp meg å dytte sykkelen bakover og da gikk det fint.
Parker ALDRI en sykkel i nedoverbakke inntil en vegg. Da vil man med stor sannsynlighet få problemer de fleste av oss. Spesielt hvis sykkelen er tung og man ikke rekker skikkelig ned. Men med litt planlegging bør ikke dette være noe problem i det hele tatt.
Det som derimot er mer viktig for min del er at man sitter godt når man kjører. At knevinkel etc. føles riktig etc.
Hovedproblemet med å ikke rekke skikkelig ned med beina er hvis man parkerer sykkelen i nedoverbakke og må "rygge" tilbake for å komme seg videre. Det kan bli litt vanskeligere, men da handler det kun om å planlegge litt i de tillfellene man skal parkere sykkelen og aldri parkere med nesa mot en vegg i nedoverbakke uten å sørge for å ha plass nok forran sykkelen til å kjøre fremover.
Den feilen gjorde jeg en gang selv med cruiseren jeg hadde. På en rasteplass på Tyinnfjellet kjørte jeg sykkelen inn på betongdekket og kjørte helt inntil en jernkant i nedoverbakke og parkerte sykkelen.
Når jeg skulle kjøre igang igjen så fant jeg fort ut hvor lite smart det var. Jeg rakk ned med begge beina, men klarte ikke å rikke den 300kg. tunge cruiseren bakover. Forover kunne jeg heller ikke kjøre.
Jeg sto faktisk bom fast og jeg er en voksen kar med muskler nok til å i utgangspunktet klare dette.
En bilist parkerte plutselig ved siden av meg og åpnet vinduet. Han fortalte at han var motorsyklist selv og så at jeg hadde et problem. Han hjalp meg å dytte sykkelen bakover og da gikk det fint.
Parker ALDRI en sykkel i nedoverbakke inntil en vegg. Da vil man med stor sannsynlighet få problemer de fleste av oss. Spesielt hvis sykkelen er tung og man ikke rekker skikkelig ned. Men med litt planlegging bør ikke dette være noe problem i det hele tatt.
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: Sykkel til lav jente
Jeg har heller aldri tenkt på høyde da jeg handlet sykkel. Men nå er jeg et hode høyere enn trådstarter. Ellers enig i sittestilling, benvinkel og ikke minst godt sete.
Når det er sagt så er det en veldig behagelig følelse å plante begge fødtene flatt ned på bakken. Det er helt klart optimalt.
Når det er sagt så er det en veldig behagelig følelse å plante begge fødtene flatt ned på bakken. Det er helt klart optimalt.