Poenget prøvde å få frem er at er oftest ikke slik at man enten kjører for fort eller er uheldig fordi det er grus i svingen. Tryner man på grus så har man ikke hatt nok margin til å bremse ned og/eller svinge unna så antagelig i 95% av ulykkene har man da kjørt for fort.Sakkle skrev: 02 mai 2019, 19:46Jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen...pingvin skrev: 02 mai 2019, 19:42 Det viktige ordet her er margin, at det er grus eller olje i svingen skal man ta høyde for, at svingen er krappere enn antatt skal man ta høyde for, at det kommer en bil i mot som kutter svingen skal man ta høyde for. Har man lavere fart har man margin for å takle slike ting.
Fare for at nå blir oppfattet som besserwisser...men har kræsjet 3 ganger skikkelig og alle gangene uten en bil eller noe som helst i nærheten. Kjørte ikke ut i noen av tilfellene, ikke noe stivning eller bommet på svingen. Bare rett og slett kjørt for fort og fått slipp på hjula. Én gang sand i svingen, én gang frost i bakken...og en gang bare idiotkjøring.
Ja, vi er vel alle enige i at man BØR ha marginene i behold. Men folk gjør feil og driter seg ut, deg selv inkludert tydeligvis.
Virket på et par av innleggene at ble skilt på at enten bare kjørt altfor fort og velter selv om bra grep etc (som for så vidt er mulig, har jo prestert det også), eller at grus etc i sving. Prøvde bare å poengtere at gjerne kombinasjonen som forårsaker uhellet. Jeg hadde lenge oppfatningen at var greit å kjøre så fort som gjorde, også etter uhellene, måtte bare bli enda flinkere å kjøre...til en dag innså at kjørte egentlig ikke for fort så lenge optimale forhold men måtte legge inn margin for uforutsette forhold og risiko for dårlig grep pga grus, diesel etc., landeveien er ikke en racerbane. Sikkert (forhåpentligvis) opplagt for de fleste men om kan få én person som tenkte som meg til å legge inn litt mer margin er jeg fornøyd. Og om ikke så har jeg i hvert fall prøvd...
At jeg bare er sånn passe flink til å følge egne råd gjør det ikke mindre riktig