Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel
Kommer helt ann på. Moped fungerer helt nydelig i Oslo. Kan kjøre helt fra nord-øst mot Lillestrøm-kanten og helt til Filipstad uten å treffe på noe annet enn 50-sone. Man har den oppfatning om at det går for sakte, men man kommer ikke tregere frem enn en bil. Tvert i mot..
-
- Innlegg: 482
- Registrert: 22 feb 2019, 23:21
- Motorsykkelen din: XMAX 300
Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel
Ønsker ikke å endre reglene for hvor moped kan kjøre. Hvis fartsgrensen er 100 så er det motorveg, altså ikke lovlig for mopeder. Jeg kjørte 50cc i 8 år og det ga stor glede jo. De siste årene uplombert, enda større glede. Det er billig, og jeg fikk ikke skikkelig 'økonomi' til noe dyrere før i slutten av 20-årene. Det eneste alternativet var buss, og med så mange stopp som bussen gjør så var det omtrent like raskt å kjøre, pluss mye billigere.Geiroe skrev: 12 apr 2019, 20:08Tror ikke en fyldig herremann, får store gleden av en uplombert moped. Må nok følge trafikken opp til 100 ihvertfall.FreewheelBurning skrev: 12 apr 2019, 16:33 Skulle ønske det kunne vært lovlig å kjøre uplombert moped hvis man for eksempel hadde bilsertifikat istedenfor.
Re: Regjeringen vil gjøre det enklere å kjøre lett motorsykkel
Det kom ingen endringer til 1 mai. Saken ligger nå på bordet hos Samferdselsdepartementet. Kanskje et revidert forslag blir fremmet. Velger i alle fall å tolke det positivt at de ikke har lagt ballen død.
Høringsnotatet tar ikke opp at dette er en vanlig ordning i mange andre, store, europeiske land. Hvilken erfaring som finnes med dette må jo være relevante innspill til saken? Med mindre fagetaten allerede har bestemt seg på forhånd, og derfor begrenser seg til å nevne i høringsnotatet at "ingen av de nordiske landene har denne ordningen"...
Fant en oversikt på Wikipedia, om spesialregler for A1-klasse førerett på B-klasse, i ulike europeiske land. Dette er vanlig praksis i flere store land. Foreslått løsning for Norge er med lengre kurs (13 timer) enn disse.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Europea ... ng_licence
«»
B licence holders, are allowed to drive motorcycles not exceeding 125 cubic centimetres (7.6 cu in), within the respective countries, in:
Czech Republic (only motorcycles with automatic transmission),
Italy, Latvia, Malta (after a training of 10 hours)
Slovakia (after two years and only motorcycles with automatic transmission)
Spain (after three years)
Poland (after three years)
Portugal (at least 25 years old or additional licence for mopeds)
Belgium (only with a Belgian Driving Licence, after two years)
Austria (after five years, training of 6 hours)
France (after two years, a training of 7 hours)
Luxembourg (after two years, training of 7 hours)
United Kingdom (Compulsory Basic Training), a practical training without exam is needed for B licence holders.«»
Høringsnotatet tar ikke opp at dette er en vanlig ordning i mange andre, store, europeiske land. Hvilken erfaring som finnes med dette må jo være relevante innspill til saken? Med mindre fagetaten allerede har bestemt seg på forhånd, og derfor begrenser seg til å nevne i høringsnotatet at "ingen av de nordiske landene har denne ordningen"...
Fant en oversikt på Wikipedia, om spesialregler for A1-klasse førerett på B-klasse, i ulike europeiske land. Dette er vanlig praksis i flere store land. Foreslått løsning for Norge er med lengre kurs (13 timer) enn disse.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Europea ... ng_licence
«»
B licence holders, are allowed to drive motorcycles not exceeding 125 cubic centimetres (7.6 cu in), within the respective countries, in:
Czech Republic (only motorcycles with automatic transmission),
Italy, Latvia, Malta (after a training of 10 hours)
Slovakia (after two years and only motorcycles with automatic transmission)
Spain (after three years)
Poland (after three years)
Portugal (at least 25 years old or additional licence for mopeds)
Belgium (only with a Belgian Driving Licence, after two years)
Austria (after five years, training of 6 hours)
France (after two years, a training of 7 hours)
Luxembourg (after two years, training of 7 hours)
United Kingdom (Compulsory Basic Training), a practical training without exam is needed for B licence holders.«»