Trenger tips , da speedometernål hopper og spesielt over 100km.
Jeg opplevde dette for noen år siden og kjøpte nytt speedometer uten at det hjalp.
Byttet deretter drev på speedometer gir. Det hjalp ikke .
Sykkelen har ikke gått all verden ca 40.000km. Kanskje 4.000km med nytt speedometer
Er det noen her inne som har vært bort i dette problemet ?
Jeg hadde samme problem . Prøv å ta av hele speedometerwiren, trekk eiren ut av strømpen og vask både strømpe og wire godt med 5,56 ,rustllser eller annet smøremiddel på sprayboks.
Når du har fått vekk mest mulig av rust og støv setter du inn wiren med olje eller tynt fett og stikker den på plass i strømpen.
En dårlig smurt wire vil begynne å fjære og snurre ujevnt når den kommer opp i et bestemt turtall.
Fås kjøpt hos f.eks. Oslo Antirust i Østre Aker vei.
Og hos andre FluidFilm antirustverksteder rundt omkring i landet.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Beklager folkens,men burde nevne at jeg har en godt oljet Wire. Men kanskje oljet for godt og med litt tykk olje ?? Har hatt ute wire og sjekket brudd/skader samt bøyer . Mener dere at wire kan "lugge" ? Skal gå over wire på nytt. Takker for tips.
Wirestrømpen har innvendig en teflonstrømpe, som wiren sklir i. Ved bruk av mineraloljebaserte smøreprodukter, vil denne teflonstrømpa løse seg opp, og bli sliten. Og tilslutt vil wiren grave seg imellom teflonlaget og til stålkorden ytterst.
Ellers har jeg 78 Z1000, er jo samme meteret der, og samme problemet når jeg kommer opp i fart, dog godt over 100 ved vanlig kjøring. Men når jeg gir på og har høyt turtall, lever både turteller og speedometer sitt eget liv.
Da jeg var på autobahn for mange år siden, blei nåla svært urolig over 150 og roet seg over 200...
Har hørt at problemet ligger i en dempermekanisme i speedometeret som tørker ut. Kjøper du et gammel NOS-speedometer, er nok det like tørt. Mulig denne kan fylles igjen av speedometerspesialister, men jeg har ikke brydd meg, da problemet mitt er når jeg kjører vesentlig fortere enn jeg pleier på norske veier.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Hei og takk for alle svar. Har prøvd å rense/olje ,men Jeg har vel det samme problemet som Kjellrf viser til. For det har ikke blitt bedre,svikter ved ca 120. men det er greit. Jeg får leve med det.
Linerla skrev: 27 mai 2019, 15:47
Hei og takk for alle svar. Har prøvd å rense/olje ,men Jeg har vel det samme problemet som Kjellrf viser til. For det har ikke blitt bedre,svikter ved ca 120. men det er greit. Jeg får leve med det.