For under en uke siden skiftet jeg drivaksel på K100en.
Idag på vei hjem fra jobb så skjedde det et eller annet galt i girkassa på K1200RSen. Kjørte over Helsfyrkrysset med et jevnt pådrag, skulle opp i 2.gir og i det momanget så smatt den ut av 2.gir og inn i fri. Så forsvant girsjalteren fra skotuppen... Stoppa inn til siden og girsjalteren hadde null effekt. Etter litt knot på fortauet fikk jeg merkelig nok inn 2.gir. Turte ikke klå noe mer på det, så kjørte hjem på 2.gir.
Får ikke skiftet gir nedover, og girskiftern er helt slapp(den henger bare helt, som om man skulle trykket den helt ned for å gire nedover). Har nok skjedd noe med girskiftemekanismen inni girkassa. Litt dritt, da det er rimelig omfattende å få girkassa ut.
Jeg skal på MC-tur "landet rundt" med jobben helgen rundt den 15. Juni. Så nå må jeg stå på for å få den klar.
Samtidig så blir det utskiftning av "rear main seal" altså simringen som sitter på motoren på utgående aksel mot clutchen, noen o-ringer og selve clutchen med tilhørende deler. Girkasse skal også få nye simringer. Hva som er galt i girkasse vet jeg ikke enda, men det finner jeg vel ut når jeg deler den opp i biter.
Begynner i morgen med å jobbe meg innover bakfra. Kåper, tank, luftfilterboks, spjeldrekke, batteri, kardang, svingarm, og hundre ledninger skal kobles fra og mye annet småtteri skal vekk. Så løsnes motoren i fremkant. Bygger oppunder med plank under motoren. Deretter fjernes midtstøtte og sidestøtte. En tverrgående bolt som fester girkassa i bakkant løsnes og fjernes, deretter må bakdelen av sykkelen løftes. Da tiltes sykkelen opp i rumpa og motoren blir stående "i vater". Først da får man tilgang til boltene som fester girkasse til motor.
Alt dette skulle jeg kose meg med til høsten, da clutchbytte har vært på planen lenge, men nå blir det gjort asap.
Jaja, skal ikke være enkelt alltid