Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Det der så ut som en stor jobb ja, ikke tatt på en helg det der. Du kan være glad du var nær hjemmet, og ikke på langtur. Alternativet er vel å sette den på verksted, som kanskje vil koste mer enn sykkelen er verdt, eller selge den til noen som gjør jobben sjøl, så her er det vel bare å brette opp erma, og begynne.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Bosted: Sandefjord
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Ganske fort gjort å bytte clutch ja, men å komme til girkassa må motoren ut, og splittes, dvs plukkes helt fra hverandre.simpson skrev: 14 mai 2019, 07:37Det er vel prisen du må betale for grundig, tysk ingeniørkunst?FredrikE24 skrev: 14 mai 2019, 00:05 Det ser typisk slik ut når man har kommet seg inn til clutchenSå det er "litt" som skal vekk her
![]()
![]()
![]()
Med tverrstilt motor og tørrclucth er dette en jobb på 5 min.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Det har du rett i Geiroe. Jeg har hatt opp girkasser på tverrstilte motorer før jeg, og vet at det er mye arbeid. Hele motoren må jo splittes.
Jeg har ikke akutte behov for å gå så dypt inn i materien som jeg her ender opp med å gjøre. Det er bare det, at når man først tar ut girkassa, blir det bare for dumt å ikke grave litt videre inn til clutchen og samtidig bytte simringen som "alltid" feiler når sykkelen har gått mellom 60-150 000km et eller annet sted. Feilen medfører oljelekkasje som trekkes inn i clutchlamellen og man får slurete clutch som resultat.
Når det gjelder girkassen og dens feil, så har jeg vel klart å resonnere meg frem til at vi snakker om en ganske enkel pinne som kanskje kan ha knukket. Nummer 7 på tegningen.
Vi får se. Blir spennende
Jeg har ikke akutte behov for å gå så dypt inn i materien som jeg her ender opp med å gjøre. Det er bare det, at når man først tar ut girkassa, blir det bare for dumt å ikke grave litt videre inn til clutchen og samtidig bytte simringen som "alltid" feiler når sykkelen har gått mellom 60-150 000km et eller annet sted. Feilen medfører oljelekkasje som trekkes inn i clutchlamellen og man får slurete clutch som resultat.
Når det gjelder girkassen og dens feil, så har jeg vel klart å resonnere meg frem til at vi snakker om en ganske enkel pinne som kanskje kan ha knukket. Nummer 7 på tegningen.
Vi får se. Blir spennende

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Bosted: Bartebyen
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Og 5 min på andre siden for å ta ut kasett-girbox ( ala Benelli )simpson skrev: 14 mai 2019, 07:37Det er vel prisen du må betale for grundig, tysk ingeniørkunst?FredrikE24 skrev: 14 mai 2019, 00:05 Det ser typisk slik ut når man har kommet seg inn til clutchenSå det er "litt" som skal vekk her
![]()
![]()
![]()
Med tverrstilt motor og tørrclucth er dette en jobb på 5 min.

- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
1,5 time fra første kåpeskrue ble fjernet til motoren er klar til å heises ned. Skal av med midtstøtta nå, så kommer den ned

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Girkassa er ute. Tatt alt i et veldig rolig tempo for å ikke ryke noen kabler.
Dynamo er også ute.
Dynamo er også ute.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39732
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Jeg blir rett som det er nesten slått i bakken over hvor flinke flere her på forumet er med å fikse ting på egenhånd.
Rett og slett imponerende FredrikE24
!
Rett og slett imponerende FredrikE24


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Satan! Du ligger ikke på latsia. Godt jobba Fredrik! Håper det er en ok jobb i gearboksen. Regner med det blir godt dokumentert. 

BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Dette går vel for å være det verst tenkelige en kan foreta seg på en BMW K1200 med langstilt motor. Jeg er imidlertid særdeles tilfreds med hvordan sykkelen er satt sammen. Logisk og veldig lettvint. Ren skruing, bare kjøre på.
-
- Innlegg: 73
- Registrert: 02 apr 2018, 15:59
- Motorsykkelen din: Din MC her
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Du får det til å virke så enkelt. "Juksa litt", som ho kokkedama pleide si
Men helt super dokumentasjon, og underholdning forøvrig
Leste noe om et BMW-treff, her forleden. Er det fremdeles stemning for noe slikt?


Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Det er vel det de fleste nye moderne sykler har.WikingTnT skrev: 14 mai 2019, 17:28Og 5 min på andre siden for å ta ut kasett-girbox ( ala Benelli )simpson skrev: 14 mai 2019, 07:37Det er vel prisen du må betale for grundig, tysk ingeniørkunst?FredrikE24 skrev: 14 mai 2019, 00:05 Det ser typisk slik ut når man har kommet seg inn til clutchenSå det er "litt" som skal vekk her
![]()
![]()
![]()
Med tverrstilt motor og tørrclucth er dette en jobb på 5 min.![]()

-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Bosted: Bartebyen
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Vil tro det - men første generasjon av min motor ble til for 18 år siden og da tror jeg ikke det var så utbredt..simpson skrev: 15 mai 2019, 05:37Det er vel det de fleste nye moderne sykler har.WikingTnT skrev: 14 mai 2019, 17:28Og 5 min på andre siden for å ta ut kasett-girbox ( ala Benelli )simpson skrev: 14 mai 2019, 07:37Det er vel prisen du må betale for grundig, tysk ingeniørkunst?FredrikE24 skrev: 14 mai 2019, 00:05 Det ser typisk slik ut når man har kommet seg inn til clutchenSå det er "litt" som skal vekk her
![]()
![]()
![]()
Med tverrstilt motor og tørrclucth er dette en jobb på 5 min.![]()
![]()

Aner ikke - vil bare like å tro det

- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Delte girkassa istad. Gikk veldig bra det, alle lagre og drev er i meget god stand!
Noe som er veldig hyggelig. Så var feilen ganske åpenbar.
Girsjalteakslingen har knukket.
Jeg skiftet bakdemper som dere kanskje husker til Øhlins grunnet litt saggy originaldemper.
Hovedproblemet var at den var ganske så lav bak, og særlig i nedlegg og humper skrapte man ofte fothvilere.
Ved et par anledninger subba girsjalteren i asfalten også
Med andre ord har denne akslingen fått noen harde slag oppigjennom. Har vel skjedd en 4-5 ganger i mitt eie hvor girsjalteren har blitt slått opp og justeringen for høye/lave fothvilere har gått helt ut av posisjon(hadde ikke dette skjedd, så hadde vel hele akslingen "snappet" tvers av første gangen..).
Nå har jeg ny demper, som har gitt den et bra løft der bak og jeg er langt mer erfaren som sjåfør. Så det å skrubbe fothviler til hverdags har ikke forekommet på lang tid. Første sommeren, så skrapte jeg fothvilere i enhver rundkjøring..
Det er uansett grunnen til akslingen har knukket. Bestilt noen deler. Ny girskiftemekanisme, da akselen ikke selges løst, samt nye lagre til svingarmen, da det har kommet vann inn til lagrene på et tidspunkt som har gjort de trege, den ene siden satt godt fast..
Nå venter jeg på komplett ny clutch og alle simringer fra Tyskland i begynnelsen av neste uke. OEM Sachs clutch.
Noe som er veldig hyggelig. Så var feilen ganske åpenbar.
Girsjalteakslingen har knukket.
Jeg skiftet bakdemper som dere kanskje husker til Øhlins grunnet litt saggy originaldemper.
Hovedproblemet var at den var ganske så lav bak, og særlig i nedlegg og humper skrapte man ofte fothvilere.
Ved et par anledninger subba girsjalteren i asfalten også

Med andre ord har denne akslingen fått noen harde slag oppigjennom. Har vel skjedd en 4-5 ganger i mitt eie hvor girsjalteren har blitt slått opp og justeringen for høye/lave fothvilere har gått helt ut av posisjon(hadde ikke dette skjedd, så hadde vel hele akslingen "snappet" tvers av første gangen..).
Nå har jeg ny demper, som har gitt den et bra løft der bak og jeg er langt mer erfaren som sjåfør. Så det å skrubbe fothviler til hverdags har ikke forekommet på lang tid. Første sommeren, så skrapte jeg fothvilere i enhver rundkjøring..
Det er uansett grunnen til akslingen har knukket. Bestilt noen deler. Ny girskiftemekanisme, da akselen ikke selges løst, samt nye lagre til svingarmen, da det har kommet vann inn til lagrene på et tidspunkt som har gjort de trege, den ene siden satt godt fast..
Nå venter jeg på komplett ny clutch og alle simringer fra Tyskland i begynnelsen av neste uke. OEM Sachs clutch.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Våknet opp idag med melding fra DHL om at varenr mine fra Tyskland dukker opp idag. Det ble sendt fra Tyskland igår. Det er kjapt levert fra DHL.
Det som kommer derfra er clutch og alle nye simringer.
Det er noe litt annet enn en Jawa-girkasse dette her
Det som kommer derfra er clutch og alle nye simringer.
Det er noe litt annet enn en Jawa-girkasse dette her

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Litt smått med kaffedrikking og skruing etter å ha vært ute på mye moro 17.mai. Det var godt å hive av seg bunaden og sette seg på krakken i garasjen
Har tatt ut clutch og svinghjul. Skiftet simringen på akselen.. Disse begynner å lekke på et tidspunkt. Var tett her faktisk.

Har tatt ut clutch og svinghjul. Skiftet simringen på akselen.. Disse begynner å lekke på et tidspunkt. Var tett her faktisk.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.