
Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS
- Bjerknez
- Innlegg: 24578
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Hadde jeg vert like flink samt syntes det var like gøy å skru som deg hadde jeg kun kjørt gamle sykler. Imponerende å se slike prosjekt. 

- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Fikk på «svinghjulet» før jeg gav meg idag. Litt bakfull, så gikk sakte og rolig for seg.
Ny skive og mutter er viktig når denne settes på plass, da mutteren skal strekke seg.
Prosedyren er 140nm, slakke opp helt, dra 50nm og så dra 60grader. Har en gradeskive som jeg setter på mellom pipa og latmannsarmen så man får dratt helt nøyaktig.
Bare å hive inn clutchbitene nå, så kan girkassa henges på bak. Jeg venter dog på deler. Så lite hast med å få det på plass. På oversiden kan man se hullet som starter sitter trøkka inn i, samt akslingen og adapteret som dynamoen sitter på. Er skikkelig 60A vekselstrømsdynamo på denne, som på en bil. Ettersom denne også ble skrudd ut dor anledningen ble børster og sleperinger inspisert på denne, samt lagre sjekket. Er nok god for 100 000km til før det er noe å bry seg om
Ny skive og mutter er viktig når denne settes på plass, da mutteren skal strekke seg.
Prosedyren er 140nm, slakke opp helt, dra 50nm og så dra 60grader. Har en gradeskive som jeg setter på mellom pipa og latmannsarmen så man får dratt helt nøyaktig.
Bare å hive inn clutchbitene nå, så kan girkassa henges på bak. Jeg venter dog på deler. Så lite hast med å få det på plass. På oversiden kan man se hullet som starter sitter trøkka inn i, samt akslingen og adapteret som dynamoen sitter på. Er skikkelig 60A vekselstrømsdynamo på denne, som på en bil. Ettersom denne også ble skrudd ut dor anledningen ble børster og sleperinger inspisert på denne, samt lagre sjekket. Er nok god for 100 000km til før det er noe å bry seg om

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
K100en er det foretrukne kjøretøy for tiden. Etter at drivakselen ble skiftet har den gått veldig fint. Beleilig at jeg fortsatt har den mens K1200en står på operasjonsbordet.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Nye dekk. Siden jeg ikke har bil for tiden så blir det sykkel til alt.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av FredrikE24 den 20 mai 2019, 21:10, redigert 1 gang totalt.
- Snekker.edvin
- Innlegg: 496
- Registrert: 30 des 2017, 23:30
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 850
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Jeg også 
har varebil og privatbil 
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Smurt opp trykkplate og splines på clutch.
Fyllt motoren bremfull med olje for å se om det kommer ut noe olje etterhvert. Forhåpentligvis ikke.
Nå gjenstår sentrering av clutch før kassa går på.
Montering av blanke fine deler liker jeg
Fyllt motoren bremfull med olje for å se om det kommer ut noe olje etterhvert. Forhåpentligvis ikke.
Nå gjenstår sentrering av clutch før kassa går på.
Montering av blanke fine deler liker jeg

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Venter på girskiftemekanisme enda. Smådeler har imidlertid dukket opp.
Det har vært vann i svingarmslagrene, noe som resulterte i at det ene lageret setter seg.. så det var bare å få bytta. Nye gummiklosser på dynamo-medbringeren fikk man også..
Presset inn nye lagre for svingarmen..
Bildene sees på feil vei, altså fra bunn til topp.
Det har vært vann i svingarmslagrene, noe som resulterte i at det ene lageret setter seg.. så det var bare å få bytta. Nye gummiklosser på dynamo-medbringeren fikk man også..
Presset inn nye lagre for svingarmen..
Bildene sees på feil vei, altså fra bunn til topp.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Fikk ny girsjalter i posten idag. Hadde ut girtønna og skiftegaflene før den ble satt inn. Så ble akseltetningene skifta! Deretter ble girkasse satt sammen.
Har ikke satt på lokket enda, men det vil skje på Torsdag. Da skal giret inn. Forhåpentligvis blir jeg helt ferdig på Torsdag kveld. Så går kåpene på på Fredag.
Har ikke satt på lokket enda, men det vil skje på Torsdag. Da skal giret inn. Forhåpentligvis blir jeg helt ferdig på Torsdag kveld. Så går kåpene på på Fredag.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Artig å se.FredrikE24 skrev: 28 mai 2019, 21:17 Fikk ny girsjalter i posten idag. Hadde ut girtønna og skiftegaflene før den ble satt inn. Så ble akseltetningene skifta! Deretter ble girkasse satt sammen.
Har ikke satt på lokket enda, men det vil skje på Torsdag. Da skal giret inn. Forhåpentligvis blir jeg helt ferdig på Torsdag kveld. Så går kåpene på på Fredag.
A90BEC1D-CF5E-4F78-A8D0-A73FFE070EE5.jpeg

Jeg har skrudd en del i yngre dager, men faktisk aldri åpna ei girkasse :)
Men, nå har jeg jo en sykkel med 150 k på telleren, så kanskje jeg plutselig må

- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Å ta fra hverandre denne er ikke så verst. På bilgirkasser er det som regel nåler som flyr veggimellom når man åpner de.
På LT sitter reversen i toppen med to akslinger ekstra og noe rallemikk. Det blir mange ekstra steg under deling og sammensetning. Ellers er denne girkassa supersmooth og enkel å sette sammen sett opp mot Jawa’n.
På LT sitter reversen i toppen med to akslinger ekstra og noe rallemikk. Det blir mange ekstra steg under deling og sammensetning. Ellers er denne girkassa supersmooth og enkel å sette sammen sett opp mot Jawa’n.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Varma opp litt aluminium idag. Heiv på tynt lag med pakningssilikon og kledde giret sammen. Giring og alt funker. Så det var fint!
Starter på. Deretter på plass på motoren.
Så senka man sykkelen ned og festa motoren til ramme igjen. Terminerte dynamo, starter, jording.
Monterte så alle ting rundt motor. Festa radiatorer og div div div.
Siste jeg gjorde var på skru på svingarmen.
Man skrur inn to dingser i svingarmen. Tightes til 160Nm. Deretter skrus lagrene inn for hånd. Passer på at de dingsene går inn i lagrene riktig. Deretter strammes høyre lager med 200Nm, deretter venstre lager med 10Nm. Kontramutter settes på og tightes med 160Nm mens man holder igjen med en Umbrako. Har lager et åpent spor i en lang 30mm pipe som man får en Umbrako i.
Gjenstår å sette på kardangen, giroverføring, eksosanlegg og all plasten så er man omsider ferdig
Starter på. Deretter på plass på motoren.
Så senka man sykkelen ned og festa motoren til ramme igjen. Terminerte dynamo, starter, jording.
Monterte så alle ting rundt motor. Festa radiatorer og div div div.
Siste jeg gjorde var på skru på svingarmen.
Man skrur inn to dingser i svingarmen. Tightes til 160Nm. Deretter skrus lagrene inn for hånd. Passer på at de dingsene går inn i lagrene riktig. Deretter strammes høyre lager med 200Nm, deretter venstre lager med 10Nm. Kontramutter settes på og tightes med 160Nm mens man holder igjen med en Umbrako. Har lager et åpent spor i en lang 30mm pipe som man får en Umbrako i.
Gjenstår å sette på kardangen, giroverføring, eksosanlegg og all plasten så er man omsider ferdig
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
German engineering 
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Er faktisk veldig smart det med svingarmen. Tåler nok veldig mye juling, og er enkelt å montere.
Begynte å skru rundt 12, og gav meg 21. Fornøyd med fremdriften. Kun en vaffelpause i 14-draget. Må sørge for at alle detaljene kommer med i rett rekkefølge. Det tar litt tid. Så skal det vaskes litt og pyntes litt her og der underveis.
Borra også «clutch slave cylinder weep hole» når girkasse først var ute.
Begynte å skru rundt 12, og gav meg 21. Fornøyd med fremdriften. Kun en vaffelpause i 14-draget. Må sørge for at alle detaljene kommer med i rett rekkefølge. Det tar litt tid. Så skal det vaskes litt og pyntes litt her og der underveis.
Borra også «clutch slave cylinder weep hole» når girkasse først var ute.
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Trur det er lurt. Får du en lekkasje, så vil det antagelig gå veldig mye lengre tid før olja griser til lamellene.FredrikE24 skrev: 30 mai 2019, 23:12 Borra også «clutch slave cylinder weep hole» når girkasse først var ute.
Re: Fredriks BMW-blogg "Flying Brick" K1200RS og K100RS 16V + Jawa 350
Igjen - godt jobba.
Rart de gikk bort fra blødehullet på k1200.
Rart de gikk bort fra blødehullet på k1200.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992