Jeg flytter fra Oslo til Østfold, men beholder jobben min i hovedstaden. Det er for langt å gå til togstasjonen så jeg får behov for transport fra huset mitt til toget. Jeg må skaffe meg en moped, tenkte jeg og sparret litt med min svoger. Han hadde veldig lyst til å ta lappen på tung i løpet av livet og spurte hvorfor jeg ikke tok lappen på en MC-klasse for å ikke bli presset ut av sinte bilister som vil ligge i mer enn 45 km/t. Det hørtes jo fornuftig ut det, og sammen med noen flere argumenter og en påminnelse om at jeg faktisk har hatt lyst til dette en gang i blant hadde jeg bestemt meg for A1. Dette gjorde også at jeg kunne kjøre på E6 og dermed kjøre til en annen togstasjon om det skulle vise seg å lønne seg.
Dagen etter tok jeg en telefon til en trafikkskole for å spørre litt. Jeg er en nysgjerrig type som spør og graver mest mulig når jeg har fått en idé. Jeg fortalte at jeg hadde lyst til å ta A1 sertifikat og spurte om hva jeg trengte og hvordan opplæringen var lagt opp. "Hvor gammel er du?" spurte dama som åpenbart syns noe var rart. "Ehm.. 26?" svarte jeg litt forsiktig. "Også skal du ta lett!?!? Kom igjen da, du må jo ta deg mellomtung eller sånn?" var den klare beskjeden fra dama i telefonen. Jaja, det var kanskje ikke så dumt?
Etter den litt pinlige samtalen bestemte jeg meg for å ringe en annen trafikkskole også. Jeg lurte fortsatt på om det var noen som hadde tid til kjøretimer med meg etter hvert. Jeg startet likt, men denne gangen skulle jeg være litt føre var og si at det var A2 jeg skulle ta, selv om jeg ikke var helt sikker. "Hvor gammel er du?" hørte jeg i andre enden. Tonefallet var ikke til å ta feil av. "Eeeh. 26." måtte jeg svare igjen. "Også skal du ta mellomtung!?!?"
Så da har jeg tatt MC kurset, teorien er i boks og skal ha første kjøretime i klasse A den 13. juni. Jeg har ikke peiling på MC, men satser på det holder med en amatør som gleder seg