Mental trening

Om motorsykler generelt, MC-nyheter, kjøreopplæring, MC i media osv. osv.
Brukeravatar
Relax

Re: Mental trening

Legg inn av Relax »

Bjerknez skrev: 23 mai 2019, 14:05
hneve skrev: 23 mai 2019, 13:53 Jeg er ikke psykolog, men har erfaring fra kursing og praksis innen idrett, rettet mot det å styre fokus og innlære reflekser som ikke nødvendigvis er naturlige.
Dette har egentlig lite med om eller hvordan du styrer sykkelen, mere mot det å være bevisst, og ha en plan for situasjoner som kan oppstå, hvor reaksjonen din kan kortes ned fra 2-3 sekunder til 1 kanskje fordi du allerede har en plan på lager....
Jeg tror dette i stor grad også handler om psykologi. Refleks er vel hvordan man reagerer uten å tenke. Feks. hvis noen skremmer deg. Noen snur seg rundt og slår i ren refleks, mens andre blir redde og løper, mens noen bare trekker pusten dypt og ikke lar seg affektere nevneverdig.

Alle disse refleksene er gode på hver sin måte.

Er man jente og det er en voldtektsforbryter kan det å løpe være en gog refleks. Er man en voksen mann som blir ranet av en ung gutt kan et slag være mer passende og er det bare din bror som skal spille deg et puss så kan det være greit å trekke pusten etc.

Problemet er at man ikke vet hva som skremmer en. Man handler i ren refleks.

Derfor tror jeg mye av dette med hvordan man reagerer vedrørende "reflekser" er delvis medfødt. Hvordan man tenker i et kritisk øyeblikk tror jeg ikke man kan forutse før man nettopp opplever et kritisk øyeblikk. Jeg har litt vanskelig for å tro at slikt kan innlæres.

Men at man kan lære og reagere automatisk på spesifikke ting i kontrollerte miljøer tror jeg er mulig. Feks. jagerfly piloter. I løpet av et brøkdels sekund må dem vurdere om dem skal skyte seg ut. Dette er nok noe dem har trent på gang på gang i forskjellige scenarioer. Jeg er ingen jagerflypilot, men jeg tror som sagt at man i kontrollerte miljøer kan påvirke refleksene.

Men i trafikken hvor alt kan skje tror jeg det blir vanskelig. men mulig jeg tar feil?
Det er kanskje snakk om og "narrow it down".
Dvs uansett hva som skjer, så se på utveien og ikke se på "problemet"
På samme måte som piloten i ditt eksempel.
Og NÅR man har fokus på utveien, så må man bruke alle sine tillærte mc kvalifikasjoner til å gjøre det rette.
Dvs man er kun ute etter å korte ned reaksjonstiden.
Det er hverfal omtrent slik jeg forstår dette .. :D
"Do the right thing"

Brukeravatar
Bjerknez
Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Hvis du ser på skremsels retorikken min, så vil man i refleks alltid ha en utvei. Det er derfor kroppen reagerer. Det er en forsvarsmekanisme. Selv om man ser en utvei så er det ikke sikkert man faktisk drar seg nytte av denne i "kampens hete". Man kommer rundt en sving i god driv og rett i mot kommer plutselig en bil over i din kjørebane. Det er 1 sekund før smellet. Å tenke er ikke noe tema. Man må stole på refleksene.

Noen skjønner at livet er over å rekker å trekke et siste sukk før det smeller, mens andre slenger sykkelen ned og går bevist i bakken for å despsrat komme seg unna. Hvordan man reagerer i dette avgjørende sekundet kan vi vel kalle refleks vil jeg tro.

Bare se på de som blir skremt i slike youtube videoer. Vi reagerer veldig forskjellig alle sammen. Derimot tror jeg at jagerflypiloter, elitesoldater etc. klarer og holde hodet kaldt på en bedre måte enn mange andre, nettopp fordi dem er vant til slike situasjoner samt ta avgjørelser på kort tid. Altså erfaring. Men til syvende og sist så tror jeg ikke man får gjort all verden med selve refleksen når det kommer til trafikken. Det er for mange ting som kan skje og alt for mange scenarioer og øve på. Dessuten må man holde dette vedlike hele tiden gjennom trening.

Skal man korte ned reaksjonstiden og ikke tenke "refleks" som vel er kroppens rene forsvarsmekanisme og skjer nettopp i ren "refleks" så kan denne gjøres noe med mener jeg. men da gjennom erfaring og diverse kursing. Som feks. på bane og opplevelser man har i trafikken ellers.

Brukeravatar
Kawagutten
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R

Legg inn av Kawagutten »

Mental trening er å ta disse rådene, og faktisk tenke over de, tenke seg situasjoner hvor de kan komme til bruk, vurdere selv om dette rådet henger på grep..
[/quote]

Og å ta med seg betyr noe helt annet når jeg skreiv det :crazy:
Håper du oppfatter trafikkbilder bedre enn å lese så du ikke begynner å kverrulere med en på kollisjonskurs haha
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Sakkle
Motorsykkelen din: KTM 790 Adventure

Legg inn av Sakkle »

hneve skrev: 23 mai 2019, 12:46
Sakkle skrev: 23 mai 2019, 09:13 Reflekser er fysiske reaksjoner.
Det er dessværre helt feil, reflekser er forhånds "programmerte" reakskjoner på kjente situasjoner.
Her kan jeg ikke si meg helt enig...

En refleks er en rask, mer eller mindre, ufrivillig reaksjon basert på en ytre påvirkning. Reflekser styres av nervesystemet før impulsene rekker å nå hjernen. Å kalle dette fysisk blir ikke feil etter min mening, da hjernen ikke er involvert.

Nå er ikke jeg lege eller psykolog, men jeg tror ikke man kan trene til seg nye reflekser ved å lese teori eller se video. Her må det drilles eller øves fysisk/praktisk. Dette er nettopp det forsvaret driver mye med ift. stridsdriller osv. Trene så mye at det nesten blir en refleks når det trengs. Det blir nok ikke helt en refleks, men det er en annen diskusjon.

For å ta eksempelet med fight-or-flight som ble nevnt her tidligere. Dersom man trener mye nærkamp og har vært borti mange situasjoner her, er sannsynligheten stor for at din reaksjon vet et angrep er at du forsvarer deg, mer eller mindre effektivt. Dersom du alrdi har vært i en konflikt og ikke kan noe om selvforsvar, er kanskje situasjonen større for at du umiddelbart prøver å rømme situasjonen.

For å spore det mer over på noe MC-relevant... Dersom du trener jevnlig på unnamanøver og er trygg på sykkelen din tipper jeg sannsynligheten er større for at du vellykket unngår han som bråbremser foran deg, enn om du aldri trener på dette og du mangler MC-erfaring.

Jeg er forøvrig enig med deg, som jeg skrev tidligere, i at video kan ha en nytte-effekt. Jeg stiller kun spørsmålstegn ved om det er nyttig ift. reflekser. Her blir svaret mitt nei.

Dersom vi går bort fra begrepet "refleks" og heller bruker "reaksjon" eller noe lignende, tror jeg video og teori kan være til nytte. Du vil kanskje ha kortere reaksjonstid i en situasjon om den virker kjent. Om du har sett eller opplevd noe lignende tidligere. Du vil forhåpentligvis også ta bedre valg når det gjelder.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

hneve
Motorsykkelen din: '08 Fatboy
Kontakt:

Legg inn av hneve »

Ok, jeg kan være enig i at reaksjon er et bedre uttrykk, da det du sier er riktig nok med at en refleks er en ufrivillig reaksjon på yttre påvirkning. I våres tilfelle vil den yttre påvirkningen komme igjennom synet og da er jo hjernen i mellom.

Temaet "target fixation" finnes det flere gode forklaringer / eksempler og råd om;

https://youtu.be/ewDS5ROrLcE

https://youtu.be/e2Qc0zsEjf0

https://youtu.be/_DQtD1wOWtY

For å ta opp et par jeg synes er bra, og alle har samme fellesnevner, pek ansiktet og se dit du vil kjøre. Men de sier lite om akkurat hvordan du kan forberede deg på en slik situasjon hvor hjernen går i vranglås, jeg er sikker på at til og med godt erfarne førere som kjører mye i krevende miljø kan si noe om den mentale innsatsen det er å løsrive fokus fra faren. Dette er lærbart så det vil bli lettere etterhvert.
Og jeg tror jeg ser at etterhvert som flere av dere forstod poenget mitt så er vi enige, all trening er god trening. Mental trening i form av video, med gitte oppgaver mener jeg vil kunne gi et grunnlag for å forhindre target fixation.

For eksempel, videoene over, se de men slå av lyden.
Når du ser på eksemplene i videoene fest blikket ditt dit du vil at denne sykkelen skal gå, ikke dit de faktisk går, alså tren hjernen!

Jeg vil gjerne høre noen av dere, når du ser på et slikt eksempel og tvinger fokusen din til rett sted istedet for faren, om dere merker noe rart i kroppen, beveget kroppen din seg, eller merket du uro i respons til at sykkelen i videoen ikke reagerte riktig i forhold til hva du er vant med ?

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Da er jeg litt mer enig med deg :)

Teknikker som riktig blikkbruk kan innlæres. Sof oftest tror jeg dette kommer ganske naturlig etter å ha kjørt en stund, men får man prentet inn dette på trafikkskolen og man blir terpet på dette så blir man nok flinkere til dette tidligere. Uansett så vil det virke unaturlig i førsten. Men at riktig blikkbruk er alfa omega har jeg fler enn en gang erfart.

Det man ser på treffer man som oftest og jeg må nesten le av meg selv hver gang jeg ekspreminterer litt med dette med ufarlige gjenstander i veien. Fokuserer man på det som ligger i veien så er sjansen stor for at man treffer det :redface

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Etter 40 år på 2 hjul er det fortsatt ting som en ikke har opplevd tidligere. En lever i et samfunn som er dynamisk og det er en utvikling på de fleste områder.
Tydligvis utenom de fysiske og mentale evnene til mennesket.
Det eneste jeg ser som virkningsfullt er erfaring og holdninger.
Dette støttes gjennom de fleste studier også.

Så kast tastaturet fra deg og kjør. :mc6 :mc6
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 24 mai 2019, 08:59 Etter 40 år på 2 hjul er det fortsatt ting som en ikke har opplevd tidligere. En lever i et samfunn som er dynamisk og det er en utvikling på de fleste områder.
Tydligvis utenom de fysiske og mentale evnene til mennesket.
Det eneste jeg ser som virkningsfullt er erfaring og holdninger.

Så kast tastaturet fra deg og kjør. :mc6 :mc6
Ja, der er vi enige :thumleft

Brukeravatar
Sakkle

Legg inn av Sakkle »

mekkern skrev: 24 mai 2019, 08:59 Så kast tastaturet fra deg og kjør. :mc6 :mc6
Ikke enig i det hele tatt...
mekkern skrev: 24 mai 2019, 08:59 Det eneste jeg ser som virkningsfullt er erfaring og holdninger.
Det å lese, se video osv. om et hvilket som helst emne, i dette tilfelle MC, kan jo nettopp endre holdninger.

I tillegg er all erfaring, enten den er teoretisk/visuell eller praktisk, nyttig etter min mening.

Jeg mener ikke at det har større verdi å sitte hjemme å se videoer enn å komme seg ut å kjøre, men det går da an å gjøre begge deler uten at det ene går ut over det andre.

EDIT: Når jeg leser innlegget ditt om igjen, lurer jeg på om vi egentlig er enige... :-k
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

hneve
Motorsykkelen din: '08 Fatboy
Kontakt:

Legg inn av hneve »

Det å ta inn kunnskap og det å trene blikkbruken er bortkastet uten å faktisk bruke det i reelle situasjoner.

EDIT: Vi er kanskje det ...

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

All input er jo viktig. Uansett om det er teori eller praksis. Det jeg sier er at praksis er uansett mye viktigere.

Les deg gjerne opp til du blir grønn i ansiktet som fersk fører. Pugg alt utenat og fordyp deg i det meste du kommer over. Jeg er ganske sikker på at du er dårligere rustet i de fleste tillfeller sammenlignet med en som ikke har lest en dritt, men kjørt veldig mye sykkel.

Jeg sier ikke at teori er unyttig, men jeg mener ikke det bør vektlegges fremfor praksis. Øvekjøring og store mengder av det med en dyktig sjåfør er gull verdt.

mekkern
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.

Legg inn av mekkern »

Hvis en vil "pedagogisere seg" skikkelig :crazy: kan en lese litt om :
Utvikling av førerkompetanse, og
Førerkompetanse i et hierarkisk perspektiv .

dette finnes omtalt i kapittel 1:
https://www.vegvesen.no/_attachment/169 ... asse+A.pdf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 24 mai 2019, 12:57 Hvis en vil "pedagogisere seg" skikkelig :crazy: kan en lese litt om :
Utvikling av førerkompetanse, og
Førerkompetanse i et hierarkisk perspektiv .

dette finnes omtalt i kapittel 1:
https://www.vegvesen.no/_attachment/169 ... asse+A.pdf
Det på side 12 er helt i tråd med hva jeg mener.

Psykologi spiller en stor rolle for hvordan vi oppfører oss i trafikken.

Brukeravatar
Relax

Legg inn av Relax »

Er å trene hjernen psykologi? :scratch
"Do the right thing"

Brukeravatar
Kawagutten
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R

Legg inn av Kawagutten »

En god ting er å memorere situasjoner for så planlegge og se for seg kjøreturer og alle situasjoner som kan oppstå. Blir mer forberedt da.

PS. For de som ikke leser forenklet ordlegging så er det refokusering jeg tenker på som mental trening.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Relax skrev: 25 mai 2019, 07:32 Er å trene hjernen psykologi? :scratch
1.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Relax

Legg inn av Relax »

Bjerknez skrev: 25 mai 2019, 14:20
Relax skrev: 25 mai 2019, 07:32 Er å trene hjernen psykologi? :scratch
1.JPG
Har en følelse av at det trådstarter snakker om er at det kan trenes på det som skjer i hjernen noen tiendeler, eller et sekund, før man kommer til mye av det du holder fast med. Altså trene på at i stedet for å skvette eller "fryse" ,så gjør man det rette.
Ikke som en erstatting for noe av MC treningen, men som et tillegg til.

Alle har eksempler på at man har greid dette en eller flere ganger, og mange er sikkert allerede gode på dette, men kanskje kan noen av oss lære noen av dette likevel :)
Vi driller inn blikkbruk, bremseteknikk, unnamanøver ....kanskje, og bare kanskje, kan man kan drille inn hjernen til bli flink (enda flinkere) til å holde hodet kaldt i en krise også!? Kunne kanskje være morsomt å sjekke det ut ;) :)
"Do the right thing"

Brukeravatar
Sakkle

Legg inn av Sakkle »

Relax skrev: 25 mai 2019, 14:56 Vi driller inn blikkbruk, bremseteknikk, unnamanøver ....kanskje, og bare kanskje, kan man kan drille inn hjernen til bli flink (enda flinkere) til å holde hodet kaldt i en krise også!? Kunne kanskje være morsomt å sjekke det ut ;) :)
Uten at jeg har noen kilde til å vise til er det gjort mye forskning på dette. Folk som har vært borte i en situasjon før (også gjennom video eller trening) har mye lavere risiko for å fryse eller bli handlingslammet i en reell situasjon. Et godt eksempel er førstehjelp. Dersom du har trening (teori og/eller praktisk) er sannsynligheten stor for at du er en av dem som trår til og hjelper om du kommer over noen med et illebefinnende. De uten slik trening har en tendens til å bli stående å glo...
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Denne videoen har ikke så mye med saken å gjøre forøvrig, men jeg kom over denne utrolige reaksjonen til en vogntog sjåfør. Det ser ut til at dette er i Norge også. Dæven jeg hadde hjerte i halsen når jeg så klippet fra 2:07 i videoen! :O

Se fra 2:07 i videoen.

Brukeravatar
Rune75
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Rune75 »

Bjerknez skrev: 25 mai 2019, 15:29 Denne videoen har ikke så mye med saken å gjøre forøvrig, men jeg kom over denne utrolige reaksjonen til en vogntog sjåfør. Det ser ut til at dette er i Norge også. Dæven jeg hadde hjerte i halsen når jeg så klippet fra 2:07 i videoen! :O

Se fra 2:07 i videoen.

Bra reaksjon på guttungen også som umiddelbart skifter retning og løper vekk fra vogntoget.

Brukeravatar
Sakkle

Legg inn av Sakkle »

Bjerknez skrev: 25 mai 2019, 15:29 Se fra 2:07 i videoen.
Husker jeg så den for en stund siden på db.no eller no... Den guttungen skylder livet sitt til en våken sjåfør, uten tvil.

Men for å gå litt tilbake til saken, så kan jeg nok garantere at den sjåføren sitter med foten klar på bremsen hver ENESTE gang han kjører forbi en stanset buss nå.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Ja, helt klart. En god reaksjon på en meget uheldig avgjørelse vedrørende å løpe over veien.

Et godt eksempel på at man alltid skal forvente unger som løper ut både forran og bak busser som står rolig.

Brukeravatar
Bjerknez
Kontakt:

Legg inn av Bjerknez »

Sakkle skrev: 25 mai 2019, 15:51
Bjerknez skrev: 25 mai 2019, 15:29 Se fra 2:07 i videoen.
Husker jeg så den for en stund siden på db.no eller no... Den guttungen skylder livet sitt til en våken sjåfør, uten tvil.

Men for å gå litt tilbake til saken, så kan jeg nok garantere at den sjåføren sitter med foten klar på bremsen hver ENESTE gang han kjører forbi en stanset buss nå.
Jepp, ikke så vondt at det ikke er godt for noe. Man er en erfaring rikere og dette kan man ta med seg videre. Sjåføren fikk nok en lærepenge like stor som den gutten fikk. :thumleft

Lærepengen var dyrbar, men meget effektiv :)

ett halvt sekund dårligere reaksjonstid på vogntogsjåføren og den ungen hadde vert kvestet.

Brukeravatar
Geiroe
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)

Legg inn av Geiroe »

Den ungen kan takke en vogntosjåfør, som sto bak bussen og blinket med lysene og tutet, for å varsle han som kom imot, derfor greide han å reagere så fort. Hadde det ikke vært for at det var et ganske nytt vogntog med topp bremser, så hadde nok utfallet ikke blitt like heldig.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

cannon
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Legg inn av cannon »

O.t.....MC-føreren på "3. plass" i filmen burde heller vært på 1. plass i "top 10 stupid drivers world championship".

Svar