" Overbelastning av motoren ved lave turtall og/eller for
tidlig kjøring av motoren ved høye turtall kan føre til skade på
motorkomponenter.
Følg disse forholdsreglene under innkjøringsperioden:
• Etter første gangs oppstart må du ikke la motoren gå på
tomgang i lengre perioder, ellers er det fare for overoppheting.(spesielt luftkjølte utgaver)
• Unngå raske oppstarter med vidåpen gass. Kjør sakte inntil
motoren varmes opp.
• Unngå kjøring av motoren ved ekstremt lave turtall i høye gir
(dra motoren).
KJØREHASTIGHETER OG GIR
KILOMETERTELLER INNKJØRINGSPROSEDYRE km miles
0–145 0–90 Ikke kjør i lengre perioder over 1/3 gassnivå eller i samme gassposisjon. Varier turtallet ofte.
146–483 91–300 Ikke kjør i lengre perioder over 1/2 gassnivå eller i samme gassposisjon. Varier turtallet ofte.
484–800 301–500 Ikke kjør i lengre perioder over 3/4 gassnivå.
Ved 800 Ved 500 Utfør innkjøringsvedlikehold slik det er beskrevet i vedlikeholdsavsnittet i denne håndboken.
Innkjøringsvedlikehold bør utføres av en forhandler. Innkjøringsvedlikehold må omfatte kontroll, justeringer,
tiltrekking av festeelementer og bytte av motorolje og oljefilter. Utførelse av innkjøringsvedlikehold ved påkrevd
avlesning av kilometertellerstand bidrar til å sikre topp motorytelse, minimalt med eksosutslipp og maksimal
levetid for motoren."
En god del av "innkjøring" gjelder ikke bare belastning men også at metallene skal få heatcycles-eksempel er stempler som er støpt eller smidd-disse vil etter maskinering endre fasong litt ved oppvarming-derfor skal disse få bli varme og kalde mange ganger og subbe seg til uten at friksjonen blir så høy at det vil bli skader.til og med blokka og gearkassa vil "gå seg til" etter litt bruk.
Et kort drag på en dyno er ikke samme som belastning over lengre tid-spesielt lange oppoverbakker i høyere gear og lavt turtall.
Selv en ekstrem turbomotor øker ikke "mer" enn 300grader i sekundet under full boost fra normalt driftvarm....
