Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Fant noe 80w-90 girolje i garasjen og prøvde dette som kjedesmøring. Påførte med en tannbørste men det hadde nok vært lettere med en større børste. Var veldig enkelt å få godt med olje på o-ringer og ellers. Til slutt tørket jeg godt over overflødig olje. Blir spennende å se om det blir noe mer griseri på bakfelgen med dette sammenlignet med annen kjedesmøring.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Jeg har faktisk funnet en kjedespray som overgår Motul Road. Nemlig S100 Dry Lube. Etter 30 minutter etter smøring så kan man ta lett på kjedet og man får ikke olje på fingrene. Kjedet er ikke "sticky" og etter 130 mil ser kjedet like fint ut.
Motul Road var litt mer "sticky" og mye seigere og det virket som den trakk til seg skitt.
Motul Road var litt mer "sticky" og mye seigere og det virket som den trakk til seg skitt.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Jaja, men gjør den jobben som kjedesmøring? Håndhygiene er vel ikke det viktigste?;-)Bjerknez skrev: 31 mai 2019, 07:42 Jeg har faktisk funnet en kjedespray som overgår Motul Road. Nemlig S100 Dry Lube. Etter 30 minutter etter smøring så kan man ta lett på kjedet og man får ikke olje på fingrene. Kjedet er ikke "sticky" og etter 130 mil ser kjedet like fint ut.
Motul Road var litt mer "sticky" og mye seigere og det virket som den trakk til seg skitt.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Nå regner jeg med at kjedet har O/Z/X ringer og at ytterligere smøring ikke trengs?cannon skrev: 31 mai 2019, 10:29Jaja, men gjør den jobben som kjedesmøring? Håndhygiene er vel ikke det viktigste?;-)Bjerknez skrev: 31 mai 2019, 07:42 Jeg har faktisk funnet en kjedespray som overgår Motul Road. Nemlig S100 Dry Lube. Etter 30 minutter etter smøring så kan man ta lett på kjedet og man får ikke olje på fingrene. Kjedet er ikke "sticky" og etter 130 mil ser kjedet like fint ut.
Motul Road var litt mer "sticky" og mye seigere og det virket som den trakk til seg skitt.
Hovedformålet med en kjedespray er vel å beskytte kjedet så det ikke ruster etc. samt at skitt holder seg mest mulig borte?
Derimot skal man slett ikke undervurdere god håndhygiene!

- Jompa
- Innlegg: 7211
- Registrert: 08 jan 2011, 14:52
- Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
- Bosted: Alta
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Nei, hovedformålet med kjedespray og andre smøremidler er å smøre kjedet.
Rullene trenger utvendig smøring, det samme gjør tannhjulene. Det trengs også smurning mellom platene.
Om kjedesmurninga også tar til seg minst mulig støv er det absolutt en fordel. At rusten holdes borte er ren bonus.
Rullene trenger utvendig smøring, det samme gjør tannhjulene. Det trengs også smurning mellom platene.
Om kjedesmurninga også tar til seg minst mulig støv er det absolutt en fordel. At rusten holdes borte er ren bonus.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Jepp. Og i tillegg roterer rullene på sin"akslinger" i hvert ledd, og der er det ingen orings-tetning. Rullene trenger noe "tynt" som kan trekke inn på innsiden i hvert ledd.Jompa skrev: 31 mai 2019, 14:18 Nei, hovedformålet med kjedespray og andre smøremidler er å smøre kjedet.
Rullene trenger utvendig smøring, det samme gjør tannhjulene. Det trengs også smurning mellom platene.
Om kjedesmurninga også tar til seg minst mulig støv er det absolutt en fordel. At rusten holdes borte er ren bonus.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Å nettopp derfor tror jeg S100 Dry lube er bra da det ser ut til at den er tynn og ligger bra på kjedet dom et slags hardt lag etter herding. Det virker vertfall som om den er langt bedre på og ikke tiltrekek seg skitt kontra Motul Road.
-
- Innlegg: 64
- Registrert: 26 jan 2017, 17:35
- Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Jeg tester noe nytt for min del. Kjøpte meg et d.i.d x ring super heavy duty kjede og nye drev. Jeg skal se hvor lenge kjedet varer uten smøring. Jeg har kjøpt kjedebørste og holder kjedet rent. Etter vask av sykkelen eller kjøring i regn så vasker jeg kjedet med crc 556 da jeg innbiller meg at denne fortrenger fukt.
Jeg har en teori om at et rent kjede er bedre enn et klebete smurt som trekker til seg sand og skit.
Så får jeg se hvor mange km jeg får ut av det.
Jeg har en teori om at et rent kjede er bedre enn et klebete smurt som trekker til seg sand og skit.
Så får jeg se hvor mange km jeg får ut av det.

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Du må gjerne gi en tilbakemelding på om det støyer veldig når det er tørt.Thunderace skrev: 31 mai 2019, 16:44 Jeg tester noe nytt for min del. Kjøpte meg et d.i.d x ring super heavy duty kjede og nye drev. Jeg skal se hvor lenge kjedet varer uten smøring. Jeg har kjøpt kjedebørste og holder kjedet rent. Etter vask av sykkelen eller kjøring i regn så vasker jeg kjedet med crc 556 da jeg innbiller meg at denne fortrenger fukt.
Jeg har en teori om at et rent kjede er bedre enn et klebete smurt som trekker til seg sand og skit.
Så får jeg se hvor mange km jeg får ut av det.![]()
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Er det noe mere støy fra kjedegangen med denne tørre smurningen/smøringa ?Bjerknez skrev: 31 mai 2019, 14:58 Å nettopp derfor tror jeg S100 Dry lube er bra da det ser ut til at den er tynn og ligger bra på kjedet dom et slags hardt lag etter herding. Det virker vertfall som om den er langt bedre på og ikke tiltrekek seg skitt kontra Motul Road.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Ikke som jeg har bitt meg merke i vertfall.Rune75 skrev: 31 mai 2019, 17:17Er det noe mere støy fra kjedegangen med denne tørre smurningen/smøringa ?Bjerknez skrev: 31 mai 2019, 14:58 Å nettopp derfor tror jeg S100 Dry lube er bra da det ser ut til at den er tynn og ligger bra på kjedet dom et slags hardt lag etter herding. Det virker vertfall som om den er langt bedre på og ikke tiltrekek seg skitt kontra Motul Road.

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Høres ut som vi har en vinner. Ingen ønsker vel egentlig et klebrig kjede.Bjerknez skrev: 31 mai 2019, 17:24Ikke som jeg har bitt meg merke i vertfall.Rune75 skrev: 31 mai 2019, 17:17Er det noe mere støy fra kjedegangen med denne tørre smurningen/smøringa ?Bjerknez skrev: 31 mai 2019, 14:58 Å nettopp derfor tror jeg S100 Dry lube er bra da det ser ut til at den er tynn og ligger bra på kjedet dom et slags hardt lag etter herding. Det virker vertfall som om den er langt bedre på og ikke tiltrekek seg skitt kontra Motul Road.![]()
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Når jeg ser på kjedet etter 100 mil så ser det nesten bare rent og usmurt ut. Men når jeg tar hardt på det så merker jeg jo at jeg får en oljefilm på fingrene. Kjedet ser rett og slett bare rent og tørt ut. Men det skal sies at jeg stort sett har kjørt i oppholdsvær,. Men ett par dager med litt våte veier har det vert...
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39726
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Aah! Spennende! Erfaringen med usmurt kjede må du svært gjerne dele her inne etter hvert som tiden går.Thunderace skrev: 31 mai 2019, 16:44 Jeg tester noe nytt for min del. Kjøpte meg et d.i.d x ring super heavy duty kjede og nye drev. Jeg skal se hvor lenge kjedet varer uten smøring. Jeg har kjøpt kjedebørste og holder kjedet rent. Etter vask av sykkelen eller kjøring i regn så vasker jeg kjedet med crc 556 da jeg innbiller meg at denne fortrenger fukt.
Jeg har en teori om at et rent kjede er bedre enn et klebete smurt som trekker til seg sand og skit.
Så får jeg se hvor mange km jeg får ut av det.![]()
Jeg mener kjedesmøring har veldig mye for seg, men er samtidig altså veldig nysgjerrig på andre erfaringer.
Også må jeg bare få nevne at den minst viktige grunnen til å smøre kjede er å holde overflaterusten på kjedeleddene i sjakk.Disse kosmetiske rustflekkene fjerner man lett med WD-40, FliudFilm ol.
Etter min mening er den viktigste grunnen til å smøre kjede metall mot metall. Altså kjedets kontakt med drevene under svært krevende forhold. Selv om kjedeleddene består av roterende ruller utenpå leddpinnene, som altså roterer i kontakt med drevtennene som innebærer redusert metall mot metall slitasje.
Like viktig med smøring her som lignende kjede og drev i bil- og MC motorer, som jo blir smurt kontinuerlig.
I tillegg er kjedesmøring viktig for å holde O/X-ringene smidige slik at tetningsegenskapene beholdes lengst mulig. Uten tilføring av den smørende fuktigheten kjedesmøring gir vil disse ringene over tid bli såpass tørre og sprø at de begynner å sprekke og i verste fall løsner fra leddene.
Selv har jeg montert Tutoro Automatic Chainoiler på KTM'en, som sørger for kontinuerlig smøring av kjede med spesialtilpasset olje. Om olja evner å komme fram til innsiden av ringene i kjedeleddene vet jeg ikke, men tror at den muligens gjør det, noe jeg mener er vel så viktig som at yttersiden på O/X-ringene tilføres olje. Igjen for å holde ringene smidige med best mulig tetningsegenskaper lengst mulig.
Og så en siste ting; Smøring av kjedet mener jeg også har mye for seg med tanke på drivverkstøyen. Neppe plagsomt for de fleste av oss under kjøring. Men sett sykkelen på midt- eller depotstøtte etter å ha kjørt med tørt kjede en lengre periode.
Metallyden man da hører, spesielt når hjulet snurrer kjapt motsatt vei (revers...

Smør så kjedet godt og gjenta. En helt annen og langt mer behagelig lyd...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
For å gjenta meg selv fra tidligere-det er forskjell på intern og ekstern smøring av kjede.


当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后