Hvilken mellomtung motard å kjøpe?
-
- Innlegg: 6
- Registrert: 16 jun 2019, 14:23
- Motorsykkelen din: Ingen ennå
Hvilken mellomtung motard å kjøpe?
Skal ta mellomtung mc og har lyst på motard, har kikket på KTM SMC 690 R og KTM EXC, skal kjøre mest på vei men, vil kunne kjøre offroad og. Hvilken er å anbefale, 690 eller exc, hvilken exc i tilfelle. Eller en annen motard?
- HeHy
- Innlegg: 508
- Registrert: 07 okt 2015, 16:05
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
- Sted: Kristiansand
Re: Hvilken mellomtung motard å kjøpe?
Exc er et rent leketøy på hjul. Helt håpløst å dra på litt lengre turer enn et par tre timer maks. Korte serviceintervaller er det og (15-40 timer, ca 750-2000km) annenhver kun oljeskift/ventiljustering).
690 funker bedre til tur, men fortsatt ikke den beste tursykkelen, men kan brukes til det. Mer praktiske serviceintervaller på 10 000 km (2012-2019+ modeller). En del tyngre (150-160kg vs 130).
Ellers burde Yamaha xt660 eller feks drz400 vurderes, tyngre og mindre krefter. Men veldig holdbare og utprøvde sykler, dessuten en god del billigere i innkjøp.
690 funker bedre til tur, men fortsatt ikke den beste tursykkelen, men kan brukes til det. Mer praktiske serviceintervaller på 10 000 km (2012-2019+ modeller). En del tyngre (150-160kg vs 130).
Ellers burde Yamaha xt660 eller feks drz400 vurderes, tyngre og mindre krefter. Men veldig holdbare og utprøvde sykler, dessuten en god del billigere i innkjøp.
-
OnlineBjerknez
- Innlegg: 23136
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Hvilken mellomtung motard å kjøpe?
Cutless her inne kjøpte seg nettopp en klin ny KTM SMC 690R og har vel kjørt en del med denne de siste ukene vil jeg tro. Mulig han kan komme med noen innspill :)
-
- Innlegg: 6
- Registrert: 16 jun 2019, 14:23
- Motorsykkelen din: Ingen ennå
Re: Hvilken mellomtung motard å kjøpe?
Har aldri kjørt motorsykkel før btw, untatt et par timer med cross på crossbane
Re: Hvilken mellomtung motard å kjøpe?
Hatt 250, 400, 450 og 530 EXC, 450SMR og 690SMC og 690Enduro (og 4stk 950/990).
450/500 EXC funker overraskende bra til touring...på grus. Var på 5d tur med 450er i Marokko og ble så imponert byttet 250en i 450. 250 er altfor bleikt for annet en skauknoting...hvor den til gjengjeld er super Stor EXC er sikkert moro for korte turer på asfalt men som tursykkel på asfalt sliter jeg med å se den er egnet. Helt merkelig men EXC rister og bråker og er et helvete på asfalttransport i 80kmt, sving av på grusvei og i 80kmt er det som flyvende teppe, det den er designet for.
690 funker bra til alt utenom ytterpunktene, ren asfalttransport på hovedveier og i steinrøysa (selv om også klarer dette til nød). Kjørt 690SMC på ukestur i Alpene, null problem og morsomste sykkel du kan ha der...men blir en del giring Kjørte 690enduro i 2 uker i Namiba og ble dødsimponert. Takler alt, hatt litt i småskauen her i Norge også og skal være rimelig rufsete før ikke kommer frem.
Hvis du prioriterer asfalt/tur og ikke skal kjøre veldig teknisk enduro, kjøp 690, verdens beste sykkel ever Og da "må" du kjøpe 690enduro og ha 17" hjul for asfalt, ikke SMC da 21"/18" ikke passer rett på.
Men tenker du å kjøre mye knoteenduro om du ikke er ekstremt god, blir 690 tross alt litt stor og tung så da må det bli EXC så får du holde deg til kortere asfaltturer
450/500 EXC funker overraskende bra til touring...på grus. Var på 5d tur med 450er i Marokko og ble så imponert byttet 250en i 450. 250 er altfor bleikt for annet en skauknoting...hvor den til gjengjeld er super Stor EXC er sikkert moro for korte turer på asfalt men som tursykkel på asfalt sliter jeg med å se den er egnet. Helt merkelig men EXC rister og bråker og er et helvete på asfalttransport i 80kmt, sving av på grusvei og i 80kmt er det som flyvende teppe, det den er designet for.
690 funker bra til alt utenom ytterpunktene, ren asfalttransport på hovedveier og i steinrøysa (selv om også klarer dette til nød). Kjørt 690SMC på ukestur i Alpene, null problem og morsomste sykkel du kan ha der...men blir en del giring Kjørte 690enduro i 2 uker i Namiba og ble dødsimponert. Takler alt, hatt litt i småskauen her i Norge også og skal være rimelig rufsete før ikke kommer frem.
Hvis du prioriterer asfalt/tur og ikke skal kjøre veldig teknisk enduro, kjøp 690, verdens beste sykkel ever Og da "må" du kjøpe 690enduro og ha 17" hjul for asfalt, ikke SMC da 21"/18" ikke passer rett på.
Men tenker du å kjøre mye knoteenduro om du ikke er ekstremt god, blir 690 tross alt litt stor og tung så da må det bli EXC så får du holde deg til kortere asfaltturer
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
-
- Innlegg: 6
- Registrert: 16 jun 2019, 14:23
- Motorsykkelen din: Ingen ennå
Re: Hvilken mellomtung motard å kjøpe?
Takker for svar, godt å få hjelp Har kikket på drz400, bare synd de finnes så få av dem til salgsHeHy skrev: ↑16 jun 2019, 14:33 Exc er et rent leketøy på hjul. Helt håpløst å dra på litt lengre turer enn et par tre timer maks. Korte serviceintervaller er det og (15-40 timer, ca 750-2000km) annenhver kun oljeskift/ventiljustering).
690 funker bedre til tur, men fortsatt ikke den beste tursykkelen, men kan brukes til det. Mer praktiske serviceintervaller på 10 000 km (2012-2019+ modeller). En del tyngre (150-160kg vs 130).
Ellers burde Yamaha xt660 eller feks drz400 vurderes, tyngre og mindre krefter. Men veldig holdbare og utprøvde sykler, dessuten en god del billigere i innkjøp.
-
- Innlegg: 6
- Registrert: 16 jun 2019, 14:23
- Motorsykkelen din: Ingen ennå
Re: Hvilken mellomtung motard å kjøpe?
Takker for svarpingvin skrev: ↑16 jun 2019, 19:35 Hatt 250, 400, 450 og 530 EXC, 450SMR og 690SMC og 690Enduro (og 4stk 950/990).
450/500 EXC funker overraskende bra til touring...på grus. Var på 5d tur med 450er i Marokko og ble så imponert byttet 250en i 450. 250 er altfor bleikt for annet en skauknoting...hvor den til gjengjeld er super Stor EXC er sikkert moro for korte turer på asfalt men som tursykkel på asfalt sliter jeg med å se den er egnet. Helt merkelig men EXC rister og bråker og er et helvete på asfalttransport i 80kmt, sving av på grusvei og i 80kmt er det som flyvende teppe, det den er designet for.
690 funker bra til alt utenom ytterpunktene, ren asfalttransport på hovedveier og i steinrøysa (selv om også klarer dette til nød). Kjørt 690SMC på ukestur i Alpene, null problem og morsomste sykkel du kan ha der...men blir en del giring Kjørte 690enduro i 2 uker i Namiba og ble dødsimponert. Takler alt, hatt litt i småskauen her i Norge også og skal være rimelig rufsete før ikke kommer frem.
Hvis du prioriterer asfalt/tur og ikke skal kjøre veldig teknisk enduro, kjøp 690, verdens beste sykkel ever Og da "må" du kjøpe 690enduro og ha 17" hjul for asfalt, ikke SMC da 21"/18" ikke passer rett på.
Men tenker du å kjøre mye knoteenduro om du ikke er ekstremt god, blir 690 tross alt litt stor og tung så da må det bli EXC så får du holde deg til kortere asfaltturer
-
- Innlegg: 6
- Registrert: 16 jun 2019, 14:23
- Motorsykkelen din: Ingen ennå
-
- Innlegg: 6
- Registrert: 16 jun 2019, 14:23
- Motorsykkelen din: Ingen ennå
Re: Hvilken mellomtung motard å kjøpe?
Hvordan er 640 i forhold til 690?pingvin skrev: ↑16 jun 2019, 19:35 Hatt 250, 400, 450 og 530 EXC, 450SMR og 690SMC og 690Enduro (og 4stk 950/990).
450/500 EXC funker overraskende bra til touring...på grus. Var på 5d tur med 450er i Marokko og ble så imponert byttet 250en i 450. 250 er altfor bleikt for annet en skauknoting...hvor den til gjengjeld er super Stor EXC er sikkert moro for korte turer på asfalt men som tursykkel på asfalt sliter jeg med å se den er egnet. Helt merkelig men EXC rister og bråker og er et helvete på asfalttransport i 80kmt, sving av på grusvei og i 80kmt er det som flyvende teppe, det den er designet for.
690 funker bra til alt utenom ytterpunktene, ren asfalttransport på hovedveier og i steinrøysa (selv om også klarer dette til nød). Kjørt 690SMC på ukestur i Alpene, null problem og morsomste sykkel du kan ha der...men blir en del giring Kjørte 690enduro i 2 uker i Namiba og ble dødsimponert. Takler alt, hatt litt i småskauen her i Norge også og skal være rimelig rufsete før ikke kommer frem.
Hvis du prioriterer asfalt/tur og ikke skal kjøre veldig teknisk enduro, kjøp 690, verdens beste sykkel ever Og da "må" du kjøpe 690enduro og ha 17" hjul for asfalt, ikke SMC da 21"/18" ikke passer rett på.
Men tenker du å kjøre mye knoteenduro om du ikke er ekstremt god, blir 690 tross alt litt stor og tung så da må det bli EXC så får du holde deg til kortere asfaltturer
Re: Hvilken mellomtung motard å kjøpe?
Ikke kjørt 640 men fra hva lest er 690 bedre på alle måter, 640 er vel mer dølahest mens 690 er fullblods araber
Men for all del, betyr ikke at ikke 640 kan fungere :) Kompis har det og han er fornøyd.
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days
Re: Hvilken mellomtung motard å kjøpe?
Det er jo en del alternativer. Men argumentene er nogenlunde like.
Du har fullblods konkurransesykler. Disse har lav vekt, høy effekt, men med mye vedlikehold. Snakk om oljeskift hver 10. gangtime, overhaling av motor på et par hundre timer.
Yamaha WR450F. Har faktisk ikke hørt så mye om disse fra vårt berg, da de er mer vanlige i USA som supermotard. Men ut ifra hva jeg har lest, vil jeg anta at de er på toppen i kategorien når det kommer til driftsikkerhet.
KTM EXC 250, 300, 450, 500. Har hørt mye godt om RFS-motoren som var i syklene frem til 07, også mye godt om motorene som kom med innsprøytning fra 2012.
Husaberg 450, 550, 570, 650. KTM overtok for fullt fra 2009. 2005-08 er de mest driftsikre modellene om du skal ha fullblods Husaberg. Men kan være problematisk å få deler til modeller fra 2008 og tilbake.
Husqvarna SMR 450, 510. Midt på treet hva angår kvalitet. Har hatt problem med at girkassen raser på modellene før KTM overtok.
Aprilia SXV 450, 550. Vanvittig rå tosylindret V-motor i denne. Absolutt den kuleste karakteristikken av alle i listen. MEN. Vær obs på at denne sykkelen er for spesielt interesserte, og helst de som er komfortable med å splitte en motor selv.
Men så finnes det jo noen modeller med litt snillere intervaller. Dette på bekostning av tyngre sykkel, og ulempene og fordelene dette medfører. KTM SMC som du var inne på, Husqvarna 711, Husqvarna SMR 511 (tror denne er den beste mellomtingen av alle), DRZ-400.
Du har fullblods konkurransesykler. Disse har lav vekt, høy effekt, men med mye vedlikehold. Snakk om oljeskift hver 10. gangtime, overhaling av motor på et par hundre timer.
Yamaha WR450F. Har faktisk ikke hørt så mye om disse fra vårt berg, da de er mer vanlige i USA som supermotard. Men ut ifra hva jeg har lest, vil jeg anta at de er på toppen i kategorien når det kommer til driftsikkerhet.
KTM EXC 250, 300, 450, 500. Har hørt mye godt om RFS-motoren som var i syklene frem til 07, også mye godt om motorene som kom med innsprøytning fra 2012.
Husaberg 450, 550, 570, 650. KTM overtok for fullt fra 2009. 2005-08 er de mest driftsikre modellene om du skal ha fullblods Husaberg. Men kan være problematisk å få deler til modeller fra 2008 og tilbake.
Husqvarna SMR 450, 510. Midt på treet hva angår kvalitet. Har hatt problem med at girkassen raser på modellene før KTM overtok.
Aprilia SXV 450, 550. Vanvittig rå tosylindret V-motor i denne. Absolutt den kuleste karakteristikken av alle i listen. MEN. Vær obs på at denne sykkelen er for spesielt interesserte, og helst de som er komfortable med å splitte en motor selv.
Men så finnes det jo noen modeller med litt snillere intervaller. Dette på bekostning av tyngre sykkel, og ulempene og fordelene dette medfører. KTM SMC som du var inne på, Husqvarna 711, Husqvarna SMR 511 (tror denne er den beste mellomtingen av alle), DRZ-400.
-
- Innlegg: 148
- Registrert: 30 mar 2010, 09:10
- Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
- Sted: Ridabu
Re: Hvilken mellomtung motard å kjøpe?
MathiasS20, legg merke til at du nå får tips om dyre, avanserte sykler som ikke kommer skikkelig til sin rett før du har øvd i årevis. Her blir helt fine ting omtalt som "dølahest" og du blir oppfordret til å kjøpe "araber" isteden.
Du åpner tråden med, sitat; "Skal ta mellomtung mc og har lyst på motard". Jeg leser ikke all verdens erfaring ut av den setningen.
Av den grunn anbefaler jeg dølahestene. Du nevner selv Suzuki DRZ400. Let etter en slik, du... Dølahesten sjøl heter Yamaha XT660X. Det er en allround asfaltsykkel som er god i byen og kan brukes til lett touring. Billig, likevel bånnsolid og driftsikkert.
Når du har gått lei av trauste greier fra Japan, ønsker jeg deg lykke til med gull fra KTM og Husqvarna.
Du åpner tråden med, sitat; "Skal ta mellomtung mc og har lyst på motard". Jeg leser ikke all verdens erfaring ut av den setningen.
Av den grunn anbefaler jeg dølahestene. Du nevner selv Suzuki DRZ400. Let etter en slik, du... Dølahesten sjøl heter Yamaha XT660X. Det er en allround asfaltsykkel som er god i byen og kan brukes til lett touring. Billig, likevel bånnsolid og driftsikkert.
Når du har gått lei av trauste greier fra Japan, ønsker jeg deg lykke til med gull fra KTM og Husqvarna.
-
- Innlegg: 7628
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Sted: Tranby
Re: Hvilken mellomtung motard å kjøpe?
Hvis en har planer om å være noenlunde lovlydig så utgår de fleste "gvasse" pga effekt og vekt...
som første sykkel ville jeg nok valgt en DRZ eller XT eller noe i den klassen.
Men de kan dras på hjulet de også...
som første sykkel ville jeg nok valgt en DRZ eller XT eller noe i den klassen.
Men de kan dras på hjulet de også...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Hvilken mellomtung motard å kjøpe?
Vil og skyte inn mulighetene for regress fra forsikringsselskapet ditt hvis du kjøper blodtrimmet motard der det skjer noe. Og om du kjører noen invalid eller ihjel, der det kommer fram at sykkelen med 8hk i vognkortet egentlig hadde 60.
- Trekkplaster
- Innlegg: 38
- Registrert: 04 jul 2017, 08:15
- Motorsykkelen din: 1290 SA S '21, Duke 390 '19
Re: Hvilken mellomtung motard å kjøpe?
Hvis du sløyfer offroad som ett av kriteriene så kan jeg faktisk anbefale Duke 390. Dritmorsom og sikkert noe av det som går best av lovlig A2. Kjøpte en slik i vår og koser meg fælt med denne :)