
DRZ som stopper
DRZ som stopper
Har en DRZ400sm som ikke er helt på lag med meg. Problemet er at den stopper etter et par minutter. Har sjekket ladespenning, den er ca 13,5v på tomgang og ca 14v med litt turtall. Dette er vel litt lavt?
Det er nytt batteri på sykkelen. Når den stopper og jeg prøver å starte den igjen er det fortsatt liv i batteriet, men det tappes fort ned. Det hjelper heller ikke å trille den i gang. Hva kan dette være? Regulator som må byttes? Eller noe annet??

- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: DRZ som stopper
Har du sjekket coilen?
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- HeHy
- Innlegg: 508
- Registrert: 07 okt 2015, 16:05
- Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
- Bosted: Kristiansand
DRZ som stopper
Spenninga du får høres ganske riktig ut, så lenge den ikke er irradisk og ikke overstiger ca 15v ved høyere turtall så er nok regulatoren din i orden. Ville og sjekket manualen for nøyaktig hvilke spenninger du skal ligge på ved hvilket turtall. Så slipper du å gjette.
Ville først sjekket spenning på batteriet ved starting. Hvis den blir veldig lav og starter sliter tyder det på dårlig batteri. Ville og sjekket alle jordinger at de ikke har irra og har god kontakt med metall.
Deretter gnist (tennplugg), coil, og bensinpumpe.
Hvis du har forgasser og den ikke har vært sånn før ville jeg tatt en skikkelig forgasserrens.
Ville først sjekket spenning på batteriet ved starting. Hvis den blir veldig lav og starter sliter tyder det på dårlig batteri. Ville og sjekket alle jordinger at de ikke har irra og har god kontakt med metall.
Deretter gnist (tennplugg), coil, og bensinpumpe.
Hvis du har forgasser og den ikke har vært sånn før ville jeg tatt en skikkelig forgasserrens.
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1250GS og DRZ400S
- Bosted: Trondheim
- Kontakt:
Re: DRZ som stopper
Hva skjer når den stopper?
- stopper den "tvert" som om du skrudde av tenningen?
- "dør" den, altså går dårligere før den stopper helt?
- andre symptomer?
- stopper den "tvert" som om du skrudde av tenningen?
- "dør" den, altså går dårligere før den stopper helt?
- andre symptomer?
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle

Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Re: DRZ som stopper
Den stopper tvert, å vil ikke starte igjen. Vist jeg venter noen minutter så kan den starte igjen. Det hender også at den er i ferd med å starte, men stopper.
Re: DRZ som stopper
Snakket med en mekaniker, han mente at det var stor sannsynlighet for at problemet var forgasseren. Han mente at denne trengte en rens etter vinteren, så da får jeg prøve det i første omgang.
Re: DRZ som stopper
Tviler sterkt på at det er forgasseren hvis den stopper tvert og ikke fusker/går dårligere først. Coil er nok et bra tips her.. ihvertfall høres det ut som en elektrisk feil.
Re: DRZ som stopper
Vist det er en elektrisk feil burde ikke den være der hele tiden og ikke komme etter en stund med kjøring?NickNei skrev: 22 jun 2019, 18:23 Tviler sterkt på at det er forgasseren hvis den stopper tvert og ikke fusker/går dårligere først. Coil er nok et bra tips her.. ihvertfall høres det ut som en elektrisk feil.
Re: DRZ som stopper
Nei, coil f.eks kan kutte når den blir varm, og fungere igjen når den blir kald. Men, en mekaniker bør ha mer peiling enn meg, så skader ikke å rense gasseren, uansett :)
Re: DRZ som stopper
Hmmm.... får gjøre begge deler da 

- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: DRZ som stopper
Når den stopper, sjekk gnist. Å drive fjerndiagnostikk er uansett veldig vanskelig. Jeg har opplevd coil-problem én gang. En gang på 90-tallet. Det er uhyre sjeldent at coiler ryker. Coil-pakker i moderne biler sitter oppå motoren, rett på pluggene og går som regel i filler grunnet varme. Så mer vanlig har det kanskje blitt. På motorsykkel derimot.
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: DRZ som stopper
Hvis det ikke er coilen så er det bare å sjekke videre , f.eks. tenningslås,stopbryter,cdi,vakum,plugg,signal coil eller pickup coil,flotøren kan henge,forgasser tett,slitt eller feil justert. Dårlig jording.
Årsmodell? Hvilken plugg har du? Plugg åpning 0,7-0,8? Tom tank?
Årsmodell? Hvilken plugg har du? Plugg åpning 0,7-0,8? Tom tank?
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Re: DRZ som stopper
Bytta plugg?
Heller mot en elektrisk feil pga at den kutter tvert.
Heller mot en elektrisk feil pga at den kutter tvert.
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: DRZ som stopper
Er coilen utenfor riktige verdier så kan det bety at du må bytte cdi.
Her har du litt å gå etter for service.
Ventiler
In 0.10-0.20mm
Ut 0.20-0.30mm
Plugg skrues til med 11 nm
Forgasser
Throttle position switch
Fully closed resistance 3500-6500 ohms
Fully open resistance 78% of measured fully closed resistance.
Pilot mix 3runder ut,flotør høyde 12-14mm ,på mikuni .
På Keihin
nål på 4 hakk ,pilotmix 1.5 runde ut og 8-10mm flotørhøyde.
Throttle position switch
Fully closed resistance Approximately 5000 ohms
Fully open resistance 3090-4630 ohms
Kompresjon 950 kPa (138 psi
Oljetrykk ved varm motor 40-140 kPa (5.8-20.3 psi) ved 3000 rpm. Anbefalt å måle jevnlig over tid for å sammenligne.
Her har du litt å gå etter for service.
Ventiler
In 0.10-0.20mm
Ut 0.20-0.30mm
Plugg skrues til med 11 nm
Forgasser
Throttle position switch
Fully closed resistance 3500-6500 ohms
Fully open resistance 78% of measured fully closed resistance.
Pilot mix 3runder ut,flotør høyde 12-14mm ,på mikuni .
På Keihin
nål på 4 hakk ,pilotmix 1.5 runde ut og 8-10mm flotørhøyde.
Throttle position switch
Fully closed resistance Approximately 5000 ohms
Fully open resistance 3090-4630 ohms
Kompresjon 950 kPa (138 psi
Oljetrykk ved varm motor 40-140 kPa (5.8-20.3 psi) ved 3000 rpm. Anbefalt å måle jevnlig over tid for å sammenligne.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++