Tørrsump Yamaha TDM 850
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Tørrsump Yamaha TDM 850
Jeg trenger gode råd ang. oljepeiling på min TDM. Den har tørrsump og ingen oljelampe. Litt flåsete sagt virker det som oljen kommer og går i nivåglasset og det gjør meg en smule utrygg. Noe som igjen gjør at jeg risikerer å overfylle. Jeg skifta olje og filter for litt siden. Fylte det boka sa, og fikk null olje i glasset. Tok en rask tur, sjekka igjen - og nå var glasset fyllt helt opp. Ingen krise, tenkte jeg, siden jeg fulgte boka. Har kjørt en del etter det, nivået har holdt seg der oppe, og så en dag var glasset tomt (!) Fylte på en skvett, ca. 3 dl - ikke mer, basert på erfaring fra oljeskift. Så olje så vidt over nedre kant i glasset. Fikk av forskjellige grunner ikke kjørt noe etter det, sykkelen ble stående en uke. Kjørte en tur i dag, sjekka oljenivå da jeg kom hjem - olje til toppen av glasset (!) Tanken på TDM,n rommer 4,2 liter. Er det ikke veldig rart at 3 dl utgjør så mye?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39733
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tørrsump Yamaha TDM 850
Som du vet så hadde jeg en TDM 900 i fire sesonger, så den er jeg rimelig familiær med. Men 850 motoren er en litt annerledes konstruksjon på enkelte detaljer. Tørrsumpsystemet er det samme og jeg mener også å huske at oljemengden på 4,2 liter er det samme.
En av forskjellene på 850 og 900 er nettopp oljepeilingen. Peilepinne på 900 og nivåglass på 850, forstår jeg, ut fra det du skriver.
Jeg har sans for peilepinne og hadde dette på TDM'en, Triumph Tiger 1050 og Moto Guzzi Stelvio. Ikke like lett å peile nivået på disse tre syklene. Som. f.eks. den sorte pinnen på Triumphmotoren...
Men når man første lærte seg å skjønne hvordan de forskjellige peilepinnene skulle avleses, gikk dette veldig greit.
Disse små runde nivåglassene må jeg bare erkjenne at jeg aldri har likt. For små og ikke alltid like lett å avlese nivået.
På KTM er er det også nivåglass, men et avlangt et som til forveksling ligner en peilepinne. Langt lettere å se nivåstanden på olja.
Det jeg vet om TDM 850 motoren er at disse bruker olje, noen mer enn andre.
Hvordan nivået skal avleses vet jeg ikke. Men det skal stå tydelig forklart i brukermanualen. Her står det også ofte når man skal sjekke oljenivået, som. feks. 1 eller 5 minutter etter at driftsvarm motor har vært avslått. Og om peilingen skal foretas med oppreist sykkel, 90 grader mot plant underlag, eller hvilende på sidestøtta, evt. på midtstøtte med bakhjulet løftet opp fra underlaget.
Disse forskjellige måtene vil vise ulike nivåer.
Om 3 dl kan være forskjellen fra nedre (min) til øvre max) strek i nivåglasset tør jeg ikke ha noen formening om, men er det ikke slik at det pleier å indikere 1 liter mellom disse strekene?
Til slutt, det er også greit å ha i bakholdet at oljenivået pleier å synke noe når olja er kald. Kanskje nivået synker mer på enkelte sykler enn andre pga. konstruksjonen? Jeg vet ikke...
En av forskjellene på 850 og 900 er nettopp oljepeilingen. Peilepinne på 900 og nivåglass på 850, forstår jeg, ut fra det du skriver.
Jeg har sans for peilepinne og hadde dette på TDM'en, Triumph Tiger 1050 og Moto Guzzi Stelvio. Ikke like lett å peile nivået på disse tre syklene. Som. f.eks. den sorte pinnen på Triumphmotoren...
Men når man første lærte seg å skjønne hvordan de forskjellige peilepinnene skulle avleses, gikk dette veldig greit.
Disse små runde nivåglassene må jeg bare erkjenne at jeg aldri har likt. For små og ikke alltid like lett å avlese nivået.
På KTM er er det også nivåglass, men et avlangt et som til forveksling ligner en peilepinne. Langt lettere å se nivåstanden på olja.
Det jeg vet om TDM 850 motoren er at disse bruker olje, noen mer enn andre.
Hvordan nivået skal avleses vet jeg ikke. Men det skal stå tydelig forklart i brukermanualen. Her står det også ofte når man skal sjekke oljenivået, som. feks. 1 eller 5 minutter etter at driftsvarm motor har vært avslått. Og om peilingen skal foretas med oppreist sykkel, 90 grader mot plant underlag, eller hvilende på sidestøtta, evt. på midtstøtte med bakhjulet løftet opp fra underlaget.
Disse forskjellige måtene vil vise ulike nivåer.
Om 3 dl kan være forskjellen fra nedre (min) til øvre max) strek i nivåglasset tør jeg ikke ha noen formening om, men er det ikke slik at det pleier å indikere 1 liter mellom disse strekene?
Til slutt, det er også greit å ha i bakholdet at oljenivået pleier å synke noe når olja er kald. Kanskje nivået synker mer på enkelte sykler enn andre pga. konstruksjonen? Jeg vet ikke...
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Tørrsump Yamaha TDM 850
En liter mellom min og max høres mye mer sannsynlig ut. Har prøvd både varm og kald motor, men klarer ikke å få noe system på avlesningene. Sykkelen bruker litt olje, og det jeg lurer på å gjøre - dersom ingen har et bedre forslag, er å fylle på 2 dl ved f eks hver fjerde bensinfylling. Altså sånn mellom 80 og 100 mil. Kan det høres ut som en plan?AJ skrev: 24 jun 2019, 17:45 Som du vet så hadde jeg en TDM 900 i fire sesonger, så den er jeg rimelig familiær med. Men 850 motoren er en litt annerledes konstruksjon på enkelte detaljer. Tørrsumpsystemet er det samme og jeg mener også å huske at oljemengden på 4,2 liter er det samme.
En av forskjellene på 850 og 900 er nettopp oljepeilingen. Peilepinne på 900 og nivåglass på 850, forstår jeg, ut fra det du skriver.
Jeg har sans for peilepinne og hadde dette på TDM'en, Triumph Tiger 1050 og Moto Guzzi Stelvio. Ikke like lett å peile nivået på disse tre syklene. Som. f.eks. den sorte pinnen på Triumphmotoren...
Men når man første lærte seg å skjønne hvordan de forskjellige peilepinnene skulle avleses, gikk dette veldig greit.
Disse små runde nivåglassene må jeg bare erkjenne at jeg aldri har likt. For små og ikke alltid like lett å avlese nivået.
På KTM er er det også nivåglass, men et avlangt et som til forveksling ligner en peilepinne. Langt lettere å se nivåstanden på olja.
Det jeg vet om TDM 850 motoren er at disse bruker olje, noen mer enn andre.
Hvordan nivået skal avleses vet jeg ikke. Men det skal stå tydelig forklart i brukermanualen. Her står det også ofte når man skal sjekke oljenivået, som. feks. 1 eller 5 minutter etter at driftsvarm motor har vært avslått. Og om peilingen skal foretas med oppreist sykkel, 90 grader mot plant underlag, eller hvilende på sidestøtta, evt. på midtstøtte med bakhjulet løftet opp fra underlaget.
Disse forskjellige måtene vil vise ulike nivåer.
Om 3 dl kan være forskjellen fra nedre (min) til øvre max) strek i nivåglasset tør jeg ikke ha noen formening om, men er det ikke slik at det pleier å indikere 1 liter mellom disse strekene?
Til slutt, det er også greit å ha i bakholdet at oljenivået pleier å synke noe når olja er kald. Kanskje nivået synker mer på enkelte sykler enn andre pga. konstruksjonen? Jeg vet ikke...
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39733
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tørrsump Yamaha TDM 850
Vi møtes jo senere i sommer, om ikke lenge, niko. Så da kan vi se litt på dette og gjøre noen vurderinger.
Å etterfylle litt sånn på måfå, er kanskje ikke det lureste siden det kan hende sykkelen bruker varierende mengde olje alt etter kjøremåte, temperatur, kjørefart osv. osv.
Å etterfylle litt sånn på måfå, er kanskje ikke det lureste siden det kan hende sykkelen bruker varierende mengde olje alt etter kjøremåte, temperatur, kjørefart osv. osv.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Tørrsump Yamaha TDM 850
AJ skrev: 24 jun 2019, 19:31 Vi møtes jo senere i sommer, om ikke lenge, niko. Så da kan vi se litt på dette og gjøre noen vurderinger.
Å etterfylle litt sånn på måfå, er kanskje ikke det lureste siden det kan hende sykkelen bruker varierende mengde olje alt etter kjøremåte, temperatur, kjørefart osv. osv.

- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Tørrsump Yamaha TDM 850
Hadde du av begge tappe pluggene når du bytta olje siden du fikk på 4,2 L ? Er viktig at mc`n står helt rett og på et rett underlag når du sjekker nivå glasset ellers blir det feil/forskjell på måling.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Tørrsump Yamaha TDM 850
Begge tappepluggene ut og skifta olje OG filter. Har montert midtstøtte og sykkelen står dønn plant på garasjegulv når jeg sjekker.Kawagutten skrev: 24 jun 2019, 20:45 Hadde du av begge tappe pluggene når du bytta olje siden du fikk på 4,2 L ? Er viktig at mc`n står helt rett og på et rett underlag når du sjekker nivå glasset ellers blir det feil/forskjell på måling.
Snakka med en kar som kjørte TDM'n sin oljetom og havarerte. Traff en annen kar med "ny" bruktsykkel på en bensinstasjon som var redd han var oljetom siden nivåglasset var tomt. Blir fort til at man angstfyller...
Fylleangst :-)
- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Tørrsump Yamaha TDM 850
Vet ikke hvor mye det har å si om den står på støtta eller ikke men tror det blir mest riktig at den står på hjul. Du kan jo prøve å se hva forskjellen er.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39733
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tørrsump Yamaha TDM 850
På KTM'en sjekker jeg oljenivået med et lett trykk på midtstøtta mot underlaget slik at sykkelen står støtt uten å heise den opp på støtta, når jeg sjekker olje. Dvs. at sykkelen står rett opp i forhold til underlaget.
Nå skal det sies at nivåforskjellen ikke er veldig stor om sykkelen heises opp på midtstøtta med bakhjulet noen cm. over bakken.
Men den riktige måten er altså å holde sykkelen rett opp og ned, noe man gjør best ved å ha lett trykk på midtstøtta mot underlaget slik at sykelen står nettopp rett opp og ned på hjulene mot underlaget.
Nå skal det sies at nivåforskjellen ikke er veldig stor om sykkelen heises opp på midtstøtta med bakhjulet noen cm. over bakken.
Men den riktige måten er altså å holde sykkelen rett opp og ned, noe man gjør best ved å ha lett trykk på midtstøtta mot underlaget slik at sykelen står nettopp rett opp og ned på hjulene mot underlaget.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Tørrsump Yamaha TDM 850
Takk. Skal sjekke. Trøbbelet er at jeg får en måling etter 15 min på tomgang og en ny etter en kjøretur. Etter kjøreturen er det mer olje i glasset.Kawagutten skrev: 24 jun 2019, 21:39 Vet ikke hvor mye det har å si om den står på støtta eller ikke men tror det blir mest riktig at den står på hjul. Du kan jo prøve å se hva forskjellen er.


- Kawagutten
- Innlegg: 2902
- Registrert: 04 jul 2011, 01:18
- Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
- Bosted: Vestfold
Re: Tørrsump Yamaha TDM 850
Skriv opp f.eks. hvordan du varmer opp og hvor lang tid du lar olja renne ned før sjekk. Ville latt det gå mer enn et par minutter. Lag din egen rutine på det så blir det lett senereniko skrev: 24 jun 2019, 21:56Takk. Skal sjekke. Trøbbelet er at jeg får en måling etter 15 min på tomgang og en ny etter en kjøretur. Etter kjøreturen er det mer olje i glasset.Kawagutten skrev: 24 jun 2019, 21:39 Vet ikke hvor mye det har å si om den står på støtta eller ikke men tror det blir mest riktig at den står på hjul. Du kan jo prøve å se hva forskjellen er.Jeg finner vel ut av det etter hvert. Noen særheter skal en halvgammel sykkel ha
![]()

X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++
Re: Tørrsump Yamaha TDM 850
Nå har jeg ikke en tdm men en 20 år gammel rsv mille. Den skal kjøres varm minst 30 km, det holder ikke med tomgangskjøring. Mange som har fylt for mye på den sykkelen. Det er heller ikke nivåglass, men gjennomsiktig slange. På min sjekkes nivået mens motor er i gang,det sies at det skal gå rett etter stopp av motor men man ser da at nivået synker forholdsvis raskt. Ved kald motor er det ingen olje i slangen.
Men ser at i manualen for tdm skal det holde med tomgangskjøring. Mitt poeng er at det i hvertfall på min er forskjell på oljenivå mellom tomgang og en ordentlig runde hvor motor blir varm.
Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
Men ser at i manualen for tdm skal det holde med tomgangskjøring. Mitt poeng er at det i hvertfall på min er forskjell på oljenivå mellom tomgang og en ordentlig runde hvor motor blir varm.
Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
- niko
- Innlegg: 1149
- Registrert: 03 sep 2017, 00:00
- Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
- Bosted: Oslo
Re: Tørrsump Yamaha TDM 850
Hmmm. Skal sjekke med motor i gang. Det har jeg ikke prøvd. Takk for moralsk støtte. Tydeligvis mange muligheter for feilmåling.45316 skrev: 24 jun 2019, 22:16 Nå har jeg ikke en tdm men en 20 år gammel rsv mille. Den skal kjøres varm minst 30 km, det holder ikke med tomgangskjøring. Mange som har fylt for mye på den sykkelen. Det er heller ikke nivåglass, men gjennomsiktig slange. På min sjekkes nivået mens motor er i gang,det sies at det skal gå rett etter stopp av motor men man ser da at nivået synker forholdsvis raskt. Ved kald motor er det ingen olje i slangen.
Men ser at i manualen for tdm skal det holde med tomgangskjøring. Mitt poeng er at det i hvertfall på min er forskjell på oljenivå mellom tomgang og en ordentlig runde hvor motor blir varm.
Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 39733
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Tørrsump Yamaha TDM 850
niko skrev: 24 jun 2019, 22:30
Hmmm. Skal sjekke med motor i gang. Det har jeg ikke prøvd. Takk for moralsk støtte. Tydeligvis mange muligheter for feilmåling.

Apriliaen som ble nevnt har en konstruksjon som gjør at nivået skal sjekkes på denne ganske spesielle måten, mens TDM 850 ikke der det.
Tror heller på tipset du fikk av Kawagutten.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Tørrsump Yamaha TDM 850
Det er helt riktig at konstruksjonene ikke kan sammenlignes. Mulig jeg var litt uklar, det jeg mente var at motor bør være ordentlig varm.
Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk
Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk