om dere har noen gode råd om hva jeg burde foreta meg før det evt. utvikler seg.
Dette er storyen:
Jeg har hatt en SV1000 som har fungert fint i de to årene jeg har hatt den. Rett før jeg skulle selge sykkelen kontrollerte jeg ladespenning som bekreftet min mistanke om at den var lav. Jeg klarte ikke å løse problemet, men siden sykkelen har fungert fint valgte jeg ikke å gjøre noe, og la deretter sykkel ut for salg der jeg opplyste om problemet.
Jeg vet at sykkelen har fungert fordi jeg tok en langtur i forkant av salg der jeg fikk konstatert flere ganger underveis at batteri har tatt til lading.
Sykkelen ble så solgt, men to dager senere ble jeg oppringt av kjøper om at sykkel ikke ville starte fordi batteriet mest sannsynlig er utladet.
Kjøper var på to visninger der han prøvekjørte på den ene. Han var fornøyd og underskrev kontrakten. Jeg opplyste om mangelen om at sykkelen får lav ladespenning både muntlig og i kontrakten.
Trolig har det vært misforståelse og at kjøper tilsynelatende ikke har forstått at dette potensielt kunne skje. Som nevnt har sykkelen fungert, til tross for lav ladespennig. Det betyr at det er noe galt med ladesystemet, men at det fungerer til nød. Han kan ha hatt maksimalt uflaks, eller at hans kjørestil er vesentlig annerledes enn min som har forårsaket dette (for eksempel mye start/stopp etc. men lite sannsynlig)
Jeg vet ikke hvordan sykkelen er kjørt av kjøper, og kjøper vet naturligvis ikke om den har fungert i mitt eie. Altså blir det ord mot ord.
Optimalt sett hadde jeg tatt sykkelen tilbake og utbedret problemet selv, men siden jeg flytter utenlands vil jeg ikke rekke å få solgt sykkelen igjen.
Jeg vil jo ikke lage noen problemer og synes det er utrolig synd at kjøper har kommet i denne situasjonen, men jeg mener jo at det er noe av risikoen når det har vært opplyst om mangel ved salg. Dette er dessuten til dels reflektert i sykkelens salgspris, kjørelengde og alder. Den ble solgt for langt lavere pris enn samme sykkel på finn, gått 100k og er 16 år gammel.
Nå kjenner dere ikke alle omstendighetene, men hva ville dere gjort ut fra det jeg har skrevet? Har jeg vært for utydelig? Hva om problemet ikke engang er forårsaket av ladespenningen som jeg opplyste om?