Honda CBR 1100 XX Blackbird
Honda CBR 1100 XX Blackbird
Hei.
Har planer om å gå til anskaffelse av "ny" sykkel i løpet av sommeren. Hadde en KTM 390 duke for noen år siden, men er rimelig uerfaren når det kommer til kjøring. Er bestemt på at jeg skal ha sykkel med ABS og ser at det er mulig å få tak i Blackbird med ABS fra ca. 1998 til 50000 kr. Dette er en av få sykler i prisklassen med ABS som jeg liker utseende til. Alternativt kunne jeg gått til anskaffelse av en Duke igjen, men kunne virkelig tenkt meg noe tyngre.
Sist jeg hadde sykkel tok jeg det relativt rolig og var forsiktig, så 1100 kubikk og 160 hk. skremmer meg ikke sånn sett. Likevel; det er en tung sykkel og jeg har lite erfaring. Hva tenker dere med erfaring om å gå til anskaffelse av en slik sykkel som nesten nybegynner? Er det helt bak mål?
Har planer om å gå til anskaffelse av "ny" sykkel i løpet av sommeren. Hadde en KTM 390 duke for noen år siden, men er rimelig uerfaren når det kommer til kjøring. Er bestemt på at jeg skal ha sykkel med ABS og ser at det er mulig å få tak i Blackbird med ABS fra ca. 1998 til 50000 kr. Dette er en av få sykler i prisklassen med ABS som jeg liker utseende til. Alternativt kunne jeg gått til anskaffelse av en Duke igjen, men kunne virkelig tenkt meg noe tyngre.
Sist jeg hadde sykkel tok jeg det relativt rolig og var forsiktig, så 1100 kubikk og 160 hk. skremmer meg ikke sånn sett. Likevel; det er en tung sykkel og jeg har lite erfaring. Hva tenker dere med erfaring om å gå til anskaffelse av en slik sykkel som nesten nybegynner? Er det helt bak mål?
Re: Honda CBR 1100 XX Blackbird
Hei. Det er litt opp til en selv dette. Kjøpte "superbike" som 18 åring (33 år siden) og har 200+ hk idag.
Jeg er tryggere idag enn da, men har like mye om ikke mer respekt for kreftene. Det gjelder å styre seg!
Min 3 menning som er 12 år yngre enn meg har dobbelX og trives med den. Broderen på samme alder kjøpte seg ZX12R ifjor og var med meg på bane for første gang i år. Tror han hadde en fin tur selv om han brukte under halve registeret
Så trives du med litt power skal du bare kjøpe. Men det finnes sikkert like mange meninger om dette som det finne mc førere.
For min del er rekkefirer med mye power noe jeg setter høyt på kriterielisten.
Jeg er tryggere idag enn da, men har like mye om ikke mer respekt for kreftene. Det gjelder å styre seg!
Min 3 menning som er 12 år yngre enn meg har dobbelX og trives med den. Broderen på samme alder kjøpte seg ZX12R ifjor og var med meg på bane for første gang i år. Tror han hadde en fin tur selv om han brukte under halve registeret

Så trives du med litt power skal du bare kjøpe. Men det finnes sikkert like mange meninger om dette som det finne mc førere.
For min del er rekkefirer med mye power noe jeg setter høyt på kriterielisten.
Re: Honda CBR 1100 XX Blackbird
Av erfaring er det bedre med en sykkel du kan utvikle deg på vs noe du halv fornøyd med. Japansk og 1100XX er helt klart ett bra valg mange kan tenke seg inklusiv undertegnede
Har fulgt med på hva som blir solgt av disse over lengre tid og det er mange bra der ute ... Bruk litt tid, se på flere og gå for en med kjent service / eier historikk
Lykke til!
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
Re: Honda CBR 1100 XX Blackbird
Sport Touring mc ...
https://youtu.be/izeI-px7kbg
https://youtu.be/izeI-px7kbg
dypen
"You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "MC Logg"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Honda CBR 1100 XX Blackbird
Kjempesykkel. Min leder på jobben har hatt sin siden ny. Jeg må imidlertid si at den er på den sportslige siden av sportstouring-segmentet. Min K1200RS med styret justert helt frem er en rett-opp-og-ned sykkel i forhold. Var på tur for noen uker siden med han, og tankveska lå på høyde med toppen av vindskjermen, og man setter pris på høy hastighet i lengden. 60-soner er alt annet enn avslappende. Til daglig bruk og fine turer holder jeg en stort knapp på BMWn til tross for lavere effekt. Med de modifikasjonene jeg har gjort, så er det svært lite som skiller i aks på full blås fra 40km/t og opp til 150-160km/t derfra drar CBR1100XX Super Blackbird ifra. Rundt Rudskogen presterer de veldig likt kommer vel litt ann på føreren antar jeg, men på langstrekka var jeg sjanseløs(da med originalt oppsett av hensyn til støy).
Min første sykkel er K1200RS med drøyt 280kg fulltanket. Kjøres daglig til og fra jobb, sånn sett veldig behagelig skyss. Man merker jo at når man prøver noe litt lettere i vekt, så kjører ikke K1200RSen seg selv, samme er det nok med CBR1100XX også, man får vel følelsen at man bare sitter på og sykkelen kjører av seg selv, men skal man aktivt kjøre fort, så må man ta tak.
Min første sykkel er K1200RS med drøyt 280kg fulltanket. Kjøres daglig til og fra jobb, sånn sett veldig behagelig skyss. Man merker jo at når man prøver noe litt lettere i vekt, så kjører ikke K1200RSen seg selv, samme er det nok med CBR1100XX også, man får vel følelsen at man bare sitter på og sykkelen kjører av seg selv, men skal man aktivt kjøre fort, så må man ta tak.
Re: Honda CBR 1100 XX Blackbird
Takk for innspill!
Dette er noe jeg har tenkt over. På en Duke kan jeg nok utvikle meg mye som nybegynner. På en Blackbird kan jeg nok klart utvikle meg enda mer. Likevel er jeg usikker på om sykkelens tyngde gjør min utvikling vil bli hemmet fordi det rett og slett blir for mye å håndtere fra starten av?dypen skrev: 02 jul 2019, 21:28 Av erfaring er det bedre med en sykkel du kan utvikle deg på vs noe du halv fornøyd med.
Re: Honda CBR 1100 XX Blackbird
Ser på Finn at det er en del som ligger ute som det ikke står at har ABS bremser. Er det noen som vet om ABS var standardutstyr på modellen? Og hvordan er 1900 tallets ABS-bremser sammenliknet med dagens? Er de til å stole på?
-
- Innlegg: 69
- Registrert: 18 apr 2010, 12:45
- Motorsykkelen din: Honda CRF1100 AT Adventure Sports 2022
- Bosted: Bergen
Re: Honda CBR 1100 XX Blackbird
Har aldri hatt en Honda CBR 1100XX men drømte om det en gang i tiden :) Nå kan jeg ta fullstendig feil her men har den noengang hatt ABS da? Mener at den har LBS (linked brakes eller noe slik). Som min VFR fra 2002..som senere fikk ABS.
Re: Honda CBR 1100 XX Blackbird
Du har nok rett Spiff
https://www.fireblades.org/forums/hond ... t-abs.html
Sent from my iPhone using Tapatalk
https://www.fireblades.org/forums/hond ... t-abs.html
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Honda CBR 1100 XX Blackbird
Jøss! Jaja, hvis det er mulig å låse hjulene i nødbrems så vil jeg ikke ha den.
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Honda CBR 1100 XX Blackbird
Vel, selv om jeg har ABS bremser, så har jeg ennå ikke opplevd å låse(aktivere ABS) hjulene. Nå trener jeg på å nødbremse hver eneste dag til jobb.. I det virkelige liv har jeg nødbremse to ganger, og begge gangene har jeg bremset så hardt det har vært mulig, man føler det. Bremsingen blir mer effektiv. Aktiveres absen så har man brått en helt annen bremselengde.
-
- Innlegg: 139
- Registrert: 01 jul 2018, 21:08
- Motorsykkelen din: `08 BMW K1200S
Re: Honda CBR 1100 XX Blackbird
Abs har kun vært i bruk under bremseøvelse her. Selv på banen og har bremsing fra 200kmt slo den ikke inn
- Kjellrf
- Innlegg: 1621
- Registrert: 31 aug 2009, 15:15
- Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
- Bosted: Sandefjord
Re: Honda CBR 1100 XX Blackbird
Har hatt CBR1000F og ZZR1100 på 90-tallet, og også prøvd bla Hayabusa og ZX12R, felles for de syklene er at jeg blir litt frustrert over å ikke kunne utnytte kreftene oftere. Dessuten er lettere sykler generelt morsommere å kjøre i 80-120kmt, som er trivselhastighet til vanlig bruk. De største våkner til liv i over 120.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6, VFR800X Crossrunner
Har kjørt og eid mc siden 1980.
-
- Innlegg: 3
- Registrert: 14 mai 2019, 10:07
- Motorsykkelen din: 1997 Honda CBR 1100 XX
Re: Honda CBR 1100 XX Blackbird
Denne er jeg veldig enig i....man får ikke utnyttet disse syklene i det daglige som regel....
Kjellrf skrev: 03 jul 2019, 21:57 Har hatt CBR1000F og ZZR1100 på 90-tallet, og også prøvd bla Hayabusa og ZX12R, felles for de syklene er at jeg blir litt frustrert over å ikke kunne utnytte kreftene oftere. Dessuten er lettere sykler generelt morsommere å kjøre i 80-120kmt, som er trivselhastighet til vanlig bruk. De største våkner til liv i over 120.
Re: Honda CBR 1100 XX Blackbird
Da ble det visst en 390 Duke 