Hei lurer på å skifte sykkel og lurer da på en BMW r1200 enten RT, GS eller GSA noen som kan si noe om + og - med disse.lommeboka sier 04-10 mod.
Er 194 så høyden er ikke ett problem på GSA.
Bjørn
BMW R1200
-
- Innlegg: 80
- Registrert: 04 jan 2012, 11:30
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 05' , Tempo standard
- Bosted: STRØMMEN
- Tore L
- Innlegg: 1041
- Registrert: 08 jul 2014, 12:25
- Motorsykkelen din: 24 BSA GoldStar 650 -24 Triumph Tiger 900 GT Pro
- Bosted: Sarpsborg ( Er fra Fredrikstad)
Re: BMW R1200
Ja hva skal en si, dette er jo sykler som har litt forskjellig bruksområde, hvor RT'en er en asfalt kruser og kjøremaskin / turkamerat helt i øverste klasse. Ypperlige kjøreegenskaper og komfort, som en GS ikke er i nærheten av. På RT'en sitter du veldig skjermet fra vær og vind, og den er en fryd å kjøre.
Jeg har kjørt en RT, men aldri eid en selv - jeg gikk i fra 06 mod K 1200GT, til en 2018 R 1200GS og overgangen for meg var stor, og jeg er ikke sikker på om valget var det riktige for meg. Jeg har en kjøre kompis som kjører en R 1200 RT, og som han sier - jeg skal aldri ha noen annen turkamerat, dette er sykkelen for meg. Og som jeg sa, jeg vet ikke om dette var det riktige valget for meg, for jeg tror du må definere hva du skal bruke sykkelen til, for å være i nærheten av å ta et riktig valg ang en RT mot en GS/GSA. :)
Min 2018 GS er en utrolig bra sykkel å kjøre, sitter høyt og godt og leverer utrolige kjøre egenskaper som jeg egentlig ikke trodde en slik stor offroad lignende sykkel ville gjøre. Den er ypperlig å jobb pendle med, fin å kjøre kveldsturer / butikkturer og alle slags turer med.
Men når det gjelder støy, vind, langtur komfort så har GS'en mye igjen før den kommer i nærheten til RT og GT nivå. Men GS'en er ikke ment å konkurrere med RT'en på og om dette, men du kan jo prøve å dra RT,en ut fra sin komforsone som er ( les - fine veier) å sammenligne den mot GS'en, da finner du fort ut hvor fortreffelig GS,en er.
Hvis du skal ha en sykkel som skal / kan brukes til alt - pendling, turkjøring, bra veier og dårlige veier, korte turer og lange turer, og du må ikke ha super komfort, og bryr deg ikke om det blåser og regner litt fra alle kanter, så er det BMW GS som gjelder.
Skal du ha en kjøremaskin med super komfort, er stort sett på bra / fine veier, og hovedfokuset er turkjøring, da hadde jeg valgt RT eller GT
Jeg har kjørt en RT, men aldri eid en selv - jeg gikk i fra 06 mod K 1200GT, til en 2018 R 1200GS og overgangen for meg var stor, og jeg er ikke sikker på om valget var det riktige for meg. Jeg har en kjøre kompis som kjører en R 1200 RT, og som han sier - jeg skal aldri ha noen annen turkamerat, dette er sykkelen for meg. Og som jeg sa, jeg vet ikke om dette var det riktige valget for meg, for jeg tror du må definere hva du skal bruke sykkelen til, for å være i nærheten av å ta et riktig valg ang en RT mot en GS/GSA. :)
Min 2018 GS er en utrolig bra sykkel å kjøre, sitter høyt og godt og leverer utrolige kjøre egenskaper som jeg egentlig ikke trodde en slik stor offroad lignende sykkel ville gjøre. Den er ypperlig å jobb pendle med, fin å kjøre kveldsturer / butikkturer og alle slags turer med.
Men når det gjelder støy, vind, langtur komfort så har GS'en mye igjen før den kommer i nærheten til RT og GT nivå. Men GS'en er ikke ment å konkurrere med RT'en på og om dette, men du kan jo prøve å dra RT,en ut fra sin komforsone som er ( les - fine veier) å sammenligne den mot GS'en, da finner du fort ut hvor fortreffelig GS,en er.
Hvis du skal ha en sykkel som skal / kan brukes til alt - pendling, turkjøring, bra veier og dårlige veier, korte turer og lange turer, og du må ikke ha super komfort, og bryr deg ikke om det blåser og regner litt fra alle kanter, så er det BMW GS som gjelder.
Skal du ha en kjøremaskin med super komfort, er stort sett på bra / fine veier, og hovedfokuset er turkjøring, da hadde jeg valgt RT eller GT

Tore Ludvigsen
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
x - 75 Kawasaki Z 900 - LS 4371
x - 81 Kawasaki Z 650 SR - YU 4225
x - 85 Suzuki GS 650 Katana - ZK 5773
x - 97 Yamaha XJ 900 Diversjon - BP 7238
x - 06 BMW K1200 GT - BH 4697
x - 10 BMW K1300 GT - KP 8260
x - 18 BMW R1200 GS - CU 7348
x - 07 BMW K1200 GT - LV 6118
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: BMW R1200
R1200RT er en knakende god sykkel. Jeg er imidlertid ikke en boxer-fan og hadde heller gått for K1300GT med ESA. På asfaltveier med litt hopp og sprett gjør disse syklene en super jobb.
Det er når veiene blir ordentlig dårlige at R1200GS drar frem esset i fra ermet. Utover det mangler den komfort i form av beskyttelse mot vær og vind.
I tillegg er et slitasjepunkt på GSene drivaksler. De har en mer aggressiv fjæringsvei som gir større slitasje på universalleddene i drivlinja.
Jeg har kjørt K1300GT en hel del. Prøvekjørte faktisk en R1250GS rett før jeg satt meg på K1300GTen igjen og det er ikke noe tvil om hva jeg likte best. K1300GT. Sett ESA i komfort og du duver avsted, sett den i sport og du er kapabel til å kjøre fra en og annen sportssykkel med 160hk og enormt dreiemoment.
R1200RT har stereoanlegg, som kanskje for noen er et pluss. Ellers holder ikke K1300GT noe tilbake.
Barnesykdommene fra K1200R/S/GT er fikset på K1300.
Vi kjørte en tur med jobben for noen uker siden. Er et flertall av R1200GS og R1250GS, men den som imponerte mest på svingete og smale vestlandsveier var K1600GTLen en kollega har. Etterkommeren til K1300GT. Etter en dag med kjøring så var det K1600GTLen som fortsatt kjørte med en utrolig flyt etter 12 timer på veien. Humpete vei? Ikke noe problem. Jeg hang på det jeg var kar for på slutten, resten av følget forsvant langt bak.
Jeg er selv 194 og sitter som en prinsesse på K1300GT, godt plantet til sykkelen. Å kjøre R1250GS føltes litt fjernt. Fothvilerne kunne gjerne vært plassert lenger bak for bedre komfort og kontakt med sykkelen. R1200GSA føles som et klatrestativ.
https://youtu.be/xQw2iD8FyvQ
Det er når veiene blir ordentlig dårlige at R1200GS drar frem esset i fra ermet. Utover det mangler den komfort i form av beskyttelse mot vær og vind.
I tillegg er et slitasjepunkt på GSene drivaksler. De har en mer aggressiv fjæringsvei som gir større slitasje på universalleddene i drivlinja.
Jeg har kjørt K1300GT en hel del. Prøvekjørte faktisk en R1250GS rett før jeg satt meg på K1300GTen igjen og det er ikke noe tvil om hva jeg likte best. K1300GT. Sett ESA i komfort og du duver avsted, sett den i sport og du er kapabel til å kjøre fra en og annen sportssykkel med 160hk og enormt dreiemoment.
R1200RT har stereoanlegg, som kanskje for noen er et pluss. Ellers holder ikke K1300GT noe tilbake.
Barnesykdommene fra K1200R/S/GT er fikset på K1300.
Vi kjørte en tur med jobben for noen uker siden. Er et flertall av R1200GS og R1250GS, men den som imponerte mest på svingete og smale vestlandsveier var K1600GTLen en kollega har. Etterkommeren til K1300GT. Etter en dag med kjøring så var det K1600GTLen som fortsatt kjørte med en utrolig flyt etter 12 timer på veien. Humpete vei? Ikke noe problem. Jeg hang på det jeg var kar for på slutten, resten av følget forsvant langt bak.
Jeg er selv 194 og sitter som en prinsesse på K1300GT, godt plantet til sykkelen. Å kjøre R1250GS føltes litt fjernt. Fothvilerne kunne gjerne vært plassert lenger bak for bedre komfort og kontakt med sykkelen. R1200GSA føles som et klatrestativ.
https://youtu.be/xQw2iD8FyvQ
-
- Innlegg: 80
- Registrert: 04 jan 2012, 11:30
- Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 05' , Tempo standard
- Bosted: STRØMMEN
Re: BMW R1200
Kjører v-strom 1000 idag og 99.5% asfalt
Re: BMW R1200
Skal du ha boxer, så sats på 2010. Da kom oppgradering av den motoren.
Ellers enig med FredrikE24, rekkemotor er morsommere
Har eid GSA boxer som bruksykkel i 6 år. Frister ikke igjen!
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ellers enig med FredrikE24, rekkemotor er morsommere

Har eid GSA boxer som bruksykkel i 6 år. Frister ikke igjen!
Sent from my iPhone using Tapatalk