
BMW K100RS, K1 og R75/5
Re: BMW K1200RS - Sommer
Godt med en skikkelig vaskerunde. Bra runde med avfetting på felger og midtstøtte, skumlegging og en skrubbings med vaskehanske. Klar for neste tur.

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: BMW K1200RS - K blir til R?
Idag ble det siste tur med K1200RS'en. Turen gikk fra Trondheim til Fagernes via Valdresflya. Hadde det ikke vært for terrororganisasjonen Norsk Caravan Club og deres tyske venner hadde turen gått radig. Utrolig irriterende å ligge mil etter mil bak endeløse rekker med bobiler i 60 i 80 sona.
På Fagernes møtte jeg en trivelig fyr som jeg byttet sykkel med. En flott 2016 R1200RS med mye utstyr. Keyless, quickshift, dynamisk ESA og anti ditt og datt. Kjørte deretter fra Fagernes til Toten der jeg overnatter før jeg kjører over Venabygd og Folldal/Hjerkinn i morgen.
Så i dag er en liter æra over for min del. Litt vemodig er det, men jeg skal klare å trives med R1200 framover.
På Fagernes møtte jeg en trivelig fyr som jeg byttet sykkel med. En flott 2016 R1200RS med mye utstyr. Keyless, quickshift, dynamisk ESA og anti ditt og datt. Kjørte deretter fra Fagernes til Toten der jeg overnatter før jeg kjører over Venabygd og Folldal/Hjerkinn i morgen.
Så i dag er en liter æra over for min del. Litt vemodig er det, men jeg skal klare å trives med R1200 framover.

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- FredrikE24
- Innlegg: 5032
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: BMW K1200RS - K blir til R?
Neineineineinei! 
Går godt de R1200RSene også, men føler de som litt mindre komplett for touring(her må man jo vekte sine behov). Igjen er det jo en 20 år nyere sykkel.. Min kollega hadde en sånn, klagde over hvor tungstyrt den var, dog med Michelin PR4. Jeg måtte si meg enig, men Metzeler Roadtec01 er nok litt rundere i formen. Var ikke så enkelt å «flicke» fra side til side, noe som man kan gjøre med enkelhet med en hånd på styret på K1200RS så midtstøtta subber i asfalten.
Sist men ikke minst, gratulerer!

Går godt de R1200RSene også, men føler de som litt mindre komplett for touring(her må man jo vekte sine behov). Igjen er det jo en 20 år nyere sykkel.. Min kollega hadde en sånn, klagde over hvor tungstyrt den var, dog med Michelin PR4. Jeg måtte si meg enig, men Metzeler Roadtec01 er nok litt rundere i formen. Var ikke så enkelt å «flicke» fra side til side, noe som man kan gjøre med enkelhet med en hånd på styret på K1200RS så midtstøtta subber i asfalten.
Sist men ikke minst, gratulerer!
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: BMW K1200RS - K blir til R?
Gratulerer! Ser ut som en bra stykke smykke det der! Jeg var faktisk ikke klar over at den modellen fantes 
Ser ut som en hybrid mellom S1000RR med bokser-gener

Ser ut som en hybrid mellom S1000RR med bokser-gener

MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: BMW K1200RS - K blir til R?
Grattiss med ny sykkel :) Får håpe du slipper unna små grønne menn i all elektronikkenEsveen skrev: 15 jul 2019, 00:01 På Fagernes møtte jeg en trivelig fyr som jeg byttet sykkel med. En flott 2016 R1200RS med mye utstyr. Keyless, quickshift, dynamisk ESA og anti ditt og datt. Kjørte deretter fra Fagernes til Toten der jeg overnatter før jeg kjører over Venabygd og Folldal/Hjerkinn i morgen.
Så i dag er en liter æra over for min del. Litt vemodig er det, men jeg skal klare å trives med R1200 framover.![]()

Re: BMW K1200RS - K blir til R?
Da er de første 50 milene unnagjort på ny sykkel. Jeg er positivt overrasket, særlig over bedre sittestilling og hvor lettkjørt den er. Det er montert ett Wounderlich styre som er høyere, bredere og rettere. Såvidt jeg vet er det standard høyde på setet. Sittestilling passer iallefall meg veldig bra.
Jeg sitter rett i ryggen og har bedre benplass. Pleier å kjenne det i ankelen da jeg må løfte litt på foten for å gire på den gamle sykkelen. Dette var fraværende. Preface k1200rs er litt trang.
Boxermotoren var bedre enn forventet, her var forventningene lave. Man mangler kicket på høyt turtall, men den var effektiv på veien. Særlig i kombo med quickshift.
Fikk ikke prøvd de forskjellige modusene så mye. Kjørte i dynamic og rain. Må ha litt mer tid på å kjenne forskjellene.
Merket ikke noe til turbulens, kjørte med visiret i nedre stilling. Kofferter fungerte bra, liker at de har en hylle man setter poser/innervesker på, slik at det er lettere å lukke igjen. Cruisecontroll fungerte bra.
Det jeg må bruke mest tid på å venne meg til er dykking ved nedbremsing. Hadde en kraftig nedbremsing pga. Sykklist som kom ut i veien (ikke nødbrems) her mener jeg K1200rs'en føltes mer kontant. Kan hende det er bedre i road modus.
I høy hastighet virker K1200 litt mer stabil, mens R1200 er lettere å kjøre totalt sett. Synes den ga ett godt inntrykk som touringsykkel og man merker at den er 50kg lettere.
Forrige eier hadde tatt ut db-killeren på Akrapovic HP potta. Så den høres med andre ord. Smeller og popper når man bruker quickshiften.
Jeg sitter rett i ryggen og har bedre benplass. Pleier å kjenne det i ankelen da jeg må løfte litt på foten for å gire på den gamle sykkelen. Dette var fraværende. Preface k1200rs er litt trang.
Boxermotoren var bedre enn forventet, her var forventningene lave. Man mangler kicket på høyt turtall, men den var effektiv på veien. Særlig i kombo med quickshift.
Fikk ikke prøvd de forskjellige modusene så mye. Kjørte i dynamic og rain. Må ha litt mer tid på å kjenne forskjellene.
Merket ikke noe til turbulens, kjørte med visiret i nedre stilling. Kofferter fungerte bra, liker at de har en hylle man setter poser/innervesker på, slik at det er lettere å lukke igjen. Cruisecontroll fungerte bra.
Det jeg må bruke mest tid på å venne meg til er dykking ved nedbremsing. Hadde en kraftig nedbremsing pga. Sykklist som kom ut i veien (ikke nødbrems) her mener jeg K1200rs'en føltes mer kontant. Kan hende det er bedre i road modus.
I høy hastighet virker K1200 litt mer stabil, mens R1200 er lettere å kjøre totalt sett. Synes den ga ett godt inntrykk som touringsykkel og man merker at den er 50kg lettere.
Forrige eier hadde tatt ut db-killeren på Akrapovic HP potta. Så den høres med andre ord. Smeller og popper når man bruker quickshiften.

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: BMW K1200RS - K blir til R?
Da var R1200'en plassert inn i verkstedet i garasjen. Passer fint inn der.
Har solgt det hydrauliske løftebordet da det ble litt bredt og litt kort. Satser på ett smalere å lengre mc-løftebord ala Biltema/Bauhaus.
Ellers er det mye kjøring for tiden. Koser meg veldig med denne. I morgen skal dama sitte på ned til Chyra/Kamelot konsert på Byscenen. Da får vi hennes tilbakemelding som passasjer.
Har solgt det hydrauliske løftebordet da det ble litt bredt og litt kort. Satser på ett smalere å lengre mc-løftebord ala Biltema/Bauhaus.
Ellers er det mye kjøring for tiden. Koser meg veldig med denne. I morgen skal dama sitte på ned til Chyra/Kamelot konsert på Byscenen. Da får vi hennes tilbakemelding som passasjer.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: BMW K1200RS - K blir til R?
Da er det 30° i Trondheim og det eneste jeg orket var å vaske sykkel i skyggen.
Har nå kjørt over 2000km, korte og lange turer samt til/fra jobb i en uke. Jeg bynner å gjøre meg opp en formening om R1200RS.
Fordeler:
Sittestilling, særlig med Wounderlich styret.
Gear assistent pro (Quickshift opp/ned)
Utseende
Dynamisk ESA samt kjøremoduser
Moderne sykkel med fine detaljer
Akrapovic HP slipon i kombo med quickshift
Lettkjørt og forutsigbar
Keyless (sluker batteri, men lett å bytte)
Ulemper:
Boxermotoren (kommer tilbake til det)
Displayet med analog speedo og digital turteller
Føles ikke helt satt i høye hastigheter
Multihjulet brukes kun til navigator 5/6 fra BMW
Boxermotoren var jeg klar over kom til å bli en overgang, den gir masse moment og er svært effektiv. Liker lyden og at den har pondus. Kjører man på landevei imellom 3-5 gir er det bare å mate på i svingene. Man når høye hastigheter fort å man må virkelig følge med på speedoen. Særlig fartsøkning på lavt turtall lurer deg.
Det jeg ikke liker er gangen på lavt turtall, ved småkjøring i og rundt rundkjøringer eller i kryss. Her finner jeg ikke optimalt gear uten rakling eller for høyt turtall. K1200 plukket opp hastigheter på en smidigere måte.
Når man drar på får man heller ikke følelsen av å kjøre fort før man ser på speedometeret. Savnet litt den lineare effekten på en 4 sylinder samt lyden som øker med turtallet.
Jeg synes også at det er ugjevnt når man går av og på gass på motorvei i høyt gear.
Kan hende det fortsatt er en vanesak. Fordelene veier fremdeles tyngre enn ulempene, så totalt er jeg fornøyd.
Har nå kjørt over 2000km, korte og lange turer samt til/fra jobb i en uke. Jeg bynner å gjøre meg opp en formening om R1200RS.
Fordeler:
Sittestilling, særlig med Wounderlich styret.
Gear assistent pro (Quickshift opp/ned)
Utseende
Dynamisk ESA samt kjøremoduser
Moderne sykkel med fine detaljer
Akrapovic HP slipon i kombo med quickshift
Lettkjørt og forutsigbar
Keyless (sluker batteri, men lett å bytte)
Ulemper:
Boxermotoren (kommer tilbake til det)
Displayet med analog speedo og digital turteller
Føles ikke helt satt i høye hastigheter
Multihjulet brukes kun til navigator 5/6 fra BMW
Boxermotoren var jeg klar over kom til å bli en overgang, den gir masse moment og er svært effektiv. Liker lyden og at den har pondus. Kjører man på landevei imellom 3-5 gir er det bare å mate på i svingene. Man når høye hastigheter fort å man må virkelig følge med på speedoen. Særlig fartsøkning på lavt turtall lurer deg.
Det jeg ikke liker er gangen på lavt turtall, ved småkjøring i og rundt rundkjøringer eller i kryss. Her finner jeg ikke optimalt gear uten rakling eller for høyt turtall. K1200 plukket opp hastigheter på en smidigere måte.
Når man drar på får man heller ikke følelsen av å kjøre fort før man ser på speedometeret. Savnet litt den lineare effekten på en 4 sylinder samt lyden som øker med turtallet.
Jeg synes også at det er ugjevnt når man går av og på gass på motorvei i høyt gear.
Kan hende det fortsatt er en vanesak. Fordelene veier fremdeles tyngre enn ulempene, så totalt er jeg fornøyd.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: BMW K1200RS - K blir til R?
Monterte ekstralys på sykkelen i går. Settet fulgte med når jeg kjøpte den. Originalt BMW med lys, brakett, skruer og ledningsnett med bryter på styret. Montering gikk fint, men fant ikke pluggen for aux. Lys i sykkelens ledningsnett.
Demonterte halve sykkelen uten hell. Siden det nye ledningsnettet hadde både en hann/hun plugg kan det hende noe skal kobles ut og så sammen med det nye. Tør ikke koble ut for mye rart og ta sjangsen på feilkoder.
Må uansett bestille time for koding, da får de plugge det sammen.
Demonterte halve sykkelen uten hell. Siden det nye ledningsnettet hadde både en hann/hun plugg kan det hende noe skal kobles ut og så sammen med det nye. Tør ikke koble ut for mye rart og ta sjangsen på feilkoder.
Må uansett bestille time for koding, da får de plugge det sammen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: BMW K1200RS - K blir til R?
Veldig fin sykkel!
Forelsket i garasjen din!
Veldig kult med glass-topper på sykkelen, men er det ikke litt sårbart om sykkelen skulle gå på siden?
Forelsket i garasjen din!
Veldig kult med glass-topper på sykkelen, men er det ikke litt sårbart om sykkelen skulle gå på siden?
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: BMW K1200RS - K blir til R?
Jo, virker litt tandert. Har heldigvis motor beskyttere som tar for ved velt.
Garasjen fungerer ypperlig!
Ble en runde til Steinkjer og videre fjorden rundt tilbake til Trondheim. Bynner smått å skjønne/like boxeren nå
Garasjen fungerer ypperlig!
Ble en runde til Steinkjer og videre fjorden rundt tilbake til Trondheim. Bynner smått å skjønne/like boxeren nå


Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: BMW K1200RS - K blir til R?
Da ligger gammelsykkelen ute til salgs. Vil påstå at dette er mye sykkel for pengene.
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=154432138
https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=154432138
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: BMW K1200RS - K blir til R?
En fin kveldstur i 15 grader og styrtregn. Av og til er det befriende å kjøre i regn. Man fokuserer litt mer på kjøringen og ikke så mye på å kjøre fort.
Fikk testet ekstralysene, men ble kun middels imponert. Øker i beste fall synligheten.
Apropo synlighet, det var 2 biler på turen som kom fra høyre (forkjørsveg) som ikke så meg å kjørte ut. Det gjelder å følge med nå som det blir mørkere ut.
Fikk testet ekstralysene, men ble kun middels imponert. Øker i beste fall synligheten.
Apropo synlighet, det var 2 biler på turen som kom fra høyre (forkjørsveg) som ikke så meg å kjørte ut. Det gjelder å følge med nå som det blir mørkere ut.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39833
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: BMW K1200RS - K blir til R?
Ja, ikke sant?Esveen skrev: 19 aug 2019, 22:09 Av og til er det befriende å kjøre i regn. Man fokuserer litt mer på kjøringen og ikke så mye på å kjøre fort.
Det er noe eget med å kjøre i regn og samtidig oppleve å ha god kontroll. Og ikke minst kjenne på at kjøreklærne faktisk holder en tørr :) .
Å få værelementene tett innpå er en del av den gode MC-kjøreopplevelsen :) .
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: BMW K1200RS - K blir til R?
Godt med en skikkelig rydde/vaskedag. Tømt garasjen for søppel og rot, støvsugde (!) garasjen og støvtørket vinduskarmer og benker. Etterpå fikk sykkelen og I3'en en vask.
Ikveld blir det kjøring

Ikveld blir det kjøring
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: BMW K1200RS - K blir til R?
Flott lys ikveld i Trondheim:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: BMW K1200RS - Kveldstur
Malte veggen i garasjen i dag, fant ut at jeg måtte prøve på nå lurt. Malte veggen låverød for å ta igjen en bod vi har i gårdsplassen. Både listverk, dør og vinduer males hvitt. Skal også opp med noen skilt og stasj på den lange veggen.
Håper det hjelper, for nå ser det mest ut som ett slakthus
Ps. Fargen er lysere enn på bildet.
Håper det hjelper, for nå ser det mest ut som ett slakthus

Ps. Fargen er lysere enn på bildet.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39833
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: BMW K1200RS - Kveldstur
Ser veldig bra ut
.
Nesten MCsiden forumrødt
.

Nesten MCsiden forumrødt


_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: BMW K1200RS - Kveldstur
Etter litt hvitmaling og trappebygging bynner det å ta form. Mangler fortsatt listverk, skilt og div. Oppheng.
Vurderer epoksy på gulv. Evt. Gulvmaling. Noen med erfaring?
Vurderer epoksy på gulv. Evt. Gulvmaling. Noen med erfaring?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: BMW K1200RS - Kveldstur
på gamle sementgulv skal man ha et tykkbelegg og ikke maling har jeg erfart...flasser lett i større flak..
så jeg blir å flekkmale med "vanlig " gulvmaling..
hvis man har et nytt og fint gulv stiller det seg nok annerledes-men pass på binding mot underlag.
så jeg blir å flekkmale med "vanlig " gulvmaling..
hvis man har et nytt og fint gulv stiller det seg nok annerledes-men pass på binding mot underlag.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
- Bjerknez
- Innlegg: 24629
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: BMW K1200RS - Kveldstur
Den garasjen din er jeg skikkelig misunnelig på skal sies :)
Ser ut til at du har orden der også. Det liker jeg å se :)
Ser ut til at du har orden der også. Det liker jeg å se :)
Re: BMW K1200RS - Kveldstur
Takk for tips Mekkeren. 
Ja, prøver å holde orden så langt det lar seg gjøre. Lettere når alt har fast plass iallefall.
Da er sonos'en på plass i garasjen, brukt sofa til 400spenn og ett alt for stort Kjeldsberg skilt montert. Med det sier jeg riktig god helg!
Ja, prøver å holde orden så langt det lar seg gjøre. Lettere når alt har fast plass iallefall.
Da er sonos'en på plass i garasjen, brukt sofa til 400spenn og ett alt for stort Kjeldsberg skilt montert. Med det sier jeg riktig god helg!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: BMW K1200RS - Kveldstur
Dagstur til Frosta og Tautra.
Tok meg en dag fri da det endelig er oppholdsvær i Trondheim. Bestemte meg for Tautra, da det er en stund siden jeg har vært der. Passelig kjøretur på ett par timer tur/retur.
Det var rundt 9-12 grader og strålende sol. Var heller ikke mye trafikk. Tok ett par bilder og en kaffekopp på cafe'n på Tautra.
Tautra er forøvrig en øy utenfor Frosta med ett nytt Kloster og gamle klosterruiner. Øya er forbundet med fastlandet med en molo med port. Mener å ha hørt at porten holder dyr unna øya.
Kjørte også forbi plassen der Frostating ble holdt i vikingtiden.
Tok meg en dag fri da det endelig er oppholdsvær i Trondheim. Bestemte meg for Tautra, da det er en stund siden jeg har vært der. Passelig kjøretur på ett par timer tur/retur.
Det var rundt 9-12 grader og strålende sol. Var heller ikke mye trafikk. Tok ett par bilder og en kaffekopp på cafe'n på Tautra.
Tautra er forøvrig en øy utenfor Frosta med ett nytt Kloster og gamle klosterruiner. Øya er forbundet med fastlandet med en molo med port. Mener å ha hørt at porten holder dyr unna øya.
Kjørte også forbi plassen der Frostating ble holdt i vikingtiden.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: BMW R1200RS - Tur til Tautra
Flott tur rundt Fosen idag. Flakk-Rørvik ferga til Stadsbygd, Rissa, Hasselvika, grillmat til en kompis i Botngård før ferga Brekstad-Agdenes og videre til Orkanger og tilbake til Trondheim.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
BMW K1 1991 og BMW K100RS 1992
Re: BMW R1200RS - Tur til Tautra
For en utflytta trønder er det flott å få se så mange fine bilder fra Trøndelag, tusen takk Esveen
Tautra er et spesielt sted med mye historie. Sist jeg var der, for mange år siden, var det med en lånt Yamaha Dragstar, og minnes fin ferd forbi store kornåkre og vakkert trøndersk kulturlandskap
Ellers må jeg si at den RS du har er et smykke av en motorsykkel, skulle jeg byttet mot en mer asfaltorientert mc, så hadde det blitt en RS.

