Stillheten var til å ta og føle på, så jeg gikk slukøret opp til hytten og sovnet stille inn. Kanskje like greit også...

Veldig artig å lese om turen deres og at alt har gått bra. Tusen takk for fine referat og bilder. Nord-Norge generelt og kystriksveien spesielt er bare fantastisk for mc-turer. Ikke overrasket over at TDM’n har fungert problemfritt på tur, det er jo en Yamahaniko skrev:Nå har jeg akkurat kommet inn døra hjemme. Har lasta av sykkelen, parkert og lar all bagasje stå til i morgen. Har spist, tatt en øl og en støttedram. Blir nok en til.
For en tur! 414 mil.
Først sykkelen: ikke ett feilslag. Gått som ei klokke, stabil og fin selv med en god del bagasje. Bruker litt olje – en liter på 414 mil. Greit for meg, må bare være flink og følge med.
Så reisefølget: kunne ikke vært bedre. Utrolig kunnskapsrik på sykkel, flink til å kjøre (kjørte rævva av meg i hvert fall), en djevel til å sette opp telt og en god mann å være på tur med på alle andre måter også. (Han holdt på å kjøre fra meg da jeg sa jeg hadde lyst til å ta av dekalene på TDM’en, men jeg fikk godsnakka han i humør igjen og dekalene blir sittende.)
Så meg: har lært masse, blitt en litt bedre motorsyklist tror jeg – det kjennes i hvert fall slik – og kanskje alle viktigst, fått kjenne litt på noen grenser.
AJ har sagt nesten alt som skal sies om turen, men har glemt en viktig detalj. Den har forløpt 100% problemfritt, vi har heller ikke opplevd noen farlige situasjoner.. Jeg veit ikke hvor vanlig det er, men min erfaring så langt er at motorsykkelturer forløper helt uten problemer av noe slag. Andre har kanskje andre erfaringer.
Til slutt: De to siste etappene prøvde jeg meg på langdistanse. I går Senja- Mosjøen, i dag Mosjøen Oslo. Brukte en 12-14 timer, men det gikk forbausende greit. Var flink og tok en stopp ca hver time. Tror det var veldig lurt.
Har storkost meg i 14 dager!
Det var hyggelig å høre fra en som virkelig legger ut på de store eventyrene både øst og sør i EuropaKetil skrev: 17 jul 2019, 07:55 Veldig artig å lese om turen deres og at alt har gått bra. Tusen takk for fine referat og bilder. Nord-Norge generelt og kystriksveien spesielt er bare fantastisk for mc-turer. Ikke overrasket over at TDM’n har fungert problemfritt på tur, det er jo en Yamaha![]()
På korte norske fergestrekninger er det ok med sidestøtte og en stropp, men for lengre turer, Danmark, Kiel osv stropper jeg alltid med 2 stropper i styre og komprimerer gaffelen. Da tåler den fint en storm. Ville aldri stroppet med støtte i dekk, side eller midtstøtte hvis det er fare for grov sjø.AJ skrev: 16 jul 2019, 14:34 Litt uskarpt bilde, men vil tro dere tydelig ser forskjellen på disse to, min KTM og spanjolens BMW GS 1200 Adv. med forhjulet i været, begge med fullt koffertsett, ombord på den av fergene hvor alle unntatt KTM'en ble parkert på midtstøtta...:
Parkering på fergedekk.JPG
Om ferga får en litt hard kailanding (eller hva det nå heter...) ville det ikke overraske meg om midtstøtteparkert sykkel kunne risikere å vippe av støtta.
Og ved urolig sjøgang med mye sideveis bevegelse er neppe midstøtteforankringen på dekk det beste...
Aldri sett noe lignende før. Men hvis det funker er det jo bra.AJ skrev: 17 jul 2019, 17:09 På ferga til Frederikshavn brukte de en en rampe som man trillet/rygget sykkelen inn før den ble stroppet fast.
Eneste ferga jeg har opplevd dette. Bunnsolid løsning, så det ut som:
![]()
@niko:niko skrev: 07 jul 2019, 16:46
Til alle som har notert seg AJs falske beskjedenhet når det gjelder mekking. Her fikser han lett og ledig scottoileren min.
Tar det gjerne etter turen, ja :) .niko skrev: 21 jul 2019, 13:25 Så flott! Har både tid og lyst. Kanskje greit å vente til du er tilbake fra tur?
Så bra!rolf-arne skrev: 19 nov 2019, 11:08 Men fra no av så er jeg oppdatert og finner litt bedre frem i forumet - svarte begynne å lære både det å kjøre sykkel og prate om det - skal se at jeg har anlegg for å bli en sånn derre "biker", ka dokker trur. Men flott tur og beskrivelse dokker hadde. Takker for lesverdig stoff og bilder.