Ja, noenlunde samme reaksjon har nok de aller fleste viltarter, også rev, grevling og hare har jeg opplevd. En naturlig reaksjon når et vilt dyr hører en fremmed lyd er å stoppe opp for å ikke lage lyder selv mens de venter på at lyden skal gjenta seg.
Rådyr kjenner jeg godt adferdsmønsteret til etter å ha skutt rundt 30 slike. Rådyr opplever jeg som mindre intelligente enn hjort og elg, deres reaksjoner er ofte langt mer tilfeldige og uberegnelige. Skal ikke forundre meg om rådyr er nært beslektet med sau.. Jeg vil også mene at rådyrene har en større tendens til å dukke opp på de mest uventede steder, til og med i tettbebygde strøk. Til og med midt på dagen. Det kan også elg gjøre selv om det ikke er vanlig, men svært sjelden hjort. Elg kjenner jeg mindre til da de er ikke i stort antall her hos oss, her påtreffes disse oftest enkeltvis eller ku med en eller to kalver.
Men i en litt stresset situasjon som det naturlig nok vil være når vilt skal krysse en trafikkert vei, tror jeg det er en del forskjeller. Men jeg tror det skal mye til å stoppe alle storvilt når de har bestemt seg for å krysse veien og er i marsjfart mot veigrøfta.
Men dette skal det bli interessant å lære mer om..