Suzuki gsxr600 problemer
Suzuki gsxr600 problemer
Heisann!
Er ny i forumet her så håper på litt hjelp.
I mai hadde jeg et ladeproblem på gixxeren min, og det første jeg gjorde var å bytte batteri. Kjøpte da et gel batteri fra Biltema. Dette løste ikke problemet, så sendte den på verksted, der regulator ble byttet. Første turen etter denne kokte batteriet og hjernen på sykkelen ble ødelagt.
Sendte den tilbake til samme verksted, og reparasjonene er satt til 20.000kr. Jeg mener selvfølgelig at dette ikke er noe jeg burde betale. Verkstedet mener at det er batteriet fra Biltema som har hatt for lav motstand, og at dette er grunnen. Biltema mener dette ikke er mulig, da et batteri kun påvirkes fra noe utenifra og tar heller ikke på seg skylden.
Har noen opplevd noe lignende før? Er det i det hele tatt mulig? Eneste jeg kan se for meg med mine begrensede mekanikerferdigheter er at regulatoren som ble puttet inn ikke fungerte...
Takk for svar på forhånd!
Er ny i forumet her så håper på litt hjelp.
I mai hadde jeg et ladeproblem på gixxeren min, og det første jeg gjorde var å bytte batteri. Kjøpte da et gel batteri fra Biltema. Dette løste ikke problemet, så sendte den på verksted, der regulator ble byttet. Første turen etter denne kokte batteriet og hjernen på sykkelen ble ødelagt.
Sendte den tilbake til samme verksted, og reparasjonene er satt til 20.000kr. Jeg mener selvfølgelig at dette ikke er noe jeg burde betale. Verkstedet mener at det er batteriet fra Biltema som har hatt for lav motstand, og at dette er grunnen. Biltema mener dette ikke er mulig, da et batteri kun påvirkes fra noe utenifra og tar heller ikke på seg skylden.
Har noen opplevd noe lignende før? Er det i det hele tatt mulig? Eneste jeg kan se for meg med mine begrensede mekanikerferdigheter er at regulatoren som ble puttet inn ikke fungerte...
Takk for svar på forhånd!
Re: Suzuki gsxr600 problemer
Jeg holder en knapp på regulatoren. En ganske stor knapp.
Re: Suzuki gsxr600 problemer
Hvilket verksted er dette?
Re: Suzuki gsxr600 problemer
Hvis de mener at lav motstand i batteriet har noe med at laderegulatoren har knekt både nytt batteri og hjernen på sykkelen, så hadde jeg bedt de ta regningen og reparere sykkelen. Ved bytte av regulator så er det alltid standard å sjekke tilstand på batteri, ladespenning og strøm for å være helt sikker. Har verkstedet noe dokumentasjon på at de har gjort dette og hva hva resultatene? Hvis ikke så har de ikke noen særlig god sak..
Re: Suzuki gsxr600 problemer
Eneste som står i verkstedordren er at regulator er byttet og at sykkelen er prøvekjørt.
Står ganske bom fast her. Eneste de var villige til å gå med på var å gi meg 1700kr avslag på ny regulator, da i original, ettersom de satt inn erstatningsregulator fra NMI når jeg aldri spesifiserte at jeg ikke ønsket original del fra Suzuki.
De sa også at jeg gjerne måtte gå til Forbrukerrådet. Noen forslag om hva som burde gjøres?
Står ganske bom fast her. Eneste de var villige til å gå med på var å gi meg 1700kr avslag på ny regulator, da i original, ettersom de satt inn erstatningsregulator fra NMI når jeg aldri spesifiserte at jeg ikke ønsket original del fra Suzuki.
De sa også at jeg gjerne måtte gå til Forbrukerrådet. Noen forslag om hva som burde gjøres?
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: Suzuki gsxr600 problemer
Enkelt for verksted å bare si at det er Biltema-batteriet sin skyld.
-
- Innlegg: 7935
- Registrert: 06 nov 2008, 22:42
- Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
- Bosted: Tranby
Re: Suzuki gsxr600 problemer
Det som "normalt" skjer hvis batteriet er dårlig er at regulatoren og eventuelt stator brenner og slutter å lade.
Det eneste jeg har vært borti som har kokt ladesystemet /kjørt spenning til dundas er dårlig regulator.
Regulatorene som brukes er shuntregulerte og disse svir av "overskuddsstrøm" til jord og når batteriet ikke greier å holde igjen så smelles alt til jord med påfølgende brent stator og oftest regulator overopphetning/kaputt.
Her holder jeg en knapp på dårlig regulator-hvis de har montert uoriginal regulator uten å informere/avtale med kunden vil jeg si at dette går på verkstedets kappe.
Dette skulle de eventuelt også oppdaget ved kontroll av sykkelen etter rep/prøvekjøring.
Man reparerer vel ikke ladesystemet uten å måle resultatet????
Og Nei biltemabatteriene er ikke spesielt bedre eller dårligere enn det meste annet på markedet.
Det eneste jeg har vært borti som har kokt ladesystemet /kjørt spenning til dundas er dårlig regulator.
Regulatorene som brukes er shuntregulerte og disse svir av "overskuddsstrøm" til jord og når batteriet ikke greier å holde igjen så smelles alt til jord med påfølgende brent stator og oftest regulator overopphetning/kaputt.
Her holder jeg en knapp på dårlig regulator-hvis de har montert uoriginal regulator uten å informere/avtale med kunden vil jeg si at dette går på verkstedets kappe.
Dette skulle de eventuelt også oppdaget ved kontroll av sykkelen etter rep/prøvekjøring.
Man reparerer vel ikke ladesystemet uten å måle resultatet????
Og Nei biltemabatteriene er ikke spesielt bedre eller dårligere enn det meste annet på markedet.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后
Re: Suzuki gsxr600 problemer
Takk for bra svar, mekkern! Den infoen der skal jeg bruke.
Tror nesten eneste muligheten jeg har her er å betal et tredjepart verksted til å feilsøke og eventuelt kunne bevise skyld på første verksted. Nå som sykkelen står med ødelagt ECU må kanskje denne byttes for å i det hele tatt kunne feilsøke noe som helst?
Føler at jeg står skikkelig fast her..
Tror nesten eneste muligheten jeg har her er å betal et tredjepart verksted til å feilsøke og eventuelt kunne bevise skyld på første verksted. Nå som sykkelen står med ødelagt ECU må kanskje denne byttes for å i det hele tatt kunne feilsøke noe som helst?
Føler at jeg står skikkelig fast her..
Re: Suzuki gsxr600 problemer
Jeg tenker at du ikke får gi deg. Du får møte opp og kreve å snakke med sjefen for verkstedet. Ringe, følge opp, mase og gjøre det klart at du ikke godtar dette.
Jeg har selv stått og hørt personalet på en stor og kjent mc-butikk like ved Ikea på Furuset snakke fullstendig sprøyt om Biltema-batterier, så at dette er noe folk som lever av å selge dyrere batterier driver med er det ingen tvil om.
Jeg har selv stått og hørt personalet på en stor og kjent mc-butikk like ved Ikea på Furuset snakke fullstendig sprøyt om Biltema-batterier, så at dette er noe folk som lever av å selge dyrere batterier driver med er det ingen tvil om.
Re: Suzuki gsxr600 problemer
Godt gjort å skylde på biltema batteriet da de satt in uoriginal laderegulator, det verkstedet virker rimelig useriøst.Myhre94 skrev: 25 jul 2019, 11:34 Eneste som står i verkstedordren er at regulator er byttet og at sykkelen er prøvekjørt.
Står ganske bom fast her. Eneste de var villige til å gå med på var å gi meg 1700kr avslag på ny regulator, da i original, ettersom de satt inn erstatningsregulator fra NMI når jeg aldri spesifiserte at jeg ikke ønsket original del fra Suzuki.
De sa også at jeg gjerne måtte gå til Forbrukerrådet. Noen forslag om hva som burde gjøres?
Hvis ikke du kommer videre så hadde jeg tatt det med forbrukerrådet, det er gratis.
Re: Suzuki gsxr600 problemer
Har tatt kontakt med Forbrukerrådet! Sto ingenting i første verkstedordren om at det var satt inn uoriginal regulator, heller. Dette kom frem etterhvert. Han sa i telefon at «det var for å spare meg noen kroner» igår. Virket som det ikke var noe som skulle komme frem heller, ettersom dette verkstedet er Suzuki forhandler.
Re: Suzuki gsxr600 problemer
Hvilket verksted er dette? Hvordan står Forbrukerrådet til saken?
Re: Suzuki gsxr600 problemer
Ønsker ikke å gå ut med navn på verksted før ting er avklart. Har enda ikke fått svar fra Forbrukerrådet, men skal holde tråden oppdatert.