Har forstått at den er lettkjørt, men er den for aggressiv for en førstereis?
Har også forstått at den kan lugge litt på lav rpm (samme motor som KTM 690 Duke). Hvordan er det i Oslo-trafikken?
Behovet mitt er mest fritidskjøring, ingen langtur, men muligens pendling i ny og ne.
Husqvarna Vitpilen som første sykkel?
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Husqvarna Vitpilen som første sykkel?
Duke 690 motoren er helt fin i byen, den. Jeg tror ikke Vitpilen er noe værre. Jeg hadde tatt en 690/701 anyday over min nåværende sykkel om det ble mye bykjøring.
Jeg hadde forøvrig en Duke 690 2013 som min første sykkel.
Det er flere ting som kan gjøres for en jevnere motorgange i lavere RPM.
Årsaken til litt lugging er mest pga. Miljørestriksjoner i eksos og EFI.
701 Vitpilen er nok litt mer agressiv enn Duke 690 med tanke på sittestilling og clip-ons vs styre. Svartpilen 701 derimot er litt snillere i utformingen. Det er i hvert fall min oppfattelse av de.
Jeg hadde forøvrig en Duke 690 2013 som min første sykkel.
Det er flere ting som kan gjøres for en jevnere motorgange i lavere RPM.
Årsaken til litt lugging er mest pga. Miljørestriksjoner i eksos og EFI.
701 Vitpilen er nok litt mer agressiv enn Duke 690 med tanke på sittestilling og clip-ons vs styre. Svartpilen 701 derimot er litt snillere i utformingen. Det er i hvert fall min oppfattelse av de.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: Husqvarna Vitpilen som første sykkel?
Vet at minst et medlem her på forumet har en svartpilen som første sykkel. Mitt inntrykk når jeg pratet med han var at han var veldig fornøyd med den. Kanskje han ser tråden og gir bedre input?
- Ringeklokke
- Innlegg: 8
- Registrert: 25 jul 2019, 20:53
- Motorsykkelen din: Husqvarna - Svartpilen - 701 - 2019
Re: Husqvarna Vitpilen som første sykkel?
Jeg har ikke prøvd Vitpilen, men jeg hadde kjøreopplæringen på en 690 duke for cirka 5 år siden, og jeg endte opp med å kjøpe meg en Svartpilen 701 for bare en liten stund siden. Begge disse syklene har forholdsvis nøytral sittestilling, men Duke'n er en smule mer foroverlent enn Svartpilen, og slik jeg forstår etter å ha lest og sett omtrent alt av tester av Vitpilen er denne mye mer aggressiv i sittestillingen enn Duke'n.
Jeg har i tillegg til Svartpilen en "café racer" som kanskje er ennå mer fremoverlent enn vitpilen igjen, og jeg ville nok ikke valgt denne sittestillingen på min første sykkel, selv om det er noe man venner seg til etterhvert. Selv om jeg åpenbart ikke er nøytral, så vil jeg si at Svartpilen er en helt fantastisk sykkel som er både lettkjørt og "rampete" på samme tid, og som egner seg godt til det meste. -Den er herlig også på grus, men er ikke ekstremt behagelig på motorvei over tid da du sitter veldig oppreist og uten vindbeskyttelse.
Med tanke på at motoren er så godt som lik på ktm 690 og Husqvarna 701, så hadde jeg valgt etter ønsket sittestilling, bruksområde, og selvfølgelig egen smak (her er det mange typer å velge mellom). Jeg vil også nevne at det er en ensylindret motor på 693cm³, så om du vil ha en vibrasjonsfri turtallsmaskin, så er nok ikke denne motoren det beste valget. Motoren er som andre har nevnt litt ujevn på lave turtall med høy belastning, men over 3500 omdreininger er den adskillig mykere i gangen, og drar godt frem til turtallsperren.
(Hei forresten! Jeg registrerte meg for å svare på denne tråden.)
Jeg har i tillegg til Svartpilen en "café racer" som kanskje er ennå mer fremoverlent enn vitpilen igjen, og jeg ville nok ikke valgt denne sittestillingen på min første sykkel, selv om det er noe man venner seg til etterhvert. Selv om jeg åpenbart ikke er nøytral, så vil jeg si at Svartpilen er en helt fantastisk sykkel som er både lettkjørt og "rampete" på samme tid, og som egner seg godt til det meste. -Den er herlig også på grus, men er ikke ekstremt behagelig på motorvei over tid da du sitter veldig oppreist og uten vindbeskyttelse.
Med tanke på at motoren er så godt som lik på ktm 690 og Husqvarna 701, så hadde jeg valgt etter ønsket sittestilling, bruksområde, og selvfølgelig egen smak (her er det mange typer å velge mellom). Jeg vil også nevne at det er en ensylindret motor på 693cm³, så om du vil ha en vibrasjonsfri turtallsmaskin, så er nok ikke denne motoren det beste valget. Motoren er som andre har nevnt litt ujevn på lave turtall med høy belastning, men over 3500 omdreininger er den adskillig mykere i gangen, og drar godt frem til turtallsperren.
(Hei forresten! Jeg registrerte meg for å svare på denne tråden.)

-
OnlineAJ
- Administrator
- Innlegg: 39730
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Bosted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Husqvarna Vitpilen som første sykkel?
Hyggelig! Velkommen skal du væreRingeklokke skrev: 25 jul 2019, 21:33 (Hei forresten! Jeg registrerte meg for å svare på denne tråden.)![]()

Hadeland MC og Fritid, som holder til et kvarters kjøring fra her jeg bor, fikken Husqvarna 701 i innbytte her om dagen. En grå og veldig pen sykkel. Svartpilen eller Vitpilen... Vet ikke

Så er man interessert i en 701 så anbefaler jeg at det tas kontakt med Hadeland MC så fort som mulig. Jeg tror denne innbyttesykkelen ikke blir stående lenge før den er solgt.
_________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.


De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
Re: Husqvarna Vitpilen som første sykkel?
Vitpilen for looks og svartpilen for komfort 
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Husqvarna Vitpilen som første sykkel?
What he said!

Jeg må prøvekjøre en selv neste gang sjansen byr seg. Ser unektelig bra ut.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Re: Husqvarna Vitpilen som første sykkel?
Prøvde å prøvekjøre en ifjor hos snellingen, men de solgte alle de klarte å bestille. Da ble det ingen demosykler heller...Snikendeugle skrev: 26 jul 2019, 07:12What he said!![]()
Jeg må prøvekjøre en selv neste gang sjansen byr seg. Ser unektelig bra ut.
Re: Husqvarna Vitpilen som første sykkel?
Tror du vil trives med sykkelen så om det er den du har lyst på ville jeg bare gått for det...JonasV skrev: 25 jul 2019, 17:18 Har også forstått at den kan lugge litt på lav rpm (samme motor som KTM 690 Duke). Hvordan er det i Oslo-trafikken?
Jeg kjører en litt eldre Duke 690 og KAN bekrefte at den "lugger" i bykjøring. Den trives ikke i rundkjøringer og lave hastigheter. Dette er litt en trenings sak (bruk clutchen mye) og litt noe man må leve med med disse en-sylindrede syklene. Det er en del av sjarmen kan man si...
Når det er sagt har KTM/Husquarna gjort mye med motoren de siste årene og de nye modellene er betraktelig enklere å ha med å gjøre enn de litt eldre er.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- Snikendeugle
- Innlegg: 3617
- Registrert: 10 apr 2013, 19:32
- Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
- Bosted: Oslo
Re: Husqvarna Vitpilen som første sykkel?
Jeg var der i går og det var strødd med 701'er i sjappa (både vit og svart). Det ville vært merkelig om de ikke har noen demosykkel nå.BlåBil skrev: 26 jul 2019, 08:22Prøvde å prøvekjøre en ifjor hos snellingen, men de solgte alle de klarte å bestille. Da ble det ingen demosykler heller...Snikendeugle skrev: 26 jul 2019, 07:12What he said!![]()
Jeg må prøvekjøre en selv neste gang sjansen byr seg. Ser unektelig bra ut.
Sakkle skrev: 06 aug 2019, 01:42Tror du vil trives med sykkelen så om det er den du har lyst på ville jeg bare gått for det...JonasV skrev: 25 jul 2019, 17:18 Har også forstått at den kan lugge litt på lav rpm (samme motor som KTM 690 Duke). Hvordan er det i Oslo-trafikken?
Jeg kjører en litt eldre Duke 690 og KAN bekrefte at den "lugger" i bykjøring. Den trives ikke i rundkjøringer og lave hastigheter. Dette er litt en trenings sak (bruk clutchen mye) og litt noe man må leve med med disse en-sylindrede syklene. Det er en del av sjarmen kan man si...
Når det er sagt har KTM/Husquarna gjort mye med motoren de siste årene og de nye modellene er betraktelig enklere å ha med å gjøre enn de litt eldre er.
Jeg sliter faktisk vesentlig mer med ujevn gange på tre-sylindra F3-en min nå enn jeg gjorde med Duke 690 (etter optimalisering). Det kan ha noe med sittestilling å gjøre. Det er vanskeligere å slappe av i overkroppen (og derav gassrulle) i lave hastigheter for å ta ujevnheter i veien i lav fart på en fornuftig måte uten å måtte konstant clutche.
Det er nok ikke å skjule at hovedgrunnen er ræva fueling i lave hastigheter, selv med "åpnet" eksos og mapping. Dreving hjelper nok også, noe det gjorde på Duke 690-en.
Det er flere "mods" som kan utføres på de ensylindra KTM/Husky motorene som minimaliserer problemet vesentlig i hvert fall.
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013