Da har jeg vert en tur hos Graarud Motor for å kikke litt samt få svar på noen spørsmål. Om jeg ble så mye klokere vet jeg ikke, men det er nå uansett artig å kikke litt rundt samt prøvesitte. Prøvekjøring var vist ikke mulig i dag grunnet ferieavvikling tror jeg.
Yamaha XSR900:
Bilde-3-2.jpg
Yamaha XSR900 overrasket meg nok en gang etter å ha sett på flere sykler jeg sikler litt på. Den ser "voksen" ut og er ganske stor i størrelsen. Graarud har slike pakkeløsninger som gjør at sykkelen med ALT av utstyr, inkludert SV Motech sidevesker, Øhlins dempere, Radiator beskyttelse, Varmeholker og Quickshifter havner på litt i underkant av 190.000,- Altså 12-13.000 rimeligere enn det hjemmesidebyggeren viser.
Yamaha er også mest gunstig med tanke på service intervaller for en som trolig ikke kommer til å bikke 5.000km. i året. Hovedservice er hver 40.000km. eller fire år. (kjellv får rette på meg hvis jeg tar feil her)
Det er kun EN eneste bakdel med denne XSR'en og det er at den ikke kan fåes med Cruise Control. Ellers er alt som det skal. SYkkelen virker ikke "billig" overhodet og kan ikke sammenlignes med MT09 What so ever mener nå jeg.
Triumph Speed Twin:
Bilde-1-2.jpg
Denne ser bedre ut i virkeligheten enn på bilder tatt rett fra siden. Sittestillingen var overraskende lite oppreist i forhold til hva jeg forestilte meg. Men allikevel bedre sittestilling enn S1000R. Jeg tror denne faller litt bort grunnet dette da jeg på en sykkel i den sjangeren nok ønsker en mer layd back kjørestil.
Jeg spurte ikke, men jeg tviler også på om man får en slik sykkel med både Cruise control, Quick shifter og Varmeholker. Det er liksom ikke en slik type sykkel som har slikt og jeg er usikker på om jeg også ønsker slik på en slik sykkel.
Velger jeg en Speed Twin så snakker man en helt annen kjørestil og det krever en slags omstilling for min del. Noe jeg uansett ikke er helt fremmed for, men i dag så må det førdøyes litt.
Honda CB1000R:
Bilde-2-2.jpg
Dette er ikke en sykkel som er aktuell for min del, men tok en nærmere titt på den allikevel. Dette er jo en firesylindret 1000cc og er vel en slags konkurrent til den jeg allerede har. Utseendet virker bra, men litt furuturistisk i for min del. Den blir litt for "moderne" i utseendet og føler dne mangler sjel.
Men skjønner at enkelte liker utseendet på denne. Dette er uansett en sykkel jeg ikke vurderer for min del.
Triumph Speed Triple RS:
Denne hadde dem ikke inne i dag, men denne har jeg jo prøvekjørt tidligere. Riktignok den gamle modellen. Den nye har jeg kun prøvesittet tidligere. Denne sykkelen har ALT. For rundt 207.000,- får man alt jeg ønsker av utstyr, ferdig snakka. Jeg må som sagt velge en farge jeg ikke er helt fan av (ennå vertfall) for å vå den i blank utførelse og sittestillingen er litt mer "sporty" enn på XSR900. Den koster også nesten 20k mer enn XSR900.
Triumph Bobber:
Denne prøvesatt jeg i dag. Litt tangt i lokalene så fikk ikke tatt noe ålreit bilde, men sittestillingen tiltalte meg veldig. Jeg skjønner ikke helt hvorfor utenlandske magasiner mener at dette er en posørsykkel som ikke er beregnet for langturer. Joda, tanken er irriterende liten, men bortsett fra det, så er dette en veldig kul sykkel.
Her trenger jeg ikke Cruise Control og Quick shifter. Dette er en sykkel jeg på en måte synes er helt grei uten. Det handler om å endre litt kjørestil, noe jeg som sagt ikke er helt fremmed for. Jeg savner Cruiser mentaliteten inni mellom skal jeg inrømme. Man er liksom mer på tur.
Prismessig nærmer vi oss nok 220.000,- når bagasjeløsning og litt bling er påført listen. En pris som ikke skremmer meg hvis jeg en dag finner ut at det er cruiser jeg vil ha. Dette er derimot den ENESTE cruiseren som er aktuell for min del.
BMW R NineT:
Denne har jeg enda ikke sett noe nærmere på i virkeligheten. Jeg må helt til Speed MC i Sandefjord for å teste denne da Leeres Motorsport i Fredrikstad ikke lenger selger BMW. Dette er forsåvidt et lite skår i gleden for min del. Utseendemessig er det nok den som frister mest blandt Bobber og Speed Twin. XSR900 og Speed Triple RS er jo sykler i en litt annen sjanger mener jeg.
Den har mest krefter i den kategorien, mest moment, den ser ganske voksen ut og jeg synes faktisk en slik sykkel kler boxer motoren. Den er gjennomført stilig hele veien synes jeg og den frister rett og slett mer enn Speed Twin og Bobber. Altså hvis sittestillingen tilltaler meg. Føler jeg meg skikkelig hjemme på R NineT så er dette en klar vinner blant syklene i denne kategorien.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.