IRC var et nytt og ukjent dekkmerke for meg.
Japanske med produksjon i Vietnam, ser det ut som?
Nisjeprodusent for lavkubikksykler eller har de også dekk til sykler som min, tro

At de bare finnes for små sykler, kan hende. 250 - 300 ccm Honda CBR og Kawasaki Ninja er blant de som er utstyrt med IRC-dekk ved levering. Likeledes Zero elektrisk MC.
Jeg nevnte dette med å kjøre til cord'en. Det skjedde for rundt 30 år siden, og antakelig fordi jeg ikke visste at slitasjen akselerer på tampen av dekkets levetid, kombinert med dumdristighet. Ikke forekommet siden, nå prioriterer jeg andre dumheter.kjellv skrev: 01 aug 2019, 20:14 Ca 12000 km får jeg ut av bakdekket på min FJR1300. Kjører på Battlax T31 for andre gang og bytter begge dekk som et sett. Bytter når slitasjemerket nærmer seg, sliter ikke dekkene ned til corden før jeg bytter.
Ja da var fasiten kommet - ja egentlig før treffet i høst - Avon holdt i ca 6k og måtte skiftes før treff - (da var det godt å ha nye dekk under sengarolf-arne skrev: 02 aug 2019, 18:37 Denne gangen så fulgte jeg ikke så godt med på slitasjen på slutten - fordi dagen for skifte var jo bestemt... nå har jeg lært og vurderer om nåværende dekk holder til treffet eller ei.
Nå kjører jeg på AVON foran og bak - -- får se hvor langt de holder.
Jo det kan nok komme - men har akkurat bestillt nye dekk- gikk for det samme som står på sykkelen.AJ skrev: 12 mar 2020, 19:50 @rolf-arne:
Hva med å prøve Mitas Terra Force-R?
Terra Force-R dekkene har overrasket positivt.
Det er sant.rolf-arne skrev: 12 mar 2020, 20:02 Turte ikke akkurat vente - kunne fort bli dyrt - med alt som skjer no.![]()
Jeg vil påstå ut fra egne erfaringer samt hva jeg har lest at et MC dekk har en snittlevetid på rundt 7-8.000km. Avhengig av kjøremåte, type dekk etc.bm skrev: 31 jul 2019, 22:57 Jeg og en kjørekompis diskuterer stadig vekk ting rundt MC.
I dag var det rundt slitasje på dekk og utkjørt distanse.
Tror vi endte opp med alt fra 10 k til 30 k for et MC dekk.
Hvilke erfaringer har dere rundt kjørelengde på dekk ?
Bytter du pga slitasje/dekkmønster.
Sporing/kjøreegenskaper.
![]()
Jeg tror dette er godt konkludert Ove. Du kjører på sportsdekk og er av dem som ikke kjører dekkene til corden. Sport/touringdekk har noe hardere midtsonen og man får 10-12000 ut av dem. Alt etter hvor langt hver enkelt tyner ut av hvert dekk, og hvordan man kjører.Bjerknez skrev:Jeg vil påstå ut fra egne erfaringer samt hva jeg har lest at et MC dekk har en snittlevetid på rundt 7-8.000km. Avhengig av kjøremåte, type dekk etc.bm skrev: 31 jul 2019, 22:57 Jeg og en kjørekompis diskuterer stadig vekk ting rundt MC.
I dag var det rundt slitasje på dekk og utkjørt distanse.
Tror vi endte opp med alt fra 10 k til 30 k for et MC dekk.
Hvilke erfaringer har dere rundt kjørelengde på dekk ?
Bytter du pga slitasje/dekkmønster.
Sporing/kjøreegenskaper.
![]()
Jeg tror ikke det er vanlig at mc dekk klarer så mye som 30.000km. Jeg har vertfall aldri hørt om det eller erfart noe i nærheten av dette.
Jeg har opplevd en levetid på alt fra 5.000 til litt over 10.000km. på de dekkene jeg har hatt. Jeg tror ingen MC dekk i sports touring segmentet er gode for så mye over 10.000km. selv om man finner ett og annet tillfelle. MC dekk som evt. skulle klare 30.000km. vil jeg anta er så harde at jeg hadde vært bekymret for veigrepet. Mulig man får kjøpt slike dekk for spesielt interreserte, men vanlige dekk fra MC sjappa i sports touring segmentet klarer sjelden mer enn rundt 10.000km. vil jeg påstå. Sjansen er større for at dem slites ut før 10.000 enn etter mener jeg.