
«Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei
Re: «Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei
Uavhengig av "teit" eller ei, med en KTM 390 Duke, så har du vel såpass bakkeklaring at du aldri vil får behov for å flytte på kroppen, selv ved en unnamanøver. Det er bare å trykke til på styreholken, i den retning du skal 

Re: «Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei
Her er en manns mening i alle fall... mener han har fortid som kjørelærer bla.
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: «Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei
Ganske logisk egentlig.Sakkle skrev: 06 aug 2019, 23:54 Her er en manns mening i alle fall... mener han har fortid som kjørelærer bla.
Re: «Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei
Jeg syns det høres flott ut, og har bare tre spørsmål:
- Foretrekker du druer eller blomster?
- Når er visitt-tidene?
- Hvor mange av oss får komme inn samtidig?
Lykke til.
- Foretrekker du druer eller blomster?
- Når er visitt-tidene?
- Hvor mange av oss får komme inn samtidig?
Lykke til.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: «Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei
Dette viser tydelig at det er riktig å henga av sykkelen når behovet er der. Denne sykkelen er på sin nedleggsgrense, og uten flytting av kropp må svinghastigheten reduseres.
Svaret er etter mitt skjønn:
ved behov.
Kneet i bakken er ikke et mål i seg selv, men det kan være nyttig. Jeg vil gjerne slippe å møte folk langs veien som kjører med kneskrap. Det hører banen til.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: «Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei
Har man ikke mer en nok grep med en cruiser som dette når fothvilerene tar i bakken uansett da? Hva er da poenget med å henge av sykkelen? Man kommer jo ikke lenger ned uansett?cannon skrev: 07 aug 2019, 12:10Dette viser tydelig at det er riktig å henga av sykkelen når behovet er der. Denne sykkelen er på sin nedleggsgrense, og uten flytting av kropp må svinghastigheten reduseres.
Svaret er etter mitt skjønn:
ved behov.
Kneet i bakken er ikke et mål i seg selv, men det kan være nyttig. Jeg vil gjerne slippe å møte folk langs veien som kjører med kneskrap. Det hører banen til.
Jeg kjørte rett som det var med fothvilerskarp med cruiseren jeg hadde og jeg kan ikke huske at jeg kjørte kneet i asfalten eller hang av sykkelen.
Re: «Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
Re: «Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei
Man henger ikke på siden av sykkelen for å få mer nedlegg, men for å komme seg gjennom en sving med mindre nedlegg!Bjerknez skrev: 07 aug 2019, 12:46 Har man ikke mer en nok grep med en cruiser som dette når fothvilerene tar i bakken uansett da? Hva er da poenget med å henge av sykkelen? Man kommer jo ikke lenger ned uansett?
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: «Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei
Joda, jeg skjønner at man ikke henger av sykkelen for å få mer nedlegg. Jeg tenkte uansett feil når jeg skrev det over, så bare glem det :)KåreDump skrev: 07 aug 2019, 13:32Man henger ikke på siden av sykkelen for å få mer nedlegg, men for å komme seg gjennom en sving med mindre nedlegg!Bjerknez skrev: 07 aug 2019, 12:46 Har man ikke mer en nok grep med en cruiser som dette når fothvilerene tar i bakken uansett da? Hva er da poenget med å henge av sykkelen? Man kommer jo ikke lenger ned uansett?
Re: «Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei
Enig, det samme med stopies og wheelies, helt unødvendig å mestre, men gøy! :-)Juicebox skrev: 30 jul 2019, 12:43 Teit, ultrateit, tull, dust, nørd osv... slapp av med dere. Vær deg sjæl! Det er kanskje ikke nødvendig med kneskrap, men sikkert en deilig mestringsfølelse når man får det til!
I never apologize.
I'm sorry, but that's just the way I am.
I'm sorry, but that's just the way I am.
Re: «Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei
Nettopp.... Hele poenget (til banebruk) er jo å øke hastigheten du kan ta svingen med før du mister veigrepet, ved at du flytter tyngdepunktet på sykkelen. Om du kjører med så små marginer på veien er det ikke lenge før du blir en del av statistikken etter min mening.KåreDump skrev: 07 aug 2019, 13:32Man henger ikke på siden av sykkelen for å få mer nedlegg, men for å komme seg gjennom en sving med mindre nedlegg!Bjerknez skrev: 07 aug 2019, 12:46 Har man ikke mer en nok grep med en cruiser som dette når fothvilerene tar i bakken uansett da? Hva er da poenget med å henge av sykkelen? Man kommer jo ikke lenger ned uansett?
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
Re: «Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei
Og en kjempefin måte å miste lappen på, om du gjør det på vei og blir tatt. Kjenner ingen som har mistet lappen på dette, men har hørt at det er hjemmel for å ta den direkte for en enkelt wheelie. Selv synes jeg det virker litt strengt, men...KåreDump skrev: 07 aug 2019, 13:39Enig, det samme med stopies og wheelies, helt unødvendig å mestre, men gøy! :-)Juicebox skrev: 30 jul 2019, 12:43 Teit, ultrateit, tull, dust, nørd osv... slapp av med dere. Vær deg sjæl! Det er kanskje ikke nødvendig med kneskrap, men sikkert en deilig mestringsfølelse når man får det til!
2019 KTM 790 Adventure
2008 KTM Duke 690
2008 KTM Duke 690
- VindR
- Innlegg: 256
- Registrert: 05 aug 2019, 17:32
- Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
- Bosted: Gjøvik
Re: «Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei
Nå er ikke jeg akkurat en erfaren sjåfør, men dette går vell rett og slett på ren fysikk? Jeg prøver meg, så får vi se om det gir mening.Bjerknez skrev: 07 aug 2019, 12:46 Har man ikke mer en nok grep med en cruiser som dette når fothvilerene tar i bakken uansett da? Hva er da poenget med å henge av sykkelen? Man kommer jo ikke lenger ned uansett?
Når du skal ta en sving, så vil en kraft prøve å rett opp sykkelen og få deg til å kjøre rett frem (kraft A). Jo større farten er, jo større blir denne kraften (A). Ved å legge ned sykkelen, vil du produsere en motkraft (B). ved å legge ned sykkelen nok, vil kraft B motarbeide A nok til at du klarer svingen uten å havne i grøfta på utsiden av svingen. For stor kraft B vil jo medføre at du havner på gresset på innsiden.
Kraft A vil være konstant, avhengig av farten du holder (hvis vi ser bort fra doseringer og slikt). Den endrer seg bare jo fortere/saktere du kjører. Kraft B derimot, den kan endre seg utifra både nedlegg av sykkelen og sittestillingen din. Hvis den ene av disse er begrenset av en eller annen grunn (kan ikke legge ned pga. skraping), så kan du fortsatt øke kraften ved å henge ut på siden av sykkelen. Tyngdepunktet flytter seg, og du legger et press på sykkelen (f.eks. tenk en vanlig skralle for å løsne en mutter, mot det å bruke en latmannsarm).
Dette vil gjøre at kraft B øker, noen som gjør at du kan fullføre svingen selv om kraft A tilsier at du burde hatt et større nedlegg på sykkelen. Jo mer du henger av sykkelen og ned mot bakken, jo høyere blir kraft B og jo fortere kan du kjøre (fordi du kan motarbeide en større kraft A).
Håper jeg ikke er helt på jordet med dette, og at det gav litt mening.
- Bjerknez
- Innlegg: 24576
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Har ikke MC lenger...
- Bosted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: «Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei
Sikkert riktig det, men jeg tenkte bare litt omvendt når jeg skrev det lenger opp. Jeg tenkte at cruiseren på bildet uansett hadde klart svingen med det nedlegget man ser på bildet og da er det jo unødvendig å henge av sykkelen, siden grepet i mitt hode var godt nok uansett.
Men man vet jo lite om farten og svingen ved å se på et bilde. Jeg postet bildet mest for at det så komiskt ut, ikke for noe annet :)
Men man vet jo lite om farten og svingen ved å se på et bilde. Jeg postet bildet mest for at det så komiskt ut, ikke for noe annet :)
- FredrikE24
- Innlegg: 5011
- Registrert: 24 apr 2016, 18:53
- Motorsykkelen din: BMW K1200RS
- Bosted: Nordre Follo
Re: «Sette seg opp» til kneskrapingsposisjon på offentlig vei
På min K1200RS sitter fothvilerne såpass lavt, at jeg begrenser farten noe, eller flytter ut låret, eller flytter bakenden 10-15cm inn i svingen når jeg kjører på landeveien. På normal kjøring har man litt å gå på, men brått kommer det en dump så drar girsjalter og alt nedi asfalten.. Nå hadde jeg girkassa ute av sykkelen for å skifte en knukket sjalteaksel.. Så er jo lurt å ha litt å gå på.
Kjører jeg særdeles aktivt og det er hårnåler og div. annet snacks, veien er kjent og gassrulla henger løst, så henger jeg meg ut på siden og over tanken, da får jeg kjørt ganske fort gjennom hårnålen uten subbing og jeg har også litt ekstra å gå på.
Da jeg kjørte på Rudskogen sleit jeg ut to fothvilere(de var halvparten så brede da jeg var ferdig..) og svei hull i kjørestøvlene.. Fikk jo kjørt sammen med langt vassere greier gjennom svingene der, så fikk litt horn i panna.
Har jeg hengt kneet og overkroppen utover tanken i år? Tre-fire ganger, alle ganger i hårnåler. Ellers har jeg sittet rett opp og ned, eller til nød bare svingt ut låret.. Det hjelper masse..
Kjører jeg særdeles aktivt og det er hårnåler og div. annet snacks, veien er kjent og gassrulla henger løst, så henger jeg meg ut på siden og over tanken, da får jeg kjørt ganske fort gjennom hårnålen uten subbing og jeg har også litt ekstra å gå på.
Da jeg kjørte på Rudskogen sleit jeg ut to fothvilere(de var halvparten så brede da jeg var ferdig..) og svei hull i kjørestøvlene.. Fikk jo kjørt sammen med langt vassere greier gjennom svingene der, så fikk litt horn i panna.
Har jeg hengt kneet og overkroppen utover tanken i år? Tre-fire ganger, alle ganger i hårnåler. Ellers har jeg sittet rett opp og ned, eller til nød bare svingt ut låret.. Det hjelper masse..